Werk en warmte
dinsdag 20 juni 2017 om 22:57
Sinds maandag is het warm. Behoorlijk warm. Als je buiten bent voel je de warmte.
Maar hoe is de warmte bij jullie op het werk? Hebben jullie ook last? Zo ja, neemt de directie en/of LG's maatregelen tegen de warmte, zodat het werk aangenamer wordt om te doen?
Mijn situatie:
Bij mij op het werk, merk ik weinig van de warmte. Er is daar een airco. De directie besloot dat de leerlingen verkorte lesuren krijgen. De pauzes zitten dan dichter op elkaar, en de leerlingen zijn eerder vrij. Er ging ook een mail rond met het verzoek de ramen zoveel mogelijk dicht te houden. Daarna kunnen de leraren besluiten of ze de deuren naar de gang open willen zetten, of niet, zover hun les niet lawaaierig is (leerlingen in aangrenzende lokalen moeten daar geen last van hebben).
De stoptrein (tijdens de reis naar mijn werk of van mijn werk naar huis) is vaak te warm. Normaal fiets ik naar huis, maar onder bepaalde omstandigheden pak ik de bus. De bus die ik dan heb heeft een airco, en als het buiten warm is, is het in de bus een verademing.
Maar hoe is de warmte bij jullie op het werk? Hebben jullie ook last? Zo ja, neemt de directie en/of LG's maatregelen tegen de warmte, zodat het werk aangenamer wordt om te doen?
Mijn situatie:
Bij mij op het werk, merk ik weinig van de warmte. Er is daar een airco. De directie besloot dat de leerlingen verkorte lesuren krijgen. De pauzes zitten dan dichter op elkaar, en de leerlingen zijn eerder vrij. Er ging ook een mail rond met het verzoek de ramen zoveel mogelijk dicht te houden. Daarna kunnen de leraren besluiten of ze de deuren naar de gang open willen zetten, of niet, zover hun les niet lawaaierig is (leerlingen in aangrenzende lokalen moeten daar geen last van hebben).
De stoptrein (tijdens de reis naar mijn werk of van mijn werk naar huis) is vaak te warm. Normaal fiets ik naar huis, maar onder bepaalde omstandigheden pak ik de bus. De bus die ik dan heb heeft een airco, en als het buiten warm is, is het in de bus een verademing.
World of Warcraft: Legion
vrijdag 23 juni 2017 om 19:43
Toevallig niet, ze wonen in Piraeus, dat is een schiereiland tegen Athene aan, aan 3 kanten omringd door water en dus altijd vochtig. Maar ze gaan gewoon naar hun werk, in pak, in mantelpakje, bij 35+ graden (want dat is daar van mei tot september de gebruikelijke temperatuur). En tuurlijk hebben ze het wel eens warm, maar zij moeten écht hartelijk lachen om het gezever in Nederland als het toevallig eens 4 of 5 dagen achter elkaar warm is...alkemade schreef: ↑22-06-2017 20:39Jouw vrienden in Griekenland hebben dan ook te maken met een heel andere luchtvochtigheid.
http://tempsreel.infoclimat.net/humidite/europe_now.png
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 23 juni 2017 om 21:13
Ik weet niet of het in Griekenland ook zo is, maar in warme landen zoals Spanje, Italië, Frankrijk zijn wel de werktijden aangepast aan de hitte hoor. In de zin van een heeele lange lunchpauze op het heetst van de dag en dan vroeg beginnen of lang doorwerken. Dat scheelt wel lijkt me.pejeka schreef: ↑23-06-2017 19:43Toevallig niet, ze wonen in Piraeus, dat is een schiereiland tegen Athene aan, aan 3 kanten omringd door water en dus altijd vochtig. Maar ze gaan gewoon naar hun werk, in pak, in mantelpakje, bij 35+ graden (want dat is daar van mei tot september de gebruikelijke temperatuur). En tuurlijk hebben ze het wel eens warm, maar zij moeten écht hartelijk lachen om het gezever in Nederland als het toevallig eens 4 of 5 dagen achter elkaar warm is...
On topic: ik werk ook in een oud gebouw en zit ongeveer aan m'n bureaustoel vastgeplakt van de hitte... kamer met grote ramen waar lang de zon op staat, geen airco of iets. Wel luxaflex maar dat doet weinig (behalve de zon van mijn scherm wegnemen). Alle deuren en ramen tegen elkaar open en veel water drinken, dan hou ik het wel vol. Thuis is het evengoed ook warm... Soms krijgen we 's middags een waterijsje, maar dan moet het wel meer dan 30 graden zijn. Bovendien vind ik dat ook niet echt helpen.
Minder productief ben ik wel ja, dat wel. Ik word gewoon sloom en hoofdpijnachtig van dit weer.
vrijdag 23 juni 2017 om 21:17
In Griekenland doen ze niet aan siësta ofzo. Gewoon dezelfde werktijden als in Noord-Europa, 's-ochtends beginnen, een uurtje lunchpauze, of een half uurtje en om 5 uur klaar.gemberpannekoek schreef: ↑23-06-2017 21:13Ik weet niet of het in Griekenland ook zo is, maar in warme landen zoals Spanje, Italië, Frankrijk zijn wel de werktijden aangepast aan de hitte hoor. In de zin van een heeele lange lunchpauze op het heetst van de dag en dan vroeg beginnen of lang doorwerken. Dat scheelt wel lijkt me.
On topic: ik werk ook in een oud gebouw en zit ongeveer aan m'n bureaustoel vastgeplakt van de hitte... kamer met grote ramen waar lang de zon op staat, geen airco of iets. Wel luxaflex maar dat doet weinig (behalve de zon van mijn scherm wegnemen). Alle deuren en ramen tegen elkaar open en veel water drinken, dan hou ik het wel vol. Thuis is het evengoed ook warm... Soms krijgen we 's middags een waterijsje, maar dan moet het wel meer dan 30 graden zijn. Bovendien vind ik dat ook niet echt helpen.
Minder productief ben ik wel ja, dat wel. Ik word gewoon sloom en hoofdpijnachtig van dit weer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 23 juni 2017 om 22:22
Voor mij zit het probleem hier juist in die schommelingen steeds. Als het inderdaad vijf maanden 30+ graden is ben ik er ook wel aan gewend. Hier vallen drie dagen de mussen van het dak en dan is het weer tien graden koeler. Mijn lichaam went zo in elk geval niet aan de warmte. En de klimaatbeersing op kantoor is bij ons ook gewoon drama. Tegen het einde van de dag lijkt er geen zuurstof meer te zijn.pejeka schreef: ↑23-06-2017 19:43Toevallig niet, ze wonen in Piraeus, dat is een schiereiland tegen Athene aan, aan 3 kanten omringd door water en dus altijd vochtig. Maar ze gaan gewoon naar hun werk, in pak, in mantelpakje, bij 35+ graden (want dat is daar van mei tot september de gebruikelijke temperatuur). En tuurlijk hebben ze het wel eens warm, maar zij moeten écht hartelijk lachen om het gezever in Nederland als het toevallig eens 4 of 5 dagen achter elkaar warm is...
En er kan nergens een raam open.
vrijdag 23 juni 2017 om 23:19
Maar misschien zijn de temperatuurverschillen tussen dag en nacht wel veel groter: water warmt veel langzamer op. Met veel water om je heen kan het best flink afkoelen 's nachts, net zoals het aan de Nederlandse kust vrijwel altijd koeler is dan in Limburg.
Ook voor mij zou het een groot verschil zijn als het overdag 30 graden of warmer is en erg vochtig, maar het tegen de avond in ieder geval naar normale temperaturen afkoelt (graad of 12-14). Ik krijg de indruk dat nachten met minimumtemperaturen van 20-22 graden tegenwoordig heel normaal zijn. Sowieso ben ik er inmiddels aan gewend dat ik al snel 3 tot 5 graden bij de verwachte temperatuur op moet tellen omdat er, zelfs in een straat met rijtjeshuizen, flink stads-effect meespeelt (de gebouwen houden met hun gigantische massa de warmte nog lang vast).
@ lilguinea: dat is ook zo'n irritante trend tegenwoordig, zo'n hermetisch afgesloten gebouw. Uit klimaat-beheersings-oogpunt begrijp ik het, maar lekker door laten waaien kan dan niet meer.
Ben blij dat ik op mijn werk een complete overhead-deur open kan zetten. Jammer is dan weer dat die al vroeg in de ochtend opengezet wordt, maar niet gesloten wordt als het buiten al veel warmer geworden is dan het binnen is, waardoor het binnen ook heel snel warm wordt.