Werk & Studie alle pijlers

Bereikbaar op vakantie?

05-08-2017 21:37 106 berichten
Ik werk als communicatie manager voor een app developer. Ze staan al een tijdje op het punt om een game uit te brengen, maar hebben het nu zo lang uitgesteld dat de kans groot is dat de release midden in mijn vakantie valt. Toen ik mijn baas laatst de vriendelijke reminder gaf dat ik eind deze maand drie weekjes naar het buitenland vertrek (het is nogal een warhoofd) vroeg hij me koeltjes of ik die vakantie niet even kon verzetten. Gezien de game release al voor het voorjaar gepland stond hebben mijn vriend en ik onze reis juist laat in het seizoen geboekt, daar zijn ze toentertijd ook akkoord mee gegaan. Dus nee, verplaatsen is voor mij geen optie. Ik heb in overleg daarom twee mensen van buitenaf geregeld die de social media in de gaten houden, mocht de game in mijn vakantie uitkomen dan kunnen zij alle reacties monitoren. Dat is heel fijn, maar nu heb ik er lucht van gekregen dat ze alsnog willen dat ik bereikbaar ben op vakantie, iets waar ik fel op tegen ben. Ik heb nogal een stressvolle baan, die vakantie heb ik juist nodig om mijn hoofd leeg te maken en straks weer met een frisse blik te beginnen. Aan de andere kant heb ik ook een vrij belangrijkse functie en is het heel onhandig dat ik op het hoogtepunt van de release niet te bereiken ben. Dilemma... wat vinden jullie?
Ik vind dat je bereikbaar moet zijn. Management hier is altijd bereikbaar. Inherent aan de functie.
Zeker met dit soort live-gangen.
Wat houdt bereikbaar zijn in?

Wat star al zegt, management geeft wel bepaalde verwachtingen en verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Deze functie komt met een aantal verantwoordelijkheden, en daarbij hoort bereikbaarheid m.i. ook bij. Zo te lezen is dit een belangrijk project waar jullie al heel lang aan werken en het hoogtepunt is de release. Het is jammer dat deze misschien in je vakantie gaat vallen maar in deze functie lijkt het mij echt heel onprofessioneel om op het moment supreme afwezig/onbereikbaar te zijn.

Ik begrijp je wel hoor, tijdens mijn vakantie en vrije tijd probeer ik het contact met mijn werk en collega's ook tot het minimale te brengen.

Misschien kan je afspraken maken mocht de release in je vakantie zijn. Hoe vaak je in de week contact hebt, welke uren en hoe lang etc. Waar je wel en niet van op de hoogte gehouden wil worden of hoe vaak en hoe je je mail binnen haalt/beantwoord. Is dat wat?
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Afspraken maken over in welke gevallen je te bereiken bent en zorgen dat er voor de rest iemand kan waarnemen.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 21:47
4.07% gewijzigd
Alternatief zou kunnen zijn dat je verlof deels ingetrokken wordt (wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen).
Ik ben als ik op vakantie ben telefonisch niet bereikbaar tenzij er een noodgeval is. Men kan mailen of whatsappen die ik dan lees wanneer ik wifi heb en tijd/zin om mail te checken.

Maar in jouw functie vind ik wel dat je toch iets van bereikbaar moet zijn, hoeft niet 24/7 want je hebt immers vakantie. Maar dat je baas je vakantie in wil trekken vind ik niet kunnen. Jij kan er niks aan doen dat hij/zij slecht kan plannen en de releasedatum steeds aanpast. En als het echt niet had gekund had hij/zij wel eens eerder met jouw in gesprek mogen gaan over dit probleem.
Zelfs de regering gaat op vakantie. Maar ze zijn wel bereikbaar voor zeer urgente zaken.
Waarom heb je geen stem in het bepalen van de release datum? Als het toch al maanden duurt maakt 2 weken ook niet uit. Ik zou maandag gewoon met zn allen om tafel en een goede release date plannen. Zoals jij het aangeeft kan dat ook nog alle kanten op. Daar kan jij geen communicatieplan op afstemmen.

Ik zou geenzins je vakantie er voor afzeggen. In het uiterste geval kan je vanaf je vakantiebestemming nog eea monitoren of bewerken. Op de meeste social media kun je vooraf berichten klaarzetten. Monitoren van reactie op dat bericht kunnen ook anderen uit je organisatie doen. Die uren zou ik overigens wel doorgeven als overwerk.
mijn leidinggevende is ook ALTIJD bereikbaar, echt zo sneu, zit ze met haar gezin in bv Engeland en dan vraagt iemand me om haar ergens op attent te maken. (Ik houd dat wel af trouwens omdat ik haar ook vrije tijd gun, maar
omdat ze haar mail wel
leest appt ze daarna altijd dat ik haar gewoon moet bellen/appen)

Ik zelf lees de groepsapp van mijn werk en mijn mail bewust niet want ik vind dat míjn functie die verantwoordelijkheid niet heeft (ik verdien ook zeker 3x minder dan leidinggevende:)

Mijn man had ook een keer zoiets vergelijkbaars als jij maar omdat het schoolvakantie was, we al geboekt hadden en we dus echt niet op ander moment konden gaan was hij gewoon bereikbaar en geloof me, dat is zó a-relaxed om steeds gebeld te worden, maar ook voor mij want dan stonden we bv op punt om kasteeltje te bezoeken, werd hij gebeld, ging de rij uit en bleef zo uurtje overleggen en kon ik in mijn eentje met 3 kinderen alle wenteltrappen op en af, grrr.

in jouw geval zou ik dus, als het enigszins mogelijk is wél je vakantie verzetten, zo dat je, áls je met vakantie bent ook echt vrij bent.
Mijn idee is dat niemand onmisbaar is maar ik denk dat het vooral aan de bedrijfscultuur ligt. Ik werkte ooit voor een bedrijf waar iedereen overwerkte en 24/7 paraat leek te staan, en je amper merkte of iemand op vakantie was of niet. Bij mijn huidige bedrijf is dat juist helemaal niet zo en de meeste mensen (ook hogere) zijn op vakantie in principe niet bereikbaar, al zal er in noodgevallen vast wel iets mogelijk zijn.

Mijn man heeft ook een hoge functie en zijn telefoon staat op vakantie ook uit. Hij checkt af en toe zijn mails als hij daar zin in heeft, vooral om te voorkomen dat zijn inbox dichtslibt. Hij heeft iemand uit zijn team die zijn zaken waarneemt ,en die persoon kan hem in geval van calamiteiten bereiken, maar het is niet zo dat jan en alleman dus kan bellen en hij op vakantie half zit te werken. Het is in alle vakanties slechts 1x voorgekomen dat er echt een probleem was en hij een middagje zat te bellen.

Dat je de vakantie niet wil verzetten, is dat vooral onwil of praktisch/financieel gezien erg moeilijk? Dat zou voor mij nogal uitmaken. Gewoon uit principe niet willen verschuiven, daar heb je waarschijnlijk alleen jezelf mee. MAar als het echt lastig is dan zou ik er idd niet aan beginnen om alles om te gooien want waarschijnlijk komt het nooit echt goed uit. Dus dan toch maar gewoon afspreken hoe en wanneer je bereikbaar bent.
nootboek wijzigde dit bericht op 05-08-2017 22:19
24.16% gewijzigd
Wel bereikbaar, maar duidelijk vooraf afspreken met baas en waarnemers over hoe en wat.
Jouw emmer loopt over zo, nu dus. Terecht, van jou uit, dat je de vraag stelt.

Het gaat echter al eerder mis. Jij hebt al uitgebreid getracht de vakantie "juist" te plannen, volgens jou dus laat in het seizoen.

Hier gaat de communicatie fout, want jouw baas wist hier niks van. Je denkt dus in je eigen tijd het goed te doen, fiets je je baas in de wielen. Niet handig. Net nu wil hij dat je bereikbaar bent (en best wel terecht zoals ik het inschat).

Toen jij in je gedachte aan het plannen was had je je baas moeten informeren. Dan had hij je kunnen corrigeren.

Voor dit jaar: slikken en accepteren.

Voor de volgende 50 jaar: op tijd overleggen en zo vroeg mogelijk op vakantie gaan, in juni zijn de dagen langer :)

Succes!
Wanneer denken ze een datum te weten voor die release? 1 dag voor je vakantie?

Ze zijn de boel al een half jaar aan 't uitstellen. Wie garandeert dat de release effectief tijdens je verlof is?
En dat je je vakantie dus niet voor niets uitstelt.
Om dan over een maand of 2 maand weer met 't zelfde probleem te zitten?

En dat continu bereikbaar ...
Ik zou best mijn mails elke 2 of 3 dagen willen lezen.
Maar daar stopt het.
Vakantie is vakantie en wie weet zit je wel in WIFI-loos gebied.
Tenzij je de big boss bent en pakweg 20.000 euro per maand vangt.
slensor schreef:
05-08-2017 22:19

Het gaat echter al eerder mis. Jij hebt al uitgebreid getracht de vakantie "juist" te plannen, volgens jou dus laat in het seizoen.

Hier gaat de communicatie fout, want jouw baas wist hier niks van. Je denkt dus in je eigen tijd het goed te doen, fiets je je baas in de wielen. Niet handig. Net nu wil hij dat je bereikbaar bent (en best wel terecht zoals ik het inschat).

Toen jij in je gedachte aan het plannen was had je je baas moeten informeren. Dan had hij je kunnen corrigeren.

Voor de volgende 50 jaar: op tijd overleggen en zo vroeg mogelijk op vakantie gaan, in juni zijn de dagen langer :)

Succes!
Waar heb jij het over? De werkgever van TO is akkoord gegaan met deze vakantie.
Inderdaad, afspraken maken en alleen uiterste noodgeval. Ik ben net afgestudeerd en vind dit nogal een moeilijke kwestie. Ook dat ik de enige commprof ben (en dus comm manager) is lastig. Misschien tijd voor een collega communicatie? :)
Tja. Ik heb een man die ook altijd bereikbaar is.. en nee daar zijn we niet blij mee maar is inherent aan zijn functie.

Zijn vakantie is zojuist gecancelled .. ik heb net alles moeten annuleren ivm project waaraan hij werkt. We staan niet de juichen :/ maar is niet anders. Werkgever vergoed de kosten (uiteraard )

Volgend jaar gaan we niet meer in de zomervakantie weg. Scheelt hoop gezeik want in de zomer is het ieder jaar gedoe. Wij verplaatsen onze zomervakantie naar de mei vakantie. Goedkoper en ook dan prima bestemmingen te vinden.
Dat er manager achter de titel staat betekent al lang niet meer dat je ook "manager" cq leidinggevende bent. Vooral in de communicatie is iedereen snel manager (ik zit ook in deze branche). Dus nee, ik vind niet dat je bereikbaar hoort te zijn.

Dan huren ze maar een zzp-er in die je een week van tevoren goed inwerkt.
Je hebt verschillende opties, je hoeft alleen te kiezen. Persoonlijk zou ik met mijn baas aan tafel gaan zitten en vragen wat zijn beeld bij bereikbaarheid is. Daarnaast zou ik mezelf wat kritische vragen stellen en de uitkomst van deze twee zaken zouden bepalend zijn voor de uitslag.
Ik lees dat het je pas afgestudeert bent en dat je vrij snel een management functie hebt gekregen. Je bent je professionele kant aan het ontwikkelen en zeker als je nieuw in zo'n functie bent kan het moeilijk zijn om de balans privé - werk goed te houden. Je geeft aan over te lopen, je vakantie duurt nog wel even. Wat heb jij nodig om tot een keuze te komen én om nu je emmer leeg te maken?

Mijn 3 opties die nu in mijn gedachten komen:
- Onbereikbaar, en ik bied twee alternatieven. Sales is communicatie, dus dat moet je wel verkocht krijgen.
- Beperkt bereikbaar, mijn voorwaarden en een behoorlijke tegenmoetkoming en daarnaast een alternatief om te voorkomen dat het nodig is.
- Bereikbaar zijn: baas mag de annuleringskosten betalen, andere schade vergoeden en me tegenmoet komen door bijvoorbeeld een upgrade aan te bieden bij de volgende reis (en de garantie dat ik dan onbereikbaar ben!).

En als je nog niet hebt aangegeven waar je heen gaat, je niet bereikbaar wilt zijn en het gesprek niet wil aangaan: er zijn heel veel plekken op de wereld waar je echt onbereikbaar of in ieder geval amper bent. Alhoewel als ik de baas zou zijn en erachter kom dat je gelogen hebt, ik je niet meer als geschikte persoon voor een managementfunctie of überhaupt voor mijn bedrijf zou zien.

Succes
Sjrrn schreef:
05-08-2017 22:36
Inderdaad, afspraken maken en alleen uiterste noodgeval. Ik ben net afgestudeerd en vind dit nogal een moeilijke kwestie. Ook dat ik de enige commprof ben (en dus comm manager) is lastig. Misschien tijd voor een collega communicatie? :)
Dit is jouw eerste vakantie in een baan? Onthoud goed dat, wat je nu doet, standaard gaat zijn voor de rest van de tijd dat je daar werkt. Wat iemand al zei; ze stellen het al maanden uit, zo kun je nooit weg.

Maar ik zou nu van je willen weten hoeveel salaris je krijgt. Is dat een beetje een leuk bedrag, zeg rond de 3000 netto per maand, dan moet je niet zeuren. Krijg je maandelijks gewoon rond het minimum, dan zou ik mijn baas iets anders vertellen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat verstaan ze onder bereikbaar?
slensor schreef:
05-08-2017 22:19

Succes!
Hier gaat het bij jou ook fout. Werkgever wist dat wel. Dat hij het vergeet is niet TO's probleem.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Elle1976 schreef:
05-08-2017 23:30
Wat verstaan ze onder bereikbaar?
Idd., wat verstaan ze onder bereikbaar. Ik ben ook altijd telefonisch bereikbaar maar kan niet altijd naar kantoor komen als ik niet aan het werk ben. Voor iets redelijk onverwachts belangrijks heb ik wel mijn vakantie verplaatst. Het is geven en nemen. Ik krijg heel veel vrijheid en weet dat ik alleen gebeld wordt als er echt iets belangrijks is en niemand anders het kan overnemen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een college in welke functie dan ook op voorhand zegt niet bereikbaar te zijn als het echt noodzakelijk is en mijn ervaring is dat mensen je alleen benaderen als het echt niet anders kan.

Aangeven dat je in noodgevallen bereikbaar ben en verder op voorhand goed regelen dat overdracht duidelijk is zodat je zelf voor een groot deel in de hand hebt dat mensen je niet voor allerlei futiliteiten gaan bellen.
Het hangt van je functie af of je bereidwillig moet zijn om bereikbaar te zijn of niet.

Ik ben zzp-er, dus in mijn vakanties lees ik mijn mail en filter ik op prioriteiten.
Als je in loondienst bent doet je baas dat. Daar kies je voor bij loondienst. Een release valt onder prioriteiten, dus mijn mening is dat je het beste je beschikbare uren tijdens je vakantie kunt doorgeven. Jammer dat je vakantie daardoor niet de vrijheid geeft die je wilde, maar als het goed is heb je dat al kunnen weten vanaf het moment dat je je contract tekende.
Toekomstmuziek is muziek die nog gecomponeerd moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven