Werk & Studie alle pijlers

Werk en warmte

20-06-2017 22:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds maandag is het warm. Behoorlijk warm. Als je buiten bent voel je de warmte.

Maar hoe is de warmte bij jullie op het werk? Hebben jullie ook last? Zo ja, neemt de directie en/of LG's maatregelen tegen de warmte, zodat het werk aangenamer wordt om te doen?

Mijn situatie:
Bij mij op het werk, merk ik weinig van de warmte. Er is daar een airco. De directie besloot dat de leerlingen verkorte lesuren krijgen. De pauzes zitten dan dichter op elkaar, en de leerlingen zijn eerder vrij. Er ging ook een mail rond met het verzoek de ramen zoveel mogelijk dicht te houden. Daarna kunnen de leraren besluiten of ze de deuren naar de gang open willen zetten, of niet, zover hun les niet lawaaierig is (leerlingen in aangrenzende lokalen moeten daar geen last van hebben).

De stoptrein (tijdens de reis naar mijn werk of van mijn werk naar huis) is vaak te warm. Normaal fiets ik naar huis, maar onder bepaalde omstandigheden pak ik de bus. De bus die ik dan heb heeft een airco, en als het buiten warm is, is het in de bus een verademing.
World of Warcraft: Legion
Lekker heet in de kas. Als het buiten 30 graden is geeft de thermometer boven de 40 graden aan. Het werktempo is dan ook echt heel laag bij ons
Onbevangen schreef:
21-06-2017 14:15
Lekker heet in de kas. Als het buiten 30 graden is geeft de thermometer boven de 40 graden aan. Het werktempo is dan ook echt heel laag bij ons
Oh ja, lekker. Ik heb als puber een aantal jaar in de kas gewerkt en na mijn examens tijdens een hittegolf. Dat was wel een nieuwe uitdaging zeg maar.
Sommige lokalen hebben geen of een niet goed werkende airco.
Daar is het bizar warm.
Andere lokalen hebben een airco met standje ijskast en hier kun je de airco niet zelf bedienen.
Op de gangen is het super warm.

Ik word snotterig van de temperatuurverschillen omdat ik geen vast lokaal heb en steeds heen en weer moet.
Geef mij maar weer wat kouder weer :whip:
swimkim schreef:
21-06-2017 09:11
Zelfs die flesjes krijgen we niet, want vorig jaar een Dopper gehad en daarmee kom je best 3,5 uur door. (neem natuurlijk zelf ook flesjes mee)
Die Dopper hebben we ook idd, maar ons depot is niet meer dan een container dus kunnen hem nergens vullen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Wageningen1985 schreef:
20-06-2017 23:51
Poeh met al die warme ovens, lijkt me ook verschikkelijk.
Ik vraag me af of het in de oventuimte nu warmer wordt dan normaal. Geen idee eigenlijk. T.o.v. de oventemperatuur zou je zeggen dat een buitentemperatuur van 20 of 30 graden weinig uitmaakt.
Gistermiddag was het in ons historische winkelpand 28 graden. Vandaag zal het nog een tikje warmer worden en krijg ik levering: sjouwen met kratten en 40 keer de trap op en af. Met kratten dus.

Ik voorzie een zweetfestijn.

Mijn baas vindt alles best trouwens en ik mag me vooral niet te druk maken. Maarja, het werk moet wel af he..
viva1966 schreef:
22-06-2017 07:43
Ik vraag me af of het in de oventuimte nu warmer wordt dan normaal. Geen idee eigenlijk. T.o.v. de oventemperatuur zou je zeggen dat een buitentemperatuur van 20 of 30 graden weinig uitmaakt.
Ik denk het wel, een oven moet zeker 200 graden warm zijn om brood in te kunnen bakken, de warmte verspreidt zich heel snel en als er geen goede ventilatie is wordt het bloedheet.
Op mijn kantoor is het redelijk uit te houden maar op de afdelingen is het waanzinnig warm. Gebouw met een plat dak en raampjes die maar een klein kiertje open kunnen en geen mogelijkheid het tegen elkaar open te zetten. Nou op de open afdeling kan de deur aan het eind van de nogal lange gang open dat helpt een heel heel klein beetje, op de gelosten afdeling kan er dus niets open. De kamer van de cliënten en de kantoren op de afdeling worden echt waanzinnig warm. We vergaderen en drinken koffie in de medicijnkamer want die is wel voorzien van airco. Vooral voor de cliënten vind ik het echt niet te doen in zo een warm hok zitten met zulke matige ventilatie.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik werk dagelijks op een buitenlocatie van de organisatie en daar is het vies warm. Zou klimaatbeheersing in zitten maar die staat dan op standje tropisch warm ofzo.
Hoofdgebouw is heerlijk koel. Geen vrieskist maar gewoon lekker.
Dus probeer zo vaak mogelijk daar te zitten, helaas lukt dat niet altijd. Ik moet namelijk ook buiten werken, als in 'de straat op' en dan is het zoeken naar schaduwrijke plekjes.

Baas kijkt daar echt niet naar om.
Not my circus, not my monkeys
Ik werk in een oud gebouw (monumentenpand) dus geen airco. Wel hoge ruimtes en de ramen kunnen tegen elkaar open. Maar het is hier toch zeker 25+. Heel stil achter je bureau zitten gaat goed, typen is eigenlijk al teveel inspanning... Er werden net wel lekkere ijsjes uitgedeeld, dat dan weer wel.

Thuis airco in de slaapkamer, dus slapen gaat best goed. Dat hebben de vorige eigenaars van ons huis goed gedaan :biggrin:
The owls are not what they seem
Plat dak, geen airco. Ook geen thermometer dus ik weet niet precies hoe warm het is, maar het is binnen warmer dan buiten in de volle zon.
Het werktempo verandert niet, want er moeten nog aardig wat deadlines gehaald worden voordat de zomervakantie begint (dan komen er veel minder orders binnen).
Het scheelt dat ze absoluut geen kledingeisen hebben. Ik was de afgelopen dagen 'overdressed', maar dat ben je al snel als zelfs directie alleen een korte broek + hemd draagt. Teenslippers worden bij binnenkomst uitgeschopt.

Thuis ook plat dak, geen airco en huis op het zuiden, dus ik leef mijn dag in gradaties van 'warm'.
Zon die de helft van de dag op de ramen brandt, geen zonwering, geen airco, maar wel een heel gek klimaatbeheersingssysteem dat er voor zorgt dat het binnen ietsje koeler is dan buiten. Ach, ik ben blij dat ik gewoon stil op een stoel kan zitten, continu koud water kan pakken en niet buiten hoef te werken met dit weer... Iedereen is wel zo lamlendig dat de productiviteit volgens mij gehalveerd is nu, wat dat betreft snap ik niet dat de directie niet investeert in zonwering of airco.

Eigenlijk heb ik het meest last van de treinreis: in een sprinter zonder airco druipt het zweet binnen 5 seconden van je hele lijf.
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
Er wordt hier as we speak door de facilitaire dienst een mobiele airco binnengereden :cheer2:
Collega's en ik zijn heel benieuwd!
The owls are not what they seem
Hier 5-hoog, plat dak, geen airco, zon volop de ramen. Ach ja, het is niet anders. En als het echt te zot wordt, ga ik thuis werken.
Ik werk als ambulant begeleider dus fiets van hot naar her voor cliënten, heb geen auto. Gister was het echt niet fijn. Zooo heet en warme lucht, bah. Maar meestal is het wel lekker. Bij cliënten thuis varieert het van onmogelijk heet naar wel lekker. Kantoor is wel warm maar prima, zit ik erg weinig
Hier net een enorme bliksemschicht!
Oud gebouw zonder airco, met de ramen tegen elkaar open en vooral niet te hard werken (fysiek werk) is het vandaag uit te houden. Papier waait weg, dus daar wordt van alles boven op gezet. Zal blij zijn als het morgen wat koeler is.
MoirenPhae schreef:
20-06-2017 23:20
Thuis is het heerlijk ja. Op mijn werk niet :P
bij mij is het andersom
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik heb vrienden in Griekenland. Daar is het gewoon maandenlang rond de 30 graden of warmer. Niet zoals hier dat het even 4 dagen warm is of een klein weekje, maar maandenlang. En die gaan gewoon in pak en mantelpakje naar het werk omdat dat bij hun functie hoort, zitten ook niet heel de dag in de airco, en die hoor ik nooit zeuren. Ze zullen het heus wel eens warm hebben, want thuis trekken ze echt wel iets luchtigers aan, maar verder? Gewoon, je werk doen en accepteren dat je er nou eenmaal niks aan kan veranderen dat de zon schijnt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
hans66 schreef:
20-06-2017 22:57
Sinds maandag is het warm. Behoorlijk warm. Als je buiten bent voel je de warmte.
Binnen ook hoor, zonder airco ;)
hans66 schreef:
Maar hoe is de warmte bij jullie op het werk? Hebben jullie ook last? Zo ja, neemt de directie en/of LG's maatregelen tegen de warmte, zodat het werk aangenamer wordt om te doen?
Ik meen me te herinneren dat er in 'mijn' CAO staat dat bij afwezigheid van 'normale' werktemperaturen de werkgever verplicht is een verkoelende versnapering aan te bieden.
Wij kregen dan ook om 3 uur altijd ijs aangeboden. En dan niet iedereen een standaard waterijsje, maar keus uit meerdere types.

Ik ben blij dat ik geen systeembeheerder ben bij het bedrijf waar ik werk, want zijn kantoor, op de eerste verdieping onder een plat dak zonder airco, was afgelopen dinsdag een graad of 35...
Niet dat het in de werkplaats met 28 graden veel beter was...
hans66 schreef:
De stoptrein (tijdens de reis naar mijn werk of van mijn werk naar huis) is vaak te warm. Normaal fiets ik naar huis, maar onder bepaalde omstandigheden pak ik de bus. De bus die ik dan heb heeft een airco, en als het buiten warm is, is het in de bus een verademing.
Ik háát airco in het OV. Vooral omdat menig chauffeur geen idee lijkt te hebben hoe die ingesteld moet worden. Hier op een hete dag (30 graden of meer) een bus binnenstappen, kan een verschil van 12 graden opleveren, wat veel te veel is.
In die nieuwe Sprinters lijkt dat beter geregeld omdat er blijkbaar niet verder gekoeld kan worden dan 5 graden verschil tussen binnen- en buitenlucht.
Maar bussen, trams en treinen, bijna allemaal vind ik het vervelend dat de lucht vaak ergens in je nek of op je hoofd geblazen wordt. Ik krijg er dan ook steevast koppijn of een stijve nek van.
Wageningen1985 schreef:
22-06-2017 10:24
Ik denk het wel, een oven moet zeker 200 graden warm zijn om brood in te kunnen bakken, de warmte verspreidt zich heel snel en als er geen goede ventilatie is wordt het bloedheet.
De temp van een broodoven is ongeveer 250 °c. Probleem met deze temperaturen is dat er voor het personeel geen koelere ruimtes meer zijn om te ontsnappen aan de warmte.

@Viva1966: bak thuis een taart. 's winters gezellige warmte <-> zomers extra hitte; maar dan groter natuurlijk.

@Hangmat: :cheers:
Hier schoonmaakwerk.Een gedeelte in het gebouw is het rond de 35 graden(alleen maar ramen) en het kantoor gedeelte heeft airco.Het ergste vind ik mijn werkkleding een wollen broek met polyester voering.En een blouse,alles zwart.En werkschoenen.binnen een half uur als ik werk,plakt alle kleding al aan mijn lichaam en ben ik kleddernat van het zweet.We hadden al voorgesteld om een zomertenue aan te schaffen,maar daar wil de baas niet aan.Afgelopen maandag al onderuit gegaan omdat ik zwart werd voor mijn ogen en mij even niet goed voelde.Maar ja het werk blijft anders liggen en we moeten toch door.Maar wat extra water drinken.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
pejeka schreef:
22-06-2017 19:54
Ik heb vrienden in Griekenland. Daar is het gewoon maandenlang rond de 30 graden of warmer. Niet zoals hier dat het even 4 dagen warm is of een klein weekje, maar maandenlang. En die gaan gewoon in pak en mantelpakje naar het werk omdat dat bij hun functie hoort, zitten ook niet heel de dag in de airco, en die hoor ik nooit zeuren. Ze zullen het heus wel eens warm hebben, want thuis trekken ze echt wel iets luchtigers aan, maar verder? Gewoon, je werk doen en accepteren dat je er nou eenmaal niks aan kan veranderen dat de zon schijnt.
Jouw vrienden in Griekenland hebben dan ook te maken met een heel andere luchtvochtigheid.
http://tempsreel.infoclimat.net/humidite/europe_now.png
Werk op kantoor op een afdeling met ongeveer 75 man. Geen airco, wel luchtcirculatie maar dat werkt niet zodra er ook maar 1 raam open staat. Conclusie: één grote plaksauna...
alkemade schreef:
22-06-2017 20:39
Jouw vrienden in Griekenland hebben dan ook te maken met een heel andere luchtvochtigheid.
http://tempsreel.infoclimat.net/humidite/europe_now.png
Er zijn toch mensen die de hitte haten en balen dat ze in een heet land wonen. De een woont in Kroatië (dat land kent lange hete zomers), de ander woont in Indonesië (daar wordt het nooit koud, zover ik weet).
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven