Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
De 'minder dan minimumloon'-vlieger gaat ook niet echt op omdat de werkgever het loon aan moet vullen als er niet genoeg tipgeld binnen komt.
MaryCrawley schreef:
03-07-2017 00:10
Stewardessen zijn in de eerste plaats veiligheidspersoneel dus daarmee heb je een andere relatie. Daarnaast worden ze wel uitgebreid bedankt.

Bij de mac wordt je niet bediend, dus ik denk dat dat een verschil is. Dat maakt het meer een soort winkel. Maar die ene keer in de 10 jaar dat ik daar kom laat ik de 50 cent wisselgeld ook zitten hoor.

Ik vind het wel interessant om over na te denken hoor, in de kern heeft het iets met de setting te maken denk ik. Vooral bij het voorbeeld van een stewardess.
De barjuf bendient me toch ook niet? In ieder geval niet meer dan bij de Mac. Toch worden barmeisjes massaal getipt.

Dat stewardessen uitgebreid bedankt worden snap ik niet zo goed als argument om maar niet te tippen. Los van het feit dat ze echt niet zo uitgebreid bedannkt worden en een bedankje geen brood op tafel legt :)
kadanz schreef:
03-07-2017 00:11
De 'minder dan minimumloon'-vlieger gaat ook niet echt op omdat de werkgever het loon aan moet vullen als er niet genoeg tipgeld binnen komt.
En waar lees jij dat?
safrat schreef:
03-07-2017 00:09
Dat neemt niet weg dat jij allerlei aannames doet om jouw gelijk te halen terwijl je dus niet eens weet hoe het zit.
Je weet niet of stewardessen tip krijgen en omdat jij dat niet weet ga je er gemakshalve van uit dat het heel ongebruikelijk is. Je wist niet dat het mac personeel geen fooi mag aannemen, maar desalniettemin ga je er van uit dat niemand een fastfoodmedewerker een fooi geeft omdat het een fastfoodmedewerker is.
Je roept maar wat. Doe eerst wat onderzoek of lees je even in. Als je dat laatste had gedaan dan je wellicht geweten dat muurhanger sowieso geen tip gaf en dus wel consequent is en dat ik niet in de horeca werk en dat ik nu dus niet benadeeld voel als mensen geen fooi geven.
Ik weet het wel van stewardessen dus de enige die nu maar wat roept ben jij. Jij weet toevallig dat ze bij de Mac geen tip mogen accepteren. Nou, nóg meer voer voor discussie zou ik zeggen!! Het geeft des te meer aan hoe vreemd het lukraak tippen in de horeca is.

Wat muurhanger betreft. Ik stel een hypothetische vraag. Interesseert me echt niet wie wat tipt, het gaat om de discussie.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 03-07-2017 00:24
10.08% gewijzigd
safrat schreef:
03-07-2017 00:17
En waar lees jij dat?
https://www.arbeidsrechter.nl/fooi-fooi ... ng-rechten

Staat nog meer interessants in over tips. Als het in de pot gaat dan verdienen ze sowieso minimum loon.
kadanz schreef:
03-07-2017 00:15
De barjuf bendient me toch ook niet? In ieder geval niet meer dan bij de Mac. Toch worden barmeisjes massaal getipt.

Dat stewardessen uitgebreid bedankt worden snap ik niet zo goed als argument om maar niet te tippen. Los van het feit dat ze echt niet zo uitgebreid bedannkt worden en een bedankje geen brood op tafel legt :)
Het is ook geen argument om niet te tippen, maar om te laten zien dat het wel gemeengoed is om waardering uit te spreken. Ik zie bij vluchten altijd vrijwel alle passagiers bij het uitstappen de stewardessen bedanken en een vriendin die stewardess is verteld ook dat ze vaak waardering krijgt.

Verder is het fooi geven ook een cultuur/etiquette/fatsoensregel en dat is niet altijd honderd procent logisch voor alle gevallen uit te denken.

Net zoals je niet wettelijk verplicht bent om goedemorgen te zeggen tegen de serveerster, ben je ook niet verplicht om fooi te geven. Ik vind het in beide gevallen wél volstrekt logisch en het uitgangspunt om dat te doen.
kadanz schreef:
03-07-2017 00:23
https://www.arbeidsrechter.nl/fooi-fooi ... ng-rechten

Staat nog meer interessants in over tips. Als het in de pot gaat dan verdienen ze sowieso minimum loon.
Ik heb dat artikel gelezen en volgens mij moet jij het nog een keer doorlezen. Iets met klok en klepel.
MaryCrawley schreef:
03-07-2017 00:29
Het is ook geen argument om niet te tippen, maar om te laten zien dat het wel gemeengoed is om waardering uit te spreken. Ik zie bij vluchten altijd vrijwel alle passagiers bij het uitstappen de stewardessen bedanken en een vriendin die stewardess is verteld ook dat ze vaak waardering krijgt.

Verder is het fooi geven ook een cultuur/etiquette/fatsoensregel en dat is niet altijd honderd procent logisch voor alle gevallen uit te denken.

Net zoals je niet wettelijk verplicht bent om goedemorgen te zeggen tegen de serveerster, ben je ook niet verplicht om fooi te geven. Ik vind het in beide gevallen wél volstrekt logisch en het uitgangspunt om dat te doen.
Ik ga mijn serveersters voortaan uitgebreid bedanken in plaats van tippen. :)
safrat schreef:
03-07-2017 00:35
Ik heb dat artikel gelezen en volgens mij moet jij het nog een keer doorlezen. Iets met klok en klepel.
Uit het artikel:

Bij de berekening van het minimumloon waar de medewerker aanspraak op heeft worden de fooien meegerekend, wanneer die fooien behoren tot het normale loon en wanneer hiermee rekening is gehouden bij het vaststellen van de arbeidsvoorwaarden (4.1.6.). Ontvangt de medewerker gedurende een maand weinig fooien, dan moet de werkgever er wel voor zorgen dat de medewerker wel het minimumloon ontvangt.

En wat ik schreef over de fooienpot, dat is misschien iets te kort door de bocht. Maar als het artikel klopt dan hoef je je in ieder geval om het minimumloon geen zorgen te maken. Als jij het beter weet dan hoor ik het graag!
kadanz schreef:
03-07-2017 00:36
Ik ga mijn serveersters voortaan uitgebreid bedanken in plaats van tippen. :)
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel juist dat de manier van omgang iets zegt over dat er kennelijk een verschil zit in de relatie met een stewardess en een serveerster. Dat zal met de setting te maken hebben. Net als dat het bij buschauffeurs ook normaal is om dankjewel te zeggen maar niet om te tippen.

En nogmaals, fatsoensnormen zijn niet altijd logisch uit te beredeneren. En daar komt het eigenlijk op neer, een fatsoens of etiquetteregel. Daar zijn geen wetten voor, maar toch ervaar ik het zelf als onfatsoenlijk om niet te tippen, ik zou me er echt voor generen.

(en dat anderen daar anders over denken is me heus duidelijk, daarom betrek ik het bewust op mezelf).
kadanz schreef:
03-07-2017 00:45
Uit het artikel:

Bij de berekening van het minimumloon waar de medewerker aanspraak op heeft worden de fooien meegerekend, wanneer die fooien behoren tot het normale loon en wanneer hiermee rekening is gehouden bij het vaststellen van de arbeidsvoorwaarden (4.1.6.). Ontvangt de medewerker gedurende een maand weinig fooien, dan moet de werkgever er wel voor zorgen dat de medewerker wel het minimumloon ontvangt.

En wat ik schreef over de fooienpot, dat is misschien iets te kort door de bocht. Maar als het artikel klopt dan hoef je je in ieder geval om het minimumloon geen zorgen te maken. Als jij het beter weet dan hoor ik het graag!
Ik maak me geen zorgen om het minimumloon. Misschien moet je die ene post en die 2 posten daarvoor even goed lezen? Want nogmaals je roept maar wat.
MaryCrawley schreef:
03-07-2017 00:56
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel juist dat de manier van omgang iets zegt over dat er kennelijk een verschil zit in de relatie met een stewardess en een serveerster. Dat zal met de setting te maken hebben. Net als dat het bij buschauffeurs ook normaal is om dankjewel te zeggen maar niet om te tippen.

En nogmaals, fatsoensnormen zijn niet altijd logisch uit te beredeneren. En daar komt het eigenlijk op neer, een fatsoens of etiquetteregel. Daar zijn geen wetten voor, maar toch ervaar ik het zelf als onfatsoenlijk om niet te tippen, ik zou me er echt voor generen.

(en dat anderen daar anders over denken is me heus duidelijk, daarom betrek ik het bewust op mezelf).
Ik snap wat je bedoelt, al zou ik het geen fatsoennorm noemen, eerder een gewoonte. Fatsoen geldt immers voor iedereen. Je zegt tegen iedereen 'goedemorgen', de dokter, de serveester, de buschauffeur.
safrat schreef:
03-07-2017 01:07
Ik maak me geen zorgen om het minimumloon. Misschien moet je die ene post en die 2 posten daarvoor even goed lezen? Want nogmaals je roept maar wat.
Je standaardantwoord is: je roept maar wat. Corrigeer me dan! Maar nee, dat doe je niet...
kadanz schreef:
03-07-2017 01:11
Je standaardantwoord is: je roept maar wat. Corrigeer me dan! Maar nee, dat doe je niet...
Dat doe ik in vrijwel elke reactie. Ik leg uit waarom jij de dingen niet goed ziet. Zoals dat over de fooi bij de mac. Zoals de aanname dat geen elke stewardes ooit fooi krijgt. Zoals de niet inconsequente muurhanger. Zoals het niet willen begrijpen van mijn nuancering. Dat zijn correcties. Dat jij daar niets van begrijpt is typerend.
Ik ben er klaar mee.
safrat schreef:
03-07-2017 01:18
Dat doe ik in vrijwel elke reactie. Ik leg uit waarom jij de dingen niet goed ziet. Zoals dat over de fooi bij de mac. Zoals de aanname dat geen elke stewardes ooit fooi krijgt. Zoals de niet inconsequente muurhanger. Zoals het niet willen begrijpen van mijn nuancering. Dat zijn correcties. Dat jij daar niets van begrijpt is typerend.
Ik ben er klaar mee.
Jemig, ben je altijd zo pretentieus?
Wat de Mac betreft heb ik al geantwoord.
Stewardessen idem, het is absoluut niet gebruikelijk om ze te tippen, en daar draait het om in de discussie: Wat is gebruikelijk? Waarom wel? Waarom niet?
Wat muurhanger betreft, ik heb met hem/haar geen 1 op 1 discussie. Ik voer net als iedereen hier ALGEMENE discussie over fooi en mijn reactie was dan ook een algemene reactie naar aanleiding van zijn/haar post.

Antwoord jij nu hoe het volgens jou zit met het betalen onder minimum-loon. Want je blijft maar zeggen dat ik het niet snap.
kadanz schreef:
02-07-2017 20:11
Ik heb heel wat restaurants en horecagelegenheden gezien, maar klant koning? Grote glimlach? Mijn kaartjes voor het museum die voor mij geboekt worden door de serveerster? Wauw.

Kijk, als jij mijn kaartjes voor het Rijksmuseum boekt, en ook nog mijn terugreis plant en een gratis kopje thee van het huis aanbiedt, dan verdien je inderdaad wat fooi. Maar fooi omdat je tafel 11 voorzien hebt van een bord eten en twee glazen drank? Dat is zwaar achterhaald. Ik doe het nog wel, maar het staat me steeds meer tegen. Ik kap er gewoon mee denk ik, na het lezen van dit topic.
Ja zo gaat dat bij ons. Ik ben dan ook super trots op het werk dat ik doe, de service die we verlenen. Anticiperen en inspelen op de gasts wens hoort daarbij. Als wij gasten horen praten over een tripje naar de Zaanse Schans (ik noem maar wat) dan bellen we de conciërge op om een route planning te maken, en tips te geven wat te zien/doen. Vanavond hoorde ik toevallig dat gasten hun 37e anniversary vierden. Die kregen dus een dessert met Happy 37th anniversary geschreven op het bord en een glaasje champagne van het huis. De dankbaarheid met tranen in de ogen en de verraste reactie van de gast is voor mij veel belangrijker dan de fooi hoor! Die gaven ze ook wel, maar daarom doe ik dit niet. Mijn werk is mensen een goede tijd bezorgen, en ik vind dat ook leuk om te doen. Ff nog een kopje gember thee op de kamer laten bezorgen, omdat de gast zei een griepje onder de leden te hebben, even die routebeschrijving naar .... bij de rekening insteken omdat je de gast erover hoorde praten.

Echt de horeca kan ook leuk zijn! Het is echt niet zo dat we massaal alleen maar eten en drinken op tafels gooien en dan ook nog verwachten fooi te krijgen.
yette schreef:
02-07-2017 21:35
Toen ik ooit in de horeca werkte, vond ik het krijgen van fooi trouwens best ongemakkelijk. Geen idee waarom precies. Waarschijnlijk omdat ik het (al dan niet terecht) voelde als een uiting van ongelijkheid: jij bent met je loontje vast blij dat ik wat kleingeld voor je kan missen.

Ben ik de enige?

(met zelf fooi geven -hypocriet!- heb ik dan weer geen moeite)

Nee ik voel me niet ongemakkelijk. En ik voel het ook niet als een uiting van ongelijkheid. Ik zie het puur als waardering. Hoeveel of hoe weinig die fooi ook is. De enige ongemakkelijkheid die ik ervaar is als een gast, bij een pinbetaling, mompelt doe er maar x euro bovenop, en dat ik het dan niet goed versta. Dan moet ik dus vragen hoeveel fooi de gast wil geven. Dat vind ik lullig. Of als een gast cash betaalt en het is echt veel te veel, maar je denkt te horen dat de gast zegt 'het is goed zo'. Dan sta je bij de kassa en heb je nog 80 euro wisselgeld. In dat geval leg ik het wisselgeld gewoon terug op tafel. En dan laten ze het alsnog liggen. Maar goed, dan ben ik iig niet inhalig overgekomen.
kadanz schreef:
03-07-2017 01:32
Jemig, ben je altijd zo pretentieus?
Wat de Mac betreft heb ik al geantwoord.
Stewardessen idem, het is absoluut niet gebruikelijk om ze te tippen, en daar draait het om in de discussie: Wat is gebruikelijk? Waarom wel? Waarom niet?
Wat muurhanger betreft, ik heb met hem/haar geen 1 op 1 discussie. Ik voer net als iedereen hier ALGEMENE discussie over fooi en mijn reactie was dan ook een algemene reactie naar aanleiding van zijn/haar post.

Antwoord jij nu hoe het volgens jou zit met het betalen onder minimum-loon. Want je blijft maar zeggen dat ik het niet snap.
Wat jij niet snapt is dat het minimumloon helemaal niet ter discussie stond. Het ging over loon en dat de werkgever soms rekening houdt met fooi. Lees het anders gewoon even terug.
-Bladora- schreef:
03-07-2017 01:51
Ja zo gaat dat bij ons. Ik ben dan ook super trots op het werk dat ik doe, de service die we verlenen. Anticiperen en inspelen op de gasts wens hoort daarbij. Als wij gasten horen praten over een tripje naar de Zaanse Schans (ik noem maar wat) dan bellen we de conciërge op om een route planning te maken, en tips te geven wat te zien/doen. Vanavond hoorde ik toevallig dat gasten hun 37e anniversary vierden. Die kregen dus een dessert met Happy 37th anniversary geschreven op het bord en een glaasje champagne van het huis. De dankbaarheid met tranen in de ogen en de verraste reactie van de gast is voor mij veel belangrijker dan de fooi hoor! Die gaven ze ook wel, maar daarom doe ik dit niet. Mijn werk is mensen een goede tijd bezorgen, en ik vind dat ook leuk om te doen. Ff nog een kopje gember thee op de kamer laten bezorgen, omdat de gast zei een griepje onder de leden te hebben, even die routebeschrijving naar .... bij de rekening insteken omdat je de gast erover hoorde praten.

Echt de horeca kan ook leuk zijn! Het is echt niet zo dat we massaal alleen maar eten en drinken op tafels gooien en dan ook nog verwachten fooi te krijgen.
Jouw werk is niet echt te vergelijken met een standaard restaurant he. Dat je hotelgasten hebt scheelt natuurlijk qua service. Een normaal restaurant heeft geen conciërge rondlopen die kaartjes haalt.
patsy--stone schreef:
02-07-2017 21:04
Ja precies.

Dit hele topic had maar één doel. Proberen te laten zien dat de mensen die wel fooi geven 'de goeien' zijn, en de mensen die geen fooi geven, 'de slechteriken'.

Mislukt. Het laat juist zien dat degenen die zich extra op de borst kloppen dat ze fooi geven en die anderen proberen naar beneden te halen, mensen zijn die zich beter voelen dan anderen.

Komt er nu ook een topic over wie het meeste geld weggeeft aan goede doelen en wie daardoor 'dus' de beste is van het hele Vivaforum?
Nou zeg, dat is het doel van dit topic absoluut niet. Ik was oprecht benieuwd naar de beweegredenen van mensen om fooi te geven of niet! Ik als TO heb nergens gezegd dat ik het verwacht, of een oordeel gehangen aan het wel of niet geven van fooi.

Ik heb wel een oordeel gegeven over het feit dan sommigen zo verongelijkt zijn over het feit dat mensen die fooi ontvangen. Dat vind ik wel misgunnen. Die fooi komt niet uit jouw portemonnaie en heeft iemand anders waarschijnlijk met liefde gegeven. Dus laat dat ook zo zijn, zeggen dat je in jouw beroep geen fooi krijgt heeft daar niets mee te maken. (En daar bedoel ik niet jouw persoonlijk mee maar sommige posters).

Ik verwacht geen fooi, en wij bieden dezelfde service aan elke gast. Ik vind dat horeca personeel hier geschetst wordt als mensen die de kantjes er vanaf lopen, en toch nog met een handje staan te bedelen om fooi aan het einde van de avond. Dat is gewoonweg niet zo.
safrat schreef:
03-07-2017 02:10
Jouw werk is niet echt te vergelijken met een standaard restaurant he. Dat je hotelgasten hebt scheelt natuurlijk qua service. Een normaal restaurant heeft geen conciërge rondlopen die kaartjes haalt.
Nee daar ben ik me bewust van, maar ik spreek hier dan ook voor mezelf he, niet voor heel horeca Nederland.

Maar dan nog is in mijn ervaring de horeca niet zo slecht gesteld als hier gesteld wordt. Ik ga twee keer per week uit eten, en vind het meestal toch wel fooiwaardig. En dan verwacht ik niet de service die ik hierboven beschreef, maar een leuke geïnteresseerde, snelle, gezellige service. En als de service niet fantastisch was maar wel vriendelijk, en ik zie dat ze hun benen uit hun lijf lopen, dus een mannetje (of twee) tekort hebben, geef ik toch nog fooi. Omdat ik weet hoe zwaar het is.

Dat doe ik niet om mezelf op de borst te kunnen kloppen hoor, dat is omdat ik het kan missen en het ze gun.

Maar goed mijn referentiekader is ook wel iets anders dan van de gemiddelde forummer hier. Dat snap ik ook.

Plus, ik ga meestal alleen uit eten, dan denkt men al gauw dat je een blogger/reviewer bent en zal de service daardoor voor mij misschien wel beter zijn. Een aanrader dus! Alleen uit eten gaan :)
MaryCrawley schreef:
03-07-2017 00:10
Stewardessen zijn in de eerste plaats veiligheidspersoneel dus daarmee heb je een andere relatie. Daarnaast worden ze wel uitgebreid bedankt.
Sorry ik zie je dit nu voor de tweede keer schrijven en vraag me af hoe je daar in godsnaam bij komt? Ik ben stewardess en mocht ik door 3 van de 300 passagiers bedankt worden is dat nog veel.

En dat we in de eerste plaats voor veel belangrijkere dingen aanwezig zijn dan een hapje en drankje weten 9 Vd 10 passagiers ook niet. Die zien ons letterlijk als 'een serveerster in de lucht.' Dus hoezo een andere relatie?

Nee we krijgen nooit fooi (geeft niet) nee ik word amper/nooit uitgebreid bedankt. En ja ook wij werken ons een slag in de rondte om goede service te bieden, elke keer weer. Dat is gewoon je werk!

Kadanz heeft dus wel degelijk gelijk in deze.
Fooi geef ik als de service me blij maakt. Dat kan bij de kapper, kroeg of autogarage zijn. Steeds meer bedrijven hebben overigens een potje voor het goede doel staan, dan gooi ik daar wat kleingeld in. Doe ik dit om mezelf op de borst te slaan? Nee, ik toon op die manier respect voor het harde werken, voor de klantvriendelijkheid en - in het geval van een goede doelenpotje - omdat ik sympathiseer met het goede doel. Het kan dus ook zijn dat ik niets extra geef.

In de supermarkt kun je je emballagebon doneren aan het goede doel. Dat doe ik alleen als ik affiniteit heb met het betreffende doel.

Als ik pin geef ik de fooi meestal in cash, zodat het buiten de boeken blijft. Heb zelf ooit in de horeca gewerkt en zag fooi als een leuke waardering. De fooi werd tussen het personeel periodiek verdeeld, de eigenaren bleven daar buiten. Fooi in NL is vrijwillig en vrijblijvend, laten we dat vooral zo houden. Als het een 'moet' wordt is de lol ervan af.
safrat schreef:
03-07-2017 02:06
Wat jij niet snapt is dat het minimumloon helemaal niet ter discussie stond. Het ging over loon en dat de werkgever soms rekening houdt met fooi. Lees het anders gewoon even terug.
Het minimumloon is juist cruciaal, dat je dat niet snapt in deze discussie verbaast me.
Jij hamert er op dat de werkgever rekening houdt met tips bij het bepalen van loon. Dat mag, dat kan, daar is niks mis mee. Echter, als ik ergens ga eten, dan interesseert het me niet wat voor salaris het personeel verdient, dat is iets tussen het personeel en de baas, zolang dat maar een eerlijk salaris is. Dus of ik wel of niet tip is volstrekt onafhankelijk van wat de serveerster afgesproken heeft met haar baas!

Een eerlijk salaris kan ook van alles zijn, ook dat is iets tussen werkgever en werknemer.
Daar maak ik slechts één uitzondering op: het minimumloon.

Het is dus een heel logische vraag of serveersters in Nederland onder het minimum worden betaald wanneer jij beweert dat er rekening gehouden wordt met fooien. In Nederland is dat NIET zo voor zover ik kan zien. Althans, het minimumloon is uiteindelijk gegarandeerd. Een serveerster is niet van mij afhankelijk voor een eerlijk loon.

Als dit volgens jou niet klopt dan hoor ik dat graag.
yette schreef:
02-07-2017 21:35
Toen ik ooit in de horeca werkte, vond ik het krijgen van fooi trouwens best ongemakkelijk. Geen idee waarom precies. Waarschijnlijk omdat ik het (al dan niet terecht) voelde als een uiting van ongelijkheid: jij bent met je loontje vast blij dat ik wat kleingeld voor je kan missen.

Ben ik de enige?

(met zelf fooi geven -hypocriet!- heb ik dan weer geen moeite)
Nee, ik voel me er niet ongemakkelijk bij als ik fooi krijg. Mensen laten op deze manier toch blijken dat ze waarderen wat je doet. Wij krijgen dan wel een kleine vergoeding voor het vrijwilligerswerk wat we doen maar het is vaak echt hard werken. Wij hebben ook barpersoneel te kort omdat er weinig mensen zijn die dit willen doen voor een paar centen maar je doet het vooral voor de vereniging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven