Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Of deze https://www.google.nl/search?q=saaie+tu ... h_3v02D-NM:

Daar zit je dan, op je esthetisch verantwoorde tuinstoel te wachten op de tuinman.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Nou, fantastisch zo'n tuin... Lekker kleurrijk ook. Ik ben allang blij dat er geen zwart-wit-grijze planten planten gekweekt worden, ik ben ervan overtuigd dat de zwart-wit-grijze trendvolgers dit praaaaaachtig zouden kunnen matchen met hun kleurloze huisinrichting en dito Loungeset buiten. Uiteraard met grijze kussens die zo mooi passen bij het grijze split.
Er mag uiteraard geen koolmees of nog erger roodborst in de tuin, want die detoneren te erg.
Echt... Ik snap er de ballen van. We hebben in Nederland een lange grijze winter, waarom zou je in het tuinseizoen dan niet lekker knallen met kleur? Zulke tuinen zijn inderdaad vreselijk saai.
Strakke tuin? Saaie tuin! Al vind ik het plaatje van Simsalabim best mooi, zie dat wel voor me in de steden in plaats van die saaie, lange, rechte promenades.

Onze tuin is weer wat groener! Alle prikneuzen verzameld en en mooie bij elkaar gezet, een klein grijs tapijtje met een enkele roze bloem. Ook komt er tabaksbloem naar boven, van vorig jaar. Wat gras gemaaid en van de buren lavendel gekregen, deze heb ik in het zonnetje gezet.
Ik vind alle foto's hier zo leuk, maar hoe plaats ik foto's van mijn tuin?
Dat kun je nog niet, daarvoor moet je 200 postings geplaatst hebben.
Post dus zoveel mogelijk in korte tijd. :)
Bijv. op spelletjestopics, dat gaat meestal snel.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Oke, dat ga ik even doen :biggrin:
Oh jee, pas 47 posts zie ik. Mijn foto's moeten dus nog even wachten.
ik snap het ook echttt niet. Kan echt een uur lang (en zo groot is m'n tuin niet) beetje bloemen kijken en dingen bedenken en googlen als ik iets niet weet. En salamanders kijken, dat is een rustgevende bezigheid. Vooral omdat ik ze de helft van de tijd niet kan vinden haha.

Gister een cliënt foto's van mijn tuin laten zien. Kwam vandaag langs en hij zei heel stelling "Je mag maar een half uur hier zijn vandaag." Dus ik nouuu waarom? Zegt ie heel blij, dan heb ik je volgende week een uur extra en kunnen we aan de tuin beginnen! :yes: :yes:
Dus helemaal leuk. Ook al zijn kamerplanten verpotten, groen dagje volgende week. Leuk dat ik op het nippertje toch nog iemand besmet heb met m'n virus.
Geldt die 200 posts regel ook voor het plaatsen van een link naar imageshack ofzo? Volgens mij niet, maar kan het mis hebben.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Linkjes kunnen gewoon, ook al heb je een gloednieuwe nick.
Haha Felix, ga eens slapen.
Wat leuk Koettie!

Tuingravin er bestaan al zwarte planten hoor! Ik zit namelijk te denken om voor de lol een zwarte planten hoekje ergens te maken. Gewoon, omdat het kan en ik toch al een enorme rommeltuin heb. :P Ik heb al siergras, zwarte tulpen, zwarte aronskelk, donkere gladiolen en nog wat donker gekleurde dingen gevonden. Volgens mij ook irissen en viooltjes gezien.

Anywhoo, mijn nieuwe schuurtje komt ergens volgende week. Na lang twijfelen over de grootte en of ik nou plastic of hout ging nemen, toch voor hout gekozen. Het is in een leuke kleur (mint) en er zit een kleine haardhout berging bij zodat ik die stapel hout ook meteen kwijt kan. Daarachter kunnen dan weer alle prullenbakken die als potgrond houder dienen en hopelijk heb ik dan weer een heel stuk rommel uit de tuin. En een stuk grond erbij om nieuwe dingen te planten, zoals de zwarte planten hoek en de nieuwe donkere vlierbloesem struik. Vandaag komen de slakken en de mossels. :cheer2:
Afbeelding

Drie keer raden wie mijn aardbeien gejat hebben :proud:
Het zijn vast niet de vogels, toch? :proud:
Wat een heerlijke plaatjes komen hier toch voorbij! Wij hebben inmiddels opdracht gegeven voor het maken van een ontwerp voor onze nieuwe tuin. Vorig jaar begonnen met de wens van een onderhoudsarme tuin bij onze nieuwbouwwoning maar we hebben nu gevraagd om een heel ander soort tuin en daarbij de vraag om ons bij aanleg te leren tuinieren :cheer2: Inmiddels namelijk ontdekt dat onderhoudsarme tuinen erg saai zijn en dat een groot deel van het onderhoud veroorzaakt wordt door niet weten wat je moet doen. Omdat we van die nitwits zijn hebben we besloten om eerst maar een goede basis te laten aanleggen en daarna gaan we lekker verder zelf puzzelen. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen op basis van onze verhalen en een enorme voorraad plaatjes van Pinterest...
Felix, wat heb je toch een paradijsje! Wel mooi, die merels op je tafel, ookal stelen zij jouw aardbeien.

Nikky, succes met jullie tuin. Ik ben benieuwd wat jullie er van gaan maken.

Frambozen, leuk een mintgroen schuurtje in je tuin. Lijkt me een vrolijk gezicht. Als hij staat, willen wij hem graag zien ;-)
Oh, ik heb zo'n geweldige vriend! Hij sjouwt me net mee een tuincentrum in en heeft een prachtige pot en planten voor me gekocht :love:

En een gelukje op marktplaats, een mooie geglazuurde pot voor een tientje! Ik kreeg net een mailtje dat hij akkoord was met mijn bod! :jump:
Felix, dat is een mazzeltje dan!
Frambozen, ik weet dat er planten zijn met bijna zwarte bloemen, maar dan is het blad en de steel goddank altijd nog groen! Ik vrees de dag dat ze het helemaal zwart, wit of grijs kunnen kweken.
Ik ken echt een paar mensen die ik heb horen zeggen' ja leuk, die zwarte tulpen! Jammer dat niet de hele plant zwart kan!' :facepalm:

Zwart gras is wel bijna mogelijk, bij mij in de tuin althans. Ik heb gisteren een dikke laag compost op het gras uitgeharkt, er steken nog wel wat groene sprietjes bovenuit. Ik hoop hiermee het gazon erg goed te bemesten, zodat het gras flink gaat groeien en het onkruid het gaat afleggen. Ik heb er echt een aantal speciekuipen mos en onkruid uitgeharkt en uitgetrokken, het hield maar niet op!
Hier ook een first -time tuinbezitter! Deels betegeld, maar 1/3 is grasveld en er loopt flink wat hegwerk en er is een grote border met allerlei planten en struiken erin. Lekker wild, soms een tikje verwilderd is de tuin, die ongeveer 9 bij 9 m groot is.
Ik ben een volkomen nitwit! Ben al wat wezen snoeien en dergelijke en ik ontdek steeds weer andere planten.
Maar nou weet ik soms het verschil echt niet tussen gewone planten en onkruid.
Ik ga hier daarom meeschrijven en (terug)lezen in de hoop dat ik wat van jullie kan leren.
Rozen
Afbeelding

De nieuwe pot, met een diepblauwe salvia soort met zwarte stengel.
Afbeelding

Detail van de salvia
Afbeelding

De acanthus begint ook met bloeien, wel 10 aren dit jaar!
Afbeelding

Meneer Jansen op zijn charmantst.
Afbeelding
Welkom nikky en mwaris! Het verschil tussen een gewone plant en onkruid is een kwestie van smaak en mode. Korenbloemen bijvoorbeeld zijn heel lang gezien als onkruid, maar inmiddels ook te koop als plant en bloemzaad. Vind jij het mooi, dan houden!
Alles wat je stom vindt gewoon weghalen, de rest laten staan. Onkruid bestaat niet!
Zoals ik eerder al aangaf heeft kind een nieuwe woning met enorme tuin. Moet nog vanalles in maar het viel me een beetje tegen hoe weinig ze weten. Op visite bij ouders, haar grootouders. Of opa ff mee wil achter in de tuin, discussie tussen kind en partner over een boom, volgens hem een walnotenboom, volgens haar een appelboom. Daar wil ik natuurlijk getuige van zijn. Terwijl ik met pap de tuin verder i loop zeg ik nog wedden dat ze bij de pruimenboom staan? En jawel de pruimenboom. Vond ik erg grappig.
Verder nog vandaag wat tuinen gezien en kunst. Voor diegene die in het zuid oosten van Groningen woont, tot 25 juni westerwolderijgt.nl diverse open tuinen en kunst en muziek. Bij elke tuin die je bezoekt ontvang je een kraal. Ben zelf erg onder de indruk van beeldentuin Ol raive. Van oud gereedschap kunstwerken gemaakt.
Oké behalve Japanse duizendknoop ofzo. Dat is wel echt naar. Maar als het mooie bloemen heeft mag het blijven.
Koettie schreef:
18-06-2017 19:40
Alles wat je stom vindt gewoon weghalen, de rest laten staan. Onkruid bestaat niet!
:kneel:

Ik heb veel zogenaamd 'onkruid' in de tuin staan, maar met zulke lieve bloemetjes erin. Ik laat het gewoon staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven