Universiteit
dinsdag 18 juli 2017 om 16:45
Beste iedereen,
Hoe zit het met werk- en hoorcolleges op de universiteit? Zijn die verplicht of is het niet een ramp als je een keer niet gaat?
Uiteraard begrijp ik dat het natuurlijk de bedoeling is dat je er gewoon naar toe gaat. Anders zou ik niet een nieuwe opleiding gaan volgen. Echter moet ik door omstandigheden een paar missen in de eerste week dat mijn opleiding begint.
Hoe zit het met werk- en hoorcolleges op de universiteit? Zijn die verplicht of is het niet een ramp als je een keer niet gaat?
Uiteraard begrijp ik dat het natuurlijk de bedoeling is dat je er gewoon naar toe gaat. Anders zou ik niet een nieuwe opleiding gaan volgen. Echter moet ik door omstandigheden een paar missen in de eerste week dat mijn opleiding begint.
dinsdag 18 juli 2017 om 16:50
Ja dat snap ik, ik vind het sowieso gewoon vervelend. Maar die 80% zou ik dan alsnog wel redden denk ik. Dankjewel!
dinsdag 18 juli 2017 om 16:50
Daar heb ik gekeken, maar daar kon ik niet iets vinden over of het verplicht is. Maar dan heb ik waarschijnlijk dus gelukRennieGirl schreef: ↑18-07-2017 16:49Verschilt vaak per universiteit en meestal ook nog per vak. Staat meestal wel in de studiegids van vakken beschreven wat de aanwezigheidsverplichting is.
dinsdag 18 juli 2017 om 16:58
dinsdag 18 juli 2017 om 17:03
Ligt aan je universiteit en studie. Hier mag je geen werkgroepen / werkcolleges missen zonder geldige reden. Geldige redenen zijn vaak alleen ziekte en begrafenissen en dergelijke. En inderdaad vervangende opdrachten, maar dan haal je wel nog een beetje in wat je gemist hebt en dat is altijd wel fijn
Vriend van mij heeft van zijn studie (zelfde universiteit) gewoon toestemming gekregen van z'n docent om op vakantie te gaan. Zo kan het dus ook.
Vriend van mij heeft van zijn studie (zelfde universiteit) gewoon toestemming gekregen van z'n docent om op vakantie te gaan. Zo kan het dus ook.
dinsdag 18 juli 2017 om 17:53
Wat al gezegd is: hoorcolleges zijn doorgaans facultatief en werkcolleges verplicht. Ik zou vooraf wel je docenten mailen (mailadressen staan waarschijnlijk in de studiegids) met daarin de reden van je afwezigheid. In de mail zou ik ook vragen naar mogelijk gegeven opdrachten. Het zou toch erg vervelend zijn als je in je eerste weken al enkele belangrijke opdrachten/papers mist.
dinsdag 18 juli 2017 om 18:25
Toen ik nog studeerde (dat is inmiddels alweer 17 jaar geleden) was er niks verplicht: zowel de hoor- als werkcolleges mocht je gewoon missen. En terecht, want op de universiteit zit je voor jezelf en een zekere mate van volwassenheid/zelfstandigheid mag worden verwacht van de studenten m.i.
Maar het hangt wel van de studie af, als je scheikunde studeert lijken me de practica wel verplicht.
Wat ga je studeren, TO?
Maar het hangt wel van de studie af, als je scheikunde studeert lijken me de practica wel verplicht.
Wat ga je studeren, TO?
Vivo per lei
dinsdag 18 juli 2017 om 18:28
dinsdag 18 juli 2017 om 18:50
Bij mij was het ook, colleges niet verplicht (wel aanbevolen), werkcolleges 80% aanwezigheidsplicht. Bij één hoorcollege heb ik wel eens met vijftien personen gezeten terwijl er wel 200 jaargenoten waren. Ze hebben op het tentamen een vraag geteld over iets dat alleen op dat specifieke hoorcollege is uitgelegd.
dinsdag 18 juli 2017 om 19:03
Dit is echt afhankelijk van de studie die je doet, universiteit en soms zelfs het studiejaar. Als er medische of bijzondere omstandigheden zijn ,doe je er verstandig aan om de universiteit voor aanvang van het colllegejaar daarover te informeren. Soms willen ze dan wel coulant met de regels omgaan.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 18 juli 2017 om 19:05
Eigen verantwoordelijkheid zo denk ik er zelf ook over, maar de meeste universiteiten tegenwoordig niet. Die hanteren vaak toch wel een 80% aanwezigheidsplicht of maximaal 1 college missen of 2 met een hele goede reden. Soms wordt als excuus aangedragen dat de medestudenten lijden onder jouw afwezigheid omdat er vaker dan voorheen groepsopdrachten worden opgegeven etc.DuploPanda schreef: ↑18-07-2017 18:25Toen ik nog studeerde (dat is inmiddels alweer 17 jaar geleden) was er niks verplicht: zowel de hoor- als werkcolleges mocht je gewoon missen. En terecht, want op de universiteit zit je voor jezelf en een zekere mate van volwassenheid/zelfstandigheid mag worden verwacht van de studenten m.i.
Wat ga je studeren, TO?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 18 juli 2017 om 19:12
Dat is per vak. Heel vaak betekent dat 1 college. Ziek zijn zorgt niet voor een uitzondering. Moet je echt in de eerste weken missen? Want dan worden de vakken uitgelegd en toegelicht... Ik zou wel aantekeningen van een medestudent vragen. Zeker in je eerste jaar vervelend om te missen.
dinsdag 18 juli 2017 om 19:13
En dit! Van tevoren mailen en excuses aanbieden en vragen of je iets vervangends kan doen om te compenseren. Dan maak je een goede indruk en een goede relatie met je docenten is handig gedurende je hele studie. Dan zijn ze sneller geneigd je ergens bij te helpen mocht dat nodig zijn.Tadderak30 schreef: ↑18-07-2017 17:53Wat al gezegd is: hoorcolleges zijn doorgaans facultatief en werkcolleges verplicht. Ik zou vooraf wel je docenten mailen (mailadressen staan waarschijnlijk in de studiegids) met daarin de reden van je afwezigheid. In de mail zou ik ook vragen naar mogelijk gegeven opdrachten. Het zou toch erg vervelend zijn als je in je eerste weken al enkele belangrijke opdrachten/papers mist.
dinsdag 18 juli 2017 om 19:15
Ja dat ben ik vanuit mijn hbo-opleiding ook altijd gewend. Daar was het nooit een probleem als ik niet aanwezig was, zeker omdat ik dan altijd wel met relevante nevenactiviteiten bezig was. Ik had gehoopt dat dat ook zou opgaan voor de universiteit, maar blijkbaar zijn die toch iets strenger.violetskies schreef: ↑18-07-2017 19:05Eigen verantwoordelijkheid zo denk ik er zelf ook over, maar de meeste universiteiten tegenwoordig niet. Die hanteren vaak toch wel een 80% aanwezigheidsplicht of maximaal 1 college missen of 2 met een hele goede reden. Soms wordt als excuus aangedragen dat de medestudenten lijden onder jouw afwezigheid omdat er vaker dan voorheen groepsopdrachten worden opgegeven etc.