Geld & Recht alle pijlers

Auto uitlenen?

03-07-2017 01:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder mag als gevolg van een aantal epileptische aanvallen van haar behandelend arts twee jaar niet autorijden.
Omdat stilstand niet best is voor een auto leent zij hem nu regelmatig uit aan de buurvrouw, of aan een bekende die zelf geen auto heeft zodat de auto toch regelmatig wat beweging krijgt.
Nu heeft een behandelaar van het revalidatiecentrum haar op het hart gedrukt dit niet meer te doen omdat in geval van schade dit rechtstreeks op haar verhaald zou worden. Behandelaar kwam met allerlei documenten waaruit dit zou blijken en schoonmoeder slikt dit voor zoete koek.

Nu vind ik dit zelf een vreemd verhaal. Omdat zij niet mag rijden mag haar auto toch nog wel gewoon rijden?
Auto is gewoon verzekerd, gekeurd en de wegenbelasting betaald.
Ik kan me niet voorstellen dat die auto daar nu nog anderhalf jaar stil moet blijven staan omdat zíj niet mag rijden.

Uiteraard kan ik zelf ook googlen, maar hier kon ik niet direct de juiste termen voor vinden ;-D
Hier misschien iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

De vraag is overigens enkel om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen want schoonmoeder gaat het van mij toch niet aannemen mocht het anders zijn. En als ze het wel aanneemt gaat ze hem nog niet uitlenen 'want je weet maar nooit'.
What have we done....
Wat begrijp je hier niet aan? De auto staat op jouw schoonmoeders naam. De verzekering ook. Dus wie mag de portemonnee trekken wanneer een derde een ongeluk veroorzaakt?
Natuurlijk mag iedereen in die auto rijden. Auto hoeft niet stil te staan. Als je schoonmoeder maar niet gaat piepen als iemand een ongeluk veroorzaakt en zij mag betalen.
Mijn auto leen ik daarom ook nooit uit.
http://weblog.independer.nl/autoverzeke ... en-schade/
Google: 'auto uitlenen schade'en je komt een hoop sites tegen met uitleg
Autoverzekering zijn op auto en niet op personen. Dus in een 'normale' situatie zijn autoleners gewoon verzekerd. Waar je rekening mee moet houden:

Als je zelf niet de hoofdbestuurder bent (wat je moeder dus niet is) moet je dit doorgeven aan je verzekering. (En dat kan invloed hebben op je verzekering!)

Als de lener schade rijdt die niet onder de verzekering valt, moet je schoonmoeder dit zelf betalen omdat schade veroorzaakt met motorvoertuigen uitgesloten is van een aansprakelijkheidsverzekering.

Als de lener schade rijdt die wel vergoed wordt, kan het bv zijn dat je schoonmoeder meer premie moet betalen.

Als er een ongeluk gebeurt moet je schoonmoeder aan kunnen tonen dat zij niet reed aangezien zij twee jaar lang niet mag rijden.

Ik zou de polisvoorwaarden doorlezen en het navragen bij je verzekering.
Oestra schreef:
03-07-2017 01:38
Wat begrijp je hier niet aan? De auto staat op jouw schoonmoeders naam. De verzekering ook. Dus wie mag de portemonnee trekken wanneer een derde een ongeluk veroorzaakt?

De verzekering lijkt mij, net als bij ieder ander die zijn of haar auto uitleent.
Waar het mij om gaat is dat schoonmoeder er nu van overtuigt is dat eventuele schade RECHTSTREEKS op haar verhaald zal worden en de verzekering niks uit zal keren, iets wat ik in de OP ook al had geschreven.
What have we done....
Even contact opnemen met de verzekeraar. Er kunnen namelijk wel gevolgen aan vast zitten.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=aut ... erzekering
TO, wat er gezegd is klopt helemaal. .in het verleden reed ik in de auto van iemand. En heb toen contact gehad met de verzekering Hoe of wat.
De polis is toen aangepast, dat ik regelmatige bestuurster was van het voertuig. Er werd mij toen verteld dat als ik brokken zou maken of erger,de verzekering niet zou betalen. Dus de Schade etc . voor de verzekerde zelf zou zijn.
Dus de behandelaar heeft helemaal gelijk!
Ik zou dit zo snel mogelijk regelen, want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Kan je schoonmoeder haar auto niet verhuren via iets als Snappcar? Dan moet de lener wel betalen maar via die site is je auto wel verzekerd als de lener schade rijdt.
Het gaat niet alleen om schade, maar je schoonmoeder draait ook op voor boetes die worden gereden. Laat haar goed noteren aan wie ze de auto uitleent die dag ( als ze dat nog wil).
brennwert schreef:
03-07-2017 06:33
Het gaat niet alleen om schade, maar je schoonmoeder draait ook op voor boetes die worden gereden. Laat haar goed noteren aan wie ze de auto uitleent die dag ( als ze dat nog wil).
En dan? Dan heeft ze het genoteerd en is zij nog steeds 100% wettelijk verantwoordelijk voor de boete of de schade. Als degene die erin gereden heeft niet thuis geeft, dan zal schoonmoeder echt over de brug moeten komen.

To, is het niet verstandiger als schoonmoeder de auto verkoopt en over 1,5 jaar weer verder kijkt? Als ze kan rijden, mooi. Koopt ze een andere auto. Kan ze niet eijden, wat niet geheel ondenkbaar is, ook prima.
helmadepelma schreef:
03-07-2017 03:07
TO, wat er gezegd is klopt helemaal. .in het verleden reed ik in de auto van iemand. En heb toen contact gehad met de verzekering Hoe of wat.
De polis is toen aangepast, dat ik regelmatige bestuurster was van het voertuig. Er werd mij toen verteld dat als ik brokken zou maken of erger,de verzekering niet zou betalen. Dus de Schade etc . voor de verzekerde zelf zou zijn.
Dan bedoel je: als je brokken zou maken terwijl de verzekering niet is aangepast, toch?
Na de aanpassing was je risico wel gedekt neem ik aan?
Auto de komende 2 jaar laten schorsen? Dan kan ze namelijk ook tijdelijk de verzekering + wegenbelasting + APK stopzetten. Mocht ze hem dan weer willen gebruiken kun je dat weer ongedaan maken.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Lady_Vintage schreef:
03-07-2017 06:44
En dan? Dan heeft ze het genoteerd en is zij nog steeds 100% wettelijk verantwoordelijk voor de boete of de schade. Als degene die erin gereden heeft niet thuis geeft, dan zal schoonmoeder echt over de brug moeten komen.

To, is het niet verstandiger als schoonmoeder de auto verkoopt en over 1,5 jaar weer verder kijkt? Als ze kan rijden, mooi. Koopt ze een andere auto. Kan ze niet eijden, wat niet geheel ondenkbaar is, ook prima.
Je leest niet, zure.
Epilepsie gevolgen gaan aan de hand van statistieken, weet ik uit ervaring..
Ik heb me altijd afgevraagd wie er aan het CBR verteld wie er niet mag auto rijden en voor hoelang..
Ik zelf heb 3 maanden geen auto mogen rijden, en vriendin 2 jaar lang niet en die heeft toch behoorlijk moeite moeten doen om weer achter het stuur te mogen gaan zitten.

De TO s schrijft niets over medicatie maar als de schoonmoeder die gebruikt is het ook nog zodat men bij het CBR zegt tijdens het afbouwen daarvan mag je ook niet auto ŕijden..

Ik zou je man samen met haar de verzekering laten bellen.
Ook kan je kijken of er in de tussentijd een aanval geweest is want dan is de kans heel erg groot dat ze nooit meer mag
Auto rijden,
.
Snappcar een idee? Zit ook een verzekering bij :)
Rich as a jew, hung like a moose...
...
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 03-07-2017 08:27
Reden: Niet goed gelezen :-(
99.32% gewijzigd
brennwert schreef:
03-07-2017 07:53
Je leest niet, zure.
Ik lees uitstekend.....vertel eens wat het volgens jou voor zin heeft om goed te noteren aan wie ze de auto heeft uitgeleend? Wat levert dat volgens jou (juridisch gezien) op?
Is het niet handiger om de auto nu te verkopen? Minstens 2 jaar niet rijden, dan raak je nog best wat restwaarde kwijt.

Mocht ze ooit weer mogen rijden, dan is een nieuw autootje zo gekocht.
chocolol schreef:
03-07-2017 01:49
Autoverzekering zijn op auto en niet op personen. Dus in een 'normale' situatie zijn autoleners gewoon verzekerd. Waar je rekening mee moet houden:

Als je zelf niet de hoofdbestuurder bent (wat je moeder dus niet is) moet je dit doorgeven aan je verzekering. (En dat kan invloed hebben op je verzekering!)

Als de lener schade rijdt die niet onder de verzekering valt, moet je schoonmoeder dit zelf betalen omdat schade veroorzaakt met motorvoertuigen uitgesloten is van een aansprakelijkheidsverzekering.

Als de lener schade rijdt die wel vergoed wordt, kan het bv zijn dat je schoonmoeder meer premie moet betalen.

Als er een ongeluk gebeurt moet je schoonmoeder aan kunnen tonen dat zij niet reed aangezien zij twee jaar lang niet mag rijden.

Ik zou de polisvoorwaarden doorlezen en het navragen bij je verzekering.

Dit idd. Mensen hebben gewoon hun eigen WA daarbij. Maar lees het even goed na.
Ik ben zelf hoofdbestuurder van mijn auto, maar iedereen aan wie ik eens mijn auto uitleen rijdt gewoon in een verzekerde auto. Het is misschien anders als de zogenaamde hoofdbestuurder helemaal niet rijdt, maar waar ligt dat het omslagpunt? Ik mag gerust een dag per week mijn auto uitlenen, en die is dan gewoon verzekerd. Dan mag de schoonmoeder van TO dit toch ook?
Ik denk dat ze dit het best kan navragen bij haar verzekering, maar vermoed dat het geen probleem is als de buurvrouw er incidenteel in rijdt.
Even een andere invalshoek inzake dit topic.......is het een optie dat jij of andere kennis/ander familielid de auto tijdelijk overneemt?
Stel je voor jij hebt een oude auto, of een auto die aan vervanging toe is......dan deze auto tegen vriendenprijs (zeg spreekwoordelijke 1 euro) over nemen en op eigen naam verzekeren. Dan is schoonmoeder van extra kosten af en is de nieuwe bestuurder ook blij. Twee vliegen in 1 klap.
Een auto zo lang stil laten staan is idd onzinnig. En ook gezien de kosten allesbehalve rendabel.

En of schoonmoeder na 2 jaar nog wil rijden cq die auto wil terugkopen is de vraag.
Euhm.......partner heeft recent met mijn auto (staat op mijn naam en verzekeringen ook) schade gemaakt. Verzekeringskosten en schadevrije jaren werden toch echt op mijn naam aangepast. Ondanks verklaring van partner dat hij reed.
Ow, en andersom is ook voorgekomen. Net zo.......ik reed en hij draaide op voor de gevolgen.
Wat dacht je van doorrijden na een ongeval?
Komt ook voor!
Je moet je verzekering op de hoogte brengen als je hem wel eens uitleent. Als dat regelmatig gebeurt, wordt de lener meeverzekert. Maar inderdaad, als ze het niet weten en buuf heeft een ongeluk(je) dan heeft je schoonmoeder een probleem.

De wet zit soms raar in elkaar hoor. Ik woon zelf in Duitsland en ik werk in Nederland. Als ik met collega´s naar een vergadering moet is het verstandig als ik in het donker niet rijd. Komen ongelukken van. Dus beter rijdt een collega terug in mijn auto. Als ze ons zouden aanhouden moet er wettelijk gezien BPM betaald worden. Want Nederlandse bestuurder in Duitse auto staat gelijk aan fraude.
Gelukkig is er nog een collega die in Belgie woont ;-) .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven