Gezondheid alle pijlers

biopt borst

03-08-2017 18:29 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi allemaal

ik heb recent een biopt gehad van een knobbeltje in mijn borst (april dit jaar). hier kwam goedaardige fibrose uit. soort littekenvorming. ook door de mastopathie. Ondertussen hebben ook al 6 radiologen ernaar gekeken (omdat ik t steeds een apart plekje vindt) en ze blijven aangeven dat het goedaardig is. Maar ik vind t zo eng. Straks is t wel kwaadaardig. Op internet staat wel dat fibrose hard kan aanvoelen. en t doet zeer voor de menstruatie. Dat is ook van de mastopathie.

Iemand tips hoe ik van die angst af kom? Ik blijf maar voelen de hele dag of t groter is of niet.

Ga naar de huisarts met je hypochondrie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als 6 radiologen je niet kunnen overtuigen, helpen tips van ons ook niet, schat ik in.
Er is een biopt genomen lees ik, met andere woorden: een anatomopatholoog heeft de cellen bekeken.
Hij zegt dat het fibrosecellen zijn, dus dan kan je daar van uit gaan ;)
Vertrouw op je artsen en als dat niet gaat hulp vragen.
Als het verdacht is, laten ze je echt niet zomaar gaan.
Nouschi schreef:
03-08-2017 18:32
Ga naar de huisarts met je hypochondrie.
Dit hoor!

Als je zes (!) mensen die er verstand van hebben niet vertrouwt zou je even langs je huisarts moeten voor een verwijzing naar een psycholoog.

Het is wel vervelend voor je dat je zo bang bent. Daar kun je wel wat hulp bij gebruiken. Sterkte!
Ja jullie hebben gelijk. Jullie zouden t Gewoon vertrouwen? En zou je t dan in de gaten houden Of zo? Of gewoon niks meer mee doen?
vlindertjepas1982 schreef:
03-08-2017 19:10
Ja jullie hebben gelijk. Jullie zouden t Gewoon vertrouwen? En zou je t dan in de gaten houden Of zo? Of gewoon niks meer mee doen?
Dit. Verder terug de gewone opvolging volgen (als in bevokingsonderzoek als je die leeftijd bereikt hebt)
03-08-2017 19:10

Ik, persoonlijk, zou daarop vertrouwen ja.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om knobbeltjes in je borsten in de gaten te houden. Maar in dit geval zou ik het loslaten en vertrouwen op zes mensen die er jarenlang voor hebben gestudeerd en zeggen dat het goed is.
Bewezen goedaardig wordt niet kwaadaardig. Dus het enige dat je in de gaten hoeft te houden is dat het niet zo groot wordt dat het in de weg gaat zitten. Alleen dan hoeft een fibro te worden weggehaald. Anders kun je het beter laten zitten, want littekenweefsel is ook hard en dan ga je je daar weer druk over maken.

Bij mij is nooit sprake geweest van een fibro, zowel op beeld (mammo) als qua weefsel (biopt) was duidelijk dat het foute boel was. Het verschil is duidelijk, zeker als het weefsel is onderzocht.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 03-08-2017 19:32
31.55% gewijzigd
Niks meer mee doen, niet steeds gaan voelen (je hebt kans dat het gaat irriteren daardoor en je het juist dan blíjft voelen) en van je afzetten. Als je 6 (!) radiologen in twijfel trekt, dan is een bezoek aan een psycholoog echt de moeite waard.
Ik kan begrijpen dat je een second opinion doet en dan 2 radiologen bezoekt en eventueel nog een derde als je niet serieus werd genomen of zo. Maar dit vind ik erg overdreven.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Die 6 komt omdat een andere fibroadenoom ook extra onderzocht is. Maar het is wel overdreven ja. Snap ook niet waarom ik niet gerust ben. Vlak na de uitslag ging t goed o_o
03-08-2017 20:00
Die 6 komt omdat een andere fibroadenoom ook extra onderzocht is. Maar het is wel overdreven ja. Snap ook niet waarom ik niet gerust ben. Vlak na de uitslag ging t goed o_o

Vlak na de uitslag ging het goed en was je gerust.
Waarom nu dan niet meer?
Ja geen idee. Omdat t er nog zit. Terwijl de laatste radioloog zei dat dat klopt met die fibrose. Omdat t verlittekend is. En omdat ik mezelf ervan wil overtuigen dat t niet groter wordt. Dus zit er elke dag meerdere keren aan.
De laatste radioloog zei trouwens dat ze met dit beeld niet eens een biopt had gedaan.omdat t gewoon niet slecht eruit ziet
Ook omdat je wel leest over misdiagnoses enzo :-$
1. Stop met elke dag voelen, want zo voel je niet of het verandert. Net als dat je niet elke dag ziet dat je haar weer een stukje langer is geworden, dat merk je pas na een tijdje.

2. Als je zelfonderzoek doet, doe het dan steeds op hetzelfde moment in je cyclus, anders ben je appels met peren aan het vergelijken. Bij voorkeur zo'n 7-10 dagen na de start van je menstruatie, dan is je borst het 'rustigst'.

3. Als je nu voelt dat het verandert, dan weer aan de bel trekken.

Referentie: de mamma-radiologen van de afdeling waar ik werk.

En wat al eerder gezegd is: als er door meerdere personen beoordeeld is, en er is weefselonderzoek gedaan, dan zou ik erop vertrouwen dat het goed zit.
03-08-2017 20:17
Ja geen idee. Omdat t er nog zit. Terwijl de laatste radioloog zei dat dat klopt met die fibrose. Omdat t verlittekend is. En omdat ik mezelf ervan wil overtuigen dat t niet groter wordt. Dus zit er elke dag meerdere keren aan.

Natuurlijk zit het er nog steeds. Het zit er, maar het gaat niet zomaar weg. Misschien nooit.

Stop met er telkens aan voelen. Er telkens aan voelen gaat je niet helpen en het gaat alleen maar beurs aanvoelen, waardoor je nóg ongeruster wordt.

En stop helemaal met googlen.
Daar lees je de engste verhalen die nu helemaal niet op jou van toepassing zijn.
Vertrouw op je arts(en) en hun apparatuur!

Als je het niet los kan laten, zoek dan hulp.
Bedankt allemaal. Moet zeggen dat dit echt wel helpt!! Hildes: je zei als je nu voel dat t verandert aan de bel trekken. Maar dat is dan pas na een paar maanden? Wanneer voel je dan dat t groter is. Zit er al sinds januari en heb niet t idee dat t vanaf die tijd gegroeid is.

En ja t weefselonderzoek is gedaan. Heb ook gezien dat de naald in t gebiedje ging. En waren goede stukjes om te beoordelen zei ze. Dus moet goed zijn.
Even oprechte interesse, ben jij met alles in het leven zo?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Vlindertje, het begint al met te accepteren dat borstweefsel niet glad en zacht is. Knobbeltjes horen er net zo goed bij. De meeste daarvan zijn onschuldig, maar voor die kleine kans dat het dat niet is laat je het onderzoeken. Er wordt aangeraden een menstruatiecyclus af te wachten en sowieso is vaker dan eens per maand (cyclus) zelfonderzoek zinloos. Wat Hildes ook al aangeeft. Jij hebt het over misdiagnoses, maar dat is dan zonder weefselonderzoek (dat jij wel gehad hebt en dat was gewoon gezond weefsel).

Een laatste opmerking: je geeft aan dat je nu wat gerustgesteld bent. Houd dat gevoel vast. Als je over een aantal dagen of weken toch weer gaat twijfelen, meld dat dan bij je huisarts, want het is niet reeel en vab dat gevoel wil je af.
Ja met meer dingen ben ik zo. Alleen met knobbels is t echt extreem. En niet leuk. En inderdaad er is weefsel onderzoek gedaan. Ik vind t wachten om te kijken of t groter wordt zo naar. Maar wellicht hoeft dat ook niet. Ze zeggen ook dat je t gewoon met wassen of zo ook wel voelt. Dus ja. Moet er echt niet aan zitten meer. Want dat werkt alleen maar averechts. Het is ook echt niet leuk. Vooral omdat ik in april dacht. Yes nu is t eindelijk klaar. Maar toch niet :facepalm: wel echt bedankt voor alle reacties. Maakt dat ik wat minder in mijn hoofd zit met alles
03-08-2017 21:52
Hildes: je zei als je nu voel dat t verandert aan de bel trekken. Maar dat is dan pas na een paar maanden? Wanneer voel je dan dat t groter is. Zit er al sinds januari en heb niet t idee dat t vanaf die tijd gegroeid is.
Als het sinds januari niet gegroeid is, dan niet druk om maken. En mocht je over, laten we zeggen, 3 maanden wel het idee hebben dat het gegroeid is, dan trek je aan de bel. Maar voel niet elke dag, dat heeft helemaal geen zin.
Erizon schreef:
03-08-2017 19:21
Bewezen goedaardig wordt niet kwaadaardig. Dus het enige dat je in de gaten hoeft te houden is dat het niet zo groot wordt dat het in de weg gaat zitten.

Helaas klopt dit niet.
Ik ontdekte 3 jaar geleden een knobbeltje, is onderzocht en bewezen goedaardig bevonden. Toen werd ik al door de chirurg gewaarschuwd om het wel goed in de gaten te houden, en als het ging groeien weer terug te komen. Helaas ging het groeien en bleek het foute boel, waar ik nu gelukkig met goed resultaat voor behandeld ben (chemo en operatie)
Niet om je onnodig bang te maken, maar hou het wel in de gaten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven