Eigen bijles-onderneming
zaterdag 24 juni 2017 om 00:21
Hallo,
Ik geef al enige tijd bijles in bèta-vakken voor havo, vwo, en af en toe hbo-studenten. Ik ben zelf eerstejaars student scheikundige technologie. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat ik het bijles geven toch wel redelijk onder de knie heb. Na aan het begin van het jaar een advertentie op mijn oude middelbare school heb opgehangen heb ik in totaal ongeveer 15 reacties gehad, en dit kon ik lang niet allemaal aan. Er is kortom dus een hoop vraag naar bijles in de bèta vakken.
Van de week dacht ik dus opeens, wat nou als ik er gewoon een eigen bedrijfje van maak. Ik ken twee andere jongens, welke ook bèta universitaire studies gaan doen, die ook graag bijles zouden willen geven. Deze jongens hebben zelf ook al ervaring. Daarnaast heb ik connecties op meerdere middelbare scholen in Breda. Het werven van leerlingen zal dus het probleem niet zijn. Ik kan voor die jongens klanten regelen, en ze mogen zelf bepalen wanneer ze gaan werken, want dat spreken ze dan zelf af met de leerlingen. Zij krijgen goed betaald, ik krijg een deel van de inkomsten omdat ik werk voor hen heb geregeld, en de leerlingen gaan er op vooruit.
Mijn vraag is dus of er iemand mij een beetje kan adviseren wat voor traject ik het beste kan bewandelen, als ik deze onderneming realiteit wil laten worden. Of lijkt jullie dit te veel gedoe om het wit te doen? Ik heb daarnaast ook nog een studie dus kan er zelf maximaal 8 uur per week mee bezig zijn.
Ik hoor graag jullie ideeën, feedback op dit plan en kijk uit naar eventueel advies!
Met vriendelijke groet,
borisbert
Ik geef al enige tijd bijles in bèta-vakken voor havo, vwo, en af en toe hbo-studenten. Ik ben zelf eerstejaars student scheikundige technologie. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat ik het bijles geven toch wel redelijk onder de knie heb. Na aan het begin van het jaar een advertentie op mijn oude middelbare school heb opgehangen heb ik in totaal ongeveer 15 reacties gehad, en dit kon ik lang niet allemaal aan. Er is kortom dus een hoop vraag naar bijles in de bèta vakken.
Van de week dacht ik dus opeens, wat nou als ik er gewoon een eigen bedrijfje van maak. Ik ken twee andere jongens, welke ook bèta universitaire studies gaan doen, die ook graag bijles zouden willen geven. Deze jongens hebben zelf ook al ervaring. Daarnaast heb ik connecties op meerdere middelbare scholen in Breda. Het werven van leerlingen zal dus het probleem niet zijn. Ik kan voor die jongens klanten regelen, en ze mogen zelf bepalen wanneer ze gaan werken, want dat spreken ze dan zelf af met de leerlingen. Zij krijgen goed betaald, ik krijg een deel van de inkomsten omdat ik werk voor hen heb geregeld, en de leerlingen gaan er op vooruit.
Mijn vraag is dus of er iemand mij een beetje kan adviseren wat voor traject ik het beste kan bewandelen, als ik deze onderneming realiteit wil laten worden. Of lijkt jullie dit te veel gedoe om het wit te doen? Ik heb daarnaast ook nog een studie dus kan er zelf maximaal 8 uur per week mee bezig zijn.
Ik hoor graag jullie ideeën, feedback op dit plan en kijk uit naar eventueel advies!
Met vriendelijke groet,
borisbert
zaterdag 24 juni 2017 om 00:52
Doen! Er is zeker vraag naar. Je geeft aan dat je dat samen met 2 jongens zou kunnen doen, niet doen. Begin een bedrijf en huur hun diensten (uren) in.
Pak het serieus aan, begin met het zoeken naar een goed financieel adviseur. Dat kan een kennis zijn of iemand die je ervoor betaalt, dat maakt niet uit. Laat je adviseren. Een bedrijf heb je zo opgezet en uitgaves heb je nagenoeg niet.
Leuk idee To, ik wens je veel succes!
Pak het serieus aan, begin met het zoeken naar een goed financieel adviseur. Dat kan een kennis zijn of iemand die je ervoor betaalt, dat maakt niet uit. Laat je adviseren. Een bedrijf heb je zo opgezet en uitgaves heb je nagenoeg niet.
Leuk idee To, ik wens je veel succes!
anoniem_349408 wijzigde dit bericht op 24-06-2017 01:07
10.74% gewijzigd
zaterdag 24 juni 2017 om 07:44
Ik ben zzp-er als bijles docent engels, hoewel ik soms ook andere vakken erbij doe. De enige manier waarop je dit bedrijfsmatig goed kunt doen, is wanneer je veel meer uren kunt maken. Je moet van de belastingdienst namelijk minimaal 1225 uur werken in je bedrijf om als ondernemer aangemerkt te kunnen worden.
Verder vroeg iemand of je concurerende prijzen kunt vragen wanneer je anderen in dienst neemt: dat moet wel lukken. De belastingdienst ziet bijles als een aanvulling op regulier onderwijs en dat werk is daarom vrijgesteld van btw. Dit zorgt er voor dat je uurloon wat lager is dan men gewend is van zzp-ers.
Verder zit je in de situatie dat je, zolang je niet veel meer dan rond de 10.000 euro per jaar omzet, weinig tot geen belasting betaald ivm alle aftrekposten voor ondernemers.
Wel moet je er goed rekening mee houden dat je ook niet verzekerd bent voor allerlei sociale voorzieningen en ook geen pensioen opbouwt.
Succes en stuur me een pb als je nog meer vragen hebt.
Verder vroeg iemand of je concurerende prijzen kunt vragen wanneer je anderen in dienst neemt: dat moet wel lukken. De belastingdienst ziet bijles als een aanvulling op regulier onderwijs en dat werk is daarom vrijgesteld van btw. Dit zorgt er voor dat je uurloon wat lager is dan men gewend is van zzp-ers.
Verder zit je in de situatie dat je, zolang je niet veel meer dan rond de 10.000 euro per jaar omzet, weinig tot geen belasting betaald ivm alle aftrekposten voor ondernemers.
Wel moet je er goed rekening mee houden dat je ook niet verzekerd bent voor allerlei sociale voorzieningen en ook geen pensioen opbouwt.
Succes en stuur me een pb als je nog meer vragen hebt.
zaterdag 24 juni 2017 om 08:26
marg81 schreef: ↑24-06-2017 07:44Ik ben zzp-er als bijles docent engels, hoewel ik soms ook andere vakken erbij doe. De enige manier waarop je dit bedrijfsmatig goed kunt doen, is wanneer je veel meer uren kunt maken. Je moet van de belastingdienst namelijk minimaal 1225 uur werken in je bedrijf om als ondernemer aangemerkt te kunnen worden.
Dit klopt niet helemaal. Als je minder werkt ziet de Belastingdienst je wel als ondernemer (je mag bijvoorbeeld btw verrekenen), maar je komt niet in aanmerking voor bepaalde soorten ondernemersaftrek.
marg81 schreef: ↑24-06-2017 07:44Verder vroeg iemand of je concurerende prijzen kunt vragen wanneer je anderen in dienst neemt: dat moet wel lukken. De belastingdienst ziet bijles als een aanvulling op regulier onderwijs en dat werk is daarom vrijgesteld van btw. Dit zorgt er voor dat je uurloon wat lager is dan men gewend is van zzp-ers.
Die zzp-ers zijn dan toch ook vrijgesteld van btw?
zaterdag 24 juni 2017 om 09:47
Goed plan! Ik zou het wel als zzp-er doen (nou ja mss niet meteen, ik geloof dat je tot 4000,- netto je belastingaangifte kan doen door dit bedrag aan te geven als inkomsten overige werkzaamheden, dat scheelt je weer het gedoe (en evt accountantskosten) met kwartaalaangiftes. Als het gaat lopen kan je met terugwerkende kracht alsnog je bedrijf bij de kvk inschrijven). Je collega's sturen jou gewoon een factuurtje voor hun kosten. Als zij dat niet aangeven bij de fiscus, is dat hun probleem, niet het jouwe.
zaterdag 24 juni 2017 om 09:53
Klopt. Je kunt dan alleen de btw op bedrijfsmatige uitgaven ook niet terugvorderen. Als de lessen worden betaald door een bedrijf, moet je wel btw in rekening brengen. Voordeel is dan wel dat dat dan meestal valt onder de kleine ondernemersregeling en dan mag je de btw houden.nerdopviva schreef: ↑24-06-2017 08:26Dit klopt niet helemaal. Als je minder werkt ziet de Belastingdienst je wel als ondernemer (je mag bijvoorbeeld btw verrekenen), maar je komt niet in aanmerking voor bepaalde soorten ondernemersaftrek.
Die zzp-ers zijn dan toch ook vrijgesteld van btw?
zaterdag 24 juni 2017 om 12:15
Er komt veel bij kijken bij een eigen bedrijf. Onderschat dit niet. Boekhouding, arbeidsrelatie met de jongens die voor je werken, kwaliteitsbewaking, wet- en regelgeving, BTW-aangiftes etc..
Het beste is om het zo te houden, dus zelf af en toe bijles geven voor bijverdiensten en vooral je studie afmaken.
Het beste is om het zo te houden, dus zelf af en toe bijles geven voor bijverdiensten en vooral je studie afmaken.
zaterdag 24 juni 2017 om 12:26
Ik zou het vooralsnog gewoon als overige inkomsten aangeven en die jongens het op dezelfde manier laten doen. Het belang is zo klein, en als je er echt tijd aan kunt besteden kun je altijd nog voor een andere opzet gaan. Bij een echt bedrijf horen ook nog echte algemene voorwaarden en kunnen klanten meer eisen aan je stellen. Het is wel gouden handel volgens mij. De tarieven voor bijlesinstituten zijn juist enorm hoog (hierboven zei iemand juist van niet vanwege de btw-vrijstelling). In ieder geval voor de particulier die je moet gaan inhuren. Hier betaal je voor huiswerkbegeleiding voor 8 keer 1,5 uur 180 euro. Dat lijkt niet veel, maar je moet het maar kunnen betalen. Degene die de bijles geeft heeft een stuk of vijf leerlingen tegelijk, dus dan heb je een mooi uurtarief.
zaterdag 24 juni 2017 om 14:55
Huiswerkbegeleiding is iets anders als bijles. Mijn tarieven liggen wel wat hoger dan die 180 euro voor 8 x 1,5 uur, echter geef ik priveles. Voor groepstrainingen (examentraining) reken ik 10 euro per anderhalf uur waarbij een minimale deelname van vijf personen vereist is omdat ik anders de huur van de ruimte niet terug verdien. Priveles geef ik thuis dus dat tarief is anders.
Maar huiswerkbegeleiding is helpen met plannen, er op toezien dat huiswerk wordt gemaakt, soms wat uitleggen en evt nakijken of overhoren. Dat is toch echt anders dan priveles in een specifiek vakgebied.
Maar huiswerkbegeleiding is helpen met plannen, er op toezien dat huiswerk wordt gemaakt, soms wat uitleggen en evt nakijken of overhoren. Dat is toch echt anders dan priveles in een specifiek vakgebied.