Dure boodschappen
vrijdag 23 juni 2017 om 14:19
Hoi iedereen,
Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.
Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.
Hebben jullie tips die kunnen werken?
Bedankt alvast!
Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.
Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.
Hebben jullie tips die kunnen werken?
Bedankt alvast!
zaterdag 24 juni 2017 om 08:57
Oh ja misschien wel een kanttekening: ik tel hierbij ook de keren dat we uiteten gaan of eens een koffietje drinken ergens of een terrasje doen, heb dit eens allemaal uitgerekend 2 maanden na elkaar (ik geloof dat het maart en april was), en ik kwam op ongeveer 550 euro uit, maar dus niet enkel boodschappen ..
zaterdag 24 juni 2017 om 10:22
Snoekbaars: Als je niet tevreden bent, dan moet je iets anders gaan doen. Ik heb ook een hele tijd weinig geld verdient, terwijl ik wel een universitaire opleiding had afgerond, maar was daar wel klaar mee toen ik de dertig naderde. Toen nog een opleiding gedaan, waarvan ik wist dat er voldoende werk was en met betere voorwaarden en een fatsoenlijk loon. Inmiddels heel blij met het werk dat ik doe en altijd voldoende geld.
Tegen je vrienden zou ik gewoon ronduit zeggen, dat je het geld helaas niet hebt. Hier is het trouwens niet normaal om geld te vragen aan de gasten als je een feestje geeft. Wanneer je minder te besteden hebt is iedereen blij met een paar kratjes van het meest goedkope bier en wat schaaltjes met de meest simpele borrelnootjes. De mensen die meer te besteden hebben maken cocktails en serveren duurdere hapjes. Prima toch? Wij hebben het bij iedereen even gezellig, aangezien het uiteindelijk niet gaat om geld, of de hapjes, maar om het gezelschap van goede vrienden.
Tegen je vrienden zou ik gewoon ronduit zeggen, dat je het geld helaas niet hebt. Hier is het trouwens niet normaal om geld te vragen aan de gasten als je een feestje geeft. Wanneer je minder te besteden hebt is iedereen blij met een paar kratjes van het meest goedkope bier en wat schaaltjes met de meest simpele borrelnootjes. De mensen die meer te besteden hebben maken cocktails en serveren duurdere hapjes. Prima toch? Wij hebben het bij iedereen even gezellig, aangezien het uiteindelijk niet gaat om geld, of de hapjes, maar om het gezelschap van goede vrienden.
zaterdag 24 juni 2017 om 10:43
Ik zie wel dingen op het lijstje die de prijs hoger maken.
Kleine flesjes water: niet nodig, je kunt water uit de grote fles overschenken in een Dopper.
Aardbeien: leuk voor een keer, maar het is duur fruit.
Snackkaas: duur en niet beter dan zelf stukken kaas snijden om te snacken.
Krielaardappeltjes: is een luxe product, leuk voor een keer, maar niet als standaard.
Snacktomaatjes: leuk, maar bij de maaltijd kun je ook grotere tomaten zelf snijden.
Activia: echt nodig? Is duur en voor de meesten een overbodig product.
Aldi heeft een ruim basis assortiment. Kun je daar niet de basis inslaan?
Kleine flesjes water: niet nodig, je kunt water uit de grote fles overschenken in een Dopper.
Krielaardappeltjes: is een luxe product, leuk voor een keer, maar niet als standaard.
Snacktomaatjes: leuk, maar bij de maaltijd kun je ook grotere tomaten zelf snijden.
zaterdag 24 juni 2017 om 13:03
Hoe neem je dat mee? In een vuilniszak?
Pivot! PIVOT!!!
zaterdag 24 juni 2017 om 13:55
Vanwege studeren doen mijn vriend en ik boodschappen voor 120 euro per maand. De aldi en de ah zijn bij ons naast elkaar. Voor de basis en bijna alles gaan wij bij de aldi en voor de rest bij de ah en daar op de bonus goed opletten. WIJ vriezen heel veel in en gooien amper wat weg. Ook kopen wij vaak bijv 1 kg gehakt en vriezen dat in porties. Een keer per week doen wij samen boodschappen en maken wij een lijstje van te voren voor alle dagen qua eten. Het kost wat planning maar hey het lukt!
zaterdag 24 juni 2017 om 14:38
Dat doe ik ook. Maar heb nu de cola light van jumbo ontdekt en die vind ik echt lekkerder dan coca cola! En scheelt best veel per 4-pak wat er hier wekelijks doorheen gaat. Wat ik wel altijd duur koop, is buffelmozzarella. Zo zonde van een gerecht om daar die smakeloze koemelkmozzarella in te doen! De buffel is veel lekkerder en daar geef ik dus graag wat meer aan uit
zaterdag 24 juni 2017 om 15:11
Mieke, ik las dat je in België woont (net als ik). Waarschijnlijk is het al gezegd, ik heb niet alles gelezen, maar boodschappen zijn hier in België echt aanzienlijk duurder dan in Nederland. Je gaat, zelfs als je veel huismerken koopt, nooit aan die lage bedragen van de Nederlanders komen. In Nederland zijn ook heel vaak superkortingen en allerlei acties die het nog een stuk goedkoper maken. Hier zijn kortingen altijd beperkt. Je kan hier wel tips krijgen ivm je uitgaven, maar echt bedragen vergelijken is veel moeilijker.
zaterdag 24 juni 2017 om 16:01
Als ik het zo lees zijn de boodschappen in België zeker weten duurder dan in Nederland, dus ik kan zo 1 2 3 niet zeggen of je teveel uitgeeft.
Al wel een paar goede tips gezien waar je wat mee kunt denk ik
Wat mij opvalt aan je lijstje is dat jullie vrij veel kip eten (zowel bij de maaltijd als beleg). Kip is volgens mij heel duur. Toen ik als student op kamers woonde at ik bijna nooit vlees, omdat het zo duur is. Nu wel, omdat vriendlief niet zonder wil.
Maar nu verdien ik ook prima, vriend studeert nog, maar we kunnen vrij luxe leven op mijn inkomen. Ruim 400 euro in de maand, inclusief verzorgingsproducten, schoonmaakartikelen en bergen fruit. Wij doen ook wekelijks de boodschappen bij AH, al ga ik voor groente en fruit naar de Lidl of de markt. Ik ben wel een echte aanbiedingen-junkie, dus wij eten wat er in de aanbieding is. Bijna wekelijks hebben we eters over de vloer en bestellen af en toe (2x in de maand ofzo) via Thuisbezorgd.
Het is denk ik het belangrijkste om je bewust te zijn van wat je waar aan uitgeeft en waar jullie concessies op willen doen. Genoeg sites op internet met bespaartips!
Al wel een paar goede tips gezien waar je wat mee kunt denk ik
Wat mij opvalt aan je lijstje is dat jullie vrij veel kip eten (zowel bij de maaltijd als beleg). Kip is volgens mij heel duur. Toen ik als student op kamers woonde at ik bijna nooit vlees, omdat het zo duur is. Nu wel, omdat vriendlief niet zonder wil.
Het is denk ik het belangrijkste om je bewust te zijn van wat je waar aan uitgeeft en waar jullie concessies op willen doen. Genoeg sites op internet met bespaartips!
zaterdag 24 juni 2017 om 16:36
Dit!parbleumondieu schreef: ↑24-06-2017 10:43Ik zie wel dingen op het lijstje die de prijs hoger maken.
Met een beetje inzicht kan je makkelijk 30% besparen op je wekelijkse boodschappen.
-Oud brood gooien de meeste mensen weg. Terwijl je er lekkere 'croque-monsieur' van kan maken. (Ik ben een Belgische)
-Teveel aardappelen gekookt? 's Anderendaags in kleine stukjes snijden en lekker bakken in de pan.
-Geen fleswater kopen (wel afhankelijk van waar je woont): hier is het prima van smaak.
- Geen sausjes in pakjes kopen. Met een bechamelsaus die je zelf maakt kan je veel kanten op. Bv: beetje mosterd erbij en je hebt een lekkere mosterdsaus. Klein blikje tomatenpuree erbij en je hebt een lekkere tomatensaus. Geraspte kaas erdoor voor een kaassausje....evt klein beetje room toevoegen.
-Kaasblokjes kopen = ontzettend duur. Beter een kaasblok kopen en zelf snijden
- Zelf een grote hoeveelheid soep maken (5-6 liter) kan echt voor de prijs van ongeveer 5-6 Euro. (Wortelen, tomaten, prei, selder, ui, enkele bouillonblokjes, 4 blikjes tomatenpuree)....het overschot invriezen in porties. Daar kan je makkelijk 10 keer een portie van eten (drinken)! Ongeveer 0,5 Euro per portie dus!
-Verder huismerken kopen; die zijn vaak even lekker dan de A merken. Dit is althans het geval bij Colruyt: ik koop bijna alles daar van 'Everyday', op enkele uitzonderingen (die ik ECHT niet lekker vind) na.
-
-
zondag 25 juni 2017 om 07:17
Wow heel goed. Ik las je comment eerst als 120/week en dacht ok dat kan ik. Maar nu zie ik dat het per maand is.Pimbolives schreef: ↑24-06-2017 13:55Vanwege studeren doen mijn vriend en ik boodschappen voor 120 euro per maand. De aldi en de ah zijn bij ons naast elkaar. Voor de basis en bijna alles gaan wij bij de aldi en voor de rest bij de ah en daar op de bonus goed opletten. WIJ vriezen heel veel in en gooien amper wat weg. Ook kopen wij vaak bijv 1 kg gehakt en vriezen dat in porties. Een keer per week doen wij samen boodschappen en maken wij een lijstje van te voren voor alle dagen qua eten. Het kost wat planning maar hey het lukt!
zondag 25 juni 2017 om 07:21
Inderdaad, Nederlanders zijn meestal wel goed met budgetten en besparen vandaar dat ik hoop hier handige tips te krijgen.fam1973 schreef: ↑24-06-2017 15:11Mieke, ik las dat je in België woont (net als ik). Waarschijnlijk is het al gezegd, ik heb niet alles gelezen, maar boodschappen zijn hier in België echt aanzienlijk duurder dan in Nederland. Je gaat, zelfs als je veel huismerken koopt, nooit aan die lage bedragen van de Nederlanders komen. In Nederland zijn ook heel vaak superkortingen en allerlei acties die het nog een stuk goedkoper maken. Hier zijn kortingen altijd beperkt. Je kan hier wel tips krijgen ivm je uitgaven, maar echt bedragen vergelijken is veel moeilijker.
zondag 25 juni 2017 om 07:26
Ik ben nu gisteren naar de Colruyt geweest, vlees en groenten had ik nog id diepvries, dus enkel 1 stuk vlees en 1 soort groente en dan de rest van mijn boodschappen en was 65 euro kwijt. Volgende keer check ik hoeveel ik kwijt ben als ik echt volledige boodschappen doe.Moemoe64 schreef: ↑24-06-2017 16:36Dit!
Met een beetje inzicht kan je makkelijk 30% besparen op je wekelijkse boodschappen.
-Oud brood gooien de meeste mensen weg. Terwijl je er lekkere 'croque-monsieur' van kan maken. (Ik ben een Belgische)
-Teveel aardappelen gekookt? 's Anderendaags in kleine stukjes snijden en lekker bakken in de pan.
-Geen fleswater kopen (wel afhankelijk van waar je woont): hier is het prima van smaak.
- Geen sausjes in pakjes kopen. Met een bechamelsaus die je zelf maakt kan je veel kanten op. Bv: beetje mosterd erbij en je hebt een lekkere mosterdsaus. Klein blikje tomatenpuree erbij en je hebt een lekkere tomatensaus. Geraspte kaas erdoor voor een kaassausje....evt klein beetje room toevoegen.
-Kaasblokjes kopen = ontzettend duur. Beter een kaasblok kopen en zelf snijden
- Zelf een grote hoeveelheid soep maken (5-6 liter) kan echt voor de prijs van ongeveer 5-6 Euro. (Wortelen, tomaten, prei, selder, ui, enkele bouillonblokjes, 4 blikjes tomatenpuree)....het overschot invriezen in porties. Daar kan je makkelijk 10 keer een portie van eten (drinken)! Ongeveer 0,5 Euro per portie dus!
-Verder huismerken kopen; die zijn vaak even lekker dan de A merken. Dit is althans het geval bij Colruyt: ik koop bijna alles daar van 'Everyday', op enkele uitzonderingen (die ik ECHT niet lekker vind) na.
-
-
zondag 25 juni 2017 om 07:36
Dat is 'lief' dat je dat denkt maar ik denk dat dat wel meevalt. Onze reputatie van gierig en beknibbelaars is niet echt waar hoor. Half Nederland zit in de schulden omdat ze koopziek zijn.
zondag 25 juni 2017 om 08:13
Maar wat is die "rest" dan?Mieke15 schreef: ↑25-06-2017 07:26Ik ben nu gisteren naar de Colruyt geweest, vlees en groenten had ik nog id diepvries, dus enkel 1 stuk vlees en 1 soort groente en dan de rest van mijn boodschappen en was 65 euro kwijt. Volgende keer check ik hoeveel ik kwijt ben als ik echt volledige boodschappen doe.
zondag 25 juni 2017 om 08:25
Dat vraag ik me ook af. Ik geef volgens mij het grootste deel van mijn boodschappenbudget uit aan groenten en 'vlees' (vleesvervangers in mijn geval, we eten vegetarisch). Als ik dat dus niet zou hoeven kopen zou ik meestal alleen wat brood, yoghurt, eieren, havermout en soms wat frisdrank (en chocolade) hoeven halen. En dan is 65 euro echt veel te veel.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 08:31
0.22% gewijzigd
zondag 25 juni 2017 om 08:26
Daarom. De basis van de boodschappen lijkt me groente/fruit/vlees(vervangers)/zuivel.Tr0tter schreef: ↑25-06-2017 08:25Dat vraag ik me ook af. Ik geef volgens mij het grootste deel van mijn boodschappenbudget uit aan groenten en 'vlees' (vleesvervangers in mijn geval, we eten vegetarisch). Als ik dat dus niet zou hoeven kopen zou ik meestal alleen wat brood, yoghurt, eieren, havermout en.soms wat frisdrank (en chocolade) hoeven halen. En dan is 65 euro echt veel te veel.
zondag 25 juni 2017 om 08:52
Penny wise,pound foolish.Fee-de-Goede schreef: ↑25-06-2017 07:36Dat is 'lief' dat je dat denkt maar ik denk dat dat wel meevalt. Onze reputatie van gierig en beknibbelaars is niet echt waar hoor. Half Nederland zit in de schulden omdat ze koopziek zijn.
Denk dat Nederlanders met boodschappen enzo wel scherp willen kopen maar vervolgens aan een andere kant weer heel veel geld laten weglekken, met bijvoorbeeld energieverbruik of dure gadgets en abo's.
zondag 25 juni 2017 om 08:54
Mag ik vragen......wat is zalmafval?Snoekbaars schreef: ↑23-06-2017 17:49Van armoe leert men. En ik ga geen ongezonde zaken eten, en dat kost dan tijd.
Ik ga 1x per maand naar de markt en dan koop ik een stapel wijtingen of scharren voor 50 cent per stuk of zalmafval voor 50 cent per 500 gram, allemaal de vriezer in... maar dan moet je dus A. wel naar de markt B. ze netjes invriezen en C. belangrijkst; ze de avond van te vore uit de vriezer halen anders wordt het toch thuisbezorgd.nl![]()
Maar je bent dus goedkoper uit maar wél tijd kwijt.
Daar moet je een balans in zien te vinden (ik ben ook te lui om theezakjes aan de waslijn te drogen te hangen, brandnetels te plukken langs de weg, tube's tandenpasta door te knippen voor nog 5 extra beurten) maar minder dan 600 euro moet zéker kunnen.
Kun je naar een marktvisboer gaan en zeggen: hebt u visafval tegen voordelige prijs voor mij?
Hoe werkt dit?
En werkt dit ook met andere marktverkopers?
Oprechte vraag!
zondag 25 juni 2017 om 17:57
Geen idee hoe jouw plaatselijke visboer hier op reageert, wat heb je aan als je het vraagt?Troeteltje schreef: ↑25-06-2017 08:54Mag ik vragen......wat is zalmafval?
Kun je naar een marktvisboer gaan en zeggen: hebt u visafval tegen voordelige prijs voor mij?
Hoe werkt dit?
En werkt dit ook met andere marktverkopers?
Oprechte vraag!
Hier hebben ze gewoon een zalm zonder filets er aan liggen. Hoofd, staart, en alles er tussen en daar zit voor 50 cent voor een grote berg zalm aan. Enkel geschikt voor iets als pasta, want je moet hem koken om het vlees er af te krijgen. Stukjes zalm dus. Ook de 'mis-gesneden' deeltjes worden zo verkocht en kun je wel eten als filets.
Als je visboer dit niet uit zichzelf aanbied kan het nooit kwaad om het te vragen, als hij ze zelf liever weggooit is het zelf maar een beetje een droplul denk ik dan maar.
zondag 25 juni 2017 om 18:00
Ok, geef jij mij geld om een opleiding te doen?L0t schreef: ↑24-06-2017 10:22Snoekbaars: Als je niet tevreden bent, dan moet je iets anders gaan doen. Ik heb ook een hele tijd weinig geld verdient, terwijl ik wel een universitaire opleiding had afgerond, maar was daar wel klaar mee toen ik de dertig naderde. Toen nog een opleiding gedaan, waarvan ik wist dat er voldoende werk was en met betere voorwaarden en een fatsoenlijk loon. Inmiddels heel blij met het werk dat ik doe en altijd voldoende geld.
zondag 25 juni 2017 om 18:16
Waar een wil is, is een weg.
zondag 25 juni 2017 om 18:25
Wij zijn met 5 personen (3 kinderen onder de 10) en 1 kat. Boodschappen max. 80 euro per week, meestal wel iets minder. Dan kom je totaal dus op zo'n € 300 per maand uit.
Afgelopen week boodschappen gedaan bij de Dirk. (even bedenken wat we allemaal gegeten hebben
)
Melk 2x 1,5 liter
Yoghurt mager 2x
Yoghurt vol
Griekse yoghurt
Brood 5x
Stokbrood
Pindakaas
Hagelslag
Kaas plakken
Leverkaas
Crystal Clear maar dan huismerk
1x cola light
Macaroni + saus
Smac
Macaronigroente
Runderbouillon
Soepgroente
Gehakt (voldoende voor 2x)
Spinazie
Sperziebonen
Bietjes
Spaghetti + saus
Vissticks
Crackers
Rijstwafels
Biscuit
Pakjes drinken voor school
Bananen
Appels
Peren
1x schoolkoekjes
WC papier
Kattenbakkorrels
Vuilniszakken
Ontbijtgranen voor man
Luierbroekjes (jongste dochter 's nachts nog in de luiers)
IJsjes (huismerk)
Zakjes chips voor de kinderen
Zak snoep voor de snoeptrommel
Denk dat dat het wel zo'n beetje is..
1x friet gehaald bij de snackbar, dat kwam er nog bij dus. En ik had nog voor 2x vlees in de vriezer.
Vlees koop ik vaak in de aanbieding of als het 35% is ivm de datum, en dat vries ik dan in porties in.
Verder koop ik veel aanbiedingen en seizoensgroente. En ik ben aan de lijn dus dat scheelt chocolade in huis halen
(man houdt niet van snoepen). Man werkt bij een alcohol-fabriek en krijgt daar altijd z'n rantsoen
dus dat scheelt uiteraard ook in de kosten.
Kattenvoer koop ik altijd in grootverbruik in de aanbieding.
Afgelopen week boodschappen gedaan bij de Dirk. (even bedenken wat we allemaal gegeten hebben
Melk 2x 1,5 liter
Yoghurt mager 2x
Yoghurt vol
Griekse yoghurt
Brood 5x
Stokbrood
Pindakaas
Hagelslag
Kaas plakken
Leverkaas
Crystal Clear maar dan huismerk
1x cola light
Macaroni + saus
Smac
Macaronigroente
Runderbouillon
Soepgroente
Gehakt (voldoende voor 2x)
Spinazie
Sperziebonen
Bietjes
Spaghetti + saus
Vissticks
Crackers
Rijstwafels
Biscuit
Pakjes drinken voor school
Bananen
Appels
Peren
1x schoolkoekjes
WC papier
Kattenbakkorrels
Vuilniszakken
Ontbijtgranen voor man
Luierbroekjes (jongste dochter 's nachts nog in de luiers)
IJsjes (huismerk)
Zakjes chips voor de kinderen
Zak snoep voor de snoeptrommel
Denk dat dat het wel zo'n beetje is..
1x friet gehaald bij de snackbar, dat kwam er nog bij dus. En ik had nog voor 2x vlees in de vriezer.
Vlees koop ik vaak in de aanbieding of als het 35% is ivm de datum, en dat vries ik dan in porties in.
Verder koop ik veel aanbiedingen en seizoensgroente. En ik ben aan de lijn dus dat scheelt chocolade in huis halen
Kattenvoer koop ik altijd in grootverbruik in de aanbieding.