Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
maandag 3 juli 2017 om 13:42
Onze gasten vinden dat juist geweldig. En dat is naar mijn inziens ook waar service verlenen verder gaat dan voedsel en drinken op tafel neerplempen, wat veel mensen hier denken/vinden wat de horeca doet.
Het is denk ik maar net wat je verwacht en gewend bent. Ik vind het geen bemoeien, en leef ook niet in de illusie dat de bediening in een restaurant niks van mijn gesprekken opvangt. Dus als ik in een vreemde stad een gesprek met een vriendin heb over waar we daarna heen gaan En ik krijg dan een leuk advies van de bediening vind ik dat alleen maar top.
Kijk als ze me relatieadvies gaan geven over mijn klote relatie en eikel van een vriend die nooit in het weekend thuis is en de slechte seks die we hebben, dat is een ander verhaal. Maar dat soort gesprekken daar doe je uiteraard niks mee. Je hoort zoveel in dit beroep dat je prima weet waarop in te spelen en te reageren en waarop niet.
maandag 3 juli 2017 om 13:55
Hoho, ik heb het woord onfatsoenlijk expres expliciet alleen gebruikt met betrekking op mijzelf. Ik heb niemand anders onfatsoenlijk of gierig genoemd, ik heb uberhaupt niks over personen gezegd, alleen over gedrag. Een bepaalde gedraging gierig/onfatsoenlijk/whatever vinden is iets heel anders dan een persoon gierig/onfatsoenlijk vinden. Die persoon kan verder de gulste, fatsoenlijkste persoon op aarde zijn.kadanz schreef: ↑03-07-2017 13:24Ik vind het toch interessant dat jij uitgaat van een fatsoensnorm terwijl tippen volgens mij toch echt een gewoonte is en niet meer dan dat. Zo maak je het wel heel erg beladen. Immers, als ik niet tip dan ben ik in jouw ogen gelijk onfatsoenlijk. Gierig vind ik dan nog een compliment!
Hoe dan ook, ik lees die posts toch anders. Het accent ligt niet op het misgunnen van fooi, het accent ligt op de vraag: waarom zij wel als ik niet. Een wezenlijk verschil. Neem mezelf, ik misgun echt niemand z'n fooi. Betekent dat dat ik geen vragen mag stellen over het waarom van die fooi?
Ik ervaar fooi geven zelf gewoon als normaal fatsoenlijk gedrag. Dat is toch antwoord op de vraag van de TO? Het is ook echt zo. Mag ik dat dan niet als eerlijk antwoord geven omdat anderen dat niet leuk vinden om te horen? Ik zeg het niet om onaardig te doen, ik ervaar dat oprecht zo.
En vragen stellen mag uiteraard altijd. Daarom heb ik ook mijn best gedaan om antwoord te geven voor zover ik dat kan. Ik vind het alleen opvallend om gelijk een link om te leggen met andere banen. Daar stel ik dan weer vragen over want ik snap de relevantie niet.
maandag 3 juli 2017 om 13:56
Ik vind het ook een beetje borderline. Maar ik lees tussen de regels door dat het om bejaarde Amerikaanse toeristen gaat of iets dergelijks. Tsja, dan snap ik het ook wel weer een beetje. Die hoor je sowieso tien tafels verder
maandag 3 juli 2017 om 14:04
Ook de Nederlandse gast vind dit top hoor! Hoor je iemand zich afvragen hoeveel die mooie salonboot voor privé-huur zou kosten en of er vandaag nog vrij zou zijn. Zorg ik dat de conciërge even komt kletsen, half uur later zitten ze op een boot. Blij dat ze waren bij terugkomst!
Service gaat volledig om het aanvoelen van de gast, en als je dat een beetje goed kan, doe je het nooit fout. Bij Jejoue zouden we waarschijnlijk wel aanvoelen dat ze er niet van gediend is. Dit gebeurt uiteraard ook niet bij elke gast.
Ik zou jullie eigenlijk allemaal eens bij ons willen uitnodigen om te laten zien hoe leuk het kan zijn
maandag 3 juli 2017 om 14:18
maandag 3 juli 2017 om 14:26
Das nou jammer!-Bladora- schreef: ↑03-07-2017 14:04Ook de Nederlandse gast vind dit top hoor! Hoor je iemand zich afvragen hoeveel die mooie salonboot voor privé-huur zou kosten en of er vandaag nog vrij zou zijn. Zorg ik dat de conciërge even komt kletsen, half uur later zitten ze op een boot. Blij dat ze waren bij terugkomst!
Service gaat volledig om het aanvoelen van de gast, en als je dat een beetje goed kan, doe je het nooit fout. Bij Jejoue zouden we waarschijnlijk wel aanvoelen dat ze er niet van gediend is. Dit gebeurt uiteraard ook niet bij elke gast.
Ik zou jullie eigenlijk allemaal eens bij ons willen uitnodigen om te laten zien hoe leuk het kan zijnhelaas kan ik dat niet betalen Haha.
maandag 3 juli 2017 om 16:40
MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:24Jij zegt dat dat vroeger zo was. Voor mij (en mijn gehele omgeving) is dat nog steeds zo. Fooi hoort erbij (tenzij héél slecht).
En andere groepen krijgen ook fooi. Taxichauffeurs, verhuizers, kapper, etc.
Ongeacht of ik het met je eens ben of niet, vind ik je heel hautain reageren. Jij en jouw omgeving moet maar representatief zijn voor heel Nederland. Je geeft veel je mening, gebruikt ook hier en daar 'ik vind', maar je blijft zeggen dat fooi hoort volgens jou en jouw omgeving.
Alsof je een feit benoemd i.p.v. jouw persoonlijke mening.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
maandag 3 juli 2017 om 16:47
Het heeft helemaal niets met elkaar te maken en daarom is het zo raar dat je de ene professional een fooi gunt en de andere professional geen fooi gunt. Ongeacht of jij wel of niet de taxichauffeur of kapper tipt.MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:37Ik suggereer ook niet dat jij (of ik of ...) wel een fooi moet krijgen.
Ik snap de link alleen niet. Wat heeft jouw baan zonder fooi te maken met de baan van een ober met fooi?
Niks toch? Waarom reageren zoveel mensen dan zo gepikeerd dat zij het zelf ook niet krijgen. Dat komt op mij over als je benadeeld voelen en dat snap ik niet.
Jij was dat kennelijk niet, maar ik ben heel benieuwd of iemand die zo reageerde me het kan uitleggen.
En juist, wat Kadanz zo duidelijk aangeeft, krijgen mensen in de horeca, ongeacht of fooi bij hun loon wordt berekend, gewoon het minimumloon. Het is dus geen aanvulling van hun inkomen. Het is een extraatje. Een extraatje die horecapersoneel vaak nog uit gewoonte krijgt, maar andere beroepsgroepen, die ik het door hun harde werken veel en veel meer gun, niet.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
maandag 3 juli 2017 om 16:52
De reden dat ik geen fooi geef heeft, voor mij, niets met gierigheid te maken, maar veranderende gewoontes en maatschappij. Ik zie gewoonweg niet in waarom ik dat zou doen. Het feit dat het ooit, en naar mijn mijn een steeds mindere maten, gebruikelijk is, wil niet zeggen dat ik het uit gewoonte moet blijven doen.
Daarbij vind ik, wat restaurants betreft, het ook helemaal niet meer fooiwaardig. Mijn restaurantervaringen zijn wat personeel betreft helemaal niet meer zo noemenswaardig. Ik vind het niet slecht, maar ik heb ook niet het gevoel dat er nu dat extra stapje voor me gezet wordt. Mijn ervaring is dat ze gewoon hun werk doen, niets minder maar zeker ook niet meer.
Daarbij vind ik, wat restaurants betreft, het ook helemaal niet meer fooiwaardig. Mijn restaurantervaringen zijn wat personeel betreft helemaal niet meer zo noemenswaardig. Ik vind het niet slecht, maar ik heb ook niet het gevoel dat er nu dat extra stapje voor me gezet wordt. Mijn ervaring is dat ze gewoon hun werk doen, niets minder maar zeker ook niet meer.
maandag 3 juli 2017 om 16:59
maandag 3 juli 2017 om 17:17
Vervelend dat je dat zo opvat. Ik zeg of denk niet dat mijn omgeving representatief is voor heel NL, maar ik reageer wel vanuit mijn eigen ervaring, net als iedereen in dit topic.IBAOHI schreef: ↑03-07-2017 16:40Ongeacht of ik het met je eens ben of niet, vind ik je heel hautain reageren. Jij en jouw omgeving moet maar representatief zijn voor heel Nederland. Je geeft veel je mening, gebruikt ook hier en daar 'ik vind', maar je blijft zeggen dat fooi hoort volgens jou en jouw omgeving.
Alsof je een feit benoemd i.p.v. jouw persoonlijke mening.
Ik vind ook daadwerkelijk dat fooi erbij hoort en mijn ervaring is dat vrijwel iedereen daar zo over denkt en daarnaar handelt. Hoe moet ik het dan zeggen? Of mag ik die mening niet geven?
Het zijn juist anderen die heel stellig zeggen dat fooi onzin is of geen fooi absoluut niet gierig is. Ik gebruik heel bewust daarbij alleen maar de text 'ik vind' want daar verschillen duidelijk de meningen over.
maandag 3 juli 2017 om 17:27
Omdat het inderdaad niks met elkaar te maken heeft vind ik het zo gek dat er wel elke keer andere beroepen bijgesleept worden.
Dat heeft niks met gunnen te maken maar met sociale normen.
Bij het ene beroep hoort fooi, bij een ander een bonus, bij weer een ander een leaseauto, bij de kapper maak je een praatje, etc etc.
Ik vind de hele gedachtegang gewoon raar. Niet alle beroepen zijn hetzelfde. Ik klaag toch ook niet dat ik niet alle schoolvakanties vrij ben en geen lease auto heb?
Daar ben ik het dus niet mee eens. De lonen in de horeca liggen heel erg laag en er wordt actief rekening gehouden met fooi. Of dat wellicht een slechte zaak is, is een andere discussie. Het is absoluut een groot deel van het inkomen en de lonen zijn daarop berekend.En juist, wat Kadanz zo duidelijk aangeeft, krijgen mensen in de horeca, ongeacht of fooi bij hun loon wordt berekend, gewoon het minimumloon. Het is dus geen aanvulling van hun inkomen. Het is een extraatje. Een extraatje die horecapersoneel vaak nog uit gewoonte krijgt, maar andere beroepsgroepen, die ik het door hun harde werken veel en veel meer gun, niet.
maandag 3 juli 2017 om 17:55
Ik vraag me af of er echt rekening wordt gehouden met die fooi. Die constructie bestaat dan wel, maar volgens mij is dat niet erg gebruikelijk.MaryCrawley schreef: ↑03-07-2017 17:27
Daar ben ik het dus niet mee eens. De lonen in de horeca liggen heel erg laag en er wordt actief rekening gehouden met fooi. Of dat wellicht een slechte zaak is, is een andere discussie. Het is absoluut een groot deel van het inkomen en de lonen zijn daarop berekend.
Ik denk ook niet dat fooi een groot deel van het inkomen is. De gemiddelde fooi bedraagt maar 4%. En dat komt min of meer neer op alleen afronding.
De bedragen die hier zijn genoemd kwamen op 200 a 300 dacht ik. Dat is een redelijk extraatje, maar geen groot deel van de inkomsten.
maandag 3 juli 2017 om 18:01
maandag 3 juli 2017 om 18:16
Natuurlijk is het wel een groot deel. Die rekening gaat naar de baas, de fooi is bedoeld voor het personeel (of zou het moeten zijn in ieder geval). Dus 4% van de rekening kan alsnog 50% van het uurloon zijn.safrat schreef: ↑03-07-2017 17:55Ik vraag me af of er echt rekening wordt gehouden met die fooi. Die constructie bestaat dan wel, maar volgens mij is dat niet erg gebruikelijk.
Ik denk ook niet dat fooi een groot deel van het inkomen is. De gemiddelde fooi bedraagt maar 4%. En dat komt min of meer neer op alleen afronding.
De bedragen die hier zijn genoemd kwamen op 200 a 300 dacht ik. Dat is een redelijk extraatje, maar geen groot deel van de inkomsten.
Minimum uurloon is geloof ik 9 a 10 euro per uur en voor jongeren 5 E per uur. Juist die paar euro fooi maken dus enorm veel uit.
Misschien kunnen de mensen die in de horeca werken hier exactere bedragen noemen maar in mijn studententijd kan ik me zelfs herinneren dat vriendinnen soms meer fooi dan loon krijgen.
maandag 3 juli 2017 om 20:25
Die 4% moet ook nog gedeeld worden met de rest. Wat hou je dan over? Minder dan 1% van de omzet. Het kan best 50% van een uurloon zijn, maar dat is niet dat ze elk uur 50% erbij krijgen. Eerder een half uur per shift.
De tijd dat je lekker kon verdienen in de horeca is voorbij. Ik had ook een vriendin die in die horeca werkte. Zij verdiende erg goed met alle fooien erbij, maar dat is voor de euro, de crisis en de pin. Ik geloof niet dat de fooien in Nederland toegenomen zijn. Of dat wereldwijd ook zo is, daar weet ik niets van. Wat jij zegt over Aziatische landen kan best.
De tijd dat je lekker kon verdienen in de horeca is voorbij. Ik had ook een vriendin die in die horeca werkte. Zij verdiende erg goed met alle fooien erbij, maar dat is voor de euro, de crisis en de pin. Ik geloof niet dat de fooien in Nederland toegenomen zijn. Of dat wereldwijd ook zo is, daar weet ik niets van. Wat jij zegt over Aziatische landen kan best.
maandag 3 juli 2017 om 23:30
Voor iedereen die zich verplicht voelt om fooi te geven omdat ze anders door anderen voor gierig worden uitgemaakt, lees deze link eens en kijk zelf hoe zielig de bediening werkelijk is : http://nos.nl/artikel/2180777-studenten ... oreca.html
dinsdag 4 juli 2017 om 02:17
Dit jaar heb ik de afgelopen 20 jaar in de horeca gewerkt (begonnen als afwasser in hotel, en heb hotels nooit meer verlatenhavermout1 schreef: ↑03-07-2017 16:59Dat weet je nooit zeker.
Veel Amerikanen hebben de gewoonte om super aardig te zijn, ook al vinden ze iets echt helemaal niets en zijn ze ontevreden dan zullen ze alsnog doen alsof ze het fijn/leuk vinden.
Bij ons zijn de meeste gasten over het algemeen gewoon écht tevreden. Maar je kan het niet voor iedereen altijd goed doen helaas. En voor sommigen Kun je het nooit goed doen.
Laatst nog, gasten komen binnen, het is een stralende dag en we serveren op het terras. Iédereen wil met maar een beetje zon op het terras zitten, we zitten elke dag volledig volgeboekt en we zeggen bij elke reservering dat het mogelijk is dat we alleen op het terras serveren (om logistieke redenen kunnen we niet én binnen én buiten draaien). De gasten hebben een prachtig tafeltje aan het water, in de schaduw. Eerst helemaal verongelijkt zijn dat wij hen 'dwingen' buiten te zitten. (Echt mensen staan in de rij voor zo'n tafel) Vervolgens verongelijkt zijn dat ze wel binnen mogen zitten, maar dan in een leeg restaurant zitten. Tja niemand anders wíl binnenzitten met dit weer.
Dan toch buiten zitten en een sigaar willen roken, maar helaas mag dat niet, want rook verpest het eten voor andere gasten die betalen voor hun lekkere eten (en binnen mag je toch ook niet roken?!). Wéér verongelijkt en boos.
Dan ligt er een Engelse kaart op tafel, en ik zeg dat ik wel even een Nederlandse haal. Weer boos want ze kunnen toch zeker wel Engels?
Dan eten bestellen, de bereiding van het vlees staat op de kaart, in het Engels dus. Gerechten komen op tafel, en de gast vindt de bereiding niet lekker (entrecote op houtskool, charcoal in het Engels ). Helemaal boos en teleurgesteld in ons zijn ze. Hoe konden zij dat nu weten, want ze hadden een kaart in het Engels!
Wij bieden aan kosteloos de gerechten opnieuw te bereiden, dit maal het vlees in de pan, zoals zij dat lekker vinden. We geven wel aan dat dit eventjes gaat duren, medium gebakken entrecote kost even tijd en de bereiding van de bijgerechten ook. Maar we bieden wel een glaasje wijn van het huis aan voor tijdens het wachten.
Na tien minuten vraagt de gast naar (mij), de manager. Dat het allemaal zo slecht geregeld is en dat hun hoofdgerecht te lang duurt. Staat midden op het terras tegen me te schreeuwen hoe verschrikkelijk het allemaal is.
Ik excuses maken, maar dan komt het eten er gelukkig aan. Gasten gaan eten. Maar dan is de steak van binnen toch nog te roze! Tja, medium gebakken entrecote is altijd ongeveer 25% roze van binnen...
Gasten staan op, willen weg gaan, zijn helemaal klaar met onze 'verschrikkelijke' service. Dan komt mijn manager eraan, met de rekening. Want ja u heeft toch wel 4 voorgerechten gehad, een fles wijn (buiten de aangeboden wijn om), een fles pellegrino en 2 koffie. Nou toen was het huis echt te klein. Ze hebben wel betaald (niet voor de hoofdgerechten dus, terwijl ze alles behalve het vlees met smaak opaten) maar met een hoop gedoe.
En daarna hebben deze gasten ook nog een verschrikkelijk 'fijn' tripadvisor review geplaatst.
Echt voor sommigen kan je het niet goed doen. En wij hebben 8 dure entrecotes weg moeten flikkeren.
Sorry voor dit lange verhaal
dinsdag 4 juli 2017 om 02:33
Wij gebruiken ook Temper als we personeel te kort hebben. Voor ons als bedrijf werkt het geweldig, je kan mensen die je goed vindt in een poule zetten en op die manier creër je een 'vaste' poule van uitzendkrachten. Wij betalen ze 19-20 euro per uur, belachelijk veel, maar ja dat is wat je geeft voor goede uitzendkrachten. Ze krijgen zoals ik al eerder zei geen fooi.Vlinder1963 schreef: ↑03-07-2017 23:30Voor iedereen die zich verplicht voelt om fooi te geven omdat ze anders door anderen voor gierig worden uitgemaakt, lees deze link eens en kijk zelf hoe zielig de bediening werkelijk is : http://nos.nl/artikel/2180777-studenten ... oreca.html
Niet omdat ze meer verdienen dan mijn chef de rangs (als ze dezelfde uren als ik maken verdienen ze zelfs meer dan ik Haha), maar omdat dat nu eenmaal is hoe het werkt bij ons. Ik vind eigenlijk ook wel dat zij fooi zouden moeten krijgen hoor! Maar ik vind het wel een fijn idee dat ze genoeg verdienen.
-bladora- wijzigde dit bericht op 04-07-2017 03:30
0.15% gewijzigd
dinsdag 4 juli 2017 om 03:16
Ik wil best eerlijk zijn over mijn en onze loon.MaryCrawley schreef: ↑03-07-2017 18:16Natuurlijk is het wel een groot deel. Die rekening gaat naar de baas, de fooi is bedoeld voor het personeel (of zou het moeten zijn in ieder geval). Dus 4% van de rekening kan alsnog 50% van het uurloon zijn.
Minimum uurloon is geloof ik 9 a 10 euro per uur en voor jongeren 5 E per uur. Juist die paar euro fooi maken dus enorm veel uit.
Misschien kunnen de mensen die in de horeca werken hier exactere bedragen noemen maar in mijn studententijd kan ik me zelfs herinneren dat vriendinnen soms meer fooi dan loon krijgen.
Commi: minimum loon 1551 euro per maand volgens mij
Demi chef de rang: 150 bruto daar bovenop.
Chef de rang: daar weer 150/250 bovenop.
Ik als manager krijg 2500 bruto per maand (met eetgeld eraf iets minder dan 1850 euro netto)
De fooi die ik per maand ontvang is ongeveer 300-350 per maand. De komende maanden waarschijnlijk 400-500 per maand, omdat het wat drukker is. Maar ik werk er nog geen jaar dus ik deel maar 1.25 als manager mee, het andere personeel maar 1.00.. Degenen die hier langer werken dan een jaar krijgen dubbel. Dus voor hen is het het bovenstaande x2. Dus 2.00 of 2.25.
Ja en dat is een fantastisch leuk extra. Ik ben het er alleen niet mee eens dat je pas na een jaar volledig meedeelt. Ook als je nieuw bent werk je even zo hard. Dat heb ook aangegeven tijdens de stemming hierover een tijdje geleden, maar helaas. Uiteraard is het personeel dat hier al langer dan een jaar werkt in groter getal dan het nieuw personeel.
Ik heb aangegeven dat ik gewoon een eerlijke verdeling op uurbasis van elk personeelslid zou willen. Maar goed dat is gewoonweg niet hoe het hier werkt. Dat is wel jammer.
dinsdag 4 juli 2017 om 06:50
TO, eigenlijk zouden ze je moeten aanmelden voor een lintje met Koningsdag.
Jammer dat je niet je dure hotel mag noemen.
Je slaat jezelf graag op de borst, althans zo komt dat bij mij over. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Het feit dat jij het service lijkt te vinden om ongevraagd gesprekken af te luisteren, is voor mij geen service.
Als ik iets zou willen weten dan vraag ik dat zelf wel bij de receptie.
Ook is het je blijkbaar gelegen om dan ook te vermelden, dat als je alleen ergens gaat eten of drinken men denkt dat je vlogster of wat bent.
Zit je dan te corrigeren of horeca gerelateerde op en aanmerkingen te maken, dat zij dat dan blijkbaar denken? Zodat ze je wat meer vertroetelen ofzo?
De openingstijden topic klonk aardig, maar ik heb de indruk (nu praat ik vanuit mezelf ) dat het mijn inziens neerkomt op eigenpijperij!
Kijk mij eens goed werken etc..oke als jij je werk goed doet is dat heel fijn. Voor de klant /gast. Maar het is wel je werk waar je voor gekozen hebt.
Dat je ook nog meedeelt in de fooi tsja , daar denk ik negatief over.
En dat je meer uren maakt dan in het contract. ..uhmm is nietin probleem.
En laten we wel zijn,de meeste van ons hier komen niet in deze dure hotels/horeca.
En wat je schreef over wie wat verdient , denk ik dat je prima salaris krijgt .
En fooi is idd niet verplicht, het is een overgewaaid iets en een ieder is daar vrij in.
Afijn hier laat ik het maar bij.
Jammer dat je niet je dure hotel mag noemen.
Je slaat jezelf graag op de borst, althans zo komt dat bij mij over. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Het feit dat jij het service lijkt te vinden om ongevraagd gesprekken af te luisteren, is voor mij geen service.
Als ik iets zou willen weten dan vraag ik dat zelf wel bij de receptie.
Ook is het je blijkbaar gelegen om dan ook te vermelden, dat als je alleen ergens gaat eten of drinken men denkt dat je vlogster of wat bent.
Zit je dan te corrigeren of horeca gerelateerde op en aanmerkingen te maken, dat zij dat dan blijkbaar denken? Zodat ze je wat meer vertroetelen ofzo?
De openingstijden topic klonk aardig, maar ik heb de indruk (nu praat ik vanuit mezelf ) dat het mijn inziens neerkomt op eigenpijperij!
Kijk mij eens goed werken etc..oke als jij je werk goed doet is dat heel fijn. Voor de klant /gast. Maar het is wel je werk waar je voor gekozen hebt.
Dat je ook nog meedeelt in de fooi tsja , daar denk ik negatief over.
En dat je meer uren maakt dan in het contract. ..uhmm is nietin probleem.
En laten we wel zijn,de meeste van ons hier komen niet in deze dure hotels/horeca.
En wat je schreef over wie wat verdient , denk ik dat je prima salaris krijgt .
En fooi is idd niet verplicht, het is een overgewaaid iets en een ieder is daar vrij in.
Afijn hier laat ik het maar bij.