Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Ik vind mezelf ook feminist: ik ben financieel onafhankelijk, ik werk fulltime. Ik woon samen en wij verdelen de taken op basis van waar we goed in zijn en wat we leuk vinden, wat er op neer komt dat ik liever klus en hij liever bakt. Het dagelijkse huishouden gaat vanzelf 50-50, daar hebben we serieus niet eens afspraken over het gebeurt gewoon.
Ik heb een best 'stoere' baan en er is niets dat ik beschouw als mannentaak of vrouwentaak. Ik draag niet altijd make-up en ook meestal geen hakken en zeker geen nagellak, ook omdat dat met mijn werk niet combineert. Ik kan sjouwen en tillen als de beste want ik ben verrassend sterk. Daarnaast vind ik het wel weer leuk me op te tutten in een jurkje voor een avondje stappen, en heb ik altijd verse bloemen op tafel.
Voor mij is feminisme: mogen zijn en doen wat je leuk vindt zonder dat er vooraf beoordeeld wordt of iets een mannen- of vrouwending is. En voor mij is feminisme ook: voor jezelf kunnen zorgen. Dus je eigen geld verdienen, ook weten waar dat geld aan uitgegeven wordt (dus je huishoudboekje en verzekeringen enzo snappen). Maar ook: je eigen huis kunnen onderhouden, zowel het stoffen en boenen als een lamp ophangen of een wandje sausen.
En die dingen gelden dan voor mannen en voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
15-07-2017 10:24
Volgens mij veroordelen vrouwen elkaar meer op hun keuzes (t.a.v. uiterlijk) dan mannen.
En mannen veroordelen elkaar weer op andere gebieden meer.
Feminisme is geen strijd, het is wie je bent, hoe je denkt, hoe je handelt, wat jij belangrijk vindt en dit vanuit rust overtuiging uitdraagt en doorgeeft. Zo laat ik namelijk mijn zoon en dochter zien dat gelijkheid en keuzevrijheid dus veel verder gaat dan een kapsel, beenharen, make-up en een paar hakken onder je schoenen.
enn wijzigde dit bericht op 15-07-2017 10:37
1.65% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Stefke schreef:
15-07-2017 10:04
En wat nou als hier een man zou schrijven dat hij zijn wenkbrauwen epileert, benen scheert, verschillende crèmepjes gebruikt. Dan is hij toch meteen verwijfd, een gay of weet ik veel wat??

Zo belachelijk dat er altijd maar 1 kant op gekeken wordt!
Hoezo zou ik er iets van vinden dat een man zichzelf epileert of wat hij gebruikt aan crèmes? Hell, al gebruikt hij bakken make up, zijn mijn zaken niet. Verwijfd en gay zijn sowieso geen woorden die ik gebruik, alsof gay minder is dan hetero, een half scheldwoord.
Net zo goed vind ik er niets van als een vrouw geen make up gebruikt, of haar benen niet scheert. Niet mijn lijf, niet mijn zaak.
Ik vind mezelf overigens een feminist, maar scheer mijn benen, draag make-up en zie er behoorlijk vrouwelijk uit. Gewoon omdat dat bij me past. Mijn feminsme zit hem niet in mijn okselhaar maar in mijn wereldbeeld
Blondie456 schreef:
15-07-2017 10:38
Haha, ik bedenk me nu van misschien is TO wel een man.
En dan nog? Goed onderwerp dus, kijk maar naar de reacties.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Haha, ik bedenk me nu van misschien is TO wel een man.
lollypopje schreef:
15-07-2017 10:12
En dus moeten stellen die heel bewust en vrijwillig voor die verhouding kiezen, omdat het hen gelukkig maakt, hun geluk opzij zetten, omdat andere stellen dan niet het lef zouden hebben ook hun eigen keuzes te maken?
Goed lezen. Ik zeg helemaal niet dat ze dus hun levensgeluk moeten opofferen. Ik zeg dat je die specifieke keuze niet feministisch kan noemen.

Even een extremer voorbeeld. In Saoedi Arabië mag een vrouw niet over straat zonder begeleiding van een man. Daar zijn sommige vrouwen het mee eens. Zij zullen desgevraagd verklaren dat als ze zouden mogen kiezen, ze nog steeds alleen gesluierd en met mannelijke chaperon naar buiten zouden gaan. Hun eigen keuze. Niet feministisch.
.
Mag ik zeggen wat is een bullshit. Daarmee ontzeg je die eerste groep namelijk de vrijheid, waar de tweede groep volgens jou wel recht op heeft. Waarom kan beiden niet naast elkaar bestaan? Dat is voor mij feminisme.
Dat mag jij zeggen.
Feminisme gaat niet om alleen om vrijheid, maar om gelijkheid. Wil je zo veel mogelijk keuzevrijheid, dan moeten alle opties voor iedereen even toegankelijk zijn. Wettelijk zijn ze dat al, cultureel/sociaal nog niet.
Vrouwen kunnen veel gemakkelijker de keuze maken om niet of parttime te werken; mannen ervaren die optie minder (er zijn nog steeds 'typische mannenberoepen' waarin iets anders dan full time werken niet bespreekbaar is) en worden er ook meer op aangekeken. Zijn ze thuis met de kinderen, hebben ze een 'pappadag'.
Dat veel mensen zich prettig voelen bij het traditionele rollenpatroon, maakt het niet de meest vrije of feministische keuze.

En dat hoeft misschien ook niet. Maar denk niet dat je (algemeen bedoeld) gelijkheid bevordert door de theorie van feminisme te onderschrijven en ondertussen de oude patronen te leven.
tyche wijzigde dit bericht op 15-07-2017 10:43
0.51% gewijzigd
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Orangetree schreef:
15-07-2017 10:07
Ik schreer mijn oksels, schaamstreek en benen omdat ik haar bij mezelf vies vind en oncomfortabel. Niet omdat het volgens een verwachtingspatroon moet.
Maar het idee dat (schaam)haar vies is is natuurlijk wel aangeleerd.
En bij vrouwen is het blijkbaar viezer dan bij mannen, want bij mannen mag oksel- en beenhaar wel gewoon blijven zitten.
Dus dat jij je scheert omdat je het 'zelf' vies vindt wil niet zeggen dat het dus feministisch/gelijkwaardig/prima is, omdat er een ongelijkwaardig idee onder ligt.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
15-07-2017 10:45
Maar het idee dat (schaam)haar vies is is natuurlijk wel aangeleerd.
En bij vrouwen is het blijkbaar viezer dan bij mannen, want bij mannen mag oksel- en beenhaar wel gewoon blijven zitten.
Dus dat jij je scheert omdat je het 'zelf' vies vindt wil niet zeggen dat het dus feministisch/gelijkwaardig/prima is, omdat er een ongelijkwaardig idee onder ligt.
Ik zie ook steeds minder mannen met okselhaar. Ik vind het fijn als een man ook zijn oksels scheert. Benen hoeft voor mij niet.
Erizon schreef:
15-07-2017 10:13
Als we nou eens op zouden houden feminisme te definiëren als een bepaald gedrag dan zou dat al een flinke stap vooruit zijn. Het is een mentale instelling, een filosofie, een principe. Maar niet of je je benen wel of niet scheert.
Dit.
tyche schreef:
15-07-2017 10:38
Goed lezen. Ik zeg helemaal niet dat ze dus hun levensgeluk moeten opofferen. Ik zeg dat je die specifieke keuze niet feministisch kan noemen.

Even een extremer voorbeeld. In Saoedi Arabië mag een vrouw niet over straat zonder begeleiding van een man. Daar zijn sommige vrouwen het mee eens. Zij zullen desgevraagd verklaren dat als ze zouden mogen kiezen, ze nog steeds alleen gesluierd en met mannelijke chaperon naar buiten zouden gaan. Hun eigen keuze. Niet feministisch.
.

Dat mag jij zeggen.
Feminisme gaat niet om alleen om vrijheid, maar om gelijkheid. Wil je zo veel mogelijk keuzevrijheid, dan moeten alle opties voor iedereen even toegankelijk zijn. Wettelijk zijn ze dat al, cultureel/sociaal nog niet.
Vrouwen kunnen veel gemakkelijker de keuze maken om niet of parttime te werken; mannen ervaren die optie minder (er zijn nog steeds 'typische mannenberoepen' waarin iets anders dan full time werken niet bespreekbaar is) en worden er ook meer op aangekeken. Zijn ze thuis met de kinderen, hebben ze een 'pappadag'.
Dat veel mensen zich prettig voelen bij het traditionele rollenpatroon, maakt het niet de meest vrije of feministische keuze.

En dat hoeft misschien ook niet. Maar denk niet dat je (algemeen bedoeld) gelijkheid bevordert door de theorie van feminisme te onderschrijven en ondertussen de oude patronen te leven.
Voor mij betekent gelijkheid, dat iedereen die vrijheid heeft zijn eigen keuzes te maken. Zowel man als vrouw. Niet omdat de maatschappij het oplegt, niet omdat anderen vinden dat het moet, omdat het niet vrouwelijk of juist feministisch is, maar omdat iemand dat zelf wil. Dus dat de man parttime kan werken of huisvaderen, terwijl de vrouw kostwinnaar is, als ze daar gelukkig van worden, maar dat het dus ook andersom mag.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Leuk, een topic over femanisten op een vrouwen forum. Vooral je laatste punt, dat je een t-shirt hebt met feminist er op, maakt je erg geloofwaardig.
lollypopje schreef:
15-07-2017 10:52
Voor mij betekent gelijkheid, dat iedereen die vrijheid heeft zijn eigen keuzes te maken. Zowel man als vrouw. Niet omdat de maatschappij het oplegt, niet omdat anderen vinden dat het moet, omdat het niet vrouwelijk of juist feministisch is, maar omdat iemand dat zelf wil. Dus dat de man parttime kan werken of huisvaderen, terwijl de vrouw kostwinnaar is, als ze daar gelukkig van worden, maar dat het dus ook andersom mag.
Alles mag.

Feit blijft: een van de twee geeft zijn/haar financiële onafhankelijkheid en dus (toekomstige) financiele keuzevrijheid op met veelal als gevolg wetmatige en financiele ongelijkheid. Ongelijkheid dus.
enn wijzigde dit bericht op 15-07-2017 11:06
3.34% gewijzigd
lollypopje schreef:
15-07-2017 10:52
Dat klinkt mooi. :)
Ik denk dat dat het einddoel is. Als iedereen vanaf een gelijk punt start, en er geen druk meer is vanuit traditie, dan kan die keuze pas echt in vrijheid gemaakt worden. Zover is het nog niet. Maar het is dus denkbaar dat wat nu wordt gezien als een traditionele, niet-feministische keuze, in de toekomst wél een teken van echte vrijheid is. Die traditionele rollen moeten eerst worden afgebroken voordat ze als neutraal gezien kunnen worden.

Overigens is niemand helemaal vrij. Er zijn altijd plichten, grenzen, verwachtingen. Feminisme wil dat die niet afhankelijk zijn van sekse of gender; het staat niet voor de afschaffing van die plichten in het algemeen.
Daarom denk ik dat feminisme maar een deel van een oplossing is. Als we bereiken dat vrouwen net als mannen geacht worden carrière als hoogste goed te zien, of dat mannen net zo beoordeeld worden op hun uiterlijk als vrouwen, zijn we gelijker maar niet per se beter af.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Feminisme is toch politieke, economische en sociale gelijkheid tussen mannen en vrouwen? Nou, daar heeft een groot deel in de wereld nog wel een paar eeuwen voor nodig denk ik.
En ook gaan we hier terug in de tijd als we een bepaald geloof maar op een voetstuk blijven zetten. Weg feminisme...
Ja en?
Enn schreef:
15-07-2017 11:04
Alles mag.

Feit blijft: een van de twee geeft zijn/haar financiële onafhankelijkheid en dus (toekomstige) financiele keuzevrijheid op met veelal als gevolg wetmatige en financiele ongelijkheid. Ongelijkheid dus.
Dit inderdaad. En andersom zorgt die keuze voor een beperking van de vrijheid van de partner.
Het feit dat ik okselhaar bij mannen minder storend vind dan bij vrouwen, en het feit dat ik me bewust ben van die dubbele moraal maakt mij volgens mij tot feminist.

Al die vrouwen (en mannen) die 'bewust' kiezen voor bijv de traditionele rolverdeling en denken dat dat feministisch is omdat het vrije keus is, beseffen niet hoe veel er in de loop van je leven wordt opgelegd door de maatschappij. Dat die vrije keus nog heel ver te zoeken is is jammer, maar vooral dat mensen dat niet beseffen us een probleem, want om iets te veranderen moet je eerst beseffen dat het bestaat.
Hoe noem je eigenlijk een mannelijke feminist? Een anarchist?
Het is toch duidelijk dat een vrije keuze niet impliceert dat dan alle keuzes die je maakt feministische zijn? Zo klaar als een klontje toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
15-07-2017 11:16
Het is toch duidelijk dat een vrije keuze niet impliceert dat dan alle keuzes die je maakt feministische zijn? Zo klaar als een klontje toch.
Bij een heleboel mensen is dat niet zo klaar als een klontje.
Nouschi schreef:
15-07-2017 11:16
Lijkt mij ook. Immers zou het dan geen vrije keuze meer zijn. Erg simpel, maar daar moet natuurlijk uren over gezeverd worden.
Enn schreef:
15-07-2017 11:04
Alles mag.

Tja, mijn moeder was de baas in huis, mijn vader deed alles wat zij zei. Ongelijkheid dus. Mag dat dan wel?

Of de huisvader, is dat wel feminisme dan? Want ook ongelijke posities.

Zo is er in elke relatie wel iets te vinden, waarin het niet gelijk is. Kunnen we het hele concept van feminisme wel meteen afschrijven.

Misschien is gelijkheid dan ook niet het juiste woord. Maar gaat feminisme om gelijkwaardigheid van man en vrouw. Dat betekent wel dat beiden gelijke kansen hebben. Niet perse gelijke posities, zolang dat de eigen keuze is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Kan je iets met de reacties TO?
tyche schreef:
15-07-2017 11:05
Dat klinkt mooi. :)
Ik denk dat dat het einddoel is. Als iedereen vanaf een gelijk punt start, en er geen druk meer is vanuit traditie, dan kan die keuze pas echt in vrijheid gemaakt worden. Zover is het nog niet. Maar het is dus denkbaar dat wat nu wordt gezien als een traditionele, niet-feministische keuze, in de toekomst wél een teken van echte vrijheid is. Die traditionele rollen moeten eerst worden afgebroken voordat ze als neutraal gezien kunnen worden.

Overigens is niemand helemaal vrij. Er zijn altijd plichten, grenzen, verwachtingen. Feminisme wil dat die niet afhankelijk zijn van sekse of gender; het staat niet voor de afschaffing van die plichten in het algemeen.
Daarom denk ik dat feminisme maar een deel van een oplossing is. Als we bereiken dat vrouwen net als mannen geacht worden carrière als hoogste goed te zien, of dat mannen net zo beoordeeld worden op hun uiterlijk als vrouwen, zijn we gelijker maar niet per se beter af.
Ik denk dat we hierin elkaar wel vinden. Verschil is, dat ik er voor kies te leven alsof het al zo is. Ik weiger mijzelf als niet feministisch te zien, omdat ik onderdanig wil zijn aan een man in mijn relatie. Juist, omdat dit voor mij een 100% vrijwillige keuze is. 50 jaar terug had ik die keuze niet gehad, dan was het gewoon zo. En ik weet zeker dat het me dan niet zo gelukkig zou maken als nu.
Solomio schreef:
15-07-2017 11:14
Het feit dat ik okselhaar bij mannen minder storend vind dan bij vrouwen, en het feit dat ik me bewust ben van die dubbele moraal maakt mij volgens mij tot feminist.

Al die vrouwen (en mannen) die 'bewust' kiezen voor bijv de traditionele rolverdeling en denken dat dat feministisch is omdat het vrije keus is, beseffen niet hoe veel er in de loop van je leven wordt opgelegd door de maatschappij. Dat die vrije keus nog heel ver te zoeken is is jammer, maar vooral dat mensen dat niet beseffen us een probleem, want om iets te veranderen moet je eerst beseffen dat het bestaat.
Cultuur noemt men dat en nee dat verander je niet zomaar. Hoeft ook niet lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven