ervaringen bam-moeders?

26-06-2017 16:04 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
anoniem_349580 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 18:27
Reden: Dit geldt niet meer
94.59% gewijzigd
Solomio schreef:
21-07-2017 22:17
Pffffffft, zoals L0t (en jij, en iedereen) mag reageren, mag ook iedereen vragen of ze wil stoppen met reageren. Ook vanwege dat openbare forum.
En dat verzoek kan L0t (of jij, of iedereen) naast zich neerleggen.

Verder verbaast het me niets dat jij je kunt vinden in het meeste wat L0t schrijft, maar in dit topic is daar verder weinig interesse in, omdat hier vrouwen zitten die die keuze voor het bam-schap al gemaakt hebben.
Lekker interessant wat L0t en jij ervan vinden, met jullie gebrek aan voorstellingsvermogen.
Hear hear!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
21-07-2017 22:21
Hear hear!
:high5:
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Blondie456 schreef:
21-07-2017 20:23
Het is makkelijker. Man en ik hielden allebei van uitslapen en wij deden dat om en om. Dus je kon elk weekend lekker uitslapen.
Nou gefeliciteerd.
L0t schreef:
17-07-2017 21:43
Zo eens! Ik was er vast doorheen gekomen alleen, maar wat heb ik véél aan mijn man gehad. Vooral de eerste weken inderdaad.

Maargoed, iedereen moet het zelf weten uiteraard en soms is het niet anders. Ik begrijp wel dat een kinderwens heel sterk kan zijn en dat je er dan toch voor wil gaan.
Nou geweldig voor je, zo`n fantastische man. Nu maar hopen dat ie niet de buurvrouw ..... Je man is waarschijnlijk een zeer geschikte donor.
anoniem_346144 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 23:41
5.31% gewijzigd
My god zeg wat een zeurkous en een dikke zager.
Frizz schreef:
21-07-2017 20:09
Ik vraag me trouwens af of het mogelijke slaaptekort nou echt zo anders of erger is dan wanneer je een partner hebt.
Ik denk dat het niet te vergelijken valt. Het ene kind slaapt nu eenmaal makkelijker dan het andere. Het ene huis is gehoriger dan het andere. De ene partner is behulpzamer dan de ander. De ene moeder doet het liever allemaal zelf, terwijl de ander het prima vindt om hulp te krijgen van partner/familie/vrienden.

Ik heb ook kennissen, die er op een gegeven moment beide doorheen zaten en de ziektewet in gingen. Baby huilde zoveel. En terwijl ik twee kinderen heb, die beide graag afwisselend 's nachts gingen feesten, is het punt dat ik de ziektewet in zou moeten bij mij nooit gekomen. Gelukkig voor mij, maar zwaar was het echt wel. Ontzettend rot voor hen, ook omdat hun relatie er aan onder door ging.
Beste forummers,

We willen jullie vriendelijk verzoeken om on-topic te blijven. Helaas zijn we anders genoodzaakt om over te gaan op het ban-systeem. We gaan er van uit dat dat niet nodig zal zijn.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Blondie456 schreef:
21-07-2017 19:20
Waarom zou Lot niet meer mogen reageren? Omdat ze niet zegt wat jullie willen horen? Het is een openbaar forum en ook mensen die niet in jullie straatje praten mogen reageren. Ik ben het trouwens ook eens met het meeste wat ze schrijft.
Is het een optie, dat Lot en jij samen een topic gaan vullen? Het maakt me echt totaal niet uit wat jullie daar schrijven, maar misschien kun je een duidelijke topicnaam kiezen, die past bij waar jullie het over willen hebben. Hier passen jullie praatjes namelijk echt niet. Er wordt gevraagd om ervaringen van BAM-MOEDERS
thnx moderator-VIVA
Ik ben wel benieuwd naar degenen met meerdere kindjes. Hoe wist je dat je nog een kindje wou en is van 1 naar 2 echt veel zwaarder?

Ik ben er voor mezelf namelijk nog niet over uit. Aan de ene kant vind ik het heerlijk dat dochter nu wat groter is en alles dus echt weer zoveel makkelijker gaat. Ik geniet van weer wat meer vrijheid en zou er best tegenop zien om weer een babytijd in te gaan. Daarnaast lijkt 2 me logistiek gezien echt erg druk. Ik zie dat bij mn zus met 2 kids, dat is constant plannen en racen om alles voor elkaar te krijgen (school, psz, zwemles, sport, speelafspraakjes, logopedie etc en dan nog je eigen werk). Aan de andere kant lijkt een wat groter gezin (2 kids) me ook wel heel erg leuk. Voor nu mist bij mij echt de kriebel dus neig ik nog naar het bij 1 houden, waar ik intens van geniet. Maar ben wel benieuwd hoe dat proces bij anderen ging.
Van 0 naar 1 vond ik niet zwaar, maar van 1 naar 2 wel. En nog steeds is het wel pittig af en toe. Eén kind neem je zo mee, til je op, neem je op schoot etc, maar bij twee is het inderdaad plannen. En natuurlijk heb ik wel eens oppas, maar niet zo vaak voor 1 kind.

Toevallig was mijn jongste dochter net naar oma om cakejes te bakken voor haar verjaardag. Samen met mijn oudste dochter zat ik te knutselen. Opeens stelde ze heel andere vragen dan normaal en hadden we een intens gesprek. "Fijn he mama, dat we even samen zijn. Ik vind het super leuk dat ik een zusje heb, maar nu is het wel even lekker rustig."zei ze. Tja ik vind het ontzettend fijn, dat mijn wens is uitgekomen, maar was het tegelijk ook wel met haar eens. Het was heerlijk rustig en ik had alle tijd om haar te helpen. Dat zal vast ook makkelijker worden als mijn jongste dochter groter wordt natuurlijk.

Ik wilde heel graag een tweede kindje van dezelfde donor. Een derde kindje krijgen lijkt me ook geweldig, maar ik vond zwanger zijn twee keer vreselijk zwaar. Een derde keer, terwijl er al twee rondlopen lijkt me verschrikkelijk. Bovendien zou ik het zelf ook te druk vinden om er nu een derde kindje bij te krijgen. Ik heb maar twee handen. Ik zou dan het gevoel hebben, dat ik ze allemaal te kort doen. Maar dat gevoel is voor iedereen anders natuurlijk. Een kennis van mij heeft wel haar derde kindje als BAM gekregen. Verschil is wel, dat haar oudste twee al iets groter en zelfstandig zijn, maar nog steeds lijkt het mij erg pittig.
Wat is een alleenstaande moeder? Ik vind dat echt een heel vaag begrip. Ik ben een alleenstaande moeder. Maar de buurvrouw ook. Toch staat haar moeder daar elke week wel op de stoep om de ramen te lappen of om het kindje te passen.

Het verschilt ook bv al of je borstvoeding incl kolven wilt gaan doen of kunstvoeding. Je kan er geen pijl op trekken want alles is weer anders.
Nog een tip: pas heel erg op voor het maatschappelijk werk of consultatiebureau als je alleen bent. Veilig Thuis ziet alleenstaande moeders namelijk als een risicogroep. Ik kwam destijds moe over (klopte ook wel maar dat ging niet ten koste van mijn kind). Ik ben toen wat uitgehoord en ik dacht eerst nog goh wat aardig wellicht willen ze me ergens mee helpen ofzo? Maar nee ze hadden "zorgen" omdat ik alleenstaand was en voor ik het wist liep ik bij Veilig Thuis!
Chica-1983 schreef:
22-07-2017 17:11
Ik ben wel benieuwd naar degenen met meerdere kindjes. Hoe wist je dat je nog een kindje wou en is van 1 naar 2 echt veel zwaarder?

Ik ben er voor mezelf namelijk nog niet over uit. Aan de ene kant vind ik het heerlijk dat dochter nu wat groter is en alles dus echt weer zoveel makkelijker gaat. Ik geniet van weer wat meer vrijheid en zou er best tegenop zien om weer een babytijd in te gaan. Daarnaast lijkt 2 me logistiek gezien echt erg druk. Ik zie dat bij mn zus met 2 kids, dat is constant plannen en racen om alles voor elkaar te krijgen (school, psz, zwemles, sport, speelafspraakjes, logopedie etc en dan nog je eigen werk). Aan de andere kant lijkt een wat groter gezin (2 kids) me ook wel heel erg leuk. Voor nu mist bij mij echt de kriebel dus neig ik nog naar het bij 1 houden, waar ik intens van geniet. Maar ben wel benieuwd hoe dat proces bij anderen ging.
Noem het pliezzzzz geen kindJES, maar kinderen. Ik ben allergisch voor verkleinwoordJES en nog extra als het kinderen betreft.

Dat gezegd hebbende: ik wilde altijd 3 kinderen. Mijn eerste zwangerschap was een tweeling, maar helaas verloor ik beide kinderen.
Daarna kreeg ik wat nu mijn oudste zoon is en ik vond 1 kind erg weinig, waarna mijn jongste zoon kwam.

Mijn jongste zoon was als baby veel bewerkelijker dan mijn oudste, dus dat vond ik zwaarder dan toen alleen mijn oudste zoon er was. Maar ik kan me voorstellen dat dat ook zou gelden als ik wel een relatie had gehad.

Sowieso werd het zwaar, omdat beide kinderen autisme bleken te hebben en veel intensievere begeleiding nodig hadden (en nog steeds hebben) dan de meeste kinderen.

Maar nog steeds ben ik heel blij dat ook mijn jongste er gekomen is.
En dat ik het daarbij gelaten heb, hoewel mijn wens voor 3 (levende) kinderen nog wel een poosje heeft gespeeld.
Waarom twijfel je aan een tweede kind?
Solomio schreef:
22-07-2017 20:05
Noem het pliezzzzz geen kindJES, maar kinderen. Ik ben allergisch voor verkleinwoordJES en nog extra als het kinderen betreft.
Whahahaha ik ging toch echt voor kleintjes hoor..... Ze werden alleen met bijna 5 kg geboren haha ;-)
Buxushaag schreef:
22-07-2017 20:00
Nog een tip: pas heel erg op voor het maatschappelijk werk of consultatiebureau als je alleen bent. Veilig Thuis ziet alleenstaande moeders namelijk als een risicogroep. Ik kwam destijds moe over (klopte ook wel maar dat ging niet ten koste van mijn kind). Ik ben toen wat uitgehoord en ik dacht eerst nog goh wat aardig wellicht willen ze me ergens mee helpen ofzo? Maar nee ze hadden "zorgen" omdat ik alleenstaand was en voor ik het wist liep ik bij Veilig Thuis!
Hier was ik van tevoren heel bang voor, maar mijn ervaring daarmee is juist tegenovergesteld, wat het consultatiebureau betreft iig.
Op scholen heb ik wat minder positieve ervaringen, maar Veilig Thuis komt echt niet zomaar langs.

En een éénoudergezin geeft nu eenmaal bepaalde risico's, hoewel dat m.i. niet samenhangt met het feit dat er maar 1 ouder is, maar met het feit dat daar meestal een 'trauma' (scheiding of overlijden) aan voorafgegaan is en ongewenst alleenstaande moeders het vaak financieel zwaar hebben.
De meeste bam-moeders hebben het financieel voldoende voor elkaar voordat ze aan kinderen beginnen en er gaat ook geen trauma aan vooraf.
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zwaar 2 kinderen. heb een zoontje die net naar school gaat en een dochtertje van 9 maanden.
Zeg soms weleens heb niet het idee dat ik 2 kinderen heb. Mijn dochtertje is heel relax, die is heel vrolijk, wacht rustig tot ze uit bed wordt gehaald. Huilt alleen als ze ziet dat ik een fles melk maakt. Heb echt geen kind aan haar.
Mijn zoontje is echt een jongen, is drukker en aanweziger. Is ook heel lief. Moet ik wel in de gaten houden want hij ziet zijn zusje soms als levende pop. Mijn dochtertje is dus al heel wat gewend vind ook veel prima wat hij doet.
Qua zwangerschap en bevalling zou ik ook zo voor een derde willen gaan, vond dat heerlijk.
Had dan ook nergens last van en de bevalling ging mega snel. Het is meer dat ik niet voor een derde ga omdat ik het nu red.
Buxushaag schreef:
22-07-2017 19:58
Wat is een alleenstaande moeder? Ik vind dat echt een heel vaag begrip. Ik ben een alleenstaande moeder. Maar de buurvrouw ook. Toch staat haar moeder daar elke week wel op de stoep om de ramen te lappen of om het kindje te passen.

Het verschilt ook bv al of je borstvoeding incl kolven wilt gaan doen of kunstvoeding. Je kan er geen pijl op trekken want alles is weer anders.
Wat een alleenstaande moeder is is juist heel duidelijk.
Waar jij het over hebt is of iemand een netwerk heeft.
Een netwerk is sowieso belangrijk, maar voor een alleenstaande ouder nog net iets belangrijker.

Daarbij gaat het in dit topic over vrouwen die er bewust voor kiezen om alleenstaand moeder te worden en krijg ik de indruk dat jij het daar helemaal niet over hebt.
Ja maar een kind zonder partner zegt toch niks over de rest van de omgeving? Er wordt gevraagd of het zwaar is. Ik denk dat dat van veel dingen afhankelijk is. Bijvoorbeeld of je ouders in de buurt hebt.

Ik dacht vroeger toen ik nog geen kinderen had dat alleenstaande moeders ook alles alleen moesten doen tot ik begreep hoeveel vaak de ouders wel niet doen voor hun kleinkinderen! Ik was vorig jaar met mijn kind op een camping en er waren superveel opa's en oma's met hun kleinkinderen.

Als je dat allemaal hebt is het zo zwaar nog niet.
zoeter schreef:
22-07-2017 20:08
Whahahaha ik ging toch echt voor kleintjes hoor..... Ze werden alleen met bijna 5 kg geboren haha ;-)
Ik heb op de pabo gezeten en daar werd ons aangeleerd om geen verkleinwoorden te gebruiken voor kinderen en hun 'onderdelen'.
Voor ons zijn hun handen klein, maar voor het kind zelf niet, dus geen handJES.
Idem voor wat betreft kindJES: voor ons zijn ze klein, maar ze vinden zichzelf al groot. En dat heeft dus niets met hun feitelijke afmeting te maken.
Buxushaag schreef:
22-07-2017 20:17
Ja maar een kind zonder partner zegt toch niks over de rest van de omgeving? Er wordt gevraagd of het zwaar is. Ik denk dat dat van veel dingen afhankelijk is. Bijvoorbeeld of je ouders in de buurt hebt.

Ik dacht vroeger toen ik nog geen kinderen had dat alleenstaande moeders ook alles alleen moesten doen tot ik begreep hoeveel vaak de ouders wel niet doen voor hun kleinkinderen! Ik was vorig jaar met mijn kind op een camping en er waren superveel opa's en oma's met hun kleinkinderen.

Als je dat allemaal hebt is het zo zwaar nog niet.
Ik kan me vergissen, maar je komt op mij een beetje jaloers over.

Een netwerk is nooit weg, maar de een heeft daar veel meer behoefte aan dan de ander. Wat iemand zwaar vindt verschilt enorm per persoon.

Als bewust alleenstaande moeder halveer je bijv ook zomaar het aantal eventuele grootouders.

En verder komt er in het algemeen toch meer op je schouders als je het zonder partner doet.
Maar of dat per se zwaarder is........
Solomio schreef:
22-07-2017 20:18
Ik heb op de pabo gezeten en daar werd ons aangeleerd om geen verkleinwoorden te gebruiken voor kinderen en hun 'onderdelen'.
Voor ons zijn hun handen klein, maar voor het kind zelf niet, dus geen handJES.
Idem voor wat betreft kindJES: voor ons zijn ze klein, maar ze vinden zichzelf al groot. En dat heeft dus niets met hun feitelijke afmeting te maken.
i know ;-) Ik had 't alleen over het krijgen van een derde kindje, daar zou ik toch wel een kleine baby mee bedoelen. Bij mijn dochters spreek ik niet over handjes en voetjes hoor. Mijn opmerking was grappig bedoeld.
Ik ben niet jaloers! Jaloezie is echt iets wat hier niks mee te maken heeft!

Als iemand vraagt is een bruiloft duur? Dan kan je ook antwoorden dat hangt van verschillende dingen af.

Of je in je eentje een kind opvoedt hangt ook van heel veel dingen af.

Heb je een sociaal netwerk?
Ben je zelf gezond?
Heb je geld genoeg om af en toe wat hulp in te kopen?

Etc.
Daarbij zie ik ook bij mijn getrouwde vriendinnen dat opa's en oma's vaak meehelpen, dat is niet voorbehouden aan de alleenstaande ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven