Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Dat jij het niet ziet betekent niet dat anderen er geen gebruik van maken.
Alle reacties Link kopieren
Amand_ schreef:
15-07-2017 21:26
Dat jij het niet ziet betekent niet dat anderen er geen gebruik van maken.
Dat zal vast, maar ik doelde op je eerdere stelling:
Amand_ schreef:
15-07-2017 14:48
Er zit echt helemaal niemand te wachten op gelijkwaardige behandeling van mannen en vrouwen. Beide groepen hechten daarvoor veel te sterk aan hun eigen voorrechten.
Ik denk dat dat voor heel veel mensen niet opgaat. Ik ben in mijn vriendengroep zeker niet de enige die zo denkt in ieder geval.
Starshine-2 schreef:
15-07-2017 08:52
Gek ook altijd dat vrouwelijke stereotypen zo vaak als negatief worden gezien (make up meisjes, modepopjes etc) maar de mannelijke clichés als positief.
Als ik bv op Facebook zou zetten dat ik een muurtje gemetseld heb dan zou iedereen dat stoer etc vinden.
Als mijn man zou posten dat hij de was gedaan heeft en daarna de ramen gelapt dan krijg je lacherig reacties dat hij onder de plak zit, dat hij zo goed helpt in huis en dat zijn vrouw daar vast blij mee is.
Dan wil ik graag in dit topic toevoegen dat lk al sinds mijn 5e pleit voor meer mannenrokken or -jurken.
elein schreef:
15-07-2017 21:29
Dat zal vast, maar ik doelde op je eerdere stelling:

Ik denk dat dat voor heel veel mensen niet opgaat. Ik ben in mijn vriendengroep zeker niet de enige die zo denkt in ieder geval.
En ik denk dan weer dat je in ontkenning leeft.

Volgens mij kan het niet anders dan dat je de voorrechten die je met je sekse meekrijgt voor een groot deel omhelst. Dat is ook niet raar of verwijtbaar, wat mij betreft. Naarmate je ouder wordt zou je echter wel in staat moeten zijn ze te onderscheiden en er een mening over te vormen.
Ow, niet kwijtgeraakt dus. Ik zie ook helemaal niks wat niet EN voor man en vrouw kan gelden. Of wat ik als vrouw uberhaupt wil, doe of verwacht van het andere geslacht.

Er staat echt niks tussen waar ik serieus van denk dat het iets is wat mensen echt heel erg aan hechten en het nooit zouden kunnen opgeven of willen veranderen alleen maar omdat ze man of vrouw zijn. Niks.
Amand_ schreef:
15-07-2017 21:32

Volgens mij kan het niet anders dan dat je de voorrechten die je met je sekse meekrijgt voor een groot deel omhelst. Dat is ook niet raar of verwijtbaar, wat mij betreft. Naarmate je ouder wordt zou je echter wel in staat moeten zijn ze te onderscheiden en er een mening over te vormen.
Ik vind het voorrecht wat voortvloeit uit je sekse zo ongelooflijk hokjesachtig en heel irritant
LadyMadonna schreef:
15-07-2017 15:31
London Tube wil genderneutraal communiceren met haar klanten.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07 ... ts-gender/

Is het echt zo beledigend om een publiek aan te spreken met 'Dames en heren ...' ?
Als micro-verzet verbeter ik mijn dochter expres niet als ze de genders wisselt. Jonges, meisjes, meneren, mevrouwen, wat maakt mij het uit hoe ze iemand noemt. Ze noemt mevrouwen nu structureel meneren en meneren mevrouwen. Of zo, of soms niet.
Amand_ schreef:
15-07-2017 19:18
Er zijn genoeg mensen die anderen uitsluitend beoordelen op hun merites. De meeste mensen die ik ken zijn zo, trouwens.

Dat neemt echter niet weg dat mannen sterker zijn dan vrouwen, vrouwen langer leven dan mannen en dat uitsluitend vrouwen kinderen kunnen krijgen.

Is het ook micro verzet als ik grootgebracht ben door een moeder die sterker was dan bijna alle mannen in onze omgeving?
Maar waarom zie je dat als "voorrechten", Amand? Voorrechten klinkt alsof het gaat om iets begerenswaardigs, als iets dat iedereen (of de meeste mensen) wel zouden willen maar niet voor iedereen is weggelegd.
Mevrouw75 schreef:
15-07-2017 21:48
Is het ook micro verzet als ik grootgebracht ben door een moeder die sterker was dan bijna alle mannen in onze omgeving?
En ik door een vader die mij 's ochtends altijd naar school bracht en 's avonds (bijna) altijd degene was die kookte? En iemand is die niet kan doe-het-zelven en niet voetbalt?
Amand_ schreef:
15-07-2017 21:32

Ik wil met plezier mijn voorrechten omhelzen, maar ik heb nog steeds niks gelezen wat ik als voorrecht ervaar. Wel een heel aantal die voor mij persoonlijk als nadeel uitpakken.
Oh mooi dus hullie krijgen meer geld, meer vrijheid om zich te ontwikkelen en zelf te kiezen wat ze doen, wereldheerschappij en staand plassen. Maar wij mogen onze carrière staken om luiers te verschonen, hoeven godzijdank niet zelf de deur open te houden en worden niet serieus genomen vanwege hormonen. Klinkt wel eerlijk ja.
Wow, topic gaat iets harder dan ik kan bijhouden. Ben op pagina 4 en ja, ik heb iets aan de reacties! Nee, ik ben geen man trouwens, zou ik dan ooit hebben nagedacht over geen hakken dragen? Ja, ik heb echt een t-shirt met feminist erop, een roze nog wel in de sale van h&m. Ja, ik poets mijn tanden, borstel mijn haar en douche gewoon.
Een mannelijke feminist is.... Ook een feminist. Omdat mannen en vrouwen in het feminisme gelijk zijn.
Amand_ schreef:
15-07-2017 20:53
Zal ik die zware tas voor je dragen?
Wat wil iets drinken?
Ploegendienst? Echt?
Trek je maar niks aan van die sneer, ze heeft last van haar hormonen.
Ik snap dat je minder wilt werken. Je wilt voor je kind zorgen.
Nee joh, de mannen trekken wel een uniform aan en gaan hun leven wagen aan het front.
Hoezo 40 uur werken? Je hebt toch kinderen?
Etc.

En vergis je niet hoor; ik snap echt wel dat er zijn genoeg mensen (m/v) zijn die zich niet geroepen voelen om dingen te doen die hen ongemak opleveren. Echt. Het enige dat ik zeg is dat er vrouwen zijn die zich op hun-vrouw zijn beroepen om dingen niet te hoeven doen of het zich vanwege hun vrouw-zijn laten aanleunen (wat feitelijk hetzelfde is).

En voor mannen zijn er weer andere voorrechten, die ik als man niet meteen zal herkennen omdat ik gewoon niet beter weet.

Feminisme my ass. Sommige verschillen zijn onoverbrugbaar, anderen worden door wetgeving zo goed mogelijk gecompenseerd en de andere verschillen kun je te lijf gaan met je eigen karaktereigenschappen. Maar kom bij mij niet aan met achterstelling van vrouwen in NL.
Echt? vind je dat voorrechten? Ik vind het beledigingen. Serieus.
elein schreef:
15-07-2017 21:50
Ik wil met plezier mijn voorrechten omhelzen, maar ik heb nog steeds niks gelezen wat ik als voorrecht ervaar. Wel een heel aantal die voor mij persoonlijk als nadeel uitpakken.
Ik zie het ook niet, Elein, hoe sekse een voorrecht kan zijn. Bij voorrecht denk ik zelf eerder aan bijv. het milieu waarin je bent opgegroeid, of je de mogelijkheid hebt gekregen om te kunnen gaan studeren etc, of je in veiligheid en met liefde en zonder (al teveel) zorgen groot geworden bent. Maar wat sekse daarmee te maken heeft zie ik niet. Een jongen kan dan evengoed (on)bevoorrecht zijn als een meisje. Hij (of zij) heeft het daardoor niet per definitie makkelijker of zwaarder.
ik weet dat het mijn voorrecht als vrouw is dat ik mijn potten appelmoes kan laten opendraaien door een man, maar mijn micro-verzet is dat ik het zelf doe
Murrmurr schreef:
15-07-2017 21:52
Oh mooi dus hullie krijgen meer geld, meer vrijheid om zich te ontwikkelen en zelf te kiezen wat ze doen, wereldheerschappij en staand plassen. Maar wij mogen onze carrière staken om luiers te verschonen, hoeven godzijdank niet zelf de deur open te houden en worden niet serieus genomen vanwege hormonen. Klinkt wel eerlijk ja.

En we hebben ook nog het voorrecht dat de man het vuilnis voor ons buiten zet.
Blijkbaar.

Niet bij ons thuis maar ik zal het melden vanavond. Deuren open houden, vuilnis en alleen ik mag parttime werken. Hij niet hoor. Dat hij dat ook kan en doet.... pech. Is mijn voorrecht. En janken al helemaal niet. Moet natuurlijk mijn voorrechten bewaken. Ook al heb ik ze niet, wil ik ze niet en slaan ze echt nergens op.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 21:58
0.06% gewijzigd
honingbijtje schreef:
15-07-2017 21:54
Wow, topic gaat iets harder dan ik kan bijhouden. Ben op pagina 4 en ja, ik heb iets aan de reacties! Nee, ik ben geen man trouwens, zou ik dan ooit hebben nagedacht over geen hakken dragen? Ja, ik heb echt een t-shirt met feminist erop, een roze nog wel in de sale van h&m. Ja, ik poets mijn tanden, borstel mijn haar en douche gewoon.
Een mannelijke feminist is.... Ook een feminist. Omdat mannen en vrouwen in het feminisme gelijk zijn.
Jammer dat het shirt roze is.
honingbijtje schreef:
15-07-2017 21:54
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2017 00:07
Reden: op de man
11.39% gewijzigd
ander micro-verzet is dat ik blauwe rompertjes voor mijn nichtje heb gekocht waarop staat dat ze een hero is
er lagen ook roze met 'princess' erop maar die waren lelijk
Fee-de-Goede schreef:
15-07-2017 21:59
Jammer dat het shirt roze is.
Ja dat is idd heel jammer anders had ik hem ook wel willen hebben.
Pinda-Kaas schreef:
15-07-2017 21:58
ik weet dat het mijn voorrecht als vrouw is dat ik mijn potten appelmoes kan laten opendraaien door een man, maar mijn micro-verzet is dat ik het zelf doe
Heel goed.
Ik vind mezelf wel een feminist, ik run zelf mijn huishouden met 2 kinderen zonder man. Ik werk er ook nog is bij, doe mijn eigen deur open en ik zet ook nog is het vuil buiten.

Ik heb een hekel aan mannen die denken dat vrouwen anders behandeld moeten worden alleen maar omdat ze vrouw zijn.
Ik doneer geld aan organisatie's die strijden voor het recht van de vrouw.
Pinda-Kaas schreef:
15-07-2017 22:00
ander micro-verzet is dat ik blauwe rompertjes voor mijn nichtje heb gekocht waarop staat dat ze een hero is
er lagen ook roze met 'princess' erop maar die waren lelijk
heroine was leuker geweest.
[...]

Pardon?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2017 00:08
Reden: quote verwijderd
88.84% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven