Uitgerekend 1-15 februari 2018

zondag 28 mei 2017 om 16:04
Voor iedereen die is uitgerekend begin februari 2018 en het leuk vindt om mee te kletsen.
Een topic voor de tweede helft van februari vind je hier: zwanger/uitgerekend-15-28-februari-2018 ... ges/383647
Inlognaam: Februari2018
Wachtwoord: februari
Fitz
Wished
Koekjeerbei
flipje2 
leentjes89
mamamaria81
Kreukel792
Een topic voor de tweede helft van februari vind je hier: zwanger/uitgerekend-15-28-februari-2018 ... ges/383647
Inlognaam: Februari2018
Wachtwoord: februari
Naam | Leeftijd | Kindje | Uitgerekend | Geslacht | Bijzonderheden |
Babbes | 34 | 2e/3e | 1 februari | Jongen! Jongen! |
![]() ![]() ![]() |
Sunshine85 | 33 | 1e | 1 februari | Jongen! | ![]() ![]() |
theo75 | 30 | 2e | 2 februari | Meisje! | ![]() ![]() |
Lara89 | 29 | 3e | 10 februari | Jongen! | ![]() ![]() |
Wannabe79 | 38 | Tweede | 15 februari | Jongen! | ![]() ![]() |
Floress | 31 | Derde | 1 februari | nnb | ![]() |
Lawtist | 26 | 1e | 1 februari | nnb | ![]() |
coconutthree7 | Tweede | 3 februari | nnb | ![]() |
|
Limbogirly | 31 | Eerste | 4 februari | Jongen! | ![]() |
Jarja | 23 | 1e | 4 februari | Meisje! | ![]() |
Inspiratie | 24 | Tweede | 6 februari | nnb | ![]() |
Valiente | 26 | Tweede | 7 februari | Verrassing! | ![]() |
Lilly89 | 27 | Tweede | 10 februari | nnb | ![]() |
Lisboeta | 29 | 1e | 11 februari | nnb | ![]() |
Jayla2 | 30 | Tweede | 13 februari | Verrassing! | ![]() |
Anoekzo | 29 | Eerste | 14 februari | Meisje! | ![]() |
Kleinmormel | 28 | Eerste | 14 februari | nnb | ![]() |
Sarina87 | 29 | Tweede | 14 februari | Jongen! | ![]() |
Tiepvout | 27 | Eerste | 14 februari | Jongen! | ![]() |
s-sweetheart | 26 | Eerste | 15 februari | nnb | ![]() |
Bluesheep | 27 | Tweede | 17 februari | nnb | ![]() |

anoniem_347609 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 13:08
89.52% gewijzigd
dinsdag 18 juli 2017 om 12:03
Ik breek weer heel even in: want ik lees nu dingen over de NIPT die wat genuanceerder liggen.
De uitslag van de NIPT is zeer betrouwbaar.
De combinatietest daarentegen heeft een positief voorspellende waarde van ongeveer 5%. Dat betekent dat slechts in 5% van de gevallen van een verhoogde kans er ook werkelijk een afwijking is. En 95% is dus loos alarm.
Het enige technische 'nadeel' van de NIPT is dat het een weerspiegeling is van het DNA van de placenta en niet van de foetus zelf (het foetaal cfDNA wat in je bloed wordt gevonden is afkomstig van de placenta). Daar komt dus nog een heel klein kansje vandaan dat de uitslag onterecht 'slecht' is (namelijk wanneer er chromosoomafwijkingen worden gevonden die alleen in de placenta blijken voor te komen, maar niet in het kindje). Maar de kans op zo'n situatie is echt heel erg klein. Bovendien geldt hetzelfde issue voor de vlokkentest: daar wordt ook alleen materiaal van de placenta getest.
De uitslag van de NIPT is zeer betrouwbaar.
De combinatietest daarentegen heeft een positief voorspellende waarde van ongeveer 5%. Dat betekent dat slechts in 5% van de gevallen van een verhoogde kans er ook werkelijk een afwijking is. En 95% is dus loos alarm.
Het enige technische 'nadeel' van de NIPT is dat het een weerspiegeling is van het DNA van de placenta en niet van de foetus zelf (het foetaal cfDNA wat in je bloed wordt gevonden is afkomstig van de placenta). Daar komt dus nog een heel klein kansje vandaan dat de uitslag onterecht 'slecht' is (namelijk wanneer er chromosoomafwijkingen worden gevonden die alleen in de placenta blijken voor te komen, maar niet in het kindje). Maar de kans op zo'n situatie is echt heel erg klein. Bovendien geldt hetzelfde issue voor de vlokkentest: daar wordt ook alleen materiaal van de placenta getest.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
dinsdag 18 juli 2017 om 12:19
Bedankt voor je toelichting Flipje. Ik was er eigenlijk uit om de NIPT te doen, maar begon toch te twijfelen. Jouw antwoord lees ik ook niet zo duidelijk op de overheidswebsites!
Hier een kleine update. Tot nu toe gaat alles prima. Heb vanmiddag mijn 1e echo bij de verloskundige, ben 9+4 dagen. Ben super zenuwachtig. Ik merk door de vele verhalen waar het mis gaat ik zelf onzeker word. Eigenlijk moet ik dat niet doen, maar ben er gevoelig voor. Hopelijk over een paar uur goed nieuws.
Hier een kleine update. Tot nu toe gaat alles prima. Heb vanmiddag mijn 1e echo bij de verloskundige, ben 9+4 dagen. Ben super zenuwachtig. Ik merk door de vele verhalen waar het mis gaat ik zelf onzeker word. Eigenlijk moet ik dat niet doen, maar ben er gevoelig voor. Hopelijk over een paar uur goed nieuws.
dinsdag 18 juli 2017 om 13:30
dank voor je uitleg Flipje. De website waar je door iedereen naar verwezen wordt geeft alleen wel andere info. Dat 'bij 23 van de 100 vrouwen die de uitslag krijgen dat ze mogelijk zwanger zijn van een kind met patausyndroom, dat inderdaad klopt, en 77 vrouwen dus niet zwanger zijn van een kind met patausyndroom' vind ik niet 'een heel klein kansje dat de uitslag onterecht slecht is.'
Succes zometeen tiepvout! Spannend he? Komt vast goed!
Succes zometeen tiepvout! Spannend he? Komt vast goed!
dinsdag 18 juli 2017 om 20:34
dinsdag 18 juli 2017 om 20:59

dinsdag 18 juli 2017 om 21:38
Goede berichten meiden! Fijn!
Ik heb vandaag bloed laten prikken, voor gewone zwangerschapscontrole+nipt, waren gewoon 8!! buisjes
Er is ook geprikt op toxoplasmose, als uit de test dan blijkt dat ik dat al gehad heb, mag ik lekker aan de carpaccio
of ik dat dan ook echt ga doen weet ik niet, maar het zou iig wel kunnrn haha
Ik heb vandaag bloed laten prikken, voor gewone zwangerschapscontrole+nipt, waren gewoon 8!! buisjes

Er is ook geprikt op toxoplasmose, als uit de test dan blijkt dat ik dat al gehad heb, mag ik lekker aan de carpaccio

dinsdag 18 juli 2017 om 22:36
Maar in die cijfers wordt geen rekening gehouden met de lage prevalentie van het Down syndroom: bij verreweg de meeste mensen is de uitslag dus helemaal niet slecht, maar gewoon goed (en die goede uitslag is meer dan 99,9% betrouwbaar).
Volgens die site is voor Down dus 75% van de slechte uitslagen terecht, en is 25% loos alarm. Dat is dus niet bij 25% van alle mensen die de test doen, maar alleen bij 25% van degenen met een slechte uitslag.
Stel dat het aantal slechte uitslagen voor Down 1% is (dit is al hoog ingeschat: in werkelijkheid is de kans op Down gemiddeld lager dan 1%).
Doe je de NIPT, dan heb je
- 99,0% kans op een (betrouwbare) goede uitslag
- 0,75% kans op een terecht slechte uitslag
- 0,25% kans op zo'n onterecht slechte uitslag
Dat vind ik behoorlijk betrouwbaar!
Volgens die site is voor Down dus 75% van de slechte uitslagen terecht, en is 25% loos alarm. Dat is dus niet bij 25% van alle mensen die de test doen, maar alleen bij 25% van degenen met een slechte uitslag.
Stel dat het aantal slechte uitslagen voor Down 1% is (dit is al hoog ingeschat: in werkelijkheid is de kans op Down gemiddeld lager dan 1%).
Doe je de NIPT, dan heb je
- 99,0% kans op een (betrouwbare) goede uitslag
- 0,75% kans op een terecht slechte uitslag
- 0,25% kans op zo'n onterecht slechte uitslag
Dat vind ik behoorlijk betrouwbaar!
dinsdag 18 juli 2017 om 23:15
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27750376
Hier staan alle resultaten van het onderzoek naar de NIPT in NL van 1 april tot 1 september 2014:
Bij 1376 vrouwen met verhoogd risico werd de NIPT gedaan en werd de uitslag (juist of niet juist) achteraf geanalyseerd.
Van de 38 kindjes met Down syndroom werden er 37 aangetoond.
Alle kindjes met Patau (4 kindjes) of Edwards (4 kindjes) werden opgespoord.
Er werd dus 1 kindje met Down 'gemist'.
5 uitslagen waren onterecht afwijkend.
Dus:
- 45 terecht afwijkende uitslagen
- 1 onterecht normale uitslag
- 5 onterecht afwijkende uitslagen (loos alarm)
- 1325 terechte normale uitslagen
Conclusie:
1325/1376 = 96,3% krijgt een goede uitslag bij een gezond kind
45/1376 = 3,3% krijgt een terecht afwijkende uitslag bij een ziek kind
6/1376 = 0,4% krijgt een verkeerde/onjuiste uitslag
Hier staan alle resultaten van het onderzoek naar de NIPT in NL van 1 april tot 1 september 2014:
Bij 1376 vrouwen met verhoogd risico werd de NIPT gedaan en werd de uitslag (juist of niet juist) achteraf geanalyseerd.
Van de 38 kindjes met Down syndroom werden er 37 aangetoond.
Alle kindjes met Patau (4 kindjes) of Edwards (4 kindjes) werden opgespoord.
Er werd dus 1 kindje met Down 'gemist'.
5 uitslagen waren onterecht afwijkend.
Dus:
- 45 terecht afwijkende uitslagen
- 1 onterecht normale uitslag
- 5 onterecht afwijkende uitslagen (loos alarm)
- 1325 terechte normale uitslagen
Conclusie:
1325/1376 = 96,3% krijgt een goede uitslag bij een gezond kind
45/1376 = 3,3% krijgt een terecht afwijkende uitslag bij een ziek kind
6/1376 = 0,4% krijgt een verkeerde/onjuiste uitslag

woensdag 19 juli 2017 om 08:16
Gisteren een goede termijn echo! Blijf staan op 4-2! Echt zo leuk om hem/haar te zien bewegen! Zijn helemaal in de wolken. Nu toch maar langzaamaan vertellen aan iedereen.
Wij twijfelen nog over de nipt. Niet vanwege de getallen want ben het eens met Flipje. Maar meer omdat ik bij een afwijkende test geen vruchtwaterpunctie wil vanwege het risico op een miskraam (2 op 1000). Daarnaast weet ik ook niet wat ik met de afwijkende uitslag zou moeten. Zou het niet bij voorbaat weg halen denk ik. Maar niet testen voelt eng. Dus ja wij zijn denkertjes en piekeren nog even verder!
Wij twijfelen nog over de nipt. Niet vanwege de getallen want ben het eens met Flipje. Maar meer omdat ik bij een afwijkende test geen vruchtwaterpunctie wil vanwege het risico op een miskraam (2 op 1000). Daarnaast weet ik ook niet wat ik met de afwijkende uitslag zou moeten. Zou het niet bij voorbaat weg halen denk ik. Maar niet testen voelt eng. Dus ja wij zijn denkertjes en piekeren nog even verder!
woensdag 19 juli 2017 om 09:21
Flipje, we zeggen hetzelfde. De kans op het vinden van een afwijking is natuurlijk heel klein, maar als er een afwijking wordt gevonden is de kans nog steeds aanwezig dat dat vals alarm blijkt.
De reden dat wij er niet voor kiezen is om dezelfde reden die Limbogirly noemt: bij een afwijkende uitslag moet alsnog een vruchtwaterpunctie of vlokkentest worden gedaan om zekerheid te krijgen. Met kans op een miskraam. Wij willen niet voor die keuze komen te staan.
Ik vind het eerlijk gezegd lastig dat er zoveel mogelijk is, maar toch ook veel niet. Uitsluitsel krijg je uiteindelijk alleen door invasieve tests. Als de NIPT echt een 'ja' of 'nee' gaf zou ik het direct doen. Vind het echt ethische dilemma's.
De reden dat wij er niet voor kiezen is om dezelfde reden die Limbogirly noemt: bij een afwijkende uitslag moet alsnog een vruchtwaterpunctie of vlokkentest worden gedaan om zekerheid te krijgen. Met kans op een miskraam. Wij willen niet voor die keuze komen te staan.
Ik vind het eerlijk gezegd lastig dat er zoveel mogelijk is, maar toch ook veel niet. Uitsluitsel krijg je uiteindelijk alleen door invasieve tests. Als de NIPT echt een 'ja' of 'nee' gaf zou ik het direct doen. Vind het echt ethische dilemma's.

woensdag 19 juli 2017 om 17:49
Vandaag bloed laten prikken voor de nipt. Nu afwachten, spannend..! Ook vroegen ze in t ziekenhuis of ik ook bloed had laten prikken voor het algemene onderzoek in het begin van je zwangerschap. Ik heb een intake en een termijnecho gehad en dit is mij helemaal niet verteld bij de vk. Hebben jullie al een bloedonderzoek gehad?
woensdag 19 juli 2017 om 19:50
Oh Theo, dat is inderdaad wel een snelle bevalling. Hier ook zo, alleen ik wilde sowieso bij voorkeur thuisbevalling, dus dat kwam goed uit.
Ik zou in elk geval even uitzoeken waar in Texel de huisarts/VK zit en waar je heen moet bellen als het toch gaat beginnen.
Jarja, heel fijn de goed termijnecho! Weer een stap verder!
Het bloed in mijn baarmoeder is eigenlijk een soort bloeduitstorting/grote blauwe plek. Ze hopen dat mijn lichaam het zelf 'opneemt', net als bij een blauwe plek op een andere plek. Tot afgelopen maandag heb oud bloedverlies gehad.
Lawtist, ook een goede echt, wat heerlijk! Ik heb bij de zwangerschap van mijn zoontje ook bij 15 weken een extra echo gehad, vond het een fijne overbrugging naar de 20 weken echo toe. Als het goed is in de tussentijd ook nog 1-2 afspraken bij de VK en dan het hartje luisteren. Dat is ook al een heel geruststellend idee als je dat hoort.
Flipje, heel duidelijk je uitgebreide informatie over de NIPT! Wij hadden de keuze voor de NIPT al gemaakt en dit bevestigd mijn gevoel om ervoor te kiezen. Hoe gaat het nu met jou?
Lisboeta, gefeliciteerd met je goede echo! Zit lekker hè zo'n positiebroek? Ik moest na de zwangerschap wel weer even wennen aan mijn gewone broeken
Tiepvout en Wannabe en Limbo, ook een goede echo, wat een fijn weer!
Hier wisselen de kwaaltjes, ene dag moe en wienig eetlust, maar soms ook een goede dag en gelijk onzekerheid. Morgenochtend mogen we weer voor een echo, we worden steeds zenuwachtiger. Ik hoop zó dat het nu eindelijk een keertje goed gaat. Het zal een enorme klap zijn als het voor de zoveelste keer mis zal zijn
Ik zou in elk geval even uitzoeken waar in Texel de huisarts/VK zit en waar je heen moet bellen als het toch gaat beginnen.
Jarja, heel fijn de goed termijnecho! Weer een stap verder!
Het bloed in mijn baarmoeder is eigenlijk een soort bloeduitstorting/grote blauwe plek. Ze hopen dat mijn lichaam het zelf 'opneemt', net als bij een blauwe plek op een andere plek. Tot afgelopen maandag heb oud bloedverlies gehad.
Lawtist, ook een goede echt, wat heerlijk! Ik heb bij de zwangerschap van mijn zoontje ook bij 15 weken een extra echo gehad, vond het een fijne overbrugging naar de 20 weken echo toe. Als het goed is in de tussentijd ook nog 1-2 afspraken bij de VK en dan het hartje luisteren. Dat is ook al een heel geruststellend idee als je dat hoort.
Flipje, heel duidelijk je uitgebreide informatie over de NIPT! Wij hadden de keuze voor de NIPT al gemaakt en dit bevestigd mijn gevoel om ervoor te kiezen. Hoe gaat het nu met jou?
Lisboeta, gefeliciteerd met je goede echo! Zit lekker hè zo'n positiebroek? Ik moest na de zwangerschap wel weer even wennen aan mijn gewone broeken

Tiepvout en Wannabe en Limbo, ook een goede echo, wat een fijn weer!
Hier wisselen de kwaaltjes, ene dag moe en wienig eetlust, maar soms ook een goede dag en gelijk onzekerheid. Morgenochtend mogen we weer voor een echo, we worden steeds zenuwachtiger. Ik hoop zó dat het nu eindelijk een keertje goed gaat. Het zal een enorme klap zijn als het voor de zoveelste keer mis zal zijn

donderdag 20 juli 2017 om 11:53
wat fijn, die goede echo's!
@Jayla; ik heb deze week ook weer een avond in het ziekenhuis doorgebracht. Bloedverlies was niet meer bruin, maar rode stolsels. Precies hetzelfde verhaal als bij jou. Hematoon (blauwe plek) in de baarmoeder en afwachten wat dit gaat doen. De kleintjes maakte het wel goed op zich, dat was een geruststelling, maar de verloskundige kon me nog geen goede hoop geven over de afloop. Ik ben een beetje klaar met dit onzekere gedoe... Inmiddels wel de 12 weken bereikt, hopelijk helpt dat een klein beetje.
ik loop al bijna een maand in mijn positiekleding... heerlijk!
Ik ben wel voor de combinatietest gegaan, NIPT is geen optie bij twee-eiige tweeling. Bloed is al geprikt, donderdag de nekplooimeting en dan krijgen we meteen uitslag.
Voor nu maak ik me vooral zorgen over het bloedverlies.
Ik heb trouwens inmiddels mijn omgeving ingelicht. Ook op mijn werk. Ik ben mijn vorige baan verloren door mijn zwangerschao. Hier loopt mijn jaarcontract in september af, maar dit wordt gewoon omgezet in een vast contract! Wat fijn dat deze werkgevers er ook zijn!
@Jayla; ik heb deze week ook weer een avond in het ziekenhuis doorgebracht. Bloedverlies was niet meer bruin, maar rode stolsels. Precies hetzelfde verhaal als bij jou. Hematoon (blauwe plek) in de baarmoeder en afwachten wat dit gaat doen. De kleintjes maakte het wel goed op zich, dat was een geruststelling, maar de verloskundige kon me nog geen goede hoop geven over de afloop. Ik ben een beetje klaar met dit onzekere gedoe... Inmiddels wel de 12 weken bereikt, hopelijk helpt dat een klein beetje.
ik loop al bijna een maand in mijn positiekleding... heerlijk!
Ik ben wel voor de combinatietest gegaan, NIPT is geen optie bij twee-eiige tweeling. Bloed is al geprikt, donderdag de nekplooimeting en dan krijgen we meteen uitslag.
Voor nu maak ik me vooral zorgen over het bloedverlies.
Ik heb trouwens inmiddels mijn omgeving ingelicht. Ook op mijn werk. Ik ben mijn vorige baan verloren door mijn zwangerschao. Hier loopt mijn jaarcontract in september af, maar dit wordt gewoon omgezet in een vast contract! Wat fijn dat deze werkgevers er ook zijn!
donderdag 20 juli 2017 om 12:25
Jayla en Babbes83: wat eng dat bloedverlies. snap dat je daardoor extra onzeker bent, hopelijk lost het lichaam het zelf op en kunnen jullie lekker gaan genieten.
Verder weer een paar goede termijnecho's, wat fijn! Hier gelukkig ook, ik ben 1 dag naar voren geschoven, ipv 9-2 naar 10-2 geschoven, vandaag dus 10w5d. denk dat ik het na deze goede echo langzaam wel in mijn omgeving en collega's ga vertellen, kans dat nu nog mis gaat is wel stuk kleiner en vind het erg moeilijk om het voor me te houden
Over 2 weken (1-8) heb ik wel extra echo omdat ze nu op echo zag dat het begin van de navelstreng iets verdikt is, dit schijnt rond de 10 weken normaal te zijn, maar ze wil even checken of het over 2 weken ook weer normaal is hoe het dan moet zijn. stiekem vind ik het niet erg dat ik nog een keer mag gluren naar die kleine.
Hier gekozen om geen nipt te doen ivm met vervolgonderzoeken waarbij kans op miskraam is en ik dat risico niet wil nemen, gelukkig is de berekening wel erg nauwkeurig maar ik zou het sowieso niet laten afbreken de zwangerschap.
Ik heb woensdag na de echo ook gelijk het algemene bloedonderzoek gedaan, waren volgens mij rond de 6 buisjes. best veel.
Ik blijf nog steeds doodmoe, nergens puf voor, hopelijk krijg ik snel weer een beetje energie terug. nog 1.5 week werken en dan lekker vakantie, dit weekend druk weekend voor de boeg want mijn zoontje wordt morgen 2 jaar, dus zaterdag feest!
Verder weer een paar goede termijnecho's, wat fijn! Hier gelukkig ook, ik ben 1 dag naar voren geschoven, ipv 9-2 naar 10-2 geschoven, vandaag dus 10w5d. denk dat ik het na deze goede echo langzaam wel in mijn omgeving en collega's ga vertellen, kans dat nu nog mis gaat is wel stuk kleiner en vind het erg moeilijk om het voor me te houden

Over 2 weken (1-8) heb ik wel extra echo omdat ze nu op echo zag dat het begin van de navelstreng iets verdikt is, dit schijnt rond de 10 weken normaal te zijn, maar ze wil even checken of het over 2 weken ook weer normaal is hoe het dan moet zijn. stiekem vind ik het niet erg dat ik nog een keer mag gluren naar die kleine.
Hier gekozen om geen nipt te doen ivm met vervolgonderzoeken waarbij kans op miskraam is en ik dat risico niet wil nemen, gelukkig is de berekening wel erg nauwkeurig maar ik zou het sowieso niet laten afbreken de zwangerschap.
Ik heb woensdag na de echo ook gelijk het algemene bloedonderzoek gedaan, waren volgens mij rond de 6 buisjes. best veel.
Ik blijf nog steeds doodmoe, nergens puf voor, hopelijk krijg ik snel weer een beetje energie terug. nog 1.5 week werken en dan lekker vakantie, dit weekend druk weekend voor de boeg want mijn zoontje wordt morgen 2 jaar, dus zaterdag feest!