Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
vrouwjagersma schreef:
03-08-2017 22:15
De meerderheid in Nederland heeft bepaald dat we kwetsbare minderheden beschermen.
:worship: Exact.
vrouwjagersma schreef:
De meerderheid in Nederland heeft bepaald dat we kwetsbare minderheden beschermen.

Als ik een minderheid zou zijn, zou ik enorm beledigd zijn bij deze opmerking. Het komt heel kleinerend over.
nerdopviva schreef:
03-08-2017 22:49
Als ik een minderheid zou zijn, zou ik enorm beledigd zijn bij deze opmerking. Het komt heel kleinerend over.
Oké. Was niet zo bedoeld. Is een vrij gangbare opvatting van democratie, overigens.
vrouwjagersma schreef:
03-08-2017 22:52
Oké. Was niet zo bedoeld. Is een vrij gangbare opvatting van democratie, overigens.

Ik vind beschermen in de zin van politie, rechtspraak e.d. helemaal prima. Maar als de meerderheid gaat verzinnen dat de minderheid beter beschermd is bij een andere aanhef of een andere wc, vind ik dat heel ver gaan. Bij deze hele discussie vraag ik me af wat de genderneutralen hier allemaal van vinden en of ze dit überhaupt wel willen. Ik denk nog steeds dat dit allemaal niet helpt bij de acceptatie en dat het misschien juist tegenwerkt.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
03-08-2017 22:11
Ja, de normale mensen. Die doen alles precies goed. Het is alleen een beetje jammer dat ze zo blijven vasthouden aan hun eigen normaliteit dat ze anderen het liefste ook tot hun normen zouden normaliseren.
Zeker jammer dat ze zo vasthouden aan hun eigen normaliteit
vrouwjagersma schreef:
Toch voelt het niet alsof je meerderheid de kwetsbare minderheid beschermen. Ik heb soms het idee dat men nu minder openminded is dan een aantal jaar terug
Ginerva schreef:
03-08-2017 23:06
Zeker jammer dat ze zo vasthouden aan hun eigen normaliteit
Misschien is het geen onwil, maar kunnen 'ze' zich gewoon echt niet identificeren met de genderidentiteitsloze groep.
Bossanova schreef:
03-08-2017 23:11
Misschien is het geen onwil maar kunnen 'ze' zich gewoon echt niet identificeren met de genderidentiteitsloze groep.
Dat kan en hun goed recht maar ik vind wel dat deze mensen wat meer open mogen staan voor de genderidentiteitsloze en dit niet af doen als zinloos of een foutje van de natuur ed
Bossanova schreef:
03-08-2017 23:11
Misschien is het geen onwil, maar kunnen 'ze' zich gewoon echt niet identificeren met de genderidentiteitsloze groep.
Ja maar niet identificeren is iets heel anders dan weigeren te accepteren, toch?

Ik snap nikd van het hele gender gebeuren. Ik voel me dan ook simpelweg gewoon vrouw en heb het geluk dat mn lichaam dat gevoel matched.
Maar ik accepteer het wel. En sta er open voor, de mogelijkheid dat het bestaat. En als meer genderneutrale opties hen zouden helpen, heb ik daar volgens mij geen last van.

Niet dat ik nou mezelf een schouderklopje geef, ik bedoel alleen dat je het niet alleen kunt gooien op 'ze identificeren zich er niet mee'.
nerdopviva schreef:
03-08-2017 22:55
Ik vind beschermen in de zin van politie, rechtspraak e.d. helemaal prima. Maar als de meerderheid gaat verzinnen dat de minderheid beter beschermd is bij een andere aanhef of een andere wc, vind ik dat heel ver gaan. Bij deze hele discussie vraag ik me af wat de genderneutralen hier allemaal van vinden en of ze dit überhaupt wel willen. Ik denk nog steeds dat dit allemaal niet helpt bij de acceptatie en dat het misschien juist tegenwerkt.
Ja, de meeste genderneutralen worden hier echt heel blij van. Tenminste, die met youbutekanalen en andere uitingen op internet.
Later is nu
Dreamer schreef:
04-08-2017 06:48
Ja, de meeste genderneutralen worden hier echt heel blij van. Tenminste, die met youbutekanalen en andere uitingen op internet.

Daar zijn de meningen over verdeeld: https://opiniez.com/2017/07/27/genderne ... nsgenders/
nerdopviva schreef:
03-08-2017 22:49
Die meneer die de gaypride organiseerde reageerde hier volgens mij heel zakelijk op. Je kunt als kleine groep nou eenmaal niet veel voor elkaar krijgen als je geen grotere groep weet te mobiliseren.
Dit nav de interne kritiek dat de gaypride ook zo vaak bezocht wordt door hetero's. Hij vind dat we elkaar allemaal nodig hebben en dat als je bijv alleen afhankelijk bent van lhbtg etc je wetswijzingen zoals het homohuwelijk er natuurlijk nooit doorheen krijgt.
Zo is het toch, je let op elkaars belangen.
nerdopviva schreef:
04-08-2017 07:52
Daar zijn de meningen over verdeeld: https://opiniez.com/2017/07/27/genderne ... nsgenders/
Dat is de mening van één persoon die uitgaat van haar transgenderkind.

Een transgender is niet genderneutraal/flued/non-binary.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Het-groepje schreef:
04-08-2017 08:02
Die meneer die de gaypride organiseerde reageerde hier volgens mij heel zakelijk op. Je kunt als kleine groep nou eenmaal niet veel voor elkaar krijgen als je geen grotere groep weet te mobiliseren.
Dit nav de interne kritiek dat de gaypride ook zo vaak bezocht wordt door hetero's. Hij vind dat we elkaar allemaal nodig hebben en dat als je bijv alleen afhankelijk bent van lhbtg etc je wetswijzingen zoals het homohuwelijk er natuurlijk nooit doorheen krijgt.
Dit dus.
https://opiniez.com/2017/07/27/genderne ... nsgenders/

Interessant gezichtspunt. In onderstaande kan ik me vinden:
[Genderneutraal taalgebruik] Het is geforceerd gelijkheidsdenken dat iedereen in een neutraal keurslijf wil stoppen, omdat verschillen “niet mogen”.

Het enige dat we echt nodig hebben is meer ruimte voor iedereen om af te mogen wijken van de norm. Er is een heel alfabet bijgekomen aan hokjes. In plaats daarvan zouden we de basishokjes “vrouw” en “man” moeten kunnen verruimen. Dat het bijvoorbeeld OK is dat een biologische man zegt: ik voel me wel thuis in beide hokjes. Dat het gewoon OK is dat je bent wie je bent. Dat we mogen erkennen dat we biologisch man of vrouw zijn, maar dat je je tegelijkertijd toch anders kan voelen.
Het-groepje schreef:
04-08-2017 08:02
Open ik dit topic zie ik deze mooie post, dank daarvoor Het groepje :D
Case-je schreef:
04-08-2017 09:43
https://opiniez.com/2017/07/27/genderne ... nsgenders/

Interessant gezichtspunt. In onderstaande kan ik me vinden:
:)

Sommigen lijden blijkbaar aan genderfobie.

Las gisteravond dit artikel van Naomi Hoogeweij op de Jalta (the right story)-website. http://jalta.nl/binnenland/genderneutr ... n-trap-er/
Genderneutrale toiletten. Trap. Er. Niet. In.
"Toiletkit

Genderneutrale toiletten? Ik ben helemaal niet neutraal, maar een transseksuele vrouw en er dolgelukkig mee dat ik ook welkom ben op het damestoilet. Het maakt deel uit van mijn “thuiskomen” bij de sekse waarmee ik me altijd al identificeerde, evengoed als die prachtige “V” op mijn paspoort en OV kaart. Behoudens een kleine “genderqueer” minderheid (22% van de transgenders) zal je de meeste transen dan ook nooit op zo’n WC aantreffen, maar nadrukkelijk op dat van de sekse waarmee ze zich identificeren: transmannen kunnen eindelijk ook staand voor een urinoir plassen, transvrouwen blijven gevrijwaard van seksueel geweld, volgespetterde WC brillen en maken deel uit van de “sisterhood”. Affirmatie heet dat."
Ik geloof ook best dat als we hokjes wéghalen (ooooh.. genderneutraal), mensen minder last ondervinden van hun meer mannelijke of vrouwelijke gedrag. Waar ik hier toch weer tegenaan loop is dat genderneutraal voor veel mensen gelijk staat aan transgender. Maar er zijn dus mensen, die niet zich juist niet in een hokje mán of vrouw voelen. Hokjesloos óf een nieuw hokje. Want een man, die zich op een bepaalde dag ineens meer vrouw voelt, kan niet zomaar een damestoilet in lopen. En een vrouw, die zich niet helemaal vrouw voelt, maar geen operatie aan wil gaan, want ze voelt zich soms wel vrouw, kan ook niet zomaar ongestoord het damestoilet inlopen. Daar vinden allerlei mensen dus vanalles van.

En ik heb een filmpje gezien van zoiemand, die zich dus daadwerkelijk bedreigd voelde, omdat ze het damestoilet inging, maar er toch als een jongen uitzag.
Later is nu
Bossanova schreef:
04-08-2017 11:44
:)

Sommigen lijden blijkbaar aan genderfobie.

Las gisteravond dit artikel van Naomi Hoogeweij op de Jalta (the right story)-website. http://jalta.nl/binnenland/genderneutr ... n-trap-er/
Genderneutrale toiletten. Trap. Er. Niet. In.
"Toiletkit

Genderneutrale toiletten? Ik ben helemaal niet neutraal, maar een transseksuele vrouw en er dolgelukkig mee dat ik ook welkom ben op het damestoilet. Het maakt deel uit van mijn “thuiskomen” bij de sekse waarmee ik me altijd al identificeerde, evengoed als die prachtige “V” op mijn paspoort en OV kaart. Behoudens een kleine “genderqueer” minderheid (22% van de transgenders) zal je de meeste transen dan ook nooit op zo’n WC aantreffen, maar nadrukkelijk op dat van de sekse waarmee ze zich identificeren: transmannen kunnen eindelijk ook staand voor een urinoir plassen, transvrouwen blijven gevrijwaard van seksueel geweld, volgespetterde WC brillen en maken deel uit van de “sisterhood”. Affirmatie heet dat."
Ben je eindelijk het hele proces door waarbij je van geslacht bent veranderd met alles erop of eraan en kun je eindelijk gewoon net als alle anderen je thuis voelen op het dames- of herentoilet... wordt je die voldoening door de neus geboord!

Dank voor het artikel. Ook een interessant en begrijpelijk standpunt.
Dreamer schreef:
04-08-2017 12:08
Ik geloof ook best dat als we hokjes wéghalen (ooooh.. genderneutraal), mensen minder last ondervinden van hun meer mannelijke of vrouwelijke gedrag. Waar ik hier toch weer tegenaan loop is dat genderneutraal voor veel mensen gelijk staat aan transgender. Maar er zijn dus mensen, die niet zich juist niet in een hokje mán of vrouw voelen. Hokjesloos óf een nieuw hokje. Want een man, die zich op een bepaalde dag ineens meer vrouw voelt, kan niet zomaar een damestoilet in lopen. En een vrouw, die zich niet helemaal vrouw voelt, maar geen operatie aan wil gaan, want ze voelt zich soms wel vrouw, kan ook niet zomaar ongestoord het damestoilet inlopen. Daar vinden allerlei mensen dus vanalles van.

En ik heb een filmpje gezien van zoiemand, die zich dus daadwerkelijk bedreigd voelde, omdat ze het damestoilet inging, maar er toch als een jongen uitzag.
Was dat een filmpje opgenomen in Nederland of in de VS? Ik gok de VS...
Dreamer schreef:
04-08-2017 12:08
Ik geloof ook best dat als we hokjes wéghalen (ooooh.. genderneutraal), mensen minder last ondervinden van hun meer mannelijke of vrouwelijke gedrag. Waar ik hier toch weer tegenaan loop is dat genderneutraal voor veel mensen gelijk staat aan transgender. Maar er zijn dus mensen, die niet zich juist niet in een hokje mán of vrouw voelen. Hokjesloos óf een nieuw hokje. Want een man, die zich op een bepaalde dag ineens meer vrouw voelt, kan niet zomaar een damestoilet in lopen. En een vrouw, die zich niet helemaal vrouw voelt, maar geen operatie aan wil gaan, want ze voelt zich soms wel vrouw, kan ook niet zomaar ongestoord het damestoilet inlopen. Daar vinden allerlei mensen dus vanalles van.[...]
Maar oke... dan voel ik me vandaag meer man dan vrouw. Hoezo eigenlijk? Wat is dat toch, dat 'je man voelen'? En hoe uit zich dat? Ik ga (met rok en tasje ? - maar me heul erg man voelend) dus het mannentoilet in, om te benadrukken (tegenover wie? mezelf? of moet de wereld je per se steeds daarin erkennen?) dat ik me vandaag zo man voel?

Of kleed ik me vandaag - me man voelend - gewoon in spijkerbroek en trui. En maak gebruik van het toilet dat toevallig voor handen is. Of gewoon die van de vrouwen, omdat het meer om het doen van mijn behoefte gaat dan om wáár dat nu precies is?
Je voelt je man... en dan kun je ineens alleen nog maar goddelijk pissen op het herentoilet? En als je toevallig een vagina hebt, hoe doe je dat dan met een urinoir?

Echt, ik snap de behoefte niet. Behalve die aan een wc.

En hoe vaak maken we nu eigenlijk gebruik van openbare toiletten? Ik zelden of nooit. Als ik me wisselend of stabiel iemand van een andere sekse voel dan die ik heb, dan zou ik toch zelden een probleem hebben als het om openbare toiletten gaat.
Bossanova schreef:
04-08-2017 12:13
Was dat een filmpje opgenomen in Nederland of in de VS? Ik gok de VS...
Het naar aanleiding van de ophef hier in Nederland. Een uitleg van een genderneutraal persoon, zeg maar, hoe die zich hierbij voelt.

Dus ... ik gok in Nederland ;-)
Later is nu
Case-je schreef:
04-08-2017 12:23
Maar oke... dan voel ik me vandaag meer man dan vrouw. Hoezo eigenlijk? Wat is dat toch, dat 'je man voelen'? En hoe uit zich dat? Ik ga (met rok en tasje ? - maar me heul erg man voelend) dus het mannentoilet in, om te benadrukken (tegenover wie? mezelf? of moet de wereld je per se steeds daarin erkennen?) dat ik me vandaag zo man voel?

Of kleed ik me vandaag - me man voelend - gewoon in spijkerbroek en trui. En maak gebruik van het toilet dat toevallig voor handen is. Of gewoon die van de vrouwen, omdat het meer om het doen van mijn behoefte gaat dan om wáár dat nu precies is?
Je voelt je man... en dan kun je ineens alleen nog maar goddelijk pissen op het herentoilet? En als je toevallig een vagina hebt, hoe doe je dat dan met een urinoir?

En hoe vaak maken we nu eigenlijk gebruik van openbare toiletten? Ik zelden of nooit. Als ik me wisselend of stabiel iemand van een andere sekse voel dan die ik heb, dan zou ik toch zelden een probleem hebben als het om openbare toiletten gaat.
Zo fijn voor je, dat je het niet snapt!

Echt
Zo
Fijn

en nee.. die vrouw, die zich op een moment meer man voelt, kan niet 'goddelijk pissen' op een urinoir en gaat dus tóch naar het damestoilet. DAAAR is dan ook het probleem, van vrouwen, die zich 'aangerand' voelen en 'onveilig' omdat er een 'man' op hun toilet komt. Snapje?
Later is nu
Dreamer schreef:
04-08-2017 12:24
Het naar aanleiding van de ophef hier in Nederland. Een uitleg van een genderneutraal persoon, zeg maar, hoe die zich hierbij voelt.

Dus ... ik gok in Nederland ;-)
Dat je een filmpje hebt gezien is zekerweten niet relevant voor het topic, Dreamer, het filmpje zelf misschien wel. :-D Care to share?
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 04-08-2017 12:33
2.04% gewijzigd
Case-je schreef:
04-08-2017 12:23

Ik heel vaak, ben veel onderweg.
Als ik het over de staat van de openbare toiletten ga hebben kan ik nog wel een boekje opendoen (lees: Zit ik hier morgenochtend nog te ranten).
Mijn enige angst is dat het een soort bezuiniging is: Nog minder openbare toiletten want ipv heren/dames nu de helft en 1 soort in nieuwe gebouwen.
Het gebouw waar ik werk is net opgeleverd en alle dames waren zielsgelukkig met de ruime en vooral VEEL toiletten (elke etage 3 keer 5 per gender en heel ruim opgezet).
Genderneutraal zie ik zo gebeuren dat er dan maar gierig de helft wordt gebouwd in het vervolg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven