Jaren 60 - 70
woensdag 28 juni 2017 om 17:32
Hoi lieve mensen. Ik vroeg me af.. Hoe was het leven in de jaren 60 en 70 ? (voor wie deze tijd heeft meegemaakt ) Is het waar dat veel dingen beter/anders waren? Bijvoorbeeld hoe mensen met elkaar omgingen?
Wat missen jullie het meest aan vroeger ?
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht.
Wat missen jullie het meest aan vroeger ?
Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht.
woensdag 28 juni 2017 om 22:19
https://img.discogs.com/a-FjQGzj1yDPmHN ... 3.jpeg.jpg
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 22:19
Reden: damn. Hoe plak je tegenwoordig plaatjes??
Reden: damn. Hoe plak je tegenwoordig plaatjes??
38.18% gewijzigd
woensdag 28 juni 2017 om 22:24
Was vanavond op NPO 2, 100 jaar Sonneveld.
Volgende week het vervolg.
Met 'Het Dorp' moest ik grienen.
donderdag 29 juni 2017 om 02:01
yasmijn schreef: ↑28-06-2017 19:05Thuis heb ik nog een ansichtkaart
waarop een kerk een kar met paard
een slagerij J. van der Ven.
Een kroeg, een juffrouw op de fiets
het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets,
maar 't is waar ik geboren ben.
Dit dorp, ik weet nog hoe het was,
de boerenkind'ren in de klas,
een kar die ratelt op de keien,
het raadhuis met een pomp ervoor,
een zandweg tussen koren door,
het vee, de boerderijen.
Refrein:
En langs het tuinpad van m'n vader
zag ik de hoge bomen staan.
Ik was een kind en wist niet beter,
dan dat nooit voorbij zou gaan.
Wat leefden ze eenvoudig toen
in simp'le huizen tussen groen
met boerenbloemen en een heg.
Maar blijkbaar leefden ze verkeerd,
het dorp is gemoderniseerd
en nu zijn ze op de goeie weg.
Want ziet, hoe rijk het leven is,
ze zien de televisiequiz
en wonen in betonnen dozen,
met flink veel glas, dan kun je zien
hoe of het bankstel staat bij Mien
en d'r dressoir met plastic rozen.
Refrein:
En langs het tuinpad van m'n vader
zag ik de hoge bomen staan.
Ik was een kind en wist niet beter,
dan dat nooit voorbij zou gaan.
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar
in minirok en beatle-haar
en joelt wat mee met beat-muziek.
Ik weet wel, het is hun goeie recht,
de nieuwe tijd, net wat u zegt,
maar het maakt me wat melancholiek.
Ik heb hun vaders nog gekend
ze kochten zoethout voor een cent
ik zag hun moeders touwtjespringen.
Dat dorp van toen, het is voorbij,
dit is al wat er bleef voor mij:
een ansicht en herinneringen.
Toen ik langs het tuinpad van m'n vader
de hoge bomen nog zag staan.
Ik was een kind, hoe kon ik weten
dat dat voorgoed voorbij zou gaan.
Vandaag las ik dan den Dungen of zo het dorp geweest zal zijn.
Maar het is een vertaling van een Franse Chanson.
donderdag 29 juni 2017 om 02:05
Grijs is van deze eeuw. Als je vorige eeuw chique wilde doen, was het beige en camel en roomwit. Op zich was het even kleurloos en doodsaai, maar wel lichter en warmer.Bobby-Pin schreef: ↑28-06-2017 19:14De jaren 70 was een tijdperk voordat de yuppen kwamen, gezelliger, relaxter en meer ruimte voor creativiteit.
En toen kwamen de yuppen, je moest zorgen om voor je twintigste je papieren al binnen te hebben voor een glansrijke carriére met je begrafenispolis op zak. Kortom carriére ,gezinsleven en je uitvaart waren al uitgestippeld hebben voor je 25ste.
De gezellige huiskamers met paars en oranje accentjes en het psychedelische behang moest plaats maken voor saai wit met licht grijze accenten. Het leven werd zakelijk en zelfs gezellige eethuisjes en kroegen kregen de uitstraling van een tandartswachtkamer.
donderdag 29 juni 2017 om 05:31
Als ik haar was zou ik zeggen dat ik vandaag jarig ben. Is toch niet te controleren.ModeratorViva schreef: ↑28-06-2017 19:53@allen: De TO heeft een permaban ivm te jonge TO (15 jaar). Uiteraard is zij weer van harte welkom als zij 16 jaar is geworden. Het topic laten we staan omdat het een goedlopend topic is.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva
donderdag 29 juni 2017 om 07:04
Och.....het arme kind.Angelaatje1970 schreef: ↑29-06-2017 05:31Als ik haar was zou ik zeggen dat ik vandaag jarig ben. Is toch niet te controleren.![]()
donderdag 29 juni 2017 om 08:40
Het is een van mijn favoriete onderwerpen....
donderdag 29 juni 2017 om 09:11
Donkergrijs is inderdaad van de laatste paar jaren maar spierwit met lichtgrijs is toch echt van de jaren 80. Levend wit kwam pas later. Het was een toptijd voor Jan des Bouvrie.
donderdag 29 juni 2017 om 09:39
Gelukkig deden ze toen nog normaal over eten, je mocht gewoon volle melk drinken en boter en vet en eieren met spek waren nog gewoon gezond.
Dus iedereen kon gewoon normaal poepen.
Ook was er nog vertrouwen in de politiek en een gevoel van saamhorigheid.
De muziek was veel liever, minder hard...evenals de tv programma's.
Er werd ook veel meer naar de radio geluisterd en mensen hadden nog vertrouwen in het nieuws.
Mensen waren niet zo vaak alleen, bijna niemand woonde toen alleen.
Nu lijkt het wel normaal dat iedereen alles alleen moet zien te redden, toen werd dat echt heel erg vreemd gevonden.
Dus er waren minder eenzame mensen en ook minder mensen waren depressief daardoor.
Op een feestje stond bijna altijd een schaal met vruchtenbowl en vrouwen naaiden nog hun eigen kleren.
Er werd veel gehandwerkt, gehaakt en gebreid.
Als huisvrouw was je zeer divers en afwisselend bezig, creatief ook.
Zelf kleding maken, recepten uitproberen, dingen organiseren in de buurt, betrokken bij de school en de gemeenschap.
Het lijkt me eigenlijk best leuk en gezellig om een huisvrouw te zijn in die tijd. Een soort van luxe positie.
Op kantoor zitten is in vergelijking eigenlijk best eentonig en saai als je het zo bekijkt.
Dus iedereen kon gewoon normaal poepen.
Ook was er nog vertrouwen in de politiek en een gevoel van saamhorigheid.
De muziek was veel liever, minder hard...evenals de tv programma's.
Er werd ook veel meer naar de radio geluisterd en mensen hadden nog vertrouwen in het nieuws.
Mensen waren niet zo vaak alleen, bijna niemand woonde toen alleen.
Nu lijkt het wel normaal dat iedereen alles alleen moet zien te redden, toen werd dat echt heel erg vreemd gevonden.
Dus er waren minder eenzame mensen en ook minder mensen waren depressief daardoor.
Op een feestje stond bijna altijd een schaal met vruchtenbowl en vrouwen naaiden nog hun eigen kleren.
Er werd veel gehandwerkt, gehaakt en gebreid.
Als huisvrouw was je zeer divers en afwisselend bezig, creatief ook.
Zelf kleding maken, recepten uitproberen, dingen organiseren in de buurt, betrokken bij de school en de gemeenschap.
Het lijkt me eigenlijk best leuk en gezellig om een huisvrouw te zijn in die tijd. Een soort van luxe positie.
Op kantoor zitten is in vergelijking eigenlijk best eentonig en saai als je het zo bekijkt.
donderdag 29 juni 2017 om 10:01
Het zal denk ik wel verschillen waar je bent opgegroeid, maar ik lees vanalles over huisvrouwen in de jaren 70 maar volgens mij werkte mijn oma zelfs toen nog en veel moeders gingen juist aan het werk in die tijd. De vrouwen uit die tijd waren over het algemeen ook best mondig, echt geen saaie tutten.
O ja, en we hadden macrobioten bij ons in de straat die ondervoed waren geraakt, zoiets denk ik want het hele gezin moest naar het ziekenhuis.
O ja, en we hadden macrobioten bij ons in de straat die ondervoed waren geraakt, zoiets denk ik want het hele gezin moest naar het ziekenhuis.
donderdag 29 juni 2017 om 10:57