Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:10
fashionvictim schreef: ↑10-08-2017 19:58Iemand als Blondie is nooit in staat geweest om in haar man's levensonderhoud te voorzien als dat zou moeten. Terwijl ook zij met het aangaan van het huwelijk alleen wettelijk al een zorgplicht naar hem is aangegaan. Dat maakt de situatie toch per definitie niet gelijkwaardig?
Daarnaast heb ik al een aantal voorbeelden gegeven van de vrijheid die je hebt als je op het inkomen van je partner leunt, die je partner dus per definitie niet heeft. Maar ik wil er nog wel een paar opsommen hoor:
De vrijheid om zelf je tijd in te delen
De vrijheid om veel tijd met je kinderen door te brengen
De vrijheid om ziek te worden
De vrijheid om een sabbatical te nemen
De vrijheid om volledig het roer om te gooien en iets totaal anders te gaan doen, ook als dat geen inkomen oplevert
De vrijheid om zo veel als je wil "leuke dingen" te doen
De vrijheid om je nooit druk te hoeven maken over vervelende dingen als de hypotheek, de stroomrekening of de boodschappen
De vrijheid om op staande voet ontslag te nemen
De vrijheid om dagenlang, jarenlang je tijd aan hobby's te besteden
Kennelijk niet wil hebben.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Lach maar, maar het is me serieus wel eens voor de voeten geworpen. En toen je begon over dat er te weinig banen waren om iedereen tweeverdiener te laten zijn, leek het me een kleine stap.herfstappeltaart schreef: ↑11-08-2017 09:01Huh? Whahahahaha jij gaat wel heel ver in je fantasieconclusie![]()
herfstappeltaart schreef: ↑11-08-2017 09:03Het was een serieus bedoelde vraag hoor VJ. Iedereen werken betekent ook dat er voor iedereen werk moet zijn.
Ik lees hier regelmatig dat mannen écht niets in het huishouden kunnen doen omdat ze 60 uur (of meer) werken per week. Zo'n baan zou prima door twee mensen gedaan kunnen worden. 'Iedereen werken' betekent toch niet dat iedereen fulltime aan de bak moet?
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:15
Dat is een utopie. Bij de werkgever van mijn partner is het on-mo-ge-lijk omminder uren te gaan werken. Die 60-uur werkers hebben vaak banen waar die overdreven inzet blijkbaar niet te vermijden is. Zo'n baan in tweeën hakken is vaak helemaal geen optie,
Iemand gisteravond Hollandse Zaken gezien?
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:16
Of liever vrijheid in opbouw v carrière wil hebben.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:17
Nou die zienswijze hoef je van mij echt niet te verwachten hoor. Ik dacht dat je me wel een klein beetje serieus nam.....vrouwjagersma schreef: ↑11-08-2017 09:10Lach maar, maar het is me serieus wel eens voor de voeten geworpen. En toen je begon over dat er te weinig banen waren om iedereen tweeverdiener te laten zijn, leek het me een kleine stap.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:19
En dan zou de vervolgstap zijn: meer banen, meer eigen broek ophouden, minder belasting betalen, want minder nodig voor WW, bijstand,huurtoeslag, hypotheekrenteaftrek, zorgtoeslag e.d.-jolijn- schreef: ↑11-08-2017 08:48Het mooie van economie is dat meer besteedbaar inkomen meestal ook leidt tot meer banen. Als te weinig mensen werken, dan ontstaat het effect dat mensen krap rondkomen. Dus weinig geld overhouden om nieuwe kleren te kopen, uit eten te gaan, op vakantie te gaan, hun huis te laten verbouwen, etc. Zodra mensen meer gaan verdienen dan dat zij nodig hebben voor de basisbehoeften geven zij meer uit en ontstaan er meer banen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:20
herfstappeltaart schreef: ↑11-08-2017 09:15Dat is een utopie. Bij de werkgever van mijn partner is het on-mo-ge-lijk omminder uren te gaan werken.
Jaja, die smoes kennen we. Bij mijn man was het ook on-mo-ge-lijk. Na een paar jaar touwtrekken met de afdeling (die er geen probleem mee had), de arbo-arts (die het toejuichte als mensen parttime wilden werken) en de directie (die pertinent niet wilde meewerken) werkt hij nu sinds een paar jaar 32 uur. Mensen die zo hard roepen dat het echt echt echt niet kan willen vaak niet graag genoeg of hebben er geen gezeik voor over. Het is tegenwoordig namelijk een wettelijk recht om minder dan fulltime te werken, dus werkgevers mogen het niet eens meer tegenhouden.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:21
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:22
Nou nee, niet begin jaren 80. Midden jaren 70 was dat toen je in het derde jaar je vakkenpakket moest kiezen.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:25
Onzin! Het kan overal. Maar vereist een cultuuromslag en daar hebben velen geen zin in.herfstappeltaart schreef: ↑11-08-2017 09:15Dat is een utopie. Bij de werkgever van mijn partner is het on-mo-ge-lijk omminder uren te gaan werken. Die 60-uur werkers hebben vaak banen waar die overdreven inzet blijkbaar niet te vermijden is. Zo'n baan in tweeën hakken is vaak helemaal geen optie,
Iemand gisteravond Hollandse Zaken gezien?
In de branch van mijn echtgenoot werd er altijd overgewerkt. Parttime uitgesloten maar inmiddels werkt bijna iedereen er 32 of 36 uur.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:26
Daar moet je idd tegen kunnen, tegen dat gezeik. En als je directe collega's nergens een probleem mee hebben, zal de werksfeer wel goed blijven.Tr0tter schreef: ↑11-08-2017 09:20Jaja, die smoes kennen we. Bij mijn man was het ook on-mo-ge-lijk. Na een paar jaar touwtrekken met de afdeling (die er geen probleem mee had), de arbo-arts (die het toejuichte als mensen parttime wilden werken) en de directie (die pertinent niet wilde meewerken) werkt hij nu sinds een paar jaar 32 uur. Mensen die zo hard roepen dat het echt echt echt niet kan willen vaak niet graag genoeg of hebben er geen gezeik voor over. Het is tegenwoordig namelijk een wettelijk recht om minder dan fulltime te werken, dus werkgevers mogen het niet eens meer tegenhouden.
Maar vlak niet uit tot wat zoiets kan leiden als er door zo'n 'actie' als van je partner onderling gedonder ontstaat.
En dan hoeft recht hebben, niet te betekenen dat je je recht krijgt.
Maar goed, dan heb misschien met een fikse schadeloosstelling en geen baan, wel de voldoening dat je alles gedaan hebt voor je rechten. En dat kan zeker wat waard zijn.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:32
Dat touwtrekken was voordat dat wettelijke recht werd vastgelegd (1 januari 2016). Tegenwoordig zal het dus een stuk makkelijker zijn om aanspraak te maken op dat recht (en dat is waarschijnlijk ook waarom mijn man nu wél parttime kan werken). Dus nogmaals: iedereen die beweert dat het echt on-mo-ge-lijk is wil het niet graag genoeg.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:37
Ik ken wel iemand die uiteindelijk maar speciaal naar Londen is gevlogen om met de echt grote baas te onderhandelen voor een dag ouderschapsverlof en kreeg toen een keiharde nee te horen. En na nog een vlucht een nou ja vooruit, een middag maar dan wel op de voorwaarde dat hij al-tijd die middag stand-by stond.Tr0tter schreef: ↑11-08-2017 09:32Dat touwtrekken was voordat dat wettelijke recht werd vastgelegd (1 januari 2016). Tegenwoordig zal het dus een stuk makkelijker zijn om aanspraak te maken op dat recht (en dat is waarschijnlijk ook waarom mijn man nu wél parttime kan werken). Dus nogmaals: iedereen die beweert dat het echt on-mo-ge-lijk is wil het niet graag genoeg.
Sta je dan met je wettelijke recht waar de anglistisische baas gewoon geen boodschap aan heeft.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:38
Bij vrouwen wordt (werd hoopte ik, maar aangezien de jongere generatie weer de vrijheid neemt van thuisblijven, is het weer wordt) werken nog vaak als optioneel gezien in de opvoeding. Bij mannen niet. Bij vrouwen zit die 'vrijheid' in hun hoofd. Ze hebben de keuze om te werken óf kinderen te krijgen óf te werken (parttime) én kinderen te krijgen. Mannen hebben de keuze ... werken. Dat wordt er met de paplepel ingegoten, bewust en onbewust door voorbeeld.
Dus die vrijheid 'kennelijk niet willen hebben' is waarschijnlijk ook 'die vrijheid nooit als optie hebben gehad'
En zodra ik dit in een dergelijk topic noem, wordt er om het hardst geroepen (door thuisblijfmoeders) dat dit niet zo is. Dat ook zij slimme meiden waren, die op hun toekomst voorbereid waren, maar dat ze de opvoeding van hun kinderen belangrijk vinden om zélf te doen.
Waarom is het zo belangrijk dat vróuwen die opvoeding ter hand nemen, volgens de thuisblijfmoeders? Waarom denken meisjes bij hun opleiding meer na over de mogelijkheid tot parttime werken in de toekomst. Meer dan jongens?
Voorbeeld
De man werkt. De man zorgt voor hét geld. De vrouw kan ook wel een baan nemen, maar het blijft toch een beetje optioneel. En zolang vrouwen nog de vrijheid hebben en nemen om die keuze te maken, geven ze dat voorbeeld door aan de volgende generatie:
De vrouw, die is er voor de kinderen en het huis. En als ze het een beetje treft met een helpende partner, kan ze misschien zelfs parttime werken. Maar.. dan mag ze haar handjes wel dichtknijpen hoor, met zo'n topper. EN als die topper wel wil helpen, maar niet zo'n figuur is, die het huishouden wil doen.. sja.. dan moet de vrouw wel thuisblijven, toch?
(want de vrouw heeft huishouden in haar genen, ofzo)
Later is nu
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:42
Ik vind het heel sneu dat die vrijheid niet in je hoofd zit en ik zie echt heel graag dat iedereen die vrijheid in het hoofd heeft.Dreamer schreef: ↑11-08-2017 09:38Bij vrouwen wordt (werd hoopte ik, maar aangezien de jongere generatie weer de vrijheid neemt van thuisblijven, is het weer wordt) werken nog vaak als optioneel gezien in de opvoeding. Bij mannen niet. Bij vrouwen zit die 'vrijheid' in hun hoofd. Ze hebben de keuze om te werken óf kinderen te krijgen óf te werken (parttime) én kinderen te krijgen. Mannen hebben de keuze ... werken. Dat wordt er met de paplepel ingegoten, bewust en onbewust door voorbeeld.
Dus die vrijheid 'kennelijk niet willen hebben' is waarschijnlijk ook 'die vrijheid nooit als optie hebben gehad'
En zodra ik dit in een dergelijk topic noem, wordt er om het hardst geroepen (door thuisblijfmoeders) dat dit niet zo is. Dat ook zij slimme meiden waren, die op hun toekomst voorbereid waren, maar dat ze de opvoeding van hun kinderen belangrijk vinden om zélf te doen.
Waarom is het zo belangrijk dat vróuwen die opvoeding ter hand nemen, volgens de thuisblijfmoeders? Waarom denken meisjes bij hun opleiding meer na over de mogelijkheid tot parttime werken in de toekomst. Meer dan jongens?
Voorbeeld
De man werkt. De man zorgt voor hét geld. De vrouw kan ook wel een baan nemen, maar het blijft toch een beetje optioneel. En zolang vrouwen nog de vrijheid hebben en nemen om die keuze te maken, geven ze dat voorbeeld door aan de volgende generatie:
De vrouw, die is er voor de kinderen en het huis. En als ze het een beetje treft met een helpende partner, kan ze misschien zelfs parttime werken. Maar.. dan mag ze haar handjes wel dichtknijpen hoor, met zo'n topper. EN als die topper wel wil helpen, maar niet zo'n figuur is, die het huishouden wil doen.. sja.. dan moet de vrouw wel thuisblijven, toch?
(want de vrouw heeft huishouden in haar genen, ofzo)
Ik heb mijn baan/banen nooit als een beetje optioneel gezien trouwens. Wél geeft het vrijheid in mijn hoofd dat ik in deze situatie niet hóef te werken en ik hoop van harte dat mijn partner die vrijheid ook in zijn hoofd heeft, ook al vrees ik van niet.
Jouw voorbeeld ken ik in de praktijk echt van niemand.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 09:48
7.41% gewijzigd
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:46
De meeste dingen daarvan zijn inderdaad heel waarschijnlijke consequenties. En als er dan enige staatsbemoeienis bij komt kijken: wat mij betreft mogen de minimumlonen en uitkeringen dusdanig verhoogd worden dat je daar gewoon van kunt leven, zonder toeslagen. De enige toeslag waarvan ik denk dat die zinvol is, is de kinderopvangtoeslag. Maar dan niet dat gezeur van achteraf bepalen en dan ineens jaren met schulden te kampen hebben als er ergens een rekenfoutje is gemaakt.En dan zou de vervolgstap zijn: meer banen, meer eigen broek ophouden, minder belasting betalen, want minder nodig voor WW, bijstand,huurtoeslag, hypotheekrenteaftrek, zorgtoeslag e.d.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:46
Is dat zo? Dat ern grote groep terug naar het aanrecht gaat? Ik ken werkelijk waar niemand die daarom thuis zit. En volgens mij stijgt het aantal vrouwen dat werkt nog steeds.
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:48
vrijdag 11 augustus 2017 om 09:50
Als ik deze reactie van @Tr0tter lees : Tr0tter 10-08-2017 08:38-jolijn- schreef: ↑11-08-2017 08:48Het mooie van economie is dat meer besteedbaar inkomen meestal ook leidt tot meer banen. Als te weinig mensen werken, dan ontstaat het effect dat mensen krap rondkomen. Dus weinig geld overhouden om nieuwe kleren te kopen, uit eten te gaan, op vakantie te gaan, hun huis te laten verbouwen, etc. Zodra mensen meer gaan verdienen dan dat zij nodig hebben voor de basisbehoeften geven zij meer uit en ontstaan er meer banen.
Gaat je beredenering niet op.Dat kan. Maar dat heeft niets te maken met emancipatie, zoals de huisvrouwen hier nogal graag lijken te denken. En ik mag iemand die niet in z'n eigen levensonderhoud kan voorzien, niet zelf kan koken, niet zelf de was kan doen of niet z'n eigen sociale contacten onderhoudt gewoon onvolwassen en incapabel vinden.
Mijn man en ik werken allebei, maar niet omdat we een luxe levensstijl ambiëren hoor. We zijn bewust de helft kleiner gaan wonen, hebben één klein autootje, geen vaatwasser of droger, kopen amper kleding of gadgets en komen rond van nog geen 1.000 euro per maand. Bewust dus. Waarom je werken en een luxe levensstijl aan elkaar koppelt is mij dus een raadsel. Ik werk namelijk niet om een luxe levensstijl te bekostigen, ik werk omdat ik mijn werk leuk vind en omdat werken me zoveel meer biedt dan alleen maar geld. Zoals ik al eerder schreef. Maar blijkbaar is dat voor huisvrouwen totaal onvoorstelbaar, dat werken ook gewoon echt heel erg leuk kan zijn en dat mensen dat helemaal vrijwillig doen.
@Tr0tter, meer geld uitgeven!
simbalabimba wijzigde dit bericht op 11-08-2017 09:51
0.06% gewijzigd