Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken?

25-07-2017 11:56 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik werk momenteel fulltime, 40 uur bij het bedrijf waar ik werk. Dat doe ik nu ruim 3 jaar sinds ik ben afgestudeerd. Mijn werk is niet moeilijk, wel druk en af en toe flink stressen. Ik werk op een afdeling met 7 man, waarvan ik als enige fulltime werk. Daardoor heb ik veel taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast voel ik me ook verantwoordelijk dus zet me altijd 100% in. Helaas wordt dat niet altijd beloond, zijn we vaak onderbezet(langdurig zieken etc.) en er wordt weinig actie ondernomen ondanks meermaals aangeven. Ik ben vaak moe door alles (ligt ook deels aan mijzelf omdat ik me nogal eens iets aantrek van alles) en ben dat een beetje zat

Evenlang als ik nu werk heb ik een relatie met mijn vriend, waarvan we er nu 2 jaar samenwonen. Sinds die tijd onderhoud ik ons beide grotendeels. Mijn vriend is een paar jaar jonger en studeerde nog. Hij gaat echter binnenkort beginnen aan zijn eerste echte baan, ook voor 40 uur.

Het feit dat ik op mijn werk niet echt verder kom en de druk niet kan verlagen én dat mijn vriend binnenkort een baan heeft doen mij twijfelen of ik nu parttime zal gaan werken, te weten 36 uur. Dit omdat ik denk dat dit me een stukje meer rust zal geven. Ik heb al via HR een berekening laten maken en qua geld valt het wel mee wat ik erop achteruit ga, aan de andere kant vind ik het zelf nutteloos om minder te gaan werken terwijl ik meer kan. Dat is iets dat in mij zit, omdat ik ben opgevoed met niet lullen maar poetsen. Parttime werken als je kinderen hebt of iets is prima maar wanneer je fulltime kan werken, werk je dat ook (in mijn optiek, ik snap dat ieder een eigen mening en opvatting heeft hoor). Daarnaast zet ik mijzelf daardoor wel financieel een klein stapje achteruit. Ik zit daarom in een tweestrijd.

Heeft iemand hier ook ervaring mee en/of tips?

Alvast heel erg bedankt!
Wat gaan die 4 uur minder je opleveren? Moet je dan al je werkzaamheden in minder uren gaan doen? Of ga je daadwerkelijk voor 4 uur aan werk afstoten? Dat zou ik echt meenemen in je overwegingen!

Verder: misschien is 32 uur (op termijn) een optie, of 4 keer 9 uur werken? Ik vond en vind het namelijk vooral prettig om een hele dag vrij te hebben en dan ook niets werkgerelateerds te (hoeven) doen.
Doen wat je hart je ingeeft. Ik ben zelf van 36 naar 28 uur gegaan, nog voordat ik een kind had. Heerlijk! Balans werk-prive was bij mij veel beter daardoor. En als het financieel kan samen met je vriend, wat houdt je dan tegen?
De kans is groot dat jouw hoeveelheid werk niet vermindert als je 4 uur minder gaat werken, daarvoor is het verschil namelijk klein. Dit zal jou dus geen rust gaan geven.

Na 3 jaar is het wellicht tijd om eens verder te kijken naar een andere baan?
-Nienke- schreef:
25-07-2017 12:00
Wat gaan die 4 uur minder je opleveren? Moet je dan al je werkzaamheden in minder uren gaan doen? Of ga je daadwerkelijk voor 4 uur aan werk afstoten? Dat zou ik echt meenemen in je overwegingen!

Verder: misschien is 32 uur (op termijn) een optie, of 4 keer 9 uur werken? Ik vond en vind het namelijk vooral prettig om een hele dag vrij te hebben en dan ook niets werkgerelateerds te (hoeven) doen.
Ik wil dan eens in twee weken een dag vrij, dus een dag minder werken en dus inderdaad minder taken. Om net zoals jij zegt, in elk geval die ene dag te hebben voor mezelf zonder werk.
4 x 9 is helaas geen optie bij mijn werkgever, dat mag niet. 32 uur zou ik in de toekomst zeker overwegen, nu 'durf' ik dat nog niet: die stap is me te groot (financieel en ook gezien het feit dat er geen absolute 'noodzaak' is minder te werken.
Ervaring; ik werk 32 uur, mijn vrouw tijdelijk 24 uur met ouderschapsverlof.
Maar we hebben 3 jonge kinderen en kunnen het ons veroorloven.

Mening; Financieel lijkt het veel uit te maken, maar dat is bruto..als je het netto bekijkt is het bijna niet de moeite om de uren extra te werken voor die paar centen. Geniet van je leven, je werk is deel van je leven maar niet het belangrijkste deel. Als je nog wil stijgen op de ladder is het lastiger, maar als je redelijk gearriveerd bent dan zou ik iedereen 32 uur of minder aanraden.
Elifantje schreef:
25-07-2017 12:02
Doen wat je hart je ingeeft. Ik ben zelf van 36 naar 28 uur gegaan, nog voordat ik een kind had. Heerlijk! Balans werk-prive was bij mij veel beter daardoor. En als het financieel kan samen met je vriend, wat houdt je dan tegen?
Dat klinkt heerlijk! Ik ben ook op zoek naar die betere balans. Wat ik zeg, nu vaak moe en privé daarom veel minder zin om dingen te ondernemen terwijl ik wel een sociaal persoon ben. Het kan zeker maar wat ik al aangaf ik heb een instelling als je fulltime kan werken dan moet je dat ook doen meegekregen vanuit huis en daarom zit dat heel erg in mij. Daarnaast wil ik het zelfstandig financieel goed (genoeg) hebben.
_Marana_ schreef:
25-07-2017 12:06
De kans is groot dat jouw hoeveelheid werk niet vermindert als je 4 uur minder gaat werken, daarvoor is het verschil namelijk klein. Dit zal jou dus geen rust gaan geven.

Na 3 jaar is het wellicht tijd om eens verder te kijken naar een andere baan?
Daar ben ik al een jaar mee bezig, zonder succes helaas vandaar dat ik nu deze (tijdelijke) oplossing aan het verkennen ben.
Ik zou inderdaad ook zorgen dat als HR en je manager akkoord gaat met die 4 uur minder, dat je duidelijk naar je werkplan kijkt om aan te geven wat je dus minder gaat doen.
9 dagen in twee weken is trouwens heerlijk - heb dat ook een tijdje gedaan. Zou het best graag weer willen maar ik vind mn werk ook wel erg leuk en heb geen kinderen.. Dus tsja!

Ik zou er voor gaan maar goed zorgen dat het je dus wel ook echt iets oplevert.
Als je een schuldgevoel krijgt van minder werken kun je dat bestrijden door de extra vrije tijd goed te gaan gebruiken. Hobby, vrijwilligerswerk, sporten. Zoiets.
Ik zou het doen. Denk er wel om dat je niet je taken in minder uur gaat doen nu. En voel je niet schuldig. Het is heel normaal om niet fulltime te werken en heel logisch. Als je het geld niet nodig hebt is het toch lekker om meer vrije tijd te hebben! Ik vind niet dat je zoveel uren moet werken als je kan. Je kijkt gewoon naar hoeveel geld je nodig hebt of wilt hebben en zoveel werk je. Mijn vriend en ik hechten bijvoorbeeld meer waarde aan vrije tijd dan aan geld. Dus wij maken de bewuste keuze om minder te besteden te hebben en meer tijd te hebben.
CherryBlossom2 schreef:
25-07-2017 12:11
Dat klinkt heerlijk! Ik ben ook op zoek naar die betere balans. Wat ik zeg, nu vaak moe en privé daarom veel minder zin om dingen te ondernemen terwijl ik wel een sociaal persoon ben. Het kan zeker maar wat ik al aangaf ik heb een instelling als je fulltime kan werken dan moet je dat ook doen meegekregen vanuit huis en daarom zit dat heel erg in mij. Daarnaast wil ik het zelfstandig financieel goed (genoeg) hebben.
Aan die instelling kun je natuurlijk gaan werken he, als je merkt dat je nu altijd moe bent. Je mag ook best genieten van het leven toch? Zo lang jij het je kunt veroorloven en op je vrije dag niet oude dametjes van hun fiets gaat meppen of iets anders vreselijk misdadigs, moet je dat toch gewoon lekker zelf weten?

Ik heb (bijna) nooit full time gewerkt, ook niet direct na mijn afstuderen. Deels noodgedwongen omdat er voor het project dat ik ging doen ook maar 80% beschikbaar was, maar ik vond het gelijk wel prima eigenlijk. Deed er wel altijd vrijwilligerswerk naast.

Ik snap je financiële zorg niet zo heel goed. Als je nu je vriend zo goed als helemaal onderhoudt, kun je toch zelfs met 32 uur nog steeds makkelijk jezelf onderhouden als hij 40u gaat werken?
Ik ga per na jaren 40 naar 36, met 1x in de 2 weken dag vrij.
Ik kijk ernaar uit. Is geen noodzaak en door nieuwe baan en beter salaris kan dit nu ook
Ik zou gaan solliciteren zodra je vriend door de proeftijd heen is.

Je werkt nu drie jaar op dezelfde plek. Het is goed om jezelf te ontwikkelen en verder te kijken. Nieuwe ervaringen op te doen. Plus dat je wat betreft salaris bij een nieuwe werkgever vaak meer kan verdienen. Je bent immers geen starter meer maar een medior.

Je zult niet de eerste zijn die van 40 uur naar 32 gaat bij een nieuwe werkgever, voor hetzelfde salaris of hoger :yes:
Wij hadden nog geen kinderen en toch werkte ik 24 uur. Lekker hoor, heb me nooit schuldig gevoeld.
Jee. wat ben jij streng voor jezelf. Waarom zou je niet minder 'mogen' werken. Jij bent niet het gezin waar je uitkomt. Volgens mij is het verplicht veel moeten werken van jezelf, een voorbode van een burnout. Oke, ik overdrijf, maar mensen met zo'n 'ijzeren' instelling, gaan nog wel eens voor de bijl.

Ik werk niet fulltime, ik werk om te leven en niet andersom.
Ik ga juist contractueel meer werken omdat ik mijn werk niet in het aantal uur wat ik nu heb gedaan krijg. Dan kunnen ze me er maar beter voor gaan betalen.
CherryBlossom2 schreef:
25-07-2017 12:09
Ik wil dan eens in twee weken een dag vrij, dus een dag minder werken en dus inderdaad minder taken. Om net zoals jij zegt, in elk geval die ene dag te hebben voor mezelf zonder werk.
4 x 9 is helaas geen optie bij mijn werkgever, dat mag niet. 32 uur zou ik in de toekomst zeker overwegen, nu 'durf' ik dat nog niet: die stap is me te groot (financieel en ook gezien het feit dat er geen absolute 'noodzaak' is minder te werken.
Dat klinkt heerlijk! Inderdaad, gewoon doen hoor!
Ik ben bij mijn vorige baan van 40 naar 32 uur gegaan, ook in een dergelijke situatie (onderbezetting etc.). In de praktijk betekende dit dat ik evenveel werk moest doen in een dag minder, de werkdruk werd dus helemáál enorm. Uiteindelijk hebben ze daar, nadat ik het gesprek was aangegaan, iets aan gedaan, maar nog steeds was het werk gewoon eigenlijk niet te doen in die 32 uur. Ik zat thuis steeds nog te werken 's avonds en dan kwamen er dus toch weer uren bij, terwijl ik maar die 32 uur betaald kreeg.
Zo'n situatie wil je niet, dus ik zou eerst eens goed uitzoeken hoe dat bij jou zal gaan.

En heel eerlijk gezegd vind ik je niet erg enthousiast over je baan en kun je misschien beter op zoek gaan naar iets anders.
tomcat schreef:
25-07-2017 12:11
Ervaring; ik werk 32 uur, mijn vrouw tijdelijk 24 uur met ouderschapsverlof.
Maar we hebben 3 jonge kinderen en kunnen het ons veroorloven.

Mening; Financieel lijkt het veel uit te maken, maar dat is bruto..als je het netto bekijkt is het bijna niet de moeite om de uren extra te werken voor die paar centen. Geniet van je leven, je werk is deel van je leven maar niet het belangrijkste deel. Als je nog wil stijgen op de ladder is het lastiger, maar als je redelijk gearriveerd bent dan zou ik iedereen 32 uur of minder aanraden.
Als je alleenstaande ouder bent gaat dit niet helaas.
Hoezitdit schreef:
25-07-2017 15:55
Jee. wat ben jij streng voor jezelf. Waarom zou je niet minder 'mogen' werken. Jij bent niet het gezin waar je uitkomt. Volgens mij is het verplicht veel moeten werken van jezelf, een voorbode van een burnout. Oke, ik overdrijf, maar mensen met zo'n 'ijzeren' instelling, gaan nog wel eens voor de bijl.

Ik werk niet fulltime, ik werk om te leven en niet andersom.
Ik ben inderdaad heel streng voor mezelf. Een eigenschap die ik ook niet altijd kan waarderen omdat ik daardoor mijn eigen belangen soms op een lager pitje zet. Daarom ga ik kijken of ik hulp kan krijgen om daar iets aan te doen want wat jij zegt, een burnout ligt zomaar op de loer en dat is niet de bedoeling. Ik wil een betere balans vinden tussen werk en privé.

Ik ben inderdaad niet het gezin waar ik uitkom maar omdat het er zo met de paplepel is ingegoten is dit een groot onderdeel van mijn referentiekader. Overigens heeft zelfs mijn vader mij nu aangeraden om minder te gaan werken :) Ik wil dat ook wel maar moet de keuze voor mijzelf kunnen rechtvaardigen. Stom karakter af en toe :)
pamelacourson schreef:
25-07-2017 16:53
Ik ben bij mijn vorige baan van 40 naar 32 uur gegaan, ook in een dergelijke situatie (onderbezetting etc.). In de praktijk betekende dit dat ik evenveel werk moest doen in een dag minder, de werkdruk werd dus helemáál enorm. Uiteindelijk hebben ze daar, nadat ik het gesprek was aangegaan, iets aan gedaan, maar nog steeds was het werk gewoon eigenlijk niet te doen in die 32 uur. Ik zat thuis steeds nog te werken 's avonds en dan kwamen er dus toch weer uren bij, terwijl ik maar die 32 uur betaald kreeg.
Zo'n situatie wil je niet, dus ik zou eerst eens goed uitzoeken hoe dat bij jou zal gaan.

En heel eerlijk gezegd vind ik je niet erg enthousiast over je baan en kun je misschien beter op zoek gaan naar iets anders.

Bedankt voor je advies! Ik ben inderdaad niet heel enthousiast meer over mijn baan. Ik ben ook sinds een jaar aan het solliciteren, niet heel actief als in iedere weekmaar wel regelmatig. Helaas tot op heden nog zonder succes, het is lastig iets te vinden. Vandaar dat ik nu deze optie aan het bekijken ben.
Ik heb mn uren ook laten aanpassen naar 36 uur ipv 40 maar nam die ene dag nauwelijks vrij. Waardoor ik toch op 38-40 uitkwam omdat ik mn werk niet afkreeg.
Nu wegens prive omstandigheden geswitcht naar 32. En die vrije dag ben ik ook compleet onbereikbaar per mail en telefoon. En wat niet afkomt heeft pech. Mijn werkgever heeft ervor gekozen om die 8u werk niet door een ander te laten doen dus dan gaat er af en toe iets in de soep. Ik vond het heel lastig om dit los te laten omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor de taken die nu niet gedaan worden.

Dus ja... ik zou zeker kuezen voor 36 uur en plan vast die vrije dagen in je agenda. Neem een vaste dag zodat je collegas weten waar ze aan toe zijn. Als je wacht met vrij nemen tot dat het rustig wordt op je werk dan komt het er niet van.

Geloof me... je wil daarna niet meer terug naar 40 :)
Bij legio banen geldt 36 uur als fulltime. 36 uur per week werken is dus zeker niet weinig. Hier hoef je je absoluut niet schuldig over te voelen.

Als je jouw inkomen met 36 uur optelt bij het inkomen van jouw vriend met 40 uur zullen jullie samen meer te besteden hebnen dan toen jouw inkomen van 40 uur grotendeels jullie gezamelijke inkomen was.

Dus feitelijk gaan jullie hier gezamelijk op vooruit en mag je dus gewoon genieten van die paar uurtjes vrij. Met jouw instelling is het feit dat je dit overweegt eigenlijk al het bewijs dat je het nodig hebt.

Wees niet te streng voor jezelf.
Alleen je OP gelezen, maar het enige dat in me opkomt: haal je genoeg voldoening uit je werk? Zo klinkt het namelijk niet, en parttime werken gaat dat niet oplossen. Maar misschien vul ik te veel in, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven