Kostenverdeling

28-06-2017 08:28 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb sinds 1.5 jaar een vriend en wij wonen sinds kort (2 maanden) samen en ik heb wat bedenkingen bij onze kostenverdeling.
Hij is bij mij in mijn huurhuis ingetrokken waar ik al woonde met mijn dochters 5jr en 3jr uit een eerdere relatie.
Ik had voorgesteld om samen een rekening te openen waarop we elke maand een bedrag storten en daar de vaste lasten mee betalen. Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen). Nu is zijn voorstel dat hij een 1/3 van alle kosten betaald omdat hij het oneerlijk vindt om alles half/ half te betalen omdat ik kinderen heb en meer verbruik?
Ik schrok hier een beetje van is dit terecht of niet?
De vaste lasten komen op een kleine 1000 euro in de maand.
Op het moment verdien ik meer (werk voltijds) omdat hij werkloos is maar wel een uitkering krijgt.
oh fluffy, wat balen dat hij al bij je is ingetrokken... zie hem er nou nog maar uit te krijgen
Lorem Ipsum
Strikt genomen vind ik dat wel redelijk maar zo'n knieperige vent gaat niet mijn partner worden! :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hij houdt zich dus niet aan de afspraken die jullie hebben gemaakt en doet niets in het huishouden terwijl hij daar veel meer tijd voor heeft dan jij? Wat een pareltje. Is dat het voorbeeld dat je wilt voor je kinderen?
Bedankt voor de eerlijke antwoorden. Ik zal overal is goed over nadenken. Voor toeslagen maakt het geen verschil want ik woon in Belgie.
Hij is lief naar mijn kinderen maar weinig betrokken, meer dan een keer spelen en een puzzel leggen doet hij niet. De kinderen hebben weinig interesse in hem
Ik vraag me af hoe dat hier wettelijk zit als je een man niet meer in je huis wil hebben.

Ik denk dat hij minstens recht heeft op restitutie als hij weggaat. Hij heeft immers betaald voor huur en onkosten. Maar of je iemand zomaar dakloos kan maken dat vraag ik me af. Ik zou dat eerst aan de politie vragen.
fluffy12 schreef:
28-06-2017 09:49
Bedankt voor de eerlijke antwoorden. Ik zal overal is goed over nadenken. Voor toeslagen maakt het geen verschil want ik woon in Belgie.
Hij is lief naar mijn kinderen maar weinig betrokken, meer dan een keer spelen en een puzzel leggen doet hij niet. De kinderen hebben weinig interesse in hem
Waarom dan in vredesnaam gaan samenwonen??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Op zich is het dan weer niet vreemd als hij zich nog niet als een volledige papa gedraagt. Het is al heel wat dat ze leuk met elkaar omgaan, dat is in veel samengestelde gezinnen bepaald niet het geval.
retrostar schreef:
28-06-2017 09:50
Ik denk dat hij minstens recht heeft op restitutie als hij weggaat. Hij heeft immers betaald voor huur en onkosten.

Natuurlijk niet, hij heeft toch ook woongenot gehad voor dat geld? Of vraag je aan je verhuurder ook geld terug als je gaat verhuizen?
Tr0tter schreef:
28-06-2017 09:52
Natuurlijk niet, hij heeft toch ook woongenot gehad voor dat geld? Of vraag je aan je verhuurder ook geld terug als je gaat verhuizen?
Als hij midden in de maand weg moet.
retrostar schreef:
28-06-2017 09:50
Ik vraag me af hoe dat hier wettelijk zit als je een man niet meer in je huis wil hebben.

Ik denk dat hij minstens recht heeft op restitutie als hij weggaat. Hij heeft immers betaald voor huur en onkosten. Maar of je iemand zomaar dakloos kan maken dat vraag ik me af. Ik zou dat eerst aan de politie vragen.
Een "niet goed, geld terug"-garantie? Ik mag toch aannemen van niet zeg, zou even lekker zijn :facepalm:

Ik begrijp niet dat je met zo'n ongeïnteresseerde man gaan samenwonen, iemand die niet eens de moeite neemt om een band met je kinderen op te bouwen, dat moet toch duidelijk zijn voordat je hem in huis haalt? Lijkt me voor je kinderen ook vreselijk trouwens, ineens zo'n hork in hun huis.
fluffy12 schreef:
Wat fijn voor de kinderen dat je deze man in huis gehaald hebt..............
Leuk zo'n man erbij in jullie gezin, echt een aanwinst als ik het zo lees.....
Waarom samenwonen denk ik dan, laat die kinderen lekker in hun vertrouwde gezin en ga latten ofzo. Deze man heeft weinig toegevoegde waarde lijkt het.
c_est_moi wijzigde dit bericht op 28-06-2017 09:59
22.70% gewijzigd
summer is a state of mind
fluffy12 schreef:
Kortom:
Jij hebt een vriend, kinderen en huisdieren. Samen 3 dingen waar je om geeft.
Je kinderen hebben jou en huisdieren en iemand waar ze geen interesse in hebben. Samen 2 waar ze om geven.
Je vriend heeft jou en heeft te maken met je kinderen en huisdieren waar hij niet betrokken bij wilt zijn. Totaal 1 waar hij (hopelijk)om geeft.

Waarom zijn jullie gaan samenwonen, de optelsom laat zien dat de uitkomsten niet gelijk zijn.
Een baksteen is nooit alleen
missfitz schreef:
28-06-2017 09:55
Een "niet goed, geld terug"-garantie? Ik mag toch aannemen van niet zeg, zou even lekker zijn :facepalm:

Ik begrijp niet dat je met zo'n ongeïnteresseerde man gaan samenwonen, iemand die niet eens de moeite neemt om een band met je kinderen op te bouwen, dat moet toch duidelijk zijn voordat je hem in huis haalt? Lijkt me voor je kinderen ook vreselijk trouwens, ineens zo'n hork in hun huis.
Generaal onbegrip. Nee joh maar ik neem aan dat hij voor de komende maand betaalt als hij zijn salaris krijgt? Huur betaal je normaal vooruit dus als je na een week eruit wordt gezet krijg je ruim drie weken terug.
Wat doet hij dan de hele dag? Ik zou echt heel boos worden als mijn partner de hele dag thuis zou zitten en dan ook nog eens verwacht dat ik na mijn werk alle huishoudelijke taken op me neem. Ik zou dan echt van hem eisen dat hij dat doet, anders zou hij wat mij betreft toch echt op zoek mogen naar een ander onderkomen.

De kostenverdeling vind ik niet zo heel vreemd, maar als voor het samenwonen de ene afspraak is gemaakt, vind ik ook niet dat je dat ineens zomaar eenzijdig aan kunt passen.

Het lijkt mij dat het tijd wordt dat jullie eens een goed gesprek aangaan, en de kosten en taken goed verdelen. Deze afspraken zou ik dan ook op papier vastleggen en beide ondertekenen. Dan kun je elkaar later, in geval van niet nakomen, ook gewoon wijzen op de gemaakte afspraken
fluffy12 schreef:
En precies waarom vonden jullie het een goed idee om te gaan samenwonen?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Begrijp het opzich wel, zowel van jouw als zijn kant.

Hij heeft nu ook minder inkomen maar los daarvan, komt hij gierig over?
Of geeft hij bv wel geld uit aan je kinderen door middel van een cadeautje, uitstapje of wat lekkers oid of extra's voor jou en of het huis?
fluffy12 schreef:
Waarom heb je hem dan in godsnaam in je huis gehaald?

Ik snap echt niet waarom je zou willen samenwonen met een man die jouw kinderen niet accepteert, maar slechts tolereert. Dit had je al mijlenver kunnen zien aankomen, hoe hij is met je dochters. Waarom neem je daar genoegen mee?

Bovendien komt hij nu opeens terug op vooraf gemaakte afspraken over de vaste lasten.

Ik hoop dat hij nog niet zijn domicilie op jouw adres heeft. En ga nooit wettelijk samenwonen met hem, of zijn naam op je eigendomspapieren, hypothecaire lening, of huurcontract laten zetten.
fluffy12 schreef:

Hoeveel bedraagt zijn uitkering nog nu jullie samenwonen? Houdt hij nog iets over mochten jullie een 50/50 verdeling hanteren?

Misschien is zijn huidig voorstel slechts tijdelijk tot hij terug aan de slag is.
Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen).

:hihi:

TO, deze man klinkt niet echt leuk. Uiteraard hoeft hij zich niet als tweede vader te gedragen maar weet je zeker dat je gelukkig blijft met deze relatie?
Of hij de helft van de vaste lasten betalen weet ik niet. Hij heeft natuurlijk gelijk dat jij met kinderen meer verbruiken dan hij. Al zou je denken dat jullie nu samen een gezin zijn. Het zou voor mij ook van de hoogte van zijn uitkering afhangen.
Je maakt je zorgen om de verdeling van de kosten ipv over het feit dat je een werkloze man in huis hebt gehaald die je kinderen gedoogd en niets bijdraagt aan een gezamenlijke huishouding qua taken terwijl jij werkt?

Wat zegt dat over je prioriteiten?
Zn contract liep af, precies op het moment dat hij bij jullie introk? Dat is toevallig. Hij is nu natuurlijk de hele dag druk met solliciteren en bijscholing, dat hij geen tijd heeft om iets in zijn huishouden te doen?
Als je met deze man wilt blijven samenwonen is hij 1/3 jij 2/3 misschien wel redelijk. Ik zou wel 50 % van het huishouden van hem verwachten als hij werkt en 75% nu hij niet werkt.
Lijkt mij normaal dat hij niet voor je kinderen betaalt. Dat doet de vader toch al en je hebt toch kindergeld voor hen. Zelfde met je huisdieren. Ik zou het vanzelfsprekend vinden dat ik meer moet betalen.
Jeetje, hij moet wel een gouden lul en diamanten ballen hebben.

Dat hij minder betaalt omdat hij minder verdient is enigszins redelijk. Maar dat hij niet in de vaste lasten wil delen niet. Als je een relatie aangaat met iemand die kinderen heeft ga je of latten of je vormt een gezin en neemt je verantwoordelijkheden. Iets ertussen kan ook best, maar juist niet als er kinderen bij betrokken zijn. Zijn houding duidt erop dat hij niet een langdurige relatie met je wil aangaan en dat geeft je kinderen weinig stabiliteit.

En dat hij zo weinig in het huishouden doet vind ik ook belachelijk, het klinkt als een profiteur.

Stel aan hem voor om weer te gaan latten, dan zit hij ook niet met jouw kinderen opgescheept.
Fluffy, hoop kritische vragen hier en eigenlijk vraag ik me dat ook af. Hoe kan je überhaupt een man in het leven van jouw jonge kinderen laten als hij niet geïnteresseerd is? Dat gaat toch nooit op lange termijn werken? En daarnaast voelt hij zich klaarblijkelijk ook niet betrokken genoeg om tijdens werkeloosheid bij te dragen aan het huishouden. En niet eens na jarenlang samenwonen, maar nu al! Financiële vraagstukken terzijde, hoe denk je dat dit gaat werken? Even harde vragen, sorry daarvoor. Maar hier een ervaringsdeskundige in het komen en gaan van relaties en huwelijken van mijn ouders. Dat is voor kinderen echt geen pretje, ik vind dat daar best meer over nagedacht kan worden. Als er nu al dingen niet lekker lopen, zou ik nog eens heel goed achter je oren krabben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven