Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
05-08-2017 19:10
Hoe weet je dan wanneer je nog mevrouw of mijnheer kan gebruiken? Ik vind het nogal onbeschoft om vreemden en dan vooral ouderen bij hun voornaam te noemen.
En hoe onbeschoft is het als je een meneer per ongeluk mevrouw noemt, of andersom? En als iemand zich geen meneer en geen mevrouw voelt, hoe onbeschoft is het dan dat jij dat wel even beslist?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
05-08-2017 19:14
En hoe onbeschoft is het als je een meneer per ongeluk mevrouw noemt, of andersom? En als iemand zich geen meneer en geen mevrouw voelt, hoe onbeschoft is het dan dat jij dat wel even beslist?
Dus we gaan 99,9% van de bevolking onbeschoft aanspreken, om die 0,1% (misschien nog wel minder) tegemoet te komen. Wat een onzin zeg.

Als ik twijfel of iemand een man of vrouw is, dan houd ik dat in een gesprek in het midden. Bij een brief schrijf ik dan "" Geachte heer/mevrouw,". Ik zie niet in wat daar dan onbeschoft aan is.
Pientjexxxx schreef:
05-08-2017 19:39
Dus we gaan 99,9% van de bevolking onbeschoft aanspreken, om die 0,1% (misschien nog wel minder) tegemoet te komen. Wat een onzin zeg.

Als ik twijfel of iemand een man of vrouw is, dan houd ik dat in een gesprek in het midden. Bij een brief schrijf ik dan "" Geachte heer/mevrouw,". Ik zie niet in wat daar dan onbeschoft aan is.
Het is ook niet onbeschoft, wie komt daar nou bij?
Maar het idee is dat je misschien helemaal geen mevrouw of meneer hoeft te zeggen, maar gewoon geachte P. van het Vivaforum, of beste Pientje. En klaar ben je. Als je daarmee nou een paar mensen een plezier kunt doen, dan is het toch een kleine moeite?
Wat eten we vanavond?
Waarom is iemand bij de voornaam aanspeken onbeschoft?
Ginerva schreef:
05-08-2017 18:26
De meeste transgenders weten dit wel. Het gaat om een groep die gender neutraal is, het woord zegt het eigelijk al, deze mensen passen niet in het hokje vrouw of man maar zijn neutraal.

Heeft zich ooit bij de NS / gemeente / school / museum of ergens dan ook een "het" gemeld met de mededeling dat "het" problemen heeft een keuze te maken bij een toilet?

Of een probleem met het omroepen dames / heren
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
05-08-2017 20:06
Heeft zich ooit bij de NS / gemeente / school / museum of ergens dan ook een "het" gemeld met de mededeling dat "het" problemen heeft een keuze te maken bij een toilet?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Waar komt de term "gender-neutraal" eigenlijk vandaan? Waarom Engels, waarom niet gewoon geslachtsneutraal?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
hollebollegijs schreef:

Ik weet niet of iemand zich gemeld heeft bij overheidsinstellingen en/of de ns hierover
pejeka schreef:
05-08-2017 20:10
Waar komt de term "gender-neutraal" eigenlijk vandaan? Waarom Engels, waarom niet gewoon geslachtsneutraal?
Dat zou wat mij betreft ook mogen.
hollebollegijs schreef:
Heeft zich ooit bij de NS / gemeente / school / museum of ergens dan ook een "het" een persoon/ iemand gemeld met de mededeling dat "het" diegene problemen heeft een keuze te maken bij een toilet?

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En meer dan twee geslachten zijn er nou eenmaal niet, man of vrouw. En hoe iemand zich voelt of wenst te identificeren, is helemaal aan die persoon zelf, maar dan nog valt hij/zij ergens onder man of vrouw. Zelfs als ik biologisch man ben, en me toch als vrouw wens te presenteren, heb ik toch zelf de keuze of ik me aangesproken voel als man of vrouw als er "dames en heren" wordt gezegd? Daarmee zegt toch niemand dat ik in een rol of geslacht gedwongen word die ik zelf niet wil? Dus wat is het probleem?
pejeka schreef:
05-08-2017 20:14
En meer dan twee geslachten zijn er nou eenmaal niet, man of vrouw. En hoe iemand zich voelt of wenst te identificeren, is helemaal aan die persoon zelf, maar dan nog valt hij/zij ergens onder man of vrouw. Zelfs als ik biologisch man ben, en me toch als vrouw wens te presenteren, heb ik toch zelf de keuze of ik me aangesproken voel als man of vrouw als er "dames en heren" wordt gezegd? Daarmee zegt toch niemand dat ik in een rol of geslacht gedwongen word die ik zelf niet wil? Dus wat is het probleem?
Lees je eens in zou ik zeggen.
gedanst schreef:
05-08-2017 20:28
Lees je eens in zou ik zeggen.
Want er zijn miljoenen mensen in Nederland die elke dag weer in een depressie schieten omdat de NS "dames en heren" zegt ofzo?
pejeka schreef:
05-08-2017 20:14

Volgens de dames hier zijn er 6 of zelfs meer geslachten. Ja, ja, echt, ze geloven het O_O :facepalm:
En 31+ "genders" of zoiets. O_o
hollebollegijs schreef:

Ik las gisterenavond of vanochtend (volgens mij op nu.nl) dat de media verkeerde aannames heeft gedaan n.a.v. een onderzoek dat gedaan was door het Rutgershuis. Er stond volgens mij dat het helemaal niet tot problemen leidt voor transgenders. Heeft iemand dat artikel hier al geplaatst? Ik kan het niet meer vinden.
Maar waar het mij met name om gaat is dit. Laten we Amsterdam nemen. Hele werkgroepen en beleidsgroepen zijn er nu mee bezig om vooral genderneutraal te gaan opereren. Woordenlijsten worden uitgebracht, richtlijnen. Kost allemaal zonder twijfel een berg geld, want ook allerlei gemeentelijke communicatie moet nu aangepast worden. En dan denk ik echt: sorry hoor, maar is er nou echt NIKS belangrijkers om je geld aan uit te geven? Ouderenzorg, jeugdzorg, allemaal terreinen waarop de gemeentes roepen dat er geen geld meer voor is, maar dan wél miljoenen om een project ten aanzien van genderneutraal beleid op te zetten en in te richten? Waar liggen dan je prioriteiten?
Apart dat het artikel niet meer te vinden is. Was zeker niet politiekcorrect genoeg.
tampontouwtje schreef:
05-08-2017 20:32
Ik las gisterenavond of vanochtend (volgens mij op nu.nl) dat de media verkeerde aannames heeft gedaan n.a.v. een onderzoek dat gedaan was door het Rutgershuis. Er stond volgens mij dat het helemaal niet tot problemen leidt voor transgenders. Heeft iemand dat artikel hier al geplaatst? Ik kan het niet meer vinden.
AfbeeldingAfbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
O ja het was de NOS site. Bedankt! Ik had bezoek, wist het niet meer precies!
Gender is iets anders dan geslacht, maar dat is in dit topic al meerdere keren uitgelegd.
Ik zou ook graag zien dat er meer geld naar de zorg gaat, maar dat laat onverlet dat ik het niet verkeerd vind eens na te denken over gender en maatschappij.

Hoeft van mij ook geen miljoenen te kosten. Maar ik heb toch echt wel ervaring met mensen die niet in een hokje passen en de eenzaamheid die ze daarbij kunnen ervaren wanneer mensen die ze vertrouwden ineens bleken te vinden dat het allemaal maar aanstellerij was.
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 21:00
35.00% gewijzigd
vrouwjagersma schreef:
05-08-2017 20:57
Gender is iets anders dan geslacht, maar dat is in dit topic al meerdere keren uitgelegd.
Ik zou ook graag zien dat er meer geld naar de zorg gaat, maar dat laat onverlet dat ik het niet verkeerd vind eens na te denken over gender en maatschappij.
Wat valt er over na te denken?
tampontouwtje schreef:
05-08-2017 20:59
Wat valt er over na te denken?
Zo veel. Waarom liggen er op de meisjesafdeling bij de kledingzaken alleen shirts met bloemen en balletdanseressen en geen shirts met trekkers? Mijn jongste wil later graag piraat worden, maar volgens de Karweifolder moet ze een prinsessenkamer.
Ik ben een alleszins redelijke moeder, maar voldoe verder aan weinig vrouwenclichées. Ik moet altijd maar aanhoren, half grappend, hoe vreemd mijn interesses zijn. Waarom is er zoveel commentaar op vrouwen zonder lippenstift, of mannen met eyeliner.

Algemeen gesteld: waarom leggen wij zulke specifieke vrouw/man-beelden aan onszelf en onze kinderen op? Waarom lijkt het belangrijker te zijn binnen je hokje te passen dan gewoon een goed en deugdzaam mens te zijn?
Ginerva schreef:
Waarom is iemand bij de voornaam aanspeken onbeschoft?
Dat je dat nog moet vragen! Als je een onbekende van 80 aanspreekt met "Mien wilt u hier plaatsnemen", dan begrijp je het toch niet helemaal. Waarom is het onbeschoft als ik jou met mevrouw aanspreek? (Vooropgesteld dat je duidelijk als vrouw herkenbaar bent.)
pejeka schreef:
05-08-2017 20:41
Maar waar het mij met name om gaat is dit. Laten we Amsterdam nemen. Hele werkgroepen en beleidsgroepen zijn er nu mee bezig om vooral genderneutraal te gaan opereren. Woordenlijsten worden uitgebracht, richtlijnen. Kost allemaal zonder twijfel een berg geld, want ook allerlei gemeentelijke communicatie moet nu aangepast worden. En dan denk ik echt: sorry hoor, maar is er nou echt NIKS belangrijkers om je geld aan uit te geven? Ouderenzorg, jeugdzorg, allemaal terreinen waarop de gemeentes roepen dat er geen geld meer voor is, maar dan wél miljoenen om een project ten aanzien van genderneutraal beleid op te zetten en in te richten? Waar liggen dan je prioriteiten?
Dit dus. Helemaal met je eens. Het is natuurlijk handig als je je druk maakt om onbenullige zaken. Dat leidt de aandacht af van het feit dat je veel grotere problemen links laat liggen. Zoals het geweld tegen homo's. Het lijkt mij dat Amsterdam zich daar veel drukker over mag maken. Het is natuurlijk schandalig dat homo's niet eens meer hand in hand over straat durven te lopen. Het is veel eenvoudiger om een ander bordje op een toiletdeur te schroeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven