Werk & Studie alle pijlers

Bereikbaar op vakantie?

05-08-2017 21:37 106 berichten
Ik werk als communicatie manager voor een app developer. Ze staan al een tijdje op het punt om een game uit te brengen, maar hebben het nu zo lang uitgesteld dat de kans groot is dat de release midden in mijn vakantie valt. Toen ik mijn baas laatst de vriendelijke reminder gaf dat ik eind deze maand drie weekjes naar het buitenland vertrek (het is nogal een warhoofd) vroeg hij me koeltjes of ik die vakantie niet even kon verzetten. Gezien de game release al voor het voorjaar gepland stond hebben mijn vriend en ik onze reis juist laat in het seizoen geboekt, daar zijn ze toentertijd ook akkoord mee gegaan. Dus nee, verplaatsen is voor mij geen optie. Ik heb in overleg daarom twee mensen van buitenaf geregeld die de social media in de gaten houden, mocht de game in mijn vakantie uitkomen dan kunnen zij alle reacties monitoren. Dat is heel fijn, maar nu heb ik er lucht van gekregen dat ze alsnog willen dat ik bereikbaar ben op vakantie, iets waar ik fel op tegen ben. Ik heb nogal een stressvolle baan, die vakantie heb ik juist nodig om mijn hoofd leeg te maken en straks weer met een frisse blik te beginnen. Aan de andere kant heb ik ook een vrij belangrijkse functie en is het heel onhandig dat ik op het hoogtepunt van de release niet te bereiken ben. Dilemma... wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wie bepaald overigens de releasedatum van een product in jullie organisatie? Alleen Development omdat het product klaar is? Of ook MarCom en Sales omdat jullie weten dat het de juiste tijd er voor is... Omdat er geen andere releases van concurrenten tegenover staan, of je doelgroep die week het beste benaderbaar is?
Ik vermoed alleen omdat development het product klaar heeft, klopt dat? Maar daar zou jij als Communicatie ook een stem in moeten hebben. Wordt er niet volgens scrum gewerkt bij jullie? Een team zou toch zeker 2 maanden van te voren moeten kunnen zeggen wanneer ze de go-live hebben gepland? Hoe komt het dat ze dat nog niet kunnen zeggen in deze fase?
Ik vind dat er wel erg makkelijk gezegd wordt dat niemand onmisbaar is.
Zo´n release is vast erg belangrijk voor het bedrijf en ik zou denken ook voor TO zelf, gezien haar functie. Mn in je eerste baan wil je zoiets zelf toch ook liever niet missen? Ik zeg niet dat je je vakantie persé moet verzetten maar is (beperkt) bereikbaar zijn werkelijk zo´n groot probleem? Zeker als er twee mensen zijn die de boel in de gaten houden.
Wat mij betreft hangt het ook af van je salaris. Verdien je goed, dan hoort het er er misschien toch bij.
Mits mogelijk natuurlijk, want ik weet niet wat voor vakantie je gaat vieren.
Ik begrijp andersom geredeneerd niet dat je in deze fase niet bereikbaar WIL zijn.
Het gaat om iets dat heel veel geld in het laatje gaat brengen, waardoor oa jij betaald kan worden. Daarnaast zijn dit soort dingen de kers op de taart als het goed is.
Ik heb nu een soort funjob maar ben voor bepaalde zaken gewoon bereikbaar. Omdat ik het gewoon leuk vindt en omdat het me verzekerd van eerste keuze voor een lastige doelgroep of een goed contact.
Of me een boel werk scheelt.
Als jij dit niet goed oppakt heb je straks na je vakantie extra veel werk lijkt me plus andere negatieve gevolgen. Ik had hier zelf bovenop willen zitten en mijn vakantie anders ingericht of niet gegaan.

Maargoed, ik was het type dat de eerste paar jaar na de studie geen vakantie opnam, vergat het steeds. Werkte tijdens mijn studie full time ernaast dus alleen maar werken was al relaxt.
Ik snap kortom niet dat je dit kan ervaren in je eerste werkjaar en vraag me af of je wel in een voor jou goede functie zit dan.
Ik vind het ook niet zo heel tof naar je collega's toe. Tuurlijk kunnen jouw backups heel veel oppakken maar ik denk dat bij zoiets belangrijks is dat jij ook je support toont door in urgente gevallen toch iig telefonisch bereikbaar te zijn.

Bovendien, met zo'n milestone zou ik gewoon zelf aan het werk willen. Dit zijn toch juist de mooie momenten? Zou ik zelf niet willen missen.
lady_day wijzigde dit bericht op 06-08-2017 08:56
Reden: per ongeluk gequote
77.67% gewijzigd
Ceylon schreef:
05-08-2017 23:25
Dit is jouw eerste vakantie in een baan? Onthoud goed dat, wat je nu doet, standaard gaat zijn voor de rest van de tijd dat je daar werkt. Wat iemand al zei; ze stellen het al maanden uit, zo kun je nooit weg.

Maar ik zou nu van je willen weten hoeveel salaris je krijgt. Is dat een beetje een leuk bedrag, zeg rond de 3000 netto per maand, dan moet je niet zeuren. Krijg je maandelijks gewoon rond het minimum, dan zou ik mijn baas iets anders vertellen.
Ik krijg €2000 netto p.m. zonder reiskosten. Voor deze vakantie maak ik ook nog eens een groot deel van mijn vakantiedagen op.
yoshe schreef:
06-08-2017 07:06
Wie bepaald overigens de releasedatum van een product in jullie organisatie? Alleen Development omdat het product klaar is? Of ook MarCom en Sales omdat jullie weten dat het de juiste tijd er voor is... Omdat er geen andere releases van concurrenten tegenover staan, of je doelgroep die week het beste benaderbaar is?
Ik vermoed alleen omdat development het product klaar heeft, klopt dat? Maar daar zou jij als Communicatie ook een stem in moeten hebben. Wordt er niet volgens scrum gewerkt bij jullie? Een team zou toch zeker 2 maanden van te voren moeten kunnen zeggen wanneer ze de go-live hebben gepland? Hoe komt het dat ze dat nog niet kunnen zeggen in deze fase?
Het maakt niet uit wie de releasedatum bepaalt. Er is altijd wel iemand afwezig. Als de release wordt uitgesteld wegens de vakantie van TO is op dat moment wel weer iemand anders weg. Ik zie het altijd heel simpel: als werknemer wat flexibeler is, is de werkgever dat op andere monenten ook (mijn ervaring na bijna 30 jaar werken).

(En scrum is niet zaligmakend; het is slechts 1 van de opties die onder bepaalde omstandigheden kan werken)
Het-groepje schreef:
06-08-2017 08:35
Ik begrijp andersom geredeneerd niet dat je in deze fase niet bereikbaar WIL zijn.
Het gaat om iets dat heel veel geld in het laatje gaat brengen, waardoor oa jij betaald kan worden. Daarnaast zijn dit soort dingen de kers op de taart als het goed is.
Ik heb nu een soort funjob maar ben voor bepaalde zaken gewoon bereikbaar. Omdat ik het gewoon leuk vindt en omdat het me verzekerd van eerste keuze voor een lastige doelgroep of een goed contact.
Of me een boel werk scheelt.
Als jij dit niet goed oppakt heb je straks na je vakantie extra veel werk lijkt me plus andere negatieve gevolgen. Ik had hier zelf bovenop willen zitten en mijn vakantie anders ingericht of niet gegaan.

Maargoed, ik was het type dat de eerste paar jaar na de studie geen vakantie opnam, vergat het steeds. Werkte tijdens mijn studie full time ernaast dus alleen maar werken was al relaxt.
Ik snap kortom niet dat je dit kan ervaren in je eerste werkjaar en vraag me af of je wel in een voor jou goede functie zit dan.
Ja dat zou je zeggen inderdaad. Ik zal er aan toevoegen dat ik het afgelopen jaar een beetje op de achtergrond heb zitten werken, de mannen wisten niet zo goed wat ze met me aanmoesten. Mijn communicatieplannen vonden ze een ver-van-mijn-bed show, social media maar onzin en afleiding. Die app afkrijgen, dat was de focus. Ik voelde me altijd een beetje die ene stagiaire die ze aan het werk moesten houden, probeerde elke keer met initiatieven te komen die weer in de wind geslagen werden. Echt veel binding kreeg ik dus ook niet met het team en het product.

Wat ik me ook afvraag is: als dit zo'n belangrijke tijd is, waarom hebben ze mijn vakantie toentertijd goedgekeurd en niet gezegd dat ze niet zeker wisten of de release zou worden verschoven. Daar had ik ook respect voor gehad en dan had ik niets geboekt. Het zijn gewoon gehaaide kerels die even kijken hoe ver ze me krijgen. Alle content en protocollen liggen klaar, en heb twee extra krachten geregeld die alles online zetten en monitoren. Veel kan de baas ook zelf, en heeft hij ook tijd voor nu hij niet meer hoeft te developen. Gezien de delay die ze al hadden verwacht ik ook niet dat de release echt midden in mijn vakantie valt, maar er moet natuurlijk wel een backup plan zijn.

Voor de mensen die zich afvragen of ik wel in een goede functie zit: ik ben begin dit jaar afgestudeerd, deze baan aangeboden gekregen. Titel is communicatie manager, maar dat is alleen wanneer het hen uitkomt. Als ik uit mezelf met ideetjes en plannen kom dan is het allemaal te moeilijk en gedoe, maar als het uit hun hoofd komt is het fantastisch en moet het gelijk uitgevoerd worden, ook al adviseer ik soms tegen. Eigenlijk ben ik doorgaans dus een beetje eem stagiaire, met uitschieters naar zwaar verantwoordelijke managers taken. Waarvan ik me soms ook afvraag of ik daar al genoeg expertise voor in huis heb (maak er iig wel het beste van). Zit ik dus in de juiste functie? Dat denk ik niet.

Dus conclusie: enige bereikbaarheid lijkt me duidelijk niet te voorkomen, dus dat ga ik afspreken. Bijvoorbeeld 1x per dag mail checken en dan alleen de allerbelangrijkste dingen. Er zitten vervangers die kunnen schakelen met de baas als ze iets niet weten, dus in principe hebben ze mij niet nodig. Na de vakantie met frisse moed aan de slag, wel met één oog op een andere baan. Iets waar ik als junior wat beter tot mijn recht kom :)

Bedankt allemaal!
Kirikou schreef:
06-08-2017 08:17
Ik vind dat er wel erg makkelijk gezegd wordt dat niemand onmisbaar is.
Zo´n release is vast erg belangrijk voor het bedrijf en ik zou denken ook voor TO zelf, gezien haar functie. Mn in je eerste baan wil je zoiets zelf toch ook liever niet missen? Ik zeg niet dat je je vakantie persé moet verzetten maar is (beperkt) bereikbaar zijn werkelijk zo´n groot probleem? Zeker als er twee mensen zijn die de boel in de gaten houden.
Wat mij betreft hangt het ook af van je salaris. Verdien je goed, dan hoort het er er misschien toch bij.
Mits mogelijk natuurlijk, want ik weet niet wat voor vakantie je gaat vieren.
Het hangt niet af van het salaris maar van de functie. Als het van het salaris zou afhangen vallej alle startups stil tijdens de vakantieperiode....
Tsja, ik zou eerst samen bepalen wanneer het juiste moment voor de release is. Is dat wel midden in de zomervakantie? En wat doen concurrenten?
every journey starts with a single step
nootboek schreef:
05-08-2017 22:06
Dat je de vakantie niet wil verzetten, is dat vooral onwil of praktisch/financieel gezien erg moeilijk? Dat zou voor mij nogal uitmaken. Gewoon uit principe niet willen verschuiven, daar heb je waarschijnlijk alleen jezelf mee. MAar als het echt lastig is dan zou ik er idd niet aan beginnen om alles om te gooien want waarschijnlijk komt het nooit echt goed uit. Dus dan toch maar gewoon afspreken hoe en wanneer je bereikbaar bent.
Wat mij betreft praktisch, onwil vanuit de partner. Op zijn werk kan niet iedereen tegelijk weg, daarom plannen ze dit ruim van te voren al in. Verschuiven kan dus niet. Trip zouden we kunnen cancellen (wel geld weg maar goed), maar dan zit hij drie weken te niksen thuis. Dat zal hij me niet in dank afnemen, vooral omdat het zo kort dag is. Daarnaast zul je net zien dat de release wéér verschoven is en gewoon na mijn vakantie valt. En de toon is dan gezet: vakanties worden in het vervolg met gemak verschoven als het niet uitkomt. Dat is ook niet goed.

Het is voor hen denk ik ook een les hoe ze met vakantie om moeten gaan. Van het development team zijn er ook een aantal weg geweest, ook met het idee "in de zomer hebben we de release al achter de rug". Kei onhandig als Head Design weg is en er moet op zijn gebied nog van alles af, maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen. Ze zullen dus of vakanties onder voorwaarde moeten goedkeuren, of een plan B in huis moeten hebben en beter gaan plannen.
Verder ben ik wat minder bereidwillig dan de meesten hier lijkt het. Je hebt geen superhoog managerssalaris, waar het inherent is dat je altijd bereikbaar bent. Ik zou en gewoon op vakantie gaan en niet bereikbaar zijn. En als jij zo onmisbaar bent dan stellen ze de release nog maar twee weken uit. Ze betalen je voor je tijd en niet voor je priveleven. Gewoon duidelijk zijn.
every journey starts with a single step
Als jij je backups op orde hebt, dan kan ik me niet voorstellen dat je op stel en sprong terug zou moeten. Jouw collega's weten dat je op vakantie bent en als het voor alle partijen duidelijk is dat je niet voor elk wissewasje gestoord kunt worden maar wel (telefonisch) bereikbaar bent in noodgevallen, dan is dat toch een prima compromis? De kans is groot dat ze alles zelf wel oplossen.

Dat je compleet niet 'gestoord' wilt worden voor iets wat blijkbaar zo belangrijk voor jullie en het bedrijf is, vind ik nogal inflexibel. Met zo'n werkhouding vrees ik dat je het nog erg lastig gaat krijgen in je carriere.
firedraakje schreef:
06-08-2017 09:36
Tsja, ik zou eerst samen bepalen wanneer het juiste moment voor de release is. Is dat wel midden in de zomervakantie? En wat doen concurrenten?
Echt, dit. Zo belangrijk om het goede moment te bepalen. En die bepaal jij en niet de developement afdeling.
Vanuit je rol als communicatiemanager zou je dus mede moeten bepalen wanneer de releasedatum is.
viva1966 schreef:
06-08-2017 09:26
Het hangt niet af van het salaris maar van de functie. Als het van het salaris zou afhangen vallej alle startups stil tijdens de vakantieperiode....
Dat het inherent aan haar functie is, zei ik eerder al :)
Zo te lezen gaat het om een jong bedrijf, waar men, net als jij, nog veel moet leren :)
Je klinkt niet echt enthousiast over je werkplek, dus verder kijken na je vakantie lijkt me geen slecht idee.
Lady_Day schreef:
06-08-2017 10:10
Dat je compleet niet 'gestoord' wilt worden voor iets wat blijkbaar zo belangrijk voor jullie en het bedrijf is, vind ik nogal inflexibel. Met zo'n werkhouding vrees ik dat je het nog erg lastig gaat krijgen in je carriere.
Ik snap TO wel, ze voelt geen binding met het bedrijf, wordt niet voor vol aangezien. Haar ideeën worden weggewuifd, als een ander een idee heeft moet ze op komen draven. Als mijn hart niet bij de organisatie ligt waar ik voor werk, dan loop ik ook minder hard. TO past gewoon niet bij dit bedrijf. Ik raad haar aan zsm iets anders te zoeken.
Sjrrn schreef:
06-08-2017 08:57
Ik krijg €2000 netto p.m. zonder reiskosten. Voor deze vakantie maak ik ook nog eens een groot deel van mijn vakantiedagen op.

2 netto is niet heel weinig als je starter bent denk ik (afhankelijk van leeftijd )

En duh uiteraard kost vakantie je dagen. Je hebt er meestal zo rond de 25. 3 weken is 15 dagen. Niets abnormaals aan.
En kosten moet werkgever vergoeden als je niet op vakantie kan.
yoshe schreef:
06-08-2017 10:15
Echt, dit. Zo belangrijk om het goede moment te bepalen. En die bepaal jij en niet de developement afdeling.
Vanuit je rol als communicatiemanager zou je dus mede moeten bepalen wanneer de releasedatum is.
Misschien kun je het naar je toe draaien met deze denktrant.
'ik vind dat de releasedatum naar dan en dan moet. Inhoudelijk hier en hier om (vakantieperiode etc).
De datum wordt dus (dan en dan, jou gunstig moment) want dan is bladiebla en dit en dat ook in stelling gebracht en (verzin wat).
Zoals afgesproken ben ik tot dan en dan op vakantie, dit en dit is al in gang gezet dus datum x gaat hem worden'
Gezeur over datum
Nog een keer herhalen.
Desnoods laten zien dat je datum x al hebt gecommuniceerd naar die en die.
Je wil toch al weg en ze nemen je toch al niet serieus. Zet het dan naar je hand en je niet buitenspel laten zetten.
Anders maak je je functie overbodig.
Wie weet wat je ermee wint en hoe je daarna je werk leuker kunt invullen.
yoshe schreef:
06-08-2017 10:17
Ik snap TO wel, ze voelt geen binding met het bedrijf, wordt niet voor vol aangezien. Haar ideeën worden weggewuifd, als een ander een idee heeft moet ze op komen draven. Als mijn hart niet bij de organisatie ligt waar ik voor werk, dan loop ik ook minder hard. TO past gewoon niet bij dit bedrijf. Ik raad haar aan zsm iets anders te zoeken.
Daar heb je zeker gelijk in, maar binding kost tijd. Bovendien zul je bij elk bedrijf tegen dingen aanlopen die je niet aanstaan of die je liever anders ziet. Maar om nou de poot stijf te houden vind ik ook nogal ver gaan. Ik denk dat er best over gepraat kan worden wat 'bereikbaarheid' inhoudt.

Als mijn collega op vakantie is en ik haar back up ben dan zal ik haar absoluut niet snel storen, maar als er echt wat is waarvoor ik haar nodig heb, dan weet ik dat ik haar kan appen. En omgekeerd werkt het ook zo. Gebeurt het vaak? Nee, bijna nooit. Maar ik vind het wel fijn dat ik de mogelijkheid heb als er iets is waar ik niet uitkom.

Ik ben het met je eens dat TO niet past bij het bedrijf waarvoor ze werkt, maar ik weet ook dondersgoed dat het bij veel bedrijven not done is om gewoon 3 weken niet bereikbaar te zijn in dit soort functies. Dus enige flexibiliteit zal wel vereisd worden van TO, waar ze ook gaat.
poldervrouw schreef:
06-08-2017 10:26
2 netto is niet heel weinig als je starter bent denk ik (afhankelijk van leeftijd )

En duh uiteraard kost vakantie je dagen. Je hebt er meestal zo rond de 25. 3 weken is 15 dagen. Niets abnormaals aan.
2000 netto is zelfs behoorlijk veel voor een starter in de communicatie. Daar mag ook vest wat tegenover staan.
Ik vind dat je bereikbaar moet zijn. Van zodra je een functie hebt met een bepaalde verantwoordelijkheid, dan hoor je nu eenmaal bereikbaar te zijn. Niet 24:24, maar 1x/dag je mails checken of een telefoon beantwoorden bij "noodgevallen", dat hoort bij die verantwoordelijkheid en dat is onafhankelijk van je loon.

Ik werk aan de universiteit, dus mijn loon is echt niet megahoog. Maar op vakantie gebeurt het heel vaak dat ik via whatsapp mijn PhD-student help of dat ik via mail wat zaken regel met de persoon die mijn lesuren overneemt.

Als ik het goed begrijp heb jij aan enkele collega's gevraagd om bepaalde delen van jouw project op te volgen (social media), dan is het ook logisch dat zij jou kunnen bereiken in geval van nood.

Waarschijnlijk lossen ze zelf wel alles op, maar als blijkt dat je toch een aanzienlijk deel van je vakantie hebt moeten investeren in je werk, kan je achteraf vragen of die vakantiedagen gecompenseerd krijgt (ofwel als loon, ofwel als extra vakantiedagen). In het slechtste geval ben jij een paar halve dagen aan het werk, terwijl je vriend in z'n eentje aan het zwembad ligt / in de bergen wandelt / een tempel bezoekt / ... Dat lijkt me dan nog altijd leuker dan drie weken thuisblijven.
gelderka schreef:
05-08-2017 22:36
1. Vakantie = vakantie. Dus niet 'bereikbaar' want je kunt niet telefonisch gaan vergaderen en dan weer halfnaakt op het strand aan de rosé liggen. Gaat niet.
2. Verplaatsen is wél een optie. Als je geboekt hebt, is je baas gerechtigd om alle gemaakte kosten te vergoeden, en verplicht om een datum te bespreken die niet meer verzet wordt.

Het kan dus wel, een release én niet bereikbaar. Alleen niet helemaal gratis (voor je baas)
Zo werkt het niet hé, met management.
Je hebt management en Management. Als TO echt Manager is, dan heeft ze ook een aandeel in het bepalen van een releasedatum.

Maar als ik het goed lees dan werkt TO bij een klein ontwikkelbedrijfje waar de term manager al vrij snel gebruikt is en niet op dezelfde hoogte staat als Management in een grote commerciele organisatie. Aan die titel zou ik dus niet te veel hangen.
Er was een tijd dat er nog geen mobieltjes en internet bestond.

Toen was men ook niet continue bereikbaar. Ook toen kwam alles meestal gewoon wel goed.

Als je zo onmisbaar bent bij die release dan stellen ze die maar uit.
Tenslotte is die al maanden uitgesteld. Dan kunnen die paar weken er ook nog wel bij.

Zo niet dan had je werkgever er maar meer druk achter moeten zetten en alles niet steeds uitstellen zodat hij ruim voor je vakantie was uitgekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven