Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:38
Eens, en ik ben wel dertiger met kinderen en ik wilde gewoon een derde dag kinderopvang, was geen enkel probleem voor ons. Schoonouders stonden erop om één dag in de week op te passen. Schoonvader is nu anderhalf jaar met pensioen, schoonmoeder werkt nog. Ik doe hen er een plezier mee en de kinderen ook, maar mocht het teveel worden, heb ik zo weer opvang geregeld.Timetraveler schreef: ↑09-08-2017 15:28Hoezo zou dat niet samen kunnen? Ik ben geen dertiger en heb geen kinderen, en mijn moeder werkt, maar het zou toch prima kunnen dat ik én werk én mijn moeder ook én dat ze een dag in de week oppast? En net alsof je van die beslissing afhankelijk bent om wel of niet te gaan werken of wel of niet voor kinderen te kiezen? Ik denk dat anders veel ouders gewoon voor een dag extra kinderopvang hadden gekozen hoor, ook no problemo lijkt me.
Alsof het alleen moeders/vaders zonder werk zijn die zo nu en dan op hun kleinkinderen passen.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:38
Wat apart! Dat heb ik bij die generatie altijd echt als uitzondering gezien. Mijn moeder was ook een huismoeder, de meeste moeders in de omgeving ook. Misschien dat het toch heel erg van de omgeving/regio afhangt?
woensdag 9 augustus 2017 om 15:40
Alleen de oma's die daar aanspraak op maakten en dat waren ze lang niet allemaal. Ook uit een soort "schaamte"omdat het hun eigen kleinkind betrof.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:40
Mijn schoonmoeder uit dezelfde periode als jouw moeder mocht niet meer voor de overheid werken zodra ze getrouwd was.minnimouse schreef: ↑09-08-2017 15:34Mijn moeder (1959) heeft altijd gewerkt. Toen wij klein waren parttime en nu al jaren fulltime.
De generatie van mijn oma (1925) was de generatie die gedwongen ontslag moest nemen zodra ze gingen trouwen.
Anders hadden ze een dubbel inkomen en dat werd toen als zonde van de baan gezien, beter ging die baan naar een kostwinner.
Zegt ze.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:41
Dat is het ook, een generatiedingetje, vooral als je ook opgevoed bent in de trant van: meisjes hoeven niet door te leren, die krijgen kinderen en blijven thuis. Nee, het was niet bepaald stimulerend bij mijn ouders. Dus ik heb geen opleiding, mijn man vind het meer dan prima, want hij hoeft niks te doen thuis, dat verwacht ik ook niet van hem, want hé ik zit toch de hele dag op de bank:-) Hij voert dat alleen wel heel erg door, hij kan zelfs geen koffie zetten.kasiana schreef: ↑09-08-2017 15:10Ik ben ongeveer van dezelfde leeftijd als Blondie. Mijn vriendinnen werken vrijwel allemaal part time (HBO en WO opgeleid), enkelen zijn gestopt na de geboorte van de kinderen. Niemand werkt fulltime. De mannen doen vrijwel niets thuis. Volgens mij is het gewoon toch een generatieverschil. Bij mijn jongere collega's zie ik papadagen en de vaders zijn ook echt actief in het huishouden. Dat maakt voor mij toch echt wel verschil. En stel, ik krijg een erfenis en ik ben financieel onafhankelijk. Is het dan wel acceptabel om te stoppen met werken?
"Boring conversation anyway"
woensdag 9 augustus 2017 om 15:41
herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:40Alleen de oma's die daar aanspraak op maakten en dat waren ze lang niet allemaal. Ook uit een soort "schaamte"omdat het hun eigen kleinkind betrof.
Er werd iig behoorlijk mee gefraudeerd.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:42
Ik krijg een beetje het gevoel alsof je het punt wil maken dat werkende mensen (of stellen die beiden werken) toch ergens echt wel afhankelijk zijn van de mensen die niet werken. Alsof ze zonder die mensen niet zouden kunnen werken.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:35Laat dat zo nu en dan maar weg. Ik ken aardig wat mensen waarvan zowel man als vrouw fulltime werken die volledig op opa en oma steunen.
Er word ook vaak erg makkelijk vanuit gegaan dat dat oké is en de grootouders laten het maar zo "voor de lieve vrede"....
Misschien hadden ze die vrije dag wel graag anders ingevuld.
Maar goed dat is een hele andere discussie.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:43
BriannaF schreef: ↑09-08-2017 15:41Dat is het ook, een generatiedingetje, vooral als je ook opgevoed bent in de trant van: meisjes hoeven niet door te leren, die krijgen kinderen en blijven thuis. Nee, het was niet bepaald stimulerend bij mijn ouders. Dus ik heb geen opleiding, mijn man vind het meer dan prima, want hij hoeft niks te doen thuis, dat verwacht ik ook niet van hem, want hé ik zit toch de hele dag op de bank:-) Hij voert dat alleen wel heel erg door, hij kan zelfs geen koffie zetten.
Kan of wil?
woensdag 9 augustus 2017 om 15:45
Mijn type man zou het ook niet zijn, ontzettend onaantrekkelijk.
Dat van die kinderen ben ik het dan weer niet mee eens. 40 uur werken en weinig reistijd en nog zat tijd om je kinderen te zien.
Timetraveler schreef: ↑09-08-2017 15:42Ik krijg een beetje het gevoel alsof je het punt wil maken dat werkende mensen (of stellen die beiden werken) toch ergens echt wel afhankelijk zijn van de mensen die niet werken. Alsof ze zonder die mensen niet zouden kunnen werken.
Nee hoor, zo bedoel ik het helemaal niet. Ik bedoelde te zeggen dat de kritiek op de niet- of parttime werkende vrouw opeens verstomt als die vrouw als oppas goed van pas komt.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:46
O. Ik heb geen kritiek op parttime werkende mensen, al werk je een dag in de week. Wat betreft kritiek op mensen die bewust niet werken; het is meer zo'n enorme ver van mijn bed show.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:45Nee hoor, zo bedoel ik het helemaal niet. Ik bedoelde te zeggen dat de kritiek op de niet- of parttime werkende vrouw opeens verstomt als die vrouw als oppas goed van pas komt.
timetraveler wijzigde dit bericht op 09-08-2017 15:47
12.90% gewijzigd
woensdag 9 augustus 2017 om 15:46
Misschien wel. Echt, al de vrouwen in mijn familie, vrienden- en kennissenkring die van mijn leeftijd ziijn, hebben altijd gewerkt.
Niet altijd fulltime, maar wel gewerkt. Ik ben zelf met mijn 18e al gaan werken. De eerste 20 jaar fulltime, nu 4 dagen.
Het is met name mijn generatie, van de tweede feministische revolutie, die gestimuleerd werden om door te leren om een goede baan te vinden.
Dat ik niet heb doorgeleerd na het VWO was omdat mijn vriendinnen al geld verdienden en ik dat ook wilde.
Ben met avondcursussen toch nog goed terechtgekomen.
amarna wijzigde dit bericht op 09-08-2017 15:56
21.58% gewijzigd
woensdag 9 augustus 2017 om 15:47
Timetraveler schreef: ↑09-08-2017 15:45https://www.youtube.com/watch?v=nDjyhix0xfI
Ik moet dan altijd hieraan denken.
O ik verwachtte ' I want bitty'
woensdag 9 augustus 2017 om 15:48
Ja, dat zou ik vreselijk vinden. Manlief en ik doen samen het huishouden. Ik vermijd ook de uitdrukking "hij helpt in het huishouden", want dat geeft aan dat de verantwoordelijkheid bij mij ligt.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:48
Timetraveler schreef: ↑09-08-2017 15:45https://www.youtube.com/watch?v=nDjyhix0xfI
Ik moet dan altijd hieraan denken.
Brrrr wat eng
woensdag 9 augustus 2017 om 15:49
Alsof tweeverdieners massaal gebruik maken van huisvrouwen om op de kinderen te passen.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:45Nee hoor, zo bedoel ik het helemaal niet. Ik bedoelde te zeggen dat de kritiek op de niet- of parttime werkende vrouw opeens verstomt als die vrouw als oppas goed van pas komt.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:50
Ik ben van 1957. Heb gewerkt tot ik kinderen kreeg. Ben toen 6 jaar gestopt en toen de jongste op de basisschool zat ben ik weer gaan werken. Parttime, dat wel. En onder schooltijden.
De kinderopvang stond toen nog in de kinderschoenen (woordspeling
) en mijn moeder zei: "Ik wil best op je kinderen passen, als je naar de tandarts moet ofzo, maar niet structureel op een vaste dag". Het zijn jullie kinderen, dat moet je zelf invullen".
Einde discussie.
En dat vond ik haar goed recht.
De kinderopvang stond toen nog in de kinderschoenen (woordspeling
Einde discussie.
En dat vond ik haar goed recht.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:51
nessemeisje schreef: ↑09-08-2017 15:49Alsof tweeverdieners massaal gebruik maken van huisvrouwen om op de kinderen te passen.![]()
Jazeker. Ik zie het veel om me heen.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:52
Als beiden werken is dat niet meer dan normaal.
"Boring conversation anyway"
woensdag 9 augustus 2017 om 15:53
Nee hoor. Al die kinderen gaat 2 dagen naar het kdv en 1 of 2 dagen naar opa/oma. Mijn schoonmoeder is nog geen 64, terwijl ikzelf een erg oude moeder ben (mijn moeder dan weer net wel, want dat was ook een oude moeder), dus een heel groot deel van de oppasoma's en -opa's is echt nog geen pensionado.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:55
Gebruik maken van? Die schoonouders hebben geen eigen wil, geen inspraak?
woensdag 9 augustus 2017 om 15:55
Mevrouw75 schreef: ↑09-08-2017 15:53Nee hoor. Al die kinderen gaat 2 dagen naar het kdv en 1 of 2 dagen naar opa/oma. Mijn schoonmoeder is nog geen 64, terwijl ikzelf een erg oude moeder ben (mijn moeder dan weer net wel, want dat was ook een oude moeder), dus een heel groot deel van de oppasoma's en -opa's is echt nog geen pensionado.
Ja maar iemand die parttime werkt is toch geen huisvrouw?