Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
29-06-2017 23:22
Ja ik kom hier al jaren inderdaad (al meer dan tien jaar, jeetje ik word oud) , maar ik heb nog nooit een topic over fooi gevolgd, of aan deze bijgedragen.
Ik ben niet fel over het concept fooi an sich. Het staat tenslotte iedereen vrij wel of niet te geven.
Ik vind het wel raar te horen dat de manager die een stuk meer verdiend dan het personeel ook meedeelt in de fooi. Tenslotte is een van de redenen die er aangedragen wordt over het waarom geven van fooi dat het salaris laag is. Dat geldt inderdaad voor het bedienend personeel en de afwasser maar in een stuk mindere mate voor de manager. Helemaal vreemd als die manager dan ook nog eens meer krijgt.
Nog vreemder vind ik het om te horen dat die fijne serveerster die mij zo'n goede service heeft gegeven helemaal niet beloont wordt omdat ze 'maar' een uitzendkracht/oproepkracht is.
Voor mij gaat het hele concept van fooi als extraatje en bedankje voor de fijne service dan verloren. Ik wil namelijk de mensen bedanken die mijn avond tot een fijne avond hebben gemaakt, en dan juist degene die weinig verdienen. Niet de manager met een stuk rianter salaris en ook niet de ongetwijfeld aardige serveerster die vanavond niet werkt, zeker als de persoon die mij die fijne service heeft gegeven helemaal niks krijgt.
Dus ja, hoe meer ik er over hoor hoe minder zin heb ik om fooi te geven, zoals jij het systeem bij jullie beschrijft gaat het voor mij het originele doel echt helemaal voorbij.
Zwartvlekje schreef:
28-06-2017 21:57
Geef jij je fooien aan bij je inkomstenbelasting?

Niet alleen voor jou trouwens, maar ook voor de rest van de horecamedewerkers. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Ja, ik geef dat inderdaad netjes op. Of dat komt omdat ik graag eerlijk ben of omdat ik gewoon een bange schijterd ben die niet kan/wil leven met een constant 'wat als'-gevoel, laat ik in het midden. :whistle:
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
annie2 schreef:
29-06-2017 18:15
Lees dat de meeste mensen de fooi geven over de prestaties van t bedienend Personeel. Vinden jullie niet dat de koks er ook in mee moeten delen?
Slechte service geen fooi en wat nou als t eten helemaal geweldig was of juist andersom?
Eens! Maar er is ook nog meer dan alleen maar restaurantpersoneel. Wat dacht je van de huishouding, receptie in een hotel, technische dienst en al die andere mensen die meehelpen om een zaak draaiende te houden?

Degene die jij fooi geeft, kan jou nooit zo goed helpen (ik neem aan dat dat gebeurd is, anders geef je vast geen fooi) zonder het team waarin hij/zij samenwerkt. Dat doe je dus samen, dus vind ik dat je de fooi ook samen verdeeld.
Óók met de uitzendkrachten en ook met de mensen achter de schermen.

Vaak krijg je juist op rustigere dagen meer fooi overigens, tenminste bij ons wel. Dan heb je namelijk tijd om extra aandacht aan de gasten te besteden. Kun je gezellig een praatje maken, vertellen over de omgeving en tips geven. Zijn de leukste dagen om te werken vaak!
En als het echtrustig is, dan ga je poetsen, zoutvaatjes bijvullen en gaatjes doorprikken en alles goed bijvullen. Zaken waardoor de collega's de volgende drukke dienst gewoon weer lekker kunnen werken en de gasten tevreden zijn en wellicht weer fooi geven. Daar heeft die medewerker die het voorwerk heeft gedaan dus ook zeker wel aan bijgedragen.
-Bladora- schreef:
29-06-2017 23:12
Ja dat is wel hoe het er voor staat nu. Het is belachelijk moeilijk goed personeel te vinden. Mijn chef de rangs (hoogste bedienende functie) werken zich uit de naad om het personeelstekort op te vullen. Ze hebben hart voor het bedrijf, dus ze blijven gelukkig. Of de meesten dan, één heeft recentelijk ontslag genomen omdat z'n vrouw heeft gezegd dat zij niet langer kan omgaan met zijn lange werkdagen. Dat ze hem nooit ziet. Tja, daar kan geen fooi tegenop.

De meesten van mijn medestudenten van de Hogere Hotelschool werken in een andere sector, puur omdat de arbeidsvoorwaarden zo ruk zijn en het loon elders beter is. Jammer vind ik, het is zo'n mooi beroep! Maar goed, zij verdienen nu ook 10/20 duizend euro meer per jaar dan ik, werken max 40 uur in de week en krijgen een 13e maand + soms een winstuitkering van het bedrijf.

Ik klaag niet en ben niet jaloers, begrijp me niet verkeerd. Ik vind dit vak het mooiste wat er is en doe het met plezier. Ik vind het jammer dat de voorwaarden zo slecht zijn dat de mensen die zijn opgeleid voor dit vak een andere sector kiezen.

Ik begrijp dat de voorwaarden voor sommige andere beroepen niet veel beter zijn. Maar moet het dan zo zijn dat je omdat ze in die beroepen geen fooi krijgen, je dat in de horeca ook maar gewoon niet meer doet? Terwijl je dit eerder wel deed?

Het is een kwestie van gunnen denk ik.
Dit zou ik geschreven kunnen hebben. Mooi gezegd :)
Als ik hoor wat mijn vrienden en vriendinnen van de Hogere Hotelschool nu verdienen in andere sectoren. Dan sta je echt met je oren te klapperen! En toch zou ik voor geen goud willen ruilen.
-Bladora- schreef:
29-06-2017 23:12

Ik begrijp dat de voorwaarden voor sommige andere beroepen niet veel beter zijn. Maar moet het dan zo zijn dat je omdat ze in die beroepen geen fooi krijgen, je dat in de horeca ook maar gewoon niet meer doet? Terwijl je dit eerder wel deed?

Het is een kwestie van gunnen denk ik.
Ja, en ik gun de vuilnismannen en straatvegers ook fooi, die hier elke keer alle teringzooi om de containers heen óók staan op te ruimen, terwijl eigenlijk hun werk alleen maar is om de containers te legen (en de bewoners het daar gewoon in moeten stoppen). En ik gun onderwijzers en verplegend personeel en thuiszorgwerkers ook fooi. Voor een schijntje werken zij zich helemaal uit de naad.

Maar die krijgen het ook allemaal niet. Dus de horecamensen nu ook niet meer, van mij niet in elk geval. (Los nog van de bedroevend slechte service die je vaak treft.)

Juist vanwege het gunnen en een eerlijke verdeling.

Trouwens ook een beetje flauw om een zogenaamd 'open' vraag te stellen of mensen fooi geven en vervolgens iedereen naar beneden te halen die geen fooi geeft om wat voor reden dan ook.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik gun ook iedereen (in heel veel beroepen) een extraatje.
Maar juist omdat het in de horeca het toch een beetje een vrijwillige verplichte handeling is werk ik daar niet aan mee.
horenzienenzwijgen schreef:
30-06-2017 15:48
Maar juist omdat het in de horeca het toch een beetje een vrijwillige verplichte handeling is werk ik daar niet aan mee.
En het fijne is: dat is helemaal geen probleem!
Bediening normaal: eten en drinken opnemen en uitserveren, afrekenen. Dan geen fooi.

Bediening signaleert naast de basis nog dingen als bij knoeien even doekje pakken, regelmatig onze kant op kijken zodat ik niet een half uur bezig ben met oogcontact te maken, goed antwoord geven op vragen ipv weet ik niet dan geef ik fooi.

Is de bediening en service erg goed, zoals hier boven maar ze ook echt extra hun best doen om aan zitplaatswensen te voldoen, eten wat van zeer goede kwaliteit is ( knapperige bacon, stevig uitje ipv slap, hete friet, mooi fris groen ipv bruine snijrandjes, mooi opgemaakte borden, ed), vragen of er bijgevuld moet worden, kortom je het gevoel geven dat je verwend wordt als je 150 euro komt uitgeven dan geef ik extra fooi.

Ik ga er vanuit dat ik betaal voor het eten en de minale breng en haalservice. Als ik dan geen fooi geef wil dat niet zeggen dat ik het slechte service vind maar dat ik betaal voor gewoon het verrichten van werkzaamheden. Ik lees nl veel dat als er geen fooi gegeven word dat dat betekent dat het flut is.
Ik zie fooi geven als een beloning voor net dat stukje extra bovenop de normale basis ipv automatisch fooi geven.
Ik geef altijd fooi. Bij een kop koffie van een kwartiertje is dat net het bedrag afronden, en bij een uitgebreid diner tussen de 10-15%. Afhankelijk van de service. Geen fooi alleen als het heel slecht was.

Principieel geen fooi geven vind ik vreselijk gierig en een afknapper.
patsy--stone schreef:
30-06-2017 14:22
Ja, en ik gun de vuilnismannen en straatvegers ook fooi, die hier elke keer alle teringzooi om de containers heen óók staan op te ruimen, terwijl eigenlijk hun werk alleen maar is om de containers te legen (en de bewoners het daar gewoon in moeten stoppen). En ik gun onderwijzers en verplegend personeel en thuiszorgwerkers ook fooi. Voor een schijntje werken zij zich helemaal uit de naad.

Maar die krijgen het ook allemaal niet. Dus de horecamensen nu ook niet meer, van mij niet in elk geval. (Los nog van de bedroevend slechte service die je vaak treft.)

Juist vanwege het gunnen en een eerlijke verdeling.

Trouwens ook een beetje flauw om een zogenaamd 'open' vraag te stellen of mensen fooi geven en vervolgens iedereen naar beneden te halen die geen fooi geeft om wat voor reden dan ook.
Ik haal niemand naar beneden die geen fooi geeft, echt niemand. Voor mij is het echt een extra. Dus ik snap niet waar jij dit leest.
-Bladora- schreef:
01-07-2017 03:46
Ik haal niemand naar beneden die geen fooi geeft, echt niemand. Voor mij is het echt een extra. Dus ik snap niet waar jij dit leest.
Nu ik alles nog eens terug lees kan ik echt niet begrijpen hoe je hierbij komt.
MaryCrawley schreef:
30-06-2017 23:22
Ik geef altijd fooi. Bij een kop koffie van een kwartiertje is dat net het bedrag afronden, en bij een uitgebreid diner tussen de 10-15%. Afhankelijk van de service. Geen fooi alleen als het heel slecht was.

Principieel geen fooi geven vind ik vreselijk gierig en een afknapper.
10-15% is standaard in de VS omdat bedienend personeel maar een fractie van het minimumloon ontvangt.
Het keukenpersoneel ontvangt wel gewoon loon. Dus het wordt ook niet verdeeld.
In Nederland ontvangt bedienend personeel wel gewoon loon. De service zit in Nederland sinds de jaren 60 bij de prijs inbegrepen. Dus geen fooi geven is zeker niet "gierig".
Let’s go Brandon!
horenzienenzwijgen schreef:
30-06-2017 15:48

Ik ook! En juist omdat ik veel beroepen (vuilnismannen, verplegend en verzorgend personeel etc) van duizend keer meer meer maatschappelijk belang vind dienen en het werk zwaarder, vind ik het echt belachelijk dat die fooi in de horeca inderdaad een soort vrijwillig verplichte handeling is.
Ik geef nog steeds uit principe geen fooi in de horeca. Maar áls ik toch al een fooi zou geven omdat ik die avond zo prettig bediend ben, dan zou mijn fooi voor diegene moeten zijn die zo enorm haar best heeft gedaan voor me die avond. En NIET voor de fooienpot, en al helemaal geen deel voor de manager.
Tokstra schreef:
01-07-2017 05:54
Ik geef nog steeds uit principe geen fooi in de horeca. Maar áls ik toch al een fooi zou geven omdat ik die avond zo prettig bediend ben, dan zou mijn fooi voor diegene moeten zijn die zo enorm haar best heeft gedaan voor me die avond. En NIET voor de fooienpot, en al helemaal geen deel voor de manager.
Want die manager die draagt niet bij aan jouw fijne avond? Die manager zorgt ervoor dat diegene die jou zo fijn bedient genoeg training krijgt om dat te kunnen doen. De manager zorgt dat iedereen een fijn rooster heeft om leuk en niet afgemat op de werkvloer te staan, en zorgt ervoor dat iedereen optijd op pauze kan. De manager motiveerd iedereen tijdens drukke (en rustige) tijden, zodat het bedienend personeel die leuke service met een glimlach kan bieden. De manager draait eveneens mee op de werkvloer om elke medewerker te ondersteunen waar maar kan. Plus, de manager vangt alle klappen op van de fouten die gemaakt worden door het team. Ook en juist als deze niet door haar of hem gemaakt zijn. Dit wordt constructief door gecommuniceerd naar het team en zij voelen daar gelukkig niks van. Maar de manager krijgt alle shit van bovenaf, en dat kan er hard aan toe gaan. Tot aan officiële waarschuwingen aan toe, puur omdat jouw team niet functioneert zoals het zou moeten. Maar er zitten 50+ mensen in je team en er zit altijd iemand tussen die niet doet wat gevraagd wordt, manage dat maar eens volledig.

Ik begrijp het als je geen fooi wil geven, daar is niemand toe verplicht. En nogmaals, om het even te benadrukken, het wordt ook niet verwacht! Maar geen fooi geven omdat een manager het ook krijgt, is wel een beetje jammer.

Managers werken 50+ uur per week om de boel draaiende te houden. Uiteraard krijgen we daar een beter salaris voor dan bedienend personeel. Al is dat niet zoveel meer.

Ik schrijf dit alles niet omdat ik wil dat men fooi betaalt. Maar puur omdat ik denk dat men denkt dat de horeca een pret job is, en dat we er ook nog proberen extra geld uit te slaan door fooi.
Perzina schreef:
01-07-2017 05:39
Ik ook! En juist omdat ik veel beroepen (vuilnismannen, verplegend en verzorgend personeel etc) van duizend keer meer meer maatschappelijk belang vind dienen en het werk zwaarder, vind ik het echt belachelijk dat die fooi in de horeca inderdaad een soort vrijwillig verplichte handeling is.
Ik vind de jobs die je hierboven neerzet ook van veel meer maatschappelijk belang. Maar toch vragen mensen ook om de horeca. Men wil graag een leuk uitje in het weekend kunnen hebben.

Dat men zo denigrerend over horeca personeel doet vind ik jammer. In veel andere landen is het nog een ambacht en wordt het gerespecteerd.

Neemt niet weg dat fooi geven volledig vrijwillig is. Niemand eist dat je dat doet. Maar het is wel leuk! Netzo leuk als het is voor mijn masseuse/nagel mevrouw/kapster/delivery man/ pakket bezorger die ik altijd fooi geef.
Tokstra schreef:
01-07-2017 05:54

Ik vind het prima dat mijn fooi verdeeld wordt. Want die bediening kan nog zo hun best doen, als de borden en glazen vies zijn of het eten niet lekker is heb ik alsnog geen fijne avond. Wat ik wel bizar vind is dat uitzendkrachten (die juist keihard moeten werken, omdat zij alleen bij topdrukte worden ingezet) niet meedelen in de fooi, of dat de fooi wordt achtergehouden voor slappe maanden.
havermout1 schreef:
01-07-2017 04:17
10-15% is standaard in de VS omdat bedienend personeel maar een fractie van het minimumloon ontvangt.
10% wordt in de VS eerder gezien als een teken van matige service. 15-20% is de norm voor goede service.
Ik doe vrijwilligerswerk achter de bar in een voetbalkantine waarvoor wij een kleine vergoeding krijgen. Wij krijgen best veel fooi. De prijzen in een kantine voor drank zijn ook veel lager dan in de horeca. Alle fooi gaat in de fooienpot en wij doen dan een uitje met al het barpersoneel. Vaak legt de penningmeester dan nog wat bij.
Zelf geef ik ook altijd fooi in de horeca.
anoniem281213 schreef:
01-07-2017 12:57
10% wordt in de VS eerder gezien als een teken van matige service. 15-20% is de norm voor goede service.
Dat klopt. 15% is gewoon hier. Maar niet in Nederland!
Let’s go Brandon!
Als ik drankjes aan de bar haal en ik betaal dan zou ik me doodschamen het tot op de cent terug te nemen.
Ik geef fooi en als ik vriendelijk word bedankt dan kan ik er verder niks aan doen wat er daarna met het geld gebeurd.
Ik zie al dat ik niks geef.
Vind ik zo krenterig.
Uiterst vriendelijke bediening daar.
Ik geef ook de kapper, taxi, monteur fooi.
Nieuwe wasmachine of ijskast...fooi.
Die mannen tillen zich een breuk.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Eslarealidad schreef:
01-07-2017 13:03
Als ik drankjes aan de bar haal en ik betaal dan zou ik me doodschamen het tot op de cent terug te nemen.
Ik geef fooi en als ik vriendelijk word bedankt dan kan ik er verder niks aan doen wat er daarna met het geld gebeurd.
Ik zie al dat ik niks geef.
Vind ik zo krenterig.
Uiterst vriendelijke bediening daar.
Ik geef ook de kapper, taxi, monteur fooi.
Nieuwe wasmachine of ijskast...fooi.
Die mannen tillen zich een breuk.

Ik ga maandag maar eens naar mijn werkgever om te zeggen dat ik ook fooi moet krijgen dan. Ik heb veel extra werk omdat andere het niet goed doen en ik op kan lossen :nut:

Geen fooi geven is niet "krenterig",iedereen krijgt gewoon betaald voor wat hij/zij doet
Ik zal wel onaardig gevonden worden, maar ik snap het concept 'fooi' echt niet. Waarom zou ik extra moeten betalen voor het feit dat iemand zijn werk goed doet? Dat mag je toch sowieso gewoon verwachten? Diegene krijgt al loon. Waar hij/zij zelf mee akkoord is gegaan. Dus ik zie het niet als mijn taak om dat aan te vullen.
Eens met Mano28 dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven