Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zondag 2 juli 2017 om 21:08
zondag 2 juli 2017 om 21:10
Dat je op het ene moment iets guls doet betekent niet dat een andere actie op een ander moment niet gierig kan zijn.Tokstra schreef: ↑02-07-2017 20:44Gierig? Tuurlijk, hartstikke gierig. Ik heb ook nog eens een sticker op mijn voordeur dat ze daar ook niet om geld hoeven te vragen, Maar goed, vervolgens stort ik een paar tientjes op de rekening van het KWF. Of richt ik het huis in van mijn kind. Of haal ik een tas boodschappen voor iemand die het effe nodig heeft. Maar ik ben gierig omdat ik het verrek om iemand een fooi te geven die gewoon zijn werk doet. Whatever.
Doe gewoon waar je voor aangenomen bent, en wees gelukkig met je loon. En ben je dat niet, dan wordt het tijd om iets anders te zoeken.
En nogmaals, ik werk niet in de horeca. Ik denk zelfs dat ik zelf nog nooit in mijn leven een fooi heb gehad.
Ik verbaas me overigens serieus enorm over de reacties hier. In mijn omgeving wordt er áltijd, of ik nou met familie, vrienden, collegas of wie dan ook ben, fooi gegeven.
zondag 2 juli 2017 om 21:11
Waar zal het aan liggen, aan ons of aan je omgeving?MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:10Dat je op het ene moment iets guls doet betekent niet dat een andere actie op een ander moment niet gierig kan zijn.
En nogmaals, ik werk niet in de horeca. Ik denk zelfs dat ik zelf nog nooit in mijn leven een fooi heb gehad.
Ik verbaas me overigens serieus enorm over de reacties hier. In mijn omgeving wordt er áltijd, of ik nou met familie, vrienden, collegas of wie dan ook ben, fooi gegeven.
Welkom in de echte wereld.
Sowieso vreemd om altijd fooi te geven. Geef je ook fooi als de service flut was? Waarom geef je dan überhaupt fooi? Uit een soort medelijden?
zondag 2 juli 2017 om 21:13
En daarom staat het ook tussen aanhalingstekens he. Ergens recht op hebben hoeft natuurlijk niet een wettelijke grond te hebben. Ik vind dat ze recht op fooi hebben of dat nou verplicht is of niet. Ik weet zelf heus wel dat er niets verplicht is.
zondag 2 juli 2017 om 21:15
Zoals ik al zei, tenzij hele slechte service hoort het er gewoon bij. Daar is het loon op gebaseerd en ik waardeer de service. Dus geef ik fooi, dat vind ik normaal. Bij hele bijzonder excellente service geef ik een beetje extra.
En mijn omgeving omvat meerdere groepen met verschillende generaties, achtergronden, nationaliteiten, etc. Fooi is gewoon de standaard.
zondag 2 juli 2017 om 21:15
Waarom vind je dat ze recht hebben op fooi? Serieuze vraag.
Waarom heeft een serveerster recht op fooi maar de tandarts, de dokter, de piloot, de winkelbediende, de stewardess niet?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-07-2017 21:17
5.92% gewijzigd
zondag 2 juli 2017 om 21:16
Benadeeld voelen? Schei eens uit zeg. Ik werk in de zorg (ja daar heb je er weer eentje die over dr eigen baan begint), en wij nemen uit principe niets aan van clienten of familie. Tenzij ze het héle team trakteren of de clienten met een zelfgemaakte tekening komen.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:13Ik vraag me juist af of mensen zich bebadeeld voelen doordat anderen fooi krijgen en zij niet? Een hoop mensen beginnen meteen over hun eigen baan. Waarom?
zondag 2 juli 2017 om 21:18
Allereerst is het een kwestie van gunnen. Daarnaast vind ik dat ze wat mij betreft recht hebben op een extraatje. Dat zal deels komen door opvoeding, deels omdat het mij een heel zwaar beroep lijkt.
Je neemt dat recht ook veel te letterlijk. Ik voel me niet verplicht.
zondag 2 juli 2017 om 21:20
Dat is gewoon feitelijk onjuist.
En mocht dat al zo zijn dan is dat een vorm van uitbuiting.
Ik ben even benieuwd:
Hoeveel mensen hier tippen het schoonmaakpersoneel in een hotel?
zondag 2 juli 2017 om 21:20
MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:15Zoals ik al zei, tenzij hele slechte service hoort het er gewoon bij. Daar is het loon op gebaseerd en ik waardeer de service.
Dat was vroeger misschien zo (en in het buitenland), maar tegenwoordig krijgt horecapersoneel ook gewoon minimaal het minimumloon of meer. Er zijn zoveel beroepsgroepen die minimumloon of maar net iets meer verdienen en ook goede service verlenen, dat is geen argument om de een wel fooi te geven en de ander niet.
zondag 2 juli 2017 om 21:21
Het is een serieuze vraag. Lees maar terug, allemaal mensen beginnen meteen over "dan ga ik vanaf morgen ook 10% extra vragen". Ik doe dat niet, anderen doen dat.Tokstra schreef: ↑02-07-2017 21:16Benadeeld voelen? Schei eens uit zeg. Ik werk in de zorg (ja daar heb je er weer eentje die over dr eigen baan begint), en wij nemen uit principe niets aan van clienten of familie. Tenzij ze het héle team trakteren of de clienten met een zelfgemaakte tekening komen.
Waarom? Hoe kom je daarbij?
Waarom stoort het mensen zo?
Het komt op mij over als je benadeelt voelen ofzo. Mijn baan levert net als die van jou geen fooi op, wat heeft dat te maken met een ober die dat wel krijgt? (of een kapper, taxichauffeur, etc).
zondag 2 juli 2017 om 21:22
Maar zoals anderen al keer op keer hebben aangehaald, de vuilnisman tip je niet. De stewardess tip je niet terwijl ze toch echt aan chronische jet lag lijdt. En de tandarts die een half uur lang je lucht heeft ingeademd ook niet. Waarom gun je het ze niet?safrat schreef: ↑02-07-2017 21:18Allereerst is het een kwestie van gunnen. Daarnaast vind ik dat ze wat mij betreft recht hebben op een extraatje. Dat zal deels komen door opvoeding, deels omdat het mij een heel zwaar beroep lijkt.
Je neemt dat recht ook veel te letterlijk. Ik voel me niet verplicht.
zondag 2 juli 2017 om 21:23
Ik. De kapper en de taxichauffeur krijgen ook. Een klusjesman krijgt ook een envelopje.
zondag 2 juli 2017 om 21:24
Jij zegt dat dat vroeger zo was. Voor mij (en mijn gehele omgeving) is dat nog steeds zo. Fooi hoort erbij (tenzij héél slecht).Tr0tter schreef: ↑02-07-2017 21:20Dat was vroeger misschien zo (en in het buitenland), maar tegenwoordig krijgt horecapersoneel ook gewoon minimaal het minimumloon of meer. Er zijn zoveel beroepsgroepen die minimumloon of maar net iets meer verdienen en ook goede service verlenen, dat is geen argument om de een wel fooi te geven en de ander niet.
En andere groepen krijgen ook fooi. Taxichauffeurs, verhuizers, kapper, etc.
zondag 2 juli 2017 om 21:25
Ik hoef geen fooi, ik weiger het zelfs zoals ik net zeg. Ik krijg keurig betaald voor mijn baan, ook al is het geen vetpot in de zorg. Ik doe mijn werk nog steeds met plezier, en zou me zeer bezwaard voelen als ik een fooi zou krijgen. Het interesseert me geen moer als anderen wel fooien geven, maar ik vind het een enorm rare gewoonte.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:21Het is een serieuze vraag. Lees maar terug, allemaal mensen beginnen meteen over "dan ga ik vanaf morgen ook 10% extra vragen". Ik doe dat niet, anderen doen dat.
Waarom? Hoe kom je daarbij?
Waarom stoort het mensen zo?
Het komt op mij over als je benadeelt voelen ofzo. Mijn baan levert net als die van jou geen fooi op, wat heeft dat te maken met een ober die dat wel krijgt? (of een kapper, taxichauffeur, etc).
zondag 2 juli 2017 om 21:27
Dat is ook zo. Met name de zorg is onderbetaald. Van de horeca weet ik dan dat er veel mensen met een 0-uren contract zitten. Het loon is erg wisselend. Hoe dat in de zorg is weet ik niet. Ik zou iemand van de thuiszorg ook een envelopje geven met kerst ofzo.Tr0tter schreef: ↑02-07-2017 21:20Dat was vroeger misschien zo (en in het buitenland), maar tegenwoordig krijgt horecapersoneel ook gewoon minimaal het minimumloon of meer. Er zijn zoveel beroepsgroepen die minimumloon of maar net iets meer verdienen en ook goede service verlenen, dat is geen argument om de een wel fooi te geven en de ander niet.
zondag 2 juli 2017 om 21:27
MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:24Jij zegt dat dat vroeger zo was. Voor mij (en mijn gehele omgeving) is dat nog steeds zo.
Jij beweert dat het loon daarop gebaseerd is. Dat is niet zo, iedereen verdient tegenwoordig minimaal wettelijk minimumloon. Ook horecapersoneel. Het geven van fooien heeft dus niets meer met het loon te maken.
zondag 2 juli 2017 om 21:28
zondag 2 juli 2017 om 21:31
De vuilnisman ken ik niet. De stewardess ken ik ook niet, want ik vlieg nooit. Bovendien betaal ik hen toch nooit. De tandarts dient een rekening in via een bedrijf. Erg onpersoonlijk. Ik denk dat als tandartsen contant zouden afrekenen zij ook wel met fooi te maken zouden krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor een vuilnisman of stewardess.
zondag 2 juli 2017 om 21:35
Toen ik ooit in de horeca werkte, vond ik het krijgen van fooi trouwens best ongemakkelijk. Geen idee waarom precies. Waarschijnlijk omdat ik het (al dan niet terecht) voelde als een uiting van ongelijkheid: jij bent met je loontje vast blij dat ik wat kleingeld voor je kan missen.
Ben ik de enige?
(met zelf fooi geven -hypocriet!- heb ik dan weer geen moeite)
Ben ik de enige?
(met zelf fooi geven -hypocriet!- heb ik dan weer geen moeite)
zondag 2 juli 2017 om 21:37
Ik suggereer ook niet dat jij (of ik of ...) wel een fooi moet krijgen.Tokstra schreef: ↑02-07-2017 21:25Ik hoef geen fooi, ik weiger het zelfs zoals ik net zeg. Ik krijg keurig betaald voor mijn baan, ook al is het geen vetpot in de zorg. Ik doe mijn werk nog steeds met plezier, en zou me zeer bezwaard voelen als ik een fooi zou krijgen. Het interesseert me geen moer als anderen wel fooien geven, maar ik vind het een enorm rare gewoonte.
Ik snap de link alleen niet. Wat heeft jouw baan zonder fooi te maken met de baan van een ober met fooi?
Niks toch? Waarom reageren zoveel mensen dan zo gepikeerd dat zij het zelf ook niet krijgen. Dat komt op mij over als je benadeeld voelen en dat snap ik niet.
Jij was dat kennelijk niet, maar ik ben heel benieuwd of iemand die zo reageerde me het kan uitleggen.
zondag 2 juli 2017 om 21:37
oh wat goed om te horen hahaMuurhanger schreef: ↑02-07-2017 13:11Nee hoor. Ik werk zelf in een schoonheidssalon waar we ook massages geven, als er fooi wordt gegeven ben ik eerder verbaasd dan dat ik het verwacht haha. In salons wordt doorgaans geen fooi gegeven, vaak ook omdat het toch een luxe sector is. Het is al moeilijk genoeg om gasten uberhaupt terug te laten komen, dus daar bovenop nog fooi krijgen is echt een verrassing. Het is in iedere sector welkom, maar anders dan in de horeca wordt je bij salons doorgaans niet raar aangekeken als je geen fooit geeft. We zijn al blij dat je komt, en in onze nopjes als je regelmatig terug komt
![]()
Ik vraag me dus echt altijd af hoe het nou hoort
in Amerika weet ik dat je bij zo'n beetje alles nog moet "tippen" . Je wenkbrauwen, de kapper, de massage etc.
En omdat ik n massage echt wel een service vind, voelt het een beetje alsof ik moet tippen
Logischer eigenlijk dan op een terras waar iemand enkel een pilsje voor mn neus komt neerzetten.
Maar goed om te weten dat t niet heel gebruikelijk is. Hoef ik me niet meer af te vragen of ik een gierigaard ben hahaha