Dyslexie
donderdag 22 juni 2017 om 21:31
Ik las net een topic en daar schreef iemand dat ze dyslexie heeft dus excuses voor de fouten.
Sommigen reageerden alsof ze het niet geloofden omdat ze niet consequent met haar fouten was en enkele fouten niets met dyslexie te maken zou hebben.
Mijn dochter heeft net officieel bevestigd gekregen dat ze dyslexie heeft en ze krijgt nu een behandeling van ruim anderhalf jaar.
Hoewel mijn dochter (9) meestal erg slecht schrijft, ze schrijft heel soms ook foutloos. Ze schrijft veel briefjes aan mij en soms is het prima te lezen en soms is het best erg slecht.
Herkennen de dyslectische mensen dit?
Mijn volgende vraag: hoe ga je als een volwassene met je dyslexie om tijdens je studie en/of werk?
Leer je jezelf dan toch nog beter spellen en lezen?
Sommigen reageerden alsof ze het niet geloofden omdat ze niet consequent met haar fouten was en enkele fouten niets met dyslexie te maken zou hebben.
Mijn dochter heeft net officieel bevestigd gekregen dat ze dyslexie heeft en ze krijgt nu een behandeling van ruim anderhalf jaar.
Hoewel mijn dochter (9) meestal erg slecht schrijft, ze schrijft heel soms ook foutloos. Ze schrijft veel briefjes aan mij en soms is het prima te lezen en soms is het best erg slecht.
Herkennen de dyslectische mensen dit?
Mijn volgende vraag: hoe ga je als een volwassene met je dyslexie om tijdens je studie en/of werk?
Leer je jezelf dan toch nog beter spellen en lezen?
donderdag 22 juni 2017 om 21:34
Ik heb wel degelijk beter leren spellen. Ik heb echt moeten stampen hoe je bepaalde woorden schrijft en nog steeds schrijf ik ze soms fout omdat ik het niet zie. Ook werkt spellingcontrole goed om de meeste fouten eruit te halen. Toch laat ik officiële documenten nog wel nalezen voor ik ze verstuur.
donderdag 22 juni 2017 om 21:43
Heb jij ook last van b en d? Dat blijft mijn dochter lastig vinden.FiIee schreef: ↑22-06-2017 21:34Ik heb wel degelijk beter leren spellen. Ik heb echt moeten stampen hoe je bepaalde woorden schrijft en nog steeds schrijf ik ze soms fout omdat ik het niet zie. Ook werkt spellingcontrole goed om de meeste fouten eruit te halen. Toch laat ik officiële documenten nog wel nalezen voor ik ze verstuur.
En wanneer ze 1 a moet schrijven terwijl je aa hoort.
Ik heb zelf geen dyslexie dus ik vind het lastig te begrijpen dat je bepaalde dingen niet ziet.
Wel fijn om te lezen dat het wel mogelijk is om nog te verbeteren.
donderdag 22 juni 2017 om 21:43
Ik heb het vooral met a en o en au en ou. Maar door stampen weet ik wel hoe je dat soort woorden moet schrijven en dan mis ik het alsnog soms omdat ik het niet zie.yajes schreef: ↑22-06-2017 21:43Heb jij ook last van b en d? Dat blijft mijn dochter lastig vinden.
En wanneer ze 1 a moet schrijven terwijl je aa hoort.
Ik heb zelf geen dyslexie dus ik vind het lastig te begrijpen dat je bepaalde dingen niet ziet.
Wel fijn om te lezen dat het wel mogelijk is om nog te verbeteren.
donderdag 22 juni 2017 om 21:47
Lijkt me erg vermoeiend dat je constant er zo over moet nadenken terwijl het bij anderen automatisch eruit rolt.
Heb jij ook moeite met cijfers?
donderdag 22 juni 2017 om 21:49
Nee. Ik heb geen enkele moeite met cijfers (ik doe nu ook een technisch beroep waarbij ik veel moet rekenen). Talen waren en zijn een ramp, maar de bètavakken... Dat ging mij gemakkelijk af.
donderdag 22 juni 2017 om 21:56
Ik herken de betere en slechtere momenten. Meer stress is slechter schrijven. Hoe beter ik mijn best wil doen hoe slechter het gaat.
Ik wil het boek slimmer dan mijn baas, dit geeft veel inzicht in dyslexie en hoe dislecten het beleven. Dyslexie gaat niet over, dislecten leren er mee om te gaan.
Ik wil het boek slimmer dan mijn baas, dit geeft veel inzicht in dyslexie en hoe dislecten het beleven. Dyslexie gaat niet over, dislecten leren er mee om te gaan.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
donderdag 22 juni 2017 om 21:57
Ik heb met dyslexie Nederlands gestudeerd en wordt door vrienden en vriendinnen gevraagd om teksten na te kijken op taal- en spelfouten.
Ik merk vooral verschil als ik moe ben. Dan kunnen rustig hele woorden verschuiven. En bepaalde woorden moet ik altijd hardop spellen. Herfststorm, fietsenstalling, dat soort woorden.
Tom Braams heeft een paar zeer leesbare boekjes geschreven over dyslexie!
O, en ik ben gek op luisterboeken. Wel het verhaal, niet die verwarrende letters.
Ik merk vooral verschil als ik moe ben. Dan kunnen rustig hele woorden verschuiven. En bepaalde woorden moet ik altijd hardop spellen. Herfststorm, fietsenstalling, dat soort woorden.
O, en ik ben gek op luisterboeken. Wel het verhaal, niet die verwarrende letters.
donderdag 22 juni 2017 om 22:00
Ik weet dat het niets met je IQ te maken heeft, daar is mijn dochter ook op getest, maar toch lijkt het me zo lastig om daar niet op beoordeeld te worden.
Dat mensen er doorheen lezen..
donderdag 22 juni 2017 om 22:00
Daarom vinden de meeste dyslecten de bètavakken fijner, omdat je daar niet beoordeeld wordt op de spellings fouten.
donderdag 22 juni 2017 om 22:01
blueeyes*3 schreef: ↑22-06-2017 21:57Ik heb met dyslexie Nederlands gestudeerd en wordt door vrienden en vriendinnen gevraagd om teksten na te kijken op taal- en spelfouten
Dat kunnen ze dan beter door iemand anders laten doen...
donderdag 22 juni 2017 om 22:02
Respect!blueeyes*3 schreef: ↑22-06-2017 21:57Ik heb met dyslexie Nederlands gestudeerd en wordt door vrienden en vriendinnen gevraagd om teksten na te kijken op taal- en spelfouten.
Nederlands studeren met dyslectie. Dat moest een hel geweest zijn.
donderdag 22 juni 2017 om 22:07
donderdag 22 juni 2017 om 22:08
Ik kijk ook niet meer na op dit tijdstip.
Oprecht, ik zag niet dat ik die fout had gemaakt. Vermoeidheid en bepaalde medicatie speelt bij mij zeker mee.
Ben ik wakker en fit, dan zie ik het dus wel. En gek genoeg zijn teksten van een ander anders. Ik vermoed omdat je het dan in je hoofd niet al 'verfouterd' hebt.
donderdag 22 juni 2017 om 22:08
donderdag 22 juni 2017 om 22:09
Dat laatste heb ik ook. Fouten pik ik er in andermans teksten zo uit, maar mijn eigen fouten... Die zie ik na een bepaalde tijd gewoon niet meer.blueeyes*3 schreef: ↑22-06-2017 22:08Ik kijk ook niet meer na op dit tijdstip.
Oprecht, ik zag niet dat ik die fout had gemaakt. Vermoeidheid en bepaalde medicatie speelt bij mij zeker mee.
Ben ik wakker en fit, dan zie ik het dus wel. En gek genoeg zijn teksten van een ander anders. Ik vermoed omdat je het dan in je hoofd niet al 'verfouterd' hebt.
donderdag 22 juni 2017 om 22:12
donderdag 22 juni 2017 om 22:12