Parttime werken?
dinsdag 25 juli 2017 om 11:56
Hoi,
Ik werk momenteel fulltime, 40 uur bij het bedrijf waar ik werk. Dat doe ik nu ruim 3 jaar sinds ik ben afgestudeerd. Mijn werk is niet moeilijk, wel druk en af en toe flink stressen. Ik werk op een afdeling met 7 man, waarvan ik als enige fulltime werk. Daardoor heb ik veel taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast voel ik me ook verantwoordelijk dus zet me altijd 100% in. Helaas wordt dat niet altijd beloond, zijn we vaak onderbezet(langdurig zieken etc.) en er wordt weinig actie ondernomen ondanks meermaals aangeven. Ik ben vaak moe door alles (ligt ook deels aan mijzelf omdat ik me nogal eens iets aantrek van alles) en ben dat een beetje zat
Evenlang als ik nu werk heb ik een relatie met mijn vriend, waarvan we er nu 2 jaar samenwonen. Sinds die tijd onderhoud ik ons beide grotendeels. Mijn vriend is een paar jaar jonger en studeerde nog. Hij gaat echter binnenkort beginnen aan zijn eerste echte baan, ook voor 40 uur.
Het feit dat ik op mijn werk niet echt verder kom en de druk niet kan verlagen én dat mijn vriend binnenkort een baan heeft doen mij twijfelen of ik nu parttime zal gaan werken, te weten 36 uur. Dit omdat ik denk dat dit me een stukje meer rust zal geven. Ik heb al via HR een berekening laten maken en qua geld valt het wel mee wat ik erop achteruit ga, aan de andere kant vind ik het zelf nutteloos om minder te gaan werken terwijl ik meer kan. Dat is iets dat in mij zit, omdat ik ben opgevoed met niet lullen maar poetsen. Parttime werken als je kinderen hebt of iets is prima maar wanneer je fulltime kan werken, werk je dat ook (in mijn optiek, ik snap dat ieder een eigen mening en opvatting heeft hoor). Daarnaast zet ik mijzelf daardoor wel financieel een klein stapje achteruit. Ik zit daarom in een tweestrijd.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en/of tips?
Alvast heel erg bedankt!
Ik werk momenteel fulltime, 40 uur bij het bedrijf waar ik werk. Dat doe ik nu ruim 3 jaar sinds ik ben afgestudeerd. Mijn werk is niet moeilijk, wel druk en af en toe flink stressen. Ik werk op een afdeling met 7 man, waarvan ik als enige fulltime werk. Daardoor heb ik veel taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast voel ik me ook verantwoordelijk dus zet me altijd 100% in. Helaas wordt dat niet altijd beloond, zijn we vaak onderbezet(langdurig zieken etc.) en er wordt weinig actie ondernomen ondanks meermaals aangeven. Ik ben vaak moe door alles (ligt ook deels aan mijzelf omdat ik me nogal eens iets aantrek van alles) en ben dat een beetje zat
Evenlang als ik nu werk heb ik een relatie met mijn vriend, waarvan we er nu 2 jaar samenwonen. Sinds die tijd onderhoud ik ons beide grotendeels. Mijn vriend is een paar jaar jonger en studeerde nog. Hij gaat echter binnenkort beginnen aan zijn eerste echte baan, ook voor 40 uur.
Het feit dat ik op mijn werk niet echt verder kom en de druk niet kan verlagen én dat mijn vriend binnenkort een baan heeft doen mij twijfelen of ik nu parttime zal gaan werken, te weten 36 uur. Dit omdat ik denk dat dit me een stukje meer rust zal geven. Ik heb al via HR een berekening laten maken en qua geld valt het wel mee wat ik erop achteruit ga, aan de andere kant vind ik het zelf nutteloos om minder te gaan werken terwijl ik meer kan. Dat is iets dat in mij zit, omdat ik ben opgevoed met niet lullen maar poetsen. Parttime werken als je kinderen hebt of iets is prima maar wanneer je fulltime kan werken, werk je dat ook (in mijn optiek, ik snap dat ieder een eigen mening en opvatting heeft hoor). Daarnaast zet ik mijzelf daardoor wel financieel een klein stapje achteruit. Ik zit daarom in een tweestrijd.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en/of tips?
Alvast heel erg bedankt!
woensdag 26 juli 2017 om 15:45
Niet meer zoveel als in het begin. Ik solliciteer daarom wel sinds een jaar op andere banen als ik iets leuks voorbij zie komen maar nog geen succes gehad helaas. Aangezien het tot op heden nog niet gelukt is, en ik toch wat ademruimte wil ben ik deze optie nu aan het bekijken
woensdag 26 juli 2017 om 15:54
Kortom: Ik ben bang dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt.Ik werk momenteel fulltime, 40 uur bij het bedrijf waar ik werk. Dat doe ik nu ruim 3 jaar sinds ik ben afgestudeerd. Mijn werk is niet moeilijk, wel druk en af en toe flink stressen. > dat blijft zo Ik werk op een afdeling met 7 man, waarvan ik als enige fulltime werk. Daardoor heb ik veel taken en verantwoordelijkheden> dat is zo gegroeid in de tijd en ik denk dat ook dit zo zal blijven, straks heb je enkel minder tijd om die taken uit te voeren. Daarnaast voel ik me ook verantwoordelijk dus zet me altijd 100% in > ook dit zal blijven want dat zit in je . Helaas wordt dat niet altijd beloond, zijn we vaak onderbezet(langdurig zieken etc.)
woensdag 26 juli 2017 om 18:57
Bedankt! Wij doen met 7 man alle verschillende taken en die worden per dag verdeeld op basis van de bezetting. Als ik er een dag niet ben kan ik die taken ook niet toebedeeld krijgen is mijn gedachte
donderdag 27 juli 2017 om 00:09
Echt laat het los. Ondanks alles wat hier gezegt wordt, blijf je barrières opwerpen. Vind ik. Je zit nu vooral in je verstand. Ik denk dat je er gevoelsmatig uit bent.
Ga ervoor. 4 uur minder. En als het niks is dan kun je altijd weer 40 gaan werken. Maar ik denk dat je dat echt niet meer wilt hoor haha
Ga ervoor. 4 uur minder. En als het niks is dan kun je altijd weer 40 gaan werken. Maar ik denk dat je dat echt niet meer wilt hoor haha
donderdag 27 juli 2017 om 00:42
Ik heb nog nooit 5 dagen per week gewerkt (en geen kinderen), altijd 4 x 8 of 4 x 9. En ik ken ook eigenlijk heel weinig mensen van mijn leeftijd met mijn achtergrond die 40 uur werken (wel of geen kinderen). En carrière technisch heb ik dat nog niet als belemmerend ervaren. Ik snap echt niet waarom je het wel zou doen als het financieel niet hoeft en je je werk niet leuk vindt. Er zijn natuurlijk banen waar het geen optie is en als je je werk geweldig vindt is het ook een heel ander verhaal, maar in jouw geval: lekker een dag vrij nemen om de week!
donderdag 27 juli 2017 om 08:18
Na 7 jaar fulltime gewerkt te hebben in het onderwijs en daarnaast nog 2 masteropleidingen erbij gedaan te hebben, ga ik vanaf komend jaar 4 dagen werken. Een jaar geleden al mijn FTE aan laten passen zodat ik om de week op woensdag vrij was, maar i.v.m. bezetting ben ik gewoon altijd op woensdag gaan werken en nam ik om de 2/3 weken een volledige dag op.
In het begin ook wel eens gedacht 'moet ik niet gewoon fulltime werken, want jong en genoeg energie'. Maar ik kijk er zó naar uit om die vrije dag te gaan besteden aan dingen die ik ook leuk vindt naast mijn werk. Ik wil vrijwilligerswerk gaan doen, een cursus Spaans. En hoewel ik ook gewoon twee dagen weekend heb, brengt mijn werk ook regelmatig taken mee die ik dan nog even af moet maken en heb ik ook gewoon een huishouden en de boodschappen.
Dus als het financieel kan: doen! Je moet nog heel wat jaren werken en hoe fijn is het om lekker wat meer tijd voor jezelf te hebben!
In het begin ook wel eens gedacht 'moet ik niet gewoon fulltime werken, want jong en genoeg energie'. Maar ik kijk er zó naar uit om die vrije dag te gaan besteden aan dingen die ik ook leuk vindt naast mijn werk. Ik wil vrijwilligerswerk gaan doen, een cursus Spaans. En hoewel ik ook gewoon twee dagen weekend heb, brengt mijn werk ook regelmatig taken mee die ik dan nog even af moet maken en heb ik ook gewoon een huishouden en de boodschappen.
Dus als het financieel kan: doen! Je moet nog heel wat jaren werken en hoe fijn is het om lekker wat meer tijd voor jezelf te hebben!