Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zondag 2 juli 2017 om 11:27
Ja mee eens. Kapper geef ik vaak fooi, taxi geef ik ook vrijwel altijd fooi. Het is zijn werk, maar hij zorgt er wel voor dat ik midden in de nacht veilig bij mijn voordeur kom, vaak wachten ze ook nog tot je binnen bent en rijden dan pas weg. Bakker kom ik nooit
Het ligt er denk ik ook een beetje aan of je geheel persoonlijke dienstverlening krijgt, of snel langswipt of zo. Met een taxichaffeur ben je 1 op 1 tot je veilig thuis bent, met een kapster ben je 1 op 1 tot je haren naar tevredenheid zijn geknipt, bij een restaurant krijg je vaak 1 serveerster voor de hele avond (ze hebben vaak hun eigen "zone").
Maar bij een bakker wip je even langs, hetzelfde als bij de supermarkt. Tenzij die bakker nog een ambachtelijke bakker is en de eigenaar zelf altijd staat te werken, ben ik daar dus geneigd om geen fooi te geven. Ook bij de groenteboer en de Keurslager niet. Maar bij iemand die een bepaalde tijd aan mij spendeert met iets belangrijks (haren, bediening, veilig thuis) ben ik meer geneigd dat te doen. Een loodgieter van een groot bedrijf zou ik denk ik niet zo snel fooi geven, een loodgieter die voor zichzelf werkt wel.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
zondag 2 juli 2017 om 11:36
Nou, precies, jammer.
Het lijkt alsof in de meeste café's, lunchrooms, restaurants, de eigenaar al zijn nieuwe, beginnerspersoneel gewoon een dienblad geeft en zegt: "Alsjeblieft, en nou aan het werk." Zonder enige uitleg over hoe het eigenlijk werkt met klanten bedienen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 2 juli 2017 om 11:50
Ik vind jouw kijk op de horeca wel heel erg negatief. Ik ga vaak uit eten en bezoek vaak cafe's en ervaar dat helemaal niet zo.patsy--stone schreef: ↑02-07-2017 11:36Nou, precies, jammer.
Het lijkt alsof in de meeste café's, lunchrooms, restaurants, de eigenaar al zijn nieuwe, beginnerspersoneel gewoon een dienblad geeft en zegt: "Alsjeblieft, en nou aan het werk." Zonder enige uitleg over hoe het eigenlijk werkt met klanten bedienen.
zondag 2 juli 2017 om 11:55
Helemaal mee eens. Ik bezoek zowel zakelijk als privé veel verschillende horeca, en bij verreweg de meeste is de service prima.Blondie456 schreef: ↑02-07-2017 11:50Ik vind jouw kijk op de horeca wel heel erg negatief. Ik ga vaak uit eten en bezoek vaak cafe's en ervaar dat helemaal niet zo.
zondag 2 juli 2017 om 11:58
Hoe kom je hierbij?Hagelslag81 schreef: ↑02-07-2017 10:24Je kunt je ook afvragen: wanneer is iets ingebakken in de cultuur en hoort het dus gewoon zo, en wanneer is het een achterhaald idee?
ik vind persoonlijk dat fooien niet van deze tijd zijn. Omdat goede service nu echt wel de norm is, zonder een mooie beleving voor je gasten heb je als horecazaak nog amper bestaansrecht.
+ we werken hard voor onze centjes en velen denken wel 2 x na voor we het uitgeven, dat maakt je ook minder vrijgevig.
Ik denk dan ook echt dat het een oude gewoonte is die langzaam aan het verdwijnen is in het overgrote deel van de horeca.
Er is totaal geen aanleiding om te denken dat dit aan het verdwijnen is.
Het is zelfs zo dat in landen waarbij fooi van oudsher niet normaal is, je dat tegenwoordig toch wel begint te zien. Het is dus eerder het omgekeerde.
zondag 2 juli 2017 om 12:00
Nou ik heb in dit topic al van veel andere mensen gelezen dat ze het ook zo ervaren. Als ik hier alle voorbeelden zou gaan noemen van alle serveersters en obers die me lang hebben laten wachten, bestelde dingen niet of verkeerd brachten, onbeleefd gedrag vertoonden, nergens te bekennen waren, drankje bij de verkeerde persoon zetten, etc etc... dan ben ik overmorgen nog niet klaar. En echt niet alleen van de randstad maar ook kleine dorpen in alle andere provincies.Blondie456 schreef: ↑02-07-2017 11:50Ik vind jouw kijk op de horeca wel heel erg negatief. Ik ga vaak uit eten en bezoek vaak cafe's en ervaar dat helemaal niet zo.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 02-07-2017 12:06
19.08% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 2 juli 2017 om 12:05
We betalen toch mee aan alle fooien/bonussen? Of je nou een hypotheek hebt, een iphone, contactlenzen, etc. daar zitten zulke marges op, daar leven veel mensen (metname directie) erg erg erg goed van.TinyBel schreef: ↑02-07-2017 00:06Die 1 keer op een jaar dat ik een taxi neem, betaal ik netjes wat de meter zegt.
De "terugrit" zit sowieso al in de prijs in verwerkt, terwijl het kan zijn dat hij op de hoek van de straat alweer iemand anders meeneemt.
En dus mogelijk 2 keer langs de kassa passeert.
Mij niet gezien dan dat ik ook nog es een fooi ga geven.
(Tenzij het 4.90 is en ik 5 geef en geen zin heb om te wachten op die 10 cent.)
Bedienen, taxi rijden, haar knippen, verkopen, ... het is gewoon mensen hun job en ze worden er sowieso voor betaald.
Als ik iedereen maar 10 % fooi moet geven, kan ik beter 10 % loonsverhoging gaan vragen bij mijn baas ...
Ik denk dat de mensen die fooien geven het een fijne gedachte vinden dat het bij de medewerker zelf terecht komt.
Als student heb ik jaren in de horeca gewerkt, was erg blij met de fooien. Ik verdiende in combinatie met minimumloon veel geld daardoor. Met minder was ik ook goed rondgekomen. Ehmmmm dit zet me eigenlijk wel aan het denken...... is een verschil in benadering, studentenwerk of vaste baan terecht?
zondag 2 juli 2017 om 12:05
In welke landen dan?MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 11:58Hoe kom je hierbij?
Er is totaal geen aanleiding om te denken dat dit aan het verdwijnen is.
Het is zelfs zo dat in landen waarbij fooi van oudsher niet normaal is, je dat tegenwoordig toch wel begint te zien. Het is dus eerder het omgekeerde.
zondag 2 juli 2017 om 12:07
MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 11:58Er is totaal geen aanleiding om te denken dat dit aan het verdwijnen is.
Toch wel: http://nos.nl/op3/artikel/2017414-we-ge ... -fooi.html
zondag 2 juli 2017 om 12:13
Sinds je bij ons in de kantine kunt pinnen krijgen we ook minder fooi. Ik begrijp wel dat sommige mensen geen fooi geven. 2,20 euro voor een klein pilsje wat je vaak als er iets te doen is in een plastic bekertje krijgt is wel duur. Als je dan ook nog fooi geeft wordt het al helemaal prijzig , zeker voor mensen die toch al weinig te besteden hebben.
zondag 2 juli 2017 om 12:41
In de horeca geef ik fooi als ik daar zin in heb
Maar meestal bij eten rond ik het een beetje af...is het 23, 20 dan krijgen ze gewoon 25. ik vind 30 dan te veel maar ik vind het ook altijd n beetje kneuterig staan om dan te zeggen "doe maar 27"
Maar wat ik eerder ongemakkelijk of lastig vind is bijv bij een massagesalon
Daar is iemand een uur lang met jou bezig...ik vraag me dan altijd af of het normaal is om fooi te moeten geven of niet
Want ik vind eigenijk 60 euro voor een uur al prijzig genoeg.... Vriendin van mij zegt dat ze het ook nooit doet, maar ik weet eigenlijk niet of daar hier een standaard voor is
In Thailand geef ik altijd fooi maar ja...daar kost die massage ook 5 euro dus daar is 2 euro fooi dan echt heel wat.
Ik weet nooit of ik me nou ongemakkelijk moet voelen of dat ze me een "kniepert" vinden als ik niks geef
Maar meestal bij eten rond ik het een beetje af...is het 23, 20 dan krijgen ze gewoon 25. ik vind 30 dan te veel maar ik vind het ook altijd n beetje kneuterig staan om dan te zeggen "doe maar 27"
Daar is iemand een uur lang met jou bezig...ik vraag me dan altijd af of het normaal is om fooi te moeten geven of niet
Want ik vind eigenijk 60 euro voor een uur al prijzig genoeg.... Vriendin van mij zegt dat ze het ook nooit doet, maar ik weet eigenlijk niet of daar hier een standaard voor is
In Thailand geef ik altijd fooi maar ja...daar kost die massage ook 5 euro dus daar is 2 euro fooi dan echt heel wat.
Ik weet nooit of ik me nou ongemakkelijk moet voelen of dat ze me een "kniepert" vinden als ik niks geef
zondag 2 juli 2017 om 12:42
Daar staat alleen dat men vanwege de economisch crisis zuiniger is geworden. Niet dat de cultuur van het fooi geven aan het verdwijnen is.
zondag 2 juli 2017 om 12:49
En dat door het pinnen minder fooi wordt gegeven. Je kan de conclusie wel trekken dat de gewoonte van fooi geven aan het verdwijnen is.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 12:42Daar staat alleen dat men vanwege de economisch crisis zuiniger is geworden. Niet dat de cultuur van het fooi geven aan het verdwijnen is.
zondag 2 juli 2017 om 12:57
Tja, je kan het zo zien. Ik zie het echt anders. Wereldwijd is het eerder in opkomst en in mijn eigen omgeving zie ik ook eerder een beweging dat mensen guller worden dan omgekeerd. Omdat er meer verschillende soorten horeca zijn en je dus vaker iets vindt wat echt jouw smaak is (waardoor je met een grote smile naar buiten loopt en ook sneller fooi geeft).
zondag 2 juli 2017 om 13:11
Nee hoor. Ik werk zelf in een schoonheidssalon waar we ook massages geven, als er fooi wordt gegeven ben ik eerder verbaasd dan dat ik het verwacht haha. In salons wordt doorgaans geen fooi gegeven, vaak ook omdat het toch een luxe sector is. Het is al moeilijk genoeg om gasten uberhaupt terug te laten komen, dus daar bovenop nog fooi krijgen is echt een verrassingvlokkenopjebrood schreef: ↑02-07-2017 12:41In de horeca geef ik fooi als ik daar zin in heb
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
zondag 2 juli 2017 om 13:11
Onzin.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 12:39Japan, Singapore, Vietnam, Thailand (is al langer geleden veranderd). Zelfs in Parijs was het vroeger op veel plekken niet gebruikelijk en tegenwoordig wel.
Ik kom regelmatig in bovenstaande landen, Vietnam uitgezonderd. In Japan wordt het geven van fooi zelfs als belediging gezien.
zondag 2 juli 2017 om 13:13
Ook onzin. Er staat ook dat mensen steeds vaker met pin betalen en dus de fooi laten zitten.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 12:42Daar staat alleen dat men vanwege de economisch crisis zuiniger is geworden. Niet dat de cultuur van het fooi geven aan het verdwijnen is.
zondag 2 juli 2017 om 13:14
Dit klinkt als iets wat ik graag even terugkijk! Weet je nog welk programma dit was?safrat schreef: ↑01-07-2017 20:55Gisteren zag ik tv dat de oproepkrachten veelal zzp-ers waren die 15 euro per uur kregen en dat ze daarover geen belasting hoefde te betalen. In vast dienstverband verdiende je maar 10 euro en daar moet dan nog wel belasting over worden betaald. Zo erg is het dan niet dat de tijdelijken niet in fooi delen als dat al gebeurt.
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
zondag 2 juli 2017 om 14:28
misschien als ik geld zat heb en weet dat personeel slecht betaald wordt, je eerder geneigd bent je rekening naar boven af te ronden. Maar of dat nou een gezonde motivatie is?
wat hier ook gezegd wordt, 3 euro voor een pilsje aftikken is al erg genoeg. Dan geen fooi. Maar in Azie voor een habbekrats een heel diner naar binnen werken, ja dan wil ik niet gierig doen en doe ik er wel wat bij (maar ook niet zo alsof het niets is , dat zou dan ook weer pocherig overkomen denk ik)
btw, als ik pin, heb ik er een beter gevoel bij als ik wat muntjes nog achterlaat ipv extra pinnen, hebben jullie dat ook? iets met, als het maar bij de juiste personen uit komt ... zijn hier mensen uit de horeca die dat iets uitmaakt?
wat hier ook gezegd wordt, 3 euro voor een pilsje aftikken is al erg genoeg. Dan geen fooi. Maar in Azie voor een habbekrats een heel diner naar binnen werken, ja dan wil ik niet gierig doen en doe ik er wel wat bij (maar ook niet zo alsof het niets is , dat zou dan ook weer pocherig overkomen denk ik)
btw, als ik pin, heb ik er een beter gevoel bij als ik wat muntjes nog achterlaat ipv extra pinnen, hebben jullie dat ook? iets met, als het maar bij de juiste personen uit komt ... zijn hier mensen uit de horeca die dat iets uitmaakt?
zondag 2 juli 2017 om 14:32
Bij ons kun je niet extra pinnen.Hagelslag81 schreef: ↑02-07-2017 14:28misschien als ik geld zat heb en weet dat personeel slecht betaald wordt, je eerder geneigd bent je rekening naar boven af te ronden. Maar of dat nou een gezonde motivatie is?
zondag 2 juli 2017 om 14:40
Zijn het in die landen niet voornamelijk buitenlanders? Ik heb het er ooit wel eens over gehad met Filipinos die werken in een luxe hotel en die gaven aan dat een Filipino echt geen fooi gaat geven. Ze krijgen wel een hoop fooi maar dat zijn buitenlanders uit landen waar fooi gebruikelijk is, voornamelijk Amerikanen.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 12:39Japan, Singapore, Vietnam, Thailand (is al langer geleden veranderd). Zelfs in Parijs was het vroeger op veel plekken niet gebruikelijk en tegenwoordig wel.
Ik zat nog te bedenken waar en wanneer ik zelf fooi geef en dat is vaker bij plekken waar ik regelmatig kom. Ik kwam veel in het soort kroeg wat Blondie beschrijft, gerund door vrijwilligers en daar was ik veel eerder geneigd fooi te geven. Niet eerdere keer, maar ik en eigenlijk iedereen die ik ken die daar kwam stopt zo af en toe een wat groter bedrag in de pot.
En ook bij restaurants waar ik vaker kom, maar daar kom ik ook vaker omdat de service gewoon erg goed is. Misschien is dat ook een beetje kip en ei verhaal. Is de service extra goed omdat ze weten dat je fooi geeft of kom je gewoon ergens waar de service altijd goed is en geef je daarom fooi. Mijn vriend heeft lang in de horeca gewerkt en beschouwd fooi ook echt als een vorm van service bijkopen. Met name in uitgaansgelegenheden zie ik dat ook wel. Mensen die goede fooien geven worden eerder geholpen aan de bar.
zondag 2 juli 2017 om 14:50
In de vakantie geef ik ook altijd fooi. Dan krijg je toch extra service en lopen ze de benen onder hun kont voor je. Wij aten het liefst buiten en dan hielden ze een plaats voor ons vrij in de schaduw. Wij hoefden ook zelf niet onze drank te halen aan de bar en als mijn glas leeg was stond er weer gelijk een nieuwe. Ook aan het strand hielden ze bedden voor ons vrij dicht bij het water en kwamen ze ook drankjes brengen.