Geld & Recht alle pijlers

Dure boodschappen

23-06-2017 14:19 154 berichten
Hoi iedereen,

Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.

Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.

Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.

Hebben jullie tips die kunnen werken?

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Wow dit is echt heel erg veel. Voor 2 personen moet je het met 50 euro in de week kunnen redden. Zitten bij bedrag ook verzorgingsproducten of schoonmaakproducten bij? Of heb je een huisdier?

Ik haal eigenlijk altijd verse groenten, kaas of vleeswaren, crackers, kwark, yoghurt, fruit, soms kruiden, olijfolie, hondensnoepjes/koekjes. Dan ben ik rond de 20 euro wel klaar in de week. Dan ben ik wel alleen.

Schoonmaak- en wasproducten koop ik niet bij de boodschappen omdat die elders gewoon veel goedkoper zijn.

Let goed op aanbiedingen en koop eens alleen dat en de noodzakelijke dingen.

Zet hier anders eens een lijstje neer wat je zoal in de week koopt.
dat is echt belachelijk veel. Mijn man en ik zijn echt hele luxe poppetjes en ik geef gemiddeld 100,- per week uit en serieus: dat is al
veel.

Kijk eens serieus naar wat je koopt en wat je weggooit en ook eens wat er allemaal in je kastjes staat.
Misschien eens een kasboekje gaan bijhouden zodat je kan zien waar het meeste geld heengaat? Ik denk dat die flessen water niet de grootste kosten zijn, die kosten weinig tenzij je altijd dure merken koopt. Maar zelfs dan zal dat je de kop niet kosten of je moet er ook je bad mee vullen. Koop je veel kant en klaar, voor geschild/gesneden, pakjes en zakjes? Dat kost flink meer dan het zelf maken. Ook de soorten groenten en fruit maken uit, appels kosten vele malen minder dan blauwe bessen bijvoorbeeld. Ook alcohol tikt aan als je dat regelmatig drinkt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Geen voorgesneden groenten, want dat is duurder.
Zelf wassen en snijden is goedkoper wat groenten en vlees betreft.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
woooow wat veel. Wat kopen jullie in hemelsnaam allemaal van al dat geld? Ik ben ook niet heel erg zuinig, maar daar zou ik nooit aan komen voor ons twee
guppekop schreef:
23-06-2017 14:26
dat is echt belachelijk veel. Mijn man en ik zijn echt hele luxe poppetjes en ik geef gemiddeld 100,- per week uit en serieus: dat is al
veel.

Kijk eens serieus naar wat je koopt en wat je weggooit en ook eens wat er allemaal in je kastjes staat.
Wij ook. Wij zijn gemiddeld zo'n 125 E per week kwijt. 3 personen en een hond.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
oh onze luxe honden ( 2 ) haha, telde ik niet mee inderdaad
100 euro per week, dus 415 euro per maand is al riant.

Open een extra rekening met pinpas, stort daar elke week 100 euro op. En is dat geld op, dan is er geen geld meer voor die week om boodschappen te kopen. En als je overhoudt, dan vul je de week erop aan tot aan 100 euro.

Maar het is een keuze die jullie maken hoor dat met discipline en een vooraf gemaakt plan prima is op te lossen.
Gewoon helemaal geen slaatjes kopen natuurlijk. Het is geen rocket science ofzo, gewoon minder in die kar mikken. Flessenwater is natuurlijk de kosten niet, dat kost geen drol (tenzij hij er op staat om dure merken te drinken).

Dat de 1e maand duur is lijkt me logisch. Je hebt immers nog geen voorraadkast.

Als je zuiniger wil doen, maak je elke week een lijstje met weekmenu's en een boodschappenlijstje.
anoniem_337041 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 14:36
13.97% gewijzigd
Bewaar eens een maand lang alle kassabonnen en kijk waaraan je het uitgeeft. Dan zie je ook precies wat anders kan, bijvoorbeeld een goedkopere variant (B-merk) of niet kopen. een andere smaak went vaak wel na een paar keer gebruiken.

Flessenwater kan prima. Heb je weleens een waterfles gevuld met kraanwater en dit in de koelkast gezet? Dus niet vertellen aan je vriend, maar gewoon laten ervaren? Nu smaakt niet overal in Nederland het water hetzelfde, dus mogelijk is het verschil in smaak wel groot bij jullie. Maar probeer het eens.
Mieke15 schreef:
23-06-2017 14:19

Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik doe boodschappen voor een gezin van 5 en heb in juni tot nu toe een vergelijkbaar bedrag uitgegeven en schat dat daar deze maand nog zo'n 120 euro bij komt. En dit was een hele dure maand omdat ik al dat lekkere zomerfruit niet kan laten liggen.

Meestal zit ik aan de 100-120 euro per week. En dan kijk ik wel bewust naar prijzen, maar er zijn eigenlijk geen dingen waar ik wel zin in heb, maar die ik nooit koop.

Globaal gezien koop ik vooral basis producten, brood, groenten, vlees (waren), melk kaas etc. en relatief weinig snacks ed.
Ik neem in principe het goedkoopste merk, tenzij ik dat niet lekker vind dan een duurder merk.
Koop vrijwel nooit voorgesneden groenten, snack size verpakkingen ed
Geen maaltijdmixen (mix voor bechamelsaus, pannenkoekenmix ed) maar basis producten (bloem, boter, melk, eieren) waar ik zelf wat mee maak.

Dus de vraag is vooral, wat koop jij wel dat ik niet koop. Want voor 2 is 600 euro per maand in mijn ogen best royaal
Volgens mij zijn de prijzen in de supermarkten in België een stuk hoger dan die in Nederland. Alsnog is het veel wat TO uitgeeft maar antwoord geven vanuit een Nederlands referentiekader is niet zo zinvol denk ik.
Jaja007 schreef:
23-06-2017 14:29
Geen voorgesneden groenten, want dat is duurder.
Zelf wassen en snijden is goedkoper wat groenten en vlees betreft.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het probleem van TO zit in voorgesneden groente en vlees. Dat is wel wat duurder maar ook weer niet zo veel.

Dit moet denk ik in echte luxe producten zitten.
RP7 schreef:
23-06-2017 14:25
Wow dit is echt heel erg veel. Voor 2 personen moet je het met 50 euro in de week kunnen redden. Zitten bij bedrag ook verzorgingsproducten of schoonmaakproducten bij? Of heb je een huisdier?

Ik haal eigenlijk altijd verse groenten, kaas of vleeswaren, crackers, kwark, yoghurt, fruit, soms kruiden, olijfolie, hondensnoepjes/koekjes. Dan ben ik rond de 20 euro wel klaar in de week. Dan ben ik wel alleen.

Schoonmaak- en wasproducten koop ik niet bij de boodschappen omdat die elders gewoon veel goedkoper zijn.

Let goed op aanbiedingen en koop eens alleen dat en de noodzakelijke dingen.

Zet hier anders eens een lijstje neer wat je zoal in de week koopt.
Bedankt voor je feedback, wij hebben wel een hond, maar zijn eten kopen we in een speciaalzaak, 35 euro en dan kunnen we 2 à 3 maand verder. Ik koop wel soms hondensnoepjes bij mijn boodschappen van de supermarkt maar ook niet zo overdreven veel.

Wat ik meestal koop:
6 pack water
kleine flesjes water (12)
4x 1l cola
salade (verpakt)
snoeptomaatjes
worteltjes (gesneden en verpakt)
3 à 4 stukken vlees (meestal kip)
krielaardappelen
wokgroenten
rijst (niet elke week)
appels
sinaasappels/kiwi's
aardbeien (seizoen)
kaas, kip, smeerkaas (beleg)
eieren (6)
yoghurts (4 activia's en dan nog goedkopere van eigen merk)
diepvriesgroenten
brood
melk
soms koffiepads eigen merk
soms ijsjes met dit weer (ook eigen merk)
soms huishoudproducten (dit is 1x per maand/2 maanden ofzo)
chips (meestal eigen merk)

ik denk dat dit het ongeveer is, natuurlijk komt er soms meer in de kar dan wat op mijn lijstje staat maar dat probeer ik in te perken.
Wij zijn met twee personen en eten elke dag vers, gezond en gevarieerd. We geven niet meer dan zo'n 70 euro per week uit. En dat is dan inclusief schoonmaak- en verzorgingsproducten.
Je lijstje is geen 600 euro 'waard'.
Ik zou de kassabonnen eens bewaren en kijken wat je precies koopt en waarom het zo duur is.
En hoeveel impulsaankopen staan daar op?
Al dat gesneden en verpakte groente is zonde van je geld. Wat kost het je nu aan tijd om zelf even die wortels te raspen en te snijden? Scheelt je 25% en soms zelfs meer aan kosten.
RP7 schreef:
23-06-2017 14:25
50 euro kun je wel redden maar is wel heel karig hoor, dat is 3.57 per persoon per dag. Nibud houdt voor een vrouw 5.68 en voor een man 6.34 aan qua kosten voor voeding. Als je het bedrag van Nibud aanhoudt kom je op 360 euro per maand ongeveer, 84 euro per week, dat lijkt me vrij realistisch. Ik zou proberen richting de 100 euro per week te zitten, dan heb je ruimte voor wat luxe maar bespaar je wel al een hoop.
Is het geen goed idee dat mensen die ook met 2 zijn hier hun boodschappenlijstje zetten, dan kan ik me hier eens op inspireren, het is wel inderdaad zo dat ik in België woon, maar ik denk niet dat op de voeding zelf er veel verschil zit. Jullie schoonmaakprocten zoals wasmiddel zijn wel goedkoper denk ik
Hier op vf komt iedereen makkelijk van 5 euro in de week rond! En dat is inclusief verzorgingsproducten. Dus wat jullie uitgeven is be-la-che-lijk veel!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mieke15 schreef:
23-06-2017 14:41

ik denk dat dit het ongeveer is, natuurlijk komt er soms meer in de kar dan wat op mijn lijstje staat maar dat probeer ik in te perken.
Dan zou ik daar toch nog eens beter opletten want met wat je noemt kom je niet aan zulke bedragen. Ik vermoed dat die extra's weleens flink meer kunnen kosten dan je nu denkt.
€50 vind ik ook weinig. Ik let eigenlijk nooit op prijzen en wij geven €100-150 per week uit, gezin van vier personen. Maar dat kan ook best een keer meer zijn, afhankelijk van onze agenda die week.
Zo te zien ben je dat bedrag niet kwijt aan deze boodschappen. Waar bij ons ongemerkt toch veel geld naar uit gaat/ging (ben nu zwanger) is bier, wijn en lekkers voor bij de borrel. Als vrienden langskomen even snel naar de supermarkt en dan ben je toch snel weer zo'n 30/40 euro kwijt. Kan dat bij jullie ook een verklaring zijn?
Nouschi schreef:
23-06-2017 14:46
Hier op vf komt iedereen makkelijk van 5 euro in de week rond! En dat is inclusief verzorgingsproducten. Dus wat jullie uitgeven is be-la-che-lijk veel!
:-D
Nouschi schreef:
23-06-2017 14:46
:-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven