Feministisch micro'verzet'
zaterdag 15 juli 2017 om 08:40
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
- Ik vind make-up geen noodzaak
- Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
- Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
- Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
- Ik scheer geen beenhaar meer.
- Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 22:06
Zou je het andersom ook gedaan hebben? Roze rompers met princess erop als het een neefje was geweest? Even buiten beschouwing gelaten dat je de roze rompers niet mooi vond.Pinda-Kaas schreef: ↑15-07-2017 22:00ander micro-verzet is dat ik blauwe rompertjes voor mijn nichtje heb gekocht waarop staat dat ze een hero is
er lagen ook roze met 'princess' erop maar die waren lelijk
Want dat doen mensen dus veel minder snel.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:09
Vrijheid komt met verantwoordelijkheid. Tja.Murrmurr schreef: ↑15-07-2017 21:52Oh mooi dus hullie krijgen meer geld, meer vrijheid om zich te ontwikkelen en zelf te kiezen wat ze doen, wereldheerschappij en staand plassen. Maar wij mogen onze carrière staken om luiers te verschonen, hoeven godzijdank niet zelf de deur open te houden en worden niet serieus genomen vanwege hormonen. Klinkt wel eerlijk ja.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:10
in dit geval wel, want de moeder is net als ik emancipatie-activist dus die had er om kunnen gieren
ze had ze dat kind ook gewoon aangetrokken denk ik
aan andere mensen geef ik meestal leuke dingen met geel of groen of paars
liefst met dinosaurussen erop
zaterdag 15 juli 2017 om 22:12
Ik zie dat niet als kortzichtig gezien wat ze allemaal zet in de OP.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:13
Ik heb mijn neefje een Disney princessenbeker gegeven, wilde hij hebben. Prima toch?
Snap echt niet wat het probleem is. Ik vind dat ook niet erg grappig ofzo. Hij vind dat mooi. Dan koop ik dat.
Meeste van de voorrechten die ik tot nu toe heb gelezen is echt hoe de oudere generatie vaak nog denkt. Ik ken oprecht niemand onder de 45 die dat soort dingen uitkraamt.
Bijna alle vaders werken ook minder uren, ze brengen hun kinderen ook naar school en zwemles. Vrouwen duwen zelf hun deurtjes open en gooien de zak in de zwarte bak of het plastic in de container. Rekeningen worden gesplit bij eerste dates ect. En ja ook mannen huilen als er wat is. Bij ons kussen ze elkaar ook nog.
Ze zijn niet hetzelfde en lichamelijk gezien niet gelijk maar gelijkwaardige behandeling kan echt wel. Elkaar vrij laten in keuzes mbt gedrag, uiterlijk en baankansen, werkuren en hoe ze hun gezin runnen samen. Of apart.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 22:17
5.02% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 22:16
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dinosaurussen zelf ook leuker vind dan prinsessen (zowel voor jongens als meisjes) maar het is ergens toch apart dat we een jongensachtig kado voor een meisje waarschijnlijk "stoer" zullen noemen en een prinsessenromper voor een jongen "om te gieren"? Ergens klopt dat toch niet?Pinda-Kaas schreef: ↑15-07-2017 22:10in dit geval wel, want de moeder is net als ik emancipatie-activist dus die had er om kunnen gieren
ze had ze dat kind ook gewoon aangetrokken denk ik
aan andere mensen geef ik meestal leuke dingen met geel of groen of paars
liefst met dinosaurussen erop
zaterdag 15 juli 2017 om 22:17
zaterdag 15 juli 2017 om 22:17
Ik kan me ergeren aan het feit dat rascisme in de vorm van een mop of grap ook echt aanstoot van genomen wordt, waar dat niet gedaan wordt waar vrouwen gediscrimineerd worden. Kennelijk zit dat diep in de cultuur dat je dat normaal moet vinden. Lekker vrouwen afzeiken.
En het voorprogrammeren van kinderen vind ik ook vreselijk. In de vorm van huishoudelijke speelgoedjes voor meisjes. Echt ze de huishoudelijke kant op sturen, want daar ligt kennelijk hun taak.
En het voorprogrammeren van kinderen vind ik ook vreselijk. In de vorm van huishoudelijke speelgoedjes voor meisjes. Echt ze de huishoudelijke kant op sturen, want daar ligt kennelijk hun taak.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:18
Hoezo is een harige been niet vrouwelijk? Alle vrouwen hebben harige benen!!
Waarom is scheren vrouwelijker?
Dat is aangeleerd gedrag.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:22
Ja zou leuk. De roze pagina's van de Sinterklaasboeken.iones schreef: ↑15-07-2017 22:17Ik kan me ergeren aan het feit dat rascisme in de vorm van een mop of grap ook echt aanstoot van genomen wordt, waar dat niet gedaan wordt waar vrouwen gediscrimineerd worden. Kennelijk zit dat diep in de cultuur dat je dat normaal moet vinden. Lekker vrouwen afzeiken.
Gelukkig zie ik ook veel jongens bij de keukenplaatjes staan tegenwoordig.
Maar bij het strijkplankje staan nog steeds een meisje net als bij de poppen. En dan de blauwe pagina's vol met gave lego.
Kan echt zo zijn dat het genetisch is dat meer vrouwen dan mannen liever zorgen. Kan. Maar dat geldt nooit voor alle vrouwen en mannen. En zo komen we er inderdaad nooit van af.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 22:29
0.36% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 22:24
voor ons is het gieren omdat we er dagelijks mee bezig zijn, aan mij hoef je dit niet uit te leggenNYC schreef: ↑15-07-2017 22:16Ik moet eerlijk bekennen dat ik dinosaurussen zelf ook leuker vind dan prinsessen (zowel voor jongens als meisjes) maar het is ergens toch apart dat we een jongensachtig kado voor een meisje waarschijnlijk "stoer" zullen noemen en een prinsessenromper voor een jongen "om te gieren"? Ergens klopt dat toch niet?
het is ontzettend apart inderdaad, ik heb talloze voorbeelden van zowel jongens als meisjes die niet met het speelgoed mogen spelen wat ze eigenlijk willen
was een tijdje terug nog op een verjaardag van een meisje die had allemaal toffe lego op haar verlanglijstje staan en wat kreeg ze, barbies en kinder make-up.
Hoho, ik vind dat zelf ook niet raar of grappig, maar ik constateer wel degelijk dat mensen éérder zullen zeggen: stoer, mijn dochter heeft een voetbaltennue als gymkleding, kiest voor karate en heeft een dino-kamer dan dat mensen zeggen: mijn zoon wil het liefst in een balletpakje naar school en Disney prinsessen kamer.Fee-de-Goede schreef: ↑15-07-2017 22:13Ik heb mijn neefje een Disney princessenbeker gegeven, wilde hij hebben. Prima toch?
Snap echt niet wat het probleem is. Ik vind dat ook niet erg grappig ofzo. Hij vind dat mooi. Dan koop ik dat.
Zelfs pinda-kaas schreef eerst: heb blauwe romper voor nichtje gekocht maar later: moeder zou een roze prinsessenromper voor haar zoon "om te gieren" hebben gevonden.
Niet verwijtend naar jou overigens, pinda-kaas, maar dit constateer ik dus heel vaak.
Wat is aan huilen precies het ding wat het een voorrecht maakt voor vrouwen? Mannen kunnen en mogen ook huilen.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:27
Dat zeg ik toch ook niet. Ik had het niet over jou.NYC schreef: ↑15-07-2017 22:24Hoho, ik vind dat zelf ook niet raar of grappig, maar ik constateer wel degelijk dat mensen éérder zullen zeggen: stoer, mijn dochter heeft een voetbaltennue als gymkleding, kiest voor karate en heeft een dino-kamer dan dat mensen zeggen: mijn zoon wil het liefst in een balletpakje naar school en Disney prinsessen kamer.
Zelfs pinda-kaas schreef eerst: heb blauwe romper voor nichtje gekocht maar later: moeder zou een roze prinsessenromper voor haar zoon "om te gieren" hebben gevonden.
Niet verwijtend naar jou overigens, pinda-kaas, maar dit constateer ik dus heel vaak.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:29
Daarmee wordt een kind toch niet voorgeprogrammeerd? Kinderen vinden het leuk om te imiteren, ook huishoudelijke werkzaamheden kunnen daarbij horen dus. Mijn beide kinderen hebben fases dat ze enorm veel met het keukentje spelen. En is het nou echt zo erg om een kind een mini strijkijzertje te geven? Als ze dat nou leuk vinden? Is het nadelig voor een kind een huishoudelijk karweitje te imiteren?iones schreef: ↑15-07-2017 22:17Ik kan me ergeren aan het feit dat rascisme in de vorm van een mop of grap ook echt aanstoot van genomen wordt, waar dat niet gedaan wordt waar vrouwen gediscrimineerd worden. Kennelijk zit dat diep in de cultuur dat je dat normaal moet vinden. Lekker vrouwen afzeiken.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:30
zaterdag 15 juli 2017 om 22:31
Nee hoor, helemaal niks. Als dat ook normaal word gevonden als de jongens dat doen en willen.NYC schreef: ↑15-07-2017 22:29Daarmee wordt een kind toch niet voorgeprogrammeerd? Kinderen vinden het leuk om te imiteren, ook huishoudelijke werkzaamheden kunnen daarbij horen dus. Mijn beide kinderen hebben fases dat ze enorm veel met het keukentje spelen. En is het nou echt zo erg om een kind een mini strijkijzertje te geven? Als ze dat nou leuk vinden? Is het nadelig voor een kind een huishoudelijk karweitje te imiteren?
Bij mijn omgeving en mijn generatie en eronder is dat vaak ook niet abnormaal. Bij opa's en oma's wel.
zaterdag 15 juli 2017 om 22:32
het is wel echt minder geaccepteerd, huilen wordt geassocieerd met zwakheid en vrouwen vinden we al zwak dus dan is het ok, maar mannen zien we liever niet zoFee-de-Goede schreef: ↑15-07-2017 22:24Wat is aan huilen precies het ding wat het een voorrecht maakt voor vrouwen? Mannen kunnen en mogen ook huilen.
van de week las ik nog een ding op twitter: in een amerikaans datingprogramma werd een man afgewezen en hij was er echt verdrietig over dus hij moest huilen. de vrouw in kwestie reageerde superbot en gemeen, maar echt heel naar. als het andersom was geweest zou dat nooit geaccepteerd worden, maar nu kraaide er bijna niemand naar. want hij was inderdaad maar een jankerd en zij had gelijk.
weet niet of ik het nu helder uitleg, misschien kan ik t nog terug vinden
zaterdag 15 juli 2017 om 22:34
Feminisme zou ertoe moeten leiden dat elke vrouw, net als een man, veilig is in het donker buiten!blijfgewoonbianca schreef: ↑15-07-2017 21:02De deur open laten houden door een man, je stoel aan laten schuiven, je in je jas laten helpen, de eerste date door de man laten betalen, je thuis laten brengen vanwege het donker, de vuilniszakken buiten laten zetten, recht hebben op cahgrijnig gedrag vanwege hormonen, mogen huilen in het openbaar , bang mogen zijn voor insecten .
zaterdag 15 juli 2017 om 22:37
Ok pagina 5. Paarsebloem, beter dan jou kan ik het al bijna allemaal niet zeggen!
'Kleden als een man', is dat een compliment, is het een sneer? Ik weet het niet, heeft het een waardeoordeel? Het is geen feit denk ik, ik zie weinig mannen in een skinny, ballerina's en overslagtop of bloemen bloesje wat ik nog wel draag.
De voorrechten van de vrouw van BGB en Armand die men niet op zou willen geven herken ik niet als zodanig, ik maak van geen enkele gebruik. Trouwens terechte woede of andere negatieve gevoelens afdoen met 'hormonaal' is denigrerend. Alsof een vrouw geen eigen wil heeft.
Misschien ten overvloede, maar feminisme is niet anti-man ofzo. Dat de sociaal passend gedrag opleggen (meestal) niet van mannen komt maar (vooral) van vrouwen zelf is ook een probleem voor het feminisme.
Ik kleed en gedraag me niet om uit te dragen naar anderen dat ik feminist ben. Ik ben feminist en daardoor wil ik mij zo gedragen, voor mijzelf. Anderen kunnen dat anders doen en daar heb ik geen waardeoordeel over.
'Kleden als een man', is dat een compliment, is het een sneer? Ik weet het niet, heeft het een waardeoordeel? Het is geen feit denk ik, ik zie weinig mannen in een skinny, ballerina's en overslagtop of bloemen bloesje wat ik nog wel draag.
De voorrechten van de vrouw van BGB en Armand die men niet op zou willen geven herken ik niet als zodanig, ik maak van geen enkele gebruik. Trouwens terechte woede of andere negatieve gevoelens afdoen met 'hormonaal' is denigrerend. Alsof een vrouw geen eigen wil heeft.
Misschien ten overvloede, maar feminisme is niet anti-man ofzo. Dat de sociaal passend gedrag opleggen (meestal) niet van mannen komt maar (vooral) van vrouwen zelf is ook een probleem voor het feminisme.
Ik kleed en gedraag me niet om uit te dragen naar anderen dat ik feminist ben. Ik ben feminist en daardoor wil ik mij zo gedragen, voor mijzelf. Anderen kunnen dat anders doen en daar heb ik geen waardeoordeel over.