Menstruatie cup problemen
donderdag 13 juli 2017 om 22:58
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
zondag 23 juli 2017 om 11:51
Nou, na hier een tijdje meegelezen te hebben ga ik me er ook maar eens aan wagen. Ik vind het alleen nog wel erg lastig welke soort ik moet hebben, dus daar moet ik me nog iets meer in gaan verdiepen. Ik heb in ieder geval geen kinderen gehad, maar ik heb wel een hoge spierspanning in mijn bekken. Oh en ik heb eigenlijk nooit tampons gebruikt, omdat ik dat ondingen vind.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
zondag 23 juli 2017 om 12:22
-catnip schreef: ↑23-07-2017 11:51Nou, na hier een tijdje meegelezen te hebben ga ik me er ook maar eens aan wagen. Ik vind het alleen nog wel erg lastig welke soort ik moet hebben, dus daar moet ik me nog iets meer in gaan verdiepen. Ik heb in ieder geval geen kinderen gehad, maar ik heb wel een hoge spierspanning in mijn bekken. Oh en ik heb eigenlijk nooit tampons gebruikt, omdat ik dat ondingen vind.
Op de site cutecotton waar ik de mijn heb besteld stonden allerlei tips om te bepalen welke maat je moet hebben. Maar ik vond het nog best lastig. Bovendien hebben zij wel erg veel soorten, dat maakt het dan ook weer niet makkelijker.
Wel een fijne site vind ik, met goede en eerlijke informatie.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 23 juli 2017 om 12:26
Ja, daar zit ik inderdaad ook al op te kijken! De omschrijving is heel uitgebreid, aan de ene kant fijn en duidelijk maar aan de andere kant zijn het zoals je zegt wel erg veel soorten.tonkje schreef: ↑23-07-2017 12:22Op de site cutecotton waar ik de mijn heb besteld stonden allerlei tips om te bepalen welke maat je moet hebben. Maar ik vond het nog best lastig. Bovendien hebben zij wel erg veel soorten, dat maakt het dan ook weer niet makkelijker.
Wel een fijne site vind ik, met goede en eerlijke informatie.
''Then let amorous kisses dwell
zondag 23 juli 2017 om 21:48
De mijne is van Me Luna, op de site waar ik hem besteld heb, stonden ook allerlei tabelletjes om te helpen kiezen.
You can never have too many hats, gloves and shoes

vrijdag 28 juli 2017 om 13:36
Ok, en dan nu voor het echt.
Ik had de cup al geprobeerd zonder ongesteld te zijn om alvast wat te oefenen met inbrengen en eruit halen, maar vanochtend werd ik ongesteld, dus nu voor de echt. Ik vind het wel een beetje eng: zit ie wel goed, of zit zo meteen mijn broek vol bloed?
Ik ben thuis, dus dat scheelt. En ik ben benieuwd of het eruit halen een beetje netjes gaat.
Ik had de cup al geprobeerd zonder ongesteld te zijn om alvast wat te oefenen met inbrengen en eruit halen, maar vanochtend werd ik ongesteld, dus nu voor de echt. Ik vind het wel een beetje eng: zit ie wel goed, of zit zo meteen mijn broek vol bloed?

zaterdag 29 juli 2017 om 17:51
Het inbrengen en eruit halen vind ik niet erg prettig: inbrengen nogal een gefrommel en onhandig wat verder duwen tot ie goed zit. En eruit halen voorzichtig zodat het in de goede hoek gaat (want anders AU!) en voorzichtig omdat de inhoud er anders te vroeg uitloopt. Maar afgezien daarvan, fijn ding!
Na een hele dag was ie ongeveer half vol, dus 2x per dag even legen, omspoelen en weer infrommelen is voldoende.
Stukken beter voor het milieu en ook voor je portemonnee.
Ik liet mijn nichtje van 12 een plaatje zien, omdat ik me afvroeg of zij zou weten wat dat ding was, maar ze herkende het meteen. Ze gaat er nog niet aan, want een tampon lukt haar ook nog niet. Dan moet je een cup ook maar niet proberen.
Mijn zus herkende de afbeelding met moeite, maar denkt niet dat het wat voor haar is: ze menstrueert heel zwaar en verliest daarbij ook grote stukken weefsel. Met 1 zo'n klont is de cup bijkans vol, dus nee, kan me voorstellen dat zij het bij superplus tampons houdt.
Na een hele dag was ie ongeveer half vol, dus 2x per dag even legen, omspoelen en weer infrommelen is voldoende.
Stukken beter voor het milieu en ook voor je portemonnee.
Ik liet mijn nichtje van 12 een plaatje zien, omdat ik me afvroeg of zij zou weten wat dat ding was, maar ze herkende het meteen. Ze gaat er nog niet aan, want een tampon lukt haar ook nog niet. Dan moet je een cup ook maar niet proberen.
Mijn zus herkende de afbeelding met moeite, maar denkt niet dat het wat voor haar is: ze menstrueert heel zwaar en verliest daarbij ook grote stukken weefsel. Met 1 zo'n klont is de cup bijkans vol, dus nee, kan me voorstellen dat zij het bij superplus tampons houdt.
zaterdag 29 juli 2017 om 19:46
Ik denk dat het juist handig is. Weefsel is soms wat 'steviger' in structuur en wordt niet opgezogen door een tampon, maar hier valt het netjes in. Ik gebruikte eerst ook de grootste maat tampons.
zaterdag 29 juli 2017 om 21:16
Misschien heb je wel helemaal gelijk. Ik heb het nu niet meer, maar voorheen had ik ook altijd flinke stukken weefsel en die werden meestal tegengehouden door de tampon en kwamen dan met het verwisselen mee.HoneyLemon schreef: ↑29-07-2017 19:46Ik denk dat het juist handig is. Weefsel is soms wat 'steviger' in structuur en wordt niet opgezogen door een tampon, maar hier valt het netjes in. Ik gebruikte eerst ook de grootste maat tampons.
Ik heb zojuist wel geleerd dat je beter niet in al te rare houdingen moet gaan zitten. Ik hing wat op de bank (heb nooit zo heel veel fut als ik ongesteld ben) en zat daarbij niet keurig stil. Daarbij is waarschijnlijk het vacuum verbroken met als gevolg zo'n slurperig geluid waarmee dit topic begon en ik kon naar de wc rennen.
zaterdag 29 juli 2017 om 21:34
Heb je het steeltje eraan gelaten? En/of zit hij heel laag? Dan kan ik me best voorstellen dat ie buigen kan.
Ik heb wel eens op een vlog gehoord dat hij ineens om z'n as draaide. Een salto maakte om het zo maar te noemen. Geen idéé hoe je dat voor elkaar krijgt!
En gelukkig hoor je nog een slurpgeluid zodat je kan rennen.. ik heb met tampons en maandverband zo vaak een rode stoel achtergelaten op de middelbare school..
Ik heb wel eens op een vlog gehoord dat hij ineens om z'n as draaide. Een salto maakte om het zo maar te noemen. Geen idéé hoe je dat voor elkaar krijgt!
En gelukkig hoor je nog een slurpgeluid zodat je kan rennen.. ik heb met tampons en maandverband zo vaak een rode stoel achtergelaten op de middelbare school..

zaterdag 29 juli 2017 om 23:48
Ik heb het steeltje iets te kort geknipt, maar heb er nu na drie cycli wel handigheid in. Ik heb me-luna soft M. Ik weet dat hij een beetje scheef bij mij het beste zit en niet doorlekt. Ik breng hem gevouwen in 'trek' hem een paar keer wat open neer, dan zit hij prima. Op mijn zwaarste dag kom ik echt na een uur of acht net aan een kwart inhoud ofzo? Nog geen enkele keer doorgelekt. Ik hoef ook nooit te legen op mijn werk, lekker makkelijk!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
zondag 30 juli 2017 om 09:02
Ik heb er eentje gekocht zonder steeltje maar met een klein bolletje en dat zit er nog aan. Steeltje leek me een beetje suf: dat knip je toch direct af tot er een klein stukje over is? Dan maar gelijk een cup met zo'n klein stukje.HoneyLemon schreef: ↑29-07-2017 21:34Heb je het steeltje eraan gelaten? En/of zit hij heel laag? Dan kan ik me best voorstellen dat ie buigen kan.
Hij zit bij mij vrij laag denk ik, hoger krijg ik hem niet. Wel geprobeerd, met het idee dat ie hoger zou moeten zitten, maar hij zit wel goed: ik voel hem niet en behalve dan gisteren, geen lekkages.
Toen ik vanochtend wakker werd en hem eruit wilde vissen was ie wel wat naar boven gekropen, maar een salto! Wauw, dat is echt knap.Ik heb wel eens op een vlog gehoord dat hij ineens om z'n as draaide. Een salto maakte om het zo maar te noemen. Geen idéé hoe je dat voor elkaar krijgt!

zondag 30 juli 2017 om 10:38
zondag 30 juli 2017 om 13:40
zondag 30 juli 2017 om 13:44
Ow nee, dat lijkt me ook niet. Ik heb eerst getwijfeld of ik een te kleine cup had, als hij echt blijft zakken bij je kan dat natuurlijk het geval zijn? Ik had wel dat ik het steeltje voelde na plassen. Dat ging wat irriteren dus heb het korter geknipt. Maar de cup zelf niet.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
vrijdag 18 augustus 2017 om 18:32
In de Volkskrant stond eerder deze week een artikel over verschillende menstruatieproducten - tampons, maandverband (al dan niet uitwasbaar) en de cup - en het onderwerp was eigenlijk wat het meest milieuvriendelijk is. Bij menstruatiecup stond een uitleg met als commentaar "Yuk, dat is niks voor mij!" Een soort van Aaf-reactie dus. (En ik kwam laatst ergens anders ook een column over de menstruatiecup tegen, met ook zo'n "IEW! Vies!" reactie.)
Maar gisteren deze ingezonden brief!
"Wat een kinderachtige vraag in het artikel over duurzame menstruatieartikelen: "Yuk, dat is niks voor mij". Dat zegt een kind van 11 dat hoort dat ook zij ooit ongesteld wordt. Als volwassen vrouw vind je je eigen menstruatie toch niet meer vies? Ik hoop dat de Volkskrant-lezeressen zich niet laten beïnvloeden en toch massaal aan de menstruatiecups en het wasbare maandverband gaan. Het is goedkoper, handiger en beter voor het milieu. Ik wil in elk geval nooit meer terug!"
De conclusie van het artikel was trouwens dat wasbaar maandverband het beste is voor het milieu, als je ze eerst in koud water voorweekt en dan op lage temperatuur wast. Dat is kennelijk beter dan de cup bij elke omwisseling omspoelen (vooral als je warm water gebruikt) en het uitkoken. Vooral dat laatste gebruikt veel energie.
Maar gisteren deze ingezonden brief!
"Wat een kinderachtige vraag in het artikel over duurzame menstruatieartikelen: "Yuk, dat is niks voor mij". Dat zegt een kind van 11 dat hoort dat ook zij ooit ongesteld wordt. Als volwassen vrouw vind je je eigen menstruatie toch niet meer vies? Ik hoop dat de Volkskrant-lezeressen zich niet laten beïnvloeden en toch massaal aan de menstruatiecups en het wasbare maandverband gaan. Het is goedkoper, handiger en beter voor het milieu. Ik wil in elk geval nooit meer terug!"
De conclusie van het artikel was trouwens dat wasbaar maandverband het beste is voor het milieu, als je ze eerst in koud water voorweekt en dan op lage temperatuur wast. Dat is kennelijk beter dan de cup bij elke omwisseling omspoelen (vooral als je warm water gebruikt) en het uitkoken. Vooral dat laatste gebruikt veel energie.
vrijdag 18 augustus 2017 om 18:36
En hier het hele artikel:
Menstruatie en milieu: er is nog een wereld aan duurzaamheid te winnen
Bij de productie van tampons en maandverband is nog een wereld aan duurzaamheid te winnen
Door: Loethe Olthuis 16 augustus 2017, 02:00
Een vrouw verbruikt in haar leven pakweg 10 duizend stuks tampons of maandverband. Dat is veel.
Nogal, ja. Tampons bestaan grotendeels uit katoen, waarvan de teelt heel veel bestrijdingsmiddelen en water kost. Maandverband is gemaakt van fluff pulp (uitgeplozen houtvezel), plastic en absorberende kunststofkorrels uit aardolie, een eindige grondstof die bij verwerking veel broeikasgas oplevert. Hout (bos) kost veel ruimte.
Maar houtpulp is toch een restproduct?
Meestal niet. Het zou het milieu helpen als de producenten van maandverband gerecyclede of FSC-gecertificeerde (papier)vezels als fluff pulp zou gebruiken, maar dat idee lijkt niet doorgedrongen. Bovendien zijn tampons en maandverband ook niet te recyclen.
Is er geen maandverband van ander materiaal?
In de supermarkt vind je tegenwoordig tampons en maandverband van biologisch katoen met een laagje bioplastic. Biologisch katoen verbruikt nauwelijks bestrijdingsmiddelen en veel minder water dan gangbaar katoen, en dat is milieuwinst. Helaas is de opbrengst per hectare lager. Afbreekbaar bioplastic heeft weinig voordelen, omdat je ook deze tampons en maandverband niet kunt recyclen. 'Afbreekbaar' is bovendien niet hetzelfde als 'composteerbaar': maandverband mag echt niet bij het groenafval!
Ik heb gehoord van een duurzame menstruatiecup...
Klopt: dat is een zacht siliconen 'kelkje' dat je dubbelgevouwen in je vagina moet duwen: daar neemt het zijn vorm weer aan en zuigt vacuüm, waardoor lekken wordt uitgesloten. Je kunt zo'n cupje een dag dragen en daarna afspoelen onder de kraan.
Yuk. Niks voor mij.
Dat is ook het probleem met menstruatiecups: de meeste vrouwen willen er niet aan. Toch schijnt het in het gebruik juist erg handig te zijn. Zo'n cupje gaat bovendien jaren mee en geeft geen afval, in tegenstelling tot al die wegwerptampons en het reguliere maandverband.
Het is dus veel duurzamer?
Een product dat steeds kan worden hergebruikt, is vrijwel altijd beter voor het milieu dan een wegwerpproduct. Maar het hangt er ook van af hoe je de cupjes schoonmaakt: onder de warme lopende kraan of koud afspoelen. Bovendien moet je ze voor en na je menstruatie uit-koken.
Dat is toch niet zo milieubelastend?
Jawel. De milieubelasting van warm water wordt enorm onderschat, zegt Milieu Centraal.
En wasbaar maandverband dan?
Heel hip! Gaat ook jaren mee en kan van allerlei materialen zijn gemaakt: meestal (biologisch) katoen, bamboevezel en een laagje kunststof. Maar ook hier geldt: hoe maak je het schoon? Wasbaar maandverband voorweken in een emmertje koud water en dan meewassen met een volle machine op 40 graden, is het allerduurzaamst. En waarschijnlijk goedkoper én beter voor het milieu dan de andere opties.
Product:
3x wasbaar maandverband 12 euro
Menstruatiecup vanaf 15 euro
Biokatoen wegwerpmaandverband per 10: 4 euro.
Oordeel:
Gangbaar maandverband (*)
Wasbaar maandverband (****)
Menstruatie-cup en biokatoenen verband van Yoni (***)
Verkrijgbaar: supermarkt, webshops
Menstruatie en milieu: er is nog een wereld aan duurzaamheid te winnen
Bij de productie van tampons en maandverband is nog een wereld aan duurzaamheid te winnen
Door: Loethe Olthuis 16 augustus 2017, 02:00
Een vrouw verbruikt in haar leven pakweg 10 duizend stuks tampons of maandverband. Dat is veel.
Nogal, ja. Tampons bestaan grotendeels uit katoen, waarvan de teelt heel veel bestrijdingsmiddelen en water kost. Maandverband is gemaakt van fluff pulp (uitgeplozen houtvezel), plastic en absorberende kunststofkorrels uit aardolie, een eindige grondstof die bij verwerking veel broeikasgas oplevert. Hout (bos) kost veel ruimte.
Maar houtpulp is toch een restproduct?
Meestal niet. Het zou het milieu helpen als de producenten van maandverband gerecyclede of FSC-gecertificeerde (papier)vezels als fluff pulp zou gebruiken, maar dat idee lijkt niet doorgedrongen. Bovendien zijn tampons en maandverband ook niet te recyclen.
Is er geen maandverband van ander materiaal?
In de supermarkt vind je tegenwoordig tampons en maandverband van biologisch katoen met een laagje bioplastic. Biologisch katoen verbruikt nauwelijks bestrijdingsmiddelen en veel minder water dan gangbaar katoen, en dat is milieuwinst. Helaas is de opbrengst per hectare lager. Afbreekbaar bioplastic heeft weinig voordelen, omdat je ook deze tampons en maandverband niet kunt recyclen. 'Afbreekbaar' is bovendien niet hetzelfde als 'composteerbaar': maandverband mag echt niet bij het groenafval!
Ik heb gehoord van een duurzame menstruatiecup...
Klopt: dat is een zacht siliconen 'kelkje' dat je dubbelgevouwen in je vagina moet duwen: daar neemt het zijn vorm weer aan en zuigt vacuüm, waardoor lekken wordt uitgesloten. Je kunt zo'n cupje een dag dragen en daarna afspoelen onder de kraan.
Yuk. Niks voor mij.
Dat is ook het probleem met menstruatiecups: de meeste vrouwen willen er niet aan. Toch schijnt het in het gebruik juist erg handig te zijn. Zo'n cupje gaat bovendien jaren mee en geeft geen afval, in tegenstelling tot al die wegwerptampons en het reguliere maandverband.
Het is dus veel duurzamer?
Een product dat steeds kan worden hergebruikt, is vrijwel altijd beter voor het milieu dan een wegwerpproduct. Maar het hangt er ook van af hoe je de cupjes schoonmaakt: onder de warme lopende kraan of koud afspoelen. Bovendien moet je ze voor en na je menstruatie uit-koken.
Dat is toch niet zo milieubelastend?
Jawel. De milieubelasting van warm water wordt enorm onderschat, zegt Milieu Centraal.
En wasbaar maandverband dan?
Heel hip! Gaat ook jaren mee en kan van allerlei materialen zijn gemaakt: meestal (biologisch) katoen, bamboevezel en een laagje kunststof. Maar ook hier geldt: hoe maak je het schoon? Wasbaar maandverband voorweken in een emmertje koud water en dan meewassen met een volle machine op 40 graden, is het allerduurzaamst. En waarschijnlijk goedkoper én beter voor het milieu dan de andere opties.
Product:
3x wasbaar maandverband 12 euro
Menstruatiecup vanaf 15 euro
Biokatoen wegwerpmaandverband per 10: 4 euro.
Oordeel:
Gangbaar maandverband (*)
Wasbaar maandverband (****)
Menstruatie-cup en biokatoenen verband van Yoni (***)
Verkrijgbaar: supermarkt, webshops