Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nelicquele schreef:
15-07-2017 09:58
Toch heeft TO wel een punt. Er zijn woorden als onverzorgd, mannelijk en manwijf voorbij gekomen. En niet één keer, maar vaker. Dat zegt toch genoeg?

Verder: keuzevrijheid is natuurlijk hetgeen we naar moeten streven, op alle vlakken, maar hebben jullie écht het gevoel dat je de keuze hebt je beenhaar te laten staan of je beha uit te laten? Geen nagellak of rokjes, nou ja, daar doen we niet moeilijk over, maar beenhaar?
Helemaal mee eens. Sommige reageerders doen alsof TO's voorbeelden helemaaaaaal niks met feminisme te maken hebben en maken haar zelfs belachelijk daarom. Maar tegelijk worden haar keuzes neergezet als onverzorgd, 'jaren 70', of een opmerking als dit:
LadyMadonna schreef:
15-07-2017 10:11
:rofl: TO you even bought the t-shirt?

Zelfs The Flying Lesbians waren verzorgder dan het beeld wat jij schetst
Terwijl TO het helemaal niet heeft over vieze dingen als tanden niet poetsen etc.
Er staat niks in haar OP wat bij een man ook als onverzorgd zou worden gezien.
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 11:39
Helemaal mee eens. Sommige reageerders doen alsof TO's voorbeelden helemaaaaaal niks met feminisme te maken hebben en maken haar zelfs belachelijk daarom. Maar tegelijk worden haar keuzes neergezet als onverzorgd, 'jaren 70', of een opmerking als dit:

Terwijl TO het helemaal niet heeft over vieze dingen als tanden niet poetsen etc.
Er staat niks in haar OP wat bij een man ook als onverzorgd zou worden gezien.
Die voorbeelden maken haar een feminist wou je zeggen? Och ja, ze heeft ook een t-shirt waar het op staat, nou dan ben je een echte feminist hoor. Poeh poeh.
:yes:
snoopylynn schreef:
15-07-2017 09:26
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk aan elkaar.
Ik zet geen containers buiten, en al helemaal niet in de zomer met al die beestjes erin. Dat is mannenwerk.

Daarentegen loop ik op hakken.

Bullshit. Ik leeg die bakken, honderden per dag. Met beestjes en al. Niks mannenwerk, je hebt geen piemel nodig daarvoor hoor.
En mijn baas vindt het niet goed als ik op hakken werk.
anoniem_306797 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 20:43
0.56% gewijzigd
Ohw en ik scheer alles, tenzij het niet gezien wordt. Dan kan ik lui zijn :-p

Bij een man vind ik geschoren oksels en schaamstreek trouwens ook een stuk mooier. Alleen de benen boeien me niet.

Om nog even in te gaan op de OP
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lucky82 schreef:
15-07-2017 11:40
Die voorbeelden maken haar een feminist wou je zeggen? Och ja, ze heeft ook een t-shirt waar het op staat, nou dan ben je een echte feminist hoor. Poeh poeh.
Wat ik zei is dat ze een punt heeft dat haar keuzes wel degelijk met feminisme te maken hebben.

En TO heeft het ook duidelijk over 'micro' verzet en zegt niet dat enkel deze keuzes haar feminist maken.
Maak er niet wat anders van omdat je even zin hebt om denigrerend te doen.
lollypopje schreef:
15-07-2017 11:43
Ohw en ik scheer alles, tenzij het niet gezien wordt. Dan kan ik lui zijn :-p

Bij een man vind ik geschoren oksels en schaamstreek trouwens ook een stuk mooier. Alleen de benen boeien me niet.

Om nog even in te gaan op de OP
Nee! Al je haar laten groeien moet je, anders ben je niet een echte feminist. Feminist betekent, als ik de OP mag geloven, dat je alles wat ook maar enigzins vrouw is overboord moet gooien.

Hierbij gaat de feminist wel voorbij aan het feit, dat ook dit groepsdruk en aansturen op een bepaald gedachtengoed is.
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 11:48
Wat ik zei is dat ze een punt heeft dat haar keuzes wel degelijk met feminisme te maken hebben.

En TO heeft het ook duidelijk over 'micro' verzet en zegt niet dat enkel deze keuzes haar feminist maken.
Maak er niet wat anders van omdat je even zin hebt om denigrerend te doen.
En wat ik zeg is, dat ik vind dat haar keuzes niks met feminisme te maken hebben.
lucky82 schreef:
15-07-2017 11:53
En wat ik zeg is, dat ik vind dat haar keuzes niks met feminisme te maken hebben.

Eens.
lucky82 schreef:
15-07-2017 11:51
Nee! Al je haar laten groeien moet je, anders ben je niet een echte feminist. Feminist betekent, als ik de OP mag geloven, dat je alles wat ook maar enigzins vrouw is overboord moet gooien.

Hierbij gaat de feminist wel voorbij aan het feit, dat ook dit groepsdruk en aansturen op een bepaald gedachtengoed is.
Wat maakt een vrouw? Ik geloof niet dat dit kleding of nagels zijn, maar gewoon dat jij een vrouw bent. Dat je niet bepaalde dingen met je lichaam doet, wil niet zeggen dat je alles 'wat vrouw is' (?) overboord gooit wanneer je dat niet doet.

En TO zegt nergens dat wij dat allemaal moeten doen, enkel dat zij dit doet. Ze vraagt vervolgens wat anderen doen. Ik vind het daarom nogal ver gaan om te doen alsof TO groepsdruk uitoefent.
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 11:59
Wat maakt een vrouw? Ik geloof niet dat dit kleding of nagels zijn, maar gewoon dat jij een vrouw bent. Dat je niet bepaalde dingen met je lichaam doet, wil niet zeggen dat je alles 'wat vrouw is' (?) overboord gooit wanneer je dat niet doet.

En TO zegt nergens dat wij dat allemaal moeten doen, enkel dat zij dit doet. Ze vraagt vervolgens wat anderen doen. Ik vind het daarom nogal ver gaan om te doen alsof TO groepsdruk uitoefent.
Wat voor bepaalde dingen bedoel je dan precies?
snoopylynn schreef:
15-07-2017 09:26
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk aan elkaar.
Ik zet geen containers buiten, en al helemaal niet in de zomer met al die beestjes erin. Dat is mannenwerk.
:facepalm:
Ik kan wel concluderen uit dit topic dat TO's keuzes wel degelijk iets met feminisme te maken hebben.

En daarmee bedoel ik niet dat het wel of niet hebben van de uiterlijke kenmerken die TO noemt, je wel of geen feminist maken.
Wat ik bedoel is dat deze uiterlijke kenmerken schijnbaar niet zo algemeen geaccepteerd worden bij een vrouw als bij een man. Ze is zelfs hier al voor verschillende dingen uitgemaakt, ondanks dat ze niets vies doet.

Nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat het dragen van nagellak niet feministisch is.
Wat ik bedoel is dat het zich niet opdoffen naar bepaalde maatstaven schijnbaar zodanig onwenselijk is bij vrouwen dat er negatieve opmerkingen over haar worden gemaakt.
Dat bedoel ik ongeveer, Lucky82 :)

Ik denk overigens dat TO dit misschien ook zo bedoelt en daarom expres dat taboe voor vrouwen wil doorbreken, maar dat het nu overkomt alsof ze wil zeggen dat je enkel feministisch bent als je je bijvoorbeeld niet scheert.
Blondie456 schreef:
15-07-2017 10:09
Wat een onzin. Ja, ik vind een man met een jurk en make-up een grote afknapper. Ik vind het verschil in mannen en vrouwen juist heel mooi. Anders zou ik net zo goed op vrouwen kunnen vallen maar ik zie nu eenmaal graag een echte man.

Wat jij schrijft is pas onzin. Mannen met make-up of een rok aan zijn net zo goed 'echte' mannen als mannen met een baard en houthakkershemd. Net zoals vrouwen met kort haar, zonder make-up of hoge hakken 'echte' vrouwen zijn. Je gender wordt namelijk niet bepaald door wat je aantrekt, maar door wie je bent.
LeesMee schreef:
15-07-2017 11:43
:yes:

In plaats van in elk topic dat je wilt meelezen een nietszeggende smiley te plaatsen kun je het ook gewoon toevoegen aan je favorieten door op het sterretje te klikken.
Emceetje schreef:
15-07-2017 12:12
:facepalm:
Precies. Uitgeluld toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 11:39
Ik vind dat TO inderdaad een romantisch/nostalgisch jaren '70 beeld aanhaalt.

Ik draag een lange jurk, heb lang haar en een deftige hoed. Ik ben feminist.

Afbeelding
LadyMadonna schreef:
15-07-2017 12:22

Je hebt mooie foto's, maar je zei ook dit:
LadyMadonna schreef:
15-07-2017 10:11
:rofl: TO you even bought the t-shirt?

Zelfs The Flying Lesbians waren verzorgder dan het beeld wat jij schetst
Dus helaas ook een negatief oordeel naar TO vanwege de uiterlijke keuzes die ze maakt.
LadyMadonna schreef:
15-07-2017 12:22

Afbeelding
+100
lucky82 schreef:
15-07-2017 11:37
Cultuur noemt men dat en nee dat verander je niet zomaar. Hoeft ook niet lijkt me.
Maar laten we dan niet met z'n allen net doen alsof we vrije keus hebben.
En laten we ook gewoon erkennen dat er een dubbele moraal is.
Zolang we dat ontkennen blijft het zoals het is.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
15-07-2017 12:27
Maar laten we dan niet met z'n allen net doen alsof we vrije keus hebben.
En laten we ook gewoon erkennen dat er een dubbele moraal is.
Zolang we dat ontkennen blijft het zoals het is.

Helemaal met je eens. Ik ontken dat ook nergens. Bewustwording, culturele veranderingen en zelfkennis kosten nou eenmaal veel tijd. Laten we daar dan ook geduld en respect voor hebben.

Wat mij stoort aan 'feministen', is dat ze praten over een vrije keuze voor de vrouw, echter gaan sommigen daar zover in door dat ook de feminist aanstuurt op een bepaald gedachtegoed.
Paarsebloem schreef:
15-07-2017 12:25
Je hebt mooie foto's, maar je zei ook dit:

Dus helaas ook een negatief oordeel naar TO vanwege de uiterlijke keuzes die ze maakt.
Je begrijpt niet dat LadyMadonna duidelijk wil maken dat het niks met uiterlijk te maken heeft? Mooie foto's noem je het. Begrijp je het verhaal achter die foto?
lucky82 schreef:
15-07-2017 12:34
Je begrijpt niet dat LadyMadonna duidelijk wil maken dat het niks met uiterlijk te maken heeft? Mooie foto's noem je het. Begrijp je het verhaal achter die foto?
Dat begrijp ik erg goed.

De negatieve oordelen over uiterlijk ('onverzorgd', 'alles wat vrouwelijk is overboord'), kwamen van jullie.
Als jij wilt stellen dat feminisme niks met uiterlijk te maken heeft, lever dan ook geen negatief oordeel over de keuzes die een andere vrouw maakt over haar uiterlijk.
lollypopje schreef:
15-07-2017 11:27
Tja, mijn moeder was de baas in huis, mijn vader deed alles wat zij zei. Ongelijkheid dus. Mag dat dan wel?

Of de huisvader, is dat wel feminisme dan? Want ook ongelijke posities.

Zo is er in elke relatie wel iets te vinden, waarin het niet gelijk is. Kunnen we het hele concept van feminisme wel meteen afschrijven.

Misschien is gelijkheid dan ook niet het juiste woord. Maar gaat feminisme om gelijkwaardigheid van man en vrouw. Dat betekent wel dat beiden gelijke kansen hebben. Niet perse gelijke posities, zolang dat de eigen keuze is.
Je leest mijn post niet goed. Ik begin met : alles mag.
Feitelijke ongelijkheid ongeacht geslacht is in jouw voorbeelden een feit.

Het concept feminisme gaat wat mij betreft over een basale levenshouding: gelijkheid ongeacht geslacht
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nouschi schreef:
15-07-2017 11:16
Het is toch duidelijk dat een vrije keuze niet impliceert dat dan alle keuzes die je maakt feministische zijn? Zo klaar als een klontje toch.
Nja dat dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven