Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-08-2017 21:20
Alles kan gebeuren in het leven. Je baan kan eindigen, om welke reden dan ook. Je relatie kan eindigen, om welke reden dan ook. Er kan een vrachtauto door de voorgevel van je huis rijden. Je moeder kan met haar 69e een beroerte krijgen waardoor ze niks meer kan. Allemaal situaties waar je dan op dat moment mee moet dealen, maar je kan je niet overal tegen indekken en niet alles voorzien.

Net zo min als dat je ervan uitgaat dat het bedrijf waar je voor die enorm interessante baan gaat, over 5 jaar failliet kan zijn en jij op de keien, ga je er binnen een goeie relatie van uit dat als jij voor een bepaalde rolverdeling kiest binnen die relatie, het over 5 jaar anders kan zijn. Kan het dan niet gebeuren? Natuurlijk wel. Maar je kunt gewoon niet op alles voorbereid zijn.

Maar wat ik vooral waardeloos vind, is dat mensen die binnen een stabiele relatie bewust kiezen voor huisvrouw zijn, worden bejegend als zielig en achterlijk en weet ik wat nog meer. Dat vind ik gewoon niet correct en doet het hele emancipatiebegrip eigenlijk teniet.
Ja, heel veel dingen in het leven zijn totaal onverwacht en onvoorspelbaar. Een relatie die stuk loopt, waarna je (weer) een baan moet zien te vinden, vind ik echter wel iets waar je op kan anticiperen nu we weten dat, wat is het, ongeveer een derde tot de helft van de huwelijken?, stukloopt. Dat is wel iets waar je tot op zekere hoogte op voorbereid kan zijn, naar mijn mening.
Star* schreef:
https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/00077C5 ... 019art.pdf

Hier staat verderop in in welke beroepsgroepen vrouwen werkzaam zijn. PJK mist een grote groep in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld.
Nee hoor, die groepen ken ik, maar die blijven ook voor het merendeel gewoon tientallen jaren in dezelfde functie hangen, hooguit een stapje extra naar groepsleider of klassenleraar of decaan, maar dat is het voor de meesten dan wel. En daarmee wil ik die mensen echt niet tekort doen, want binnen hun eigen functie vervullen ze een nuttige en noodzakelijke rol. Maar het idee dat mensen een flitsende carrière mislopen omdat ze er even uit zijn, is gewoon in de meeste gevallen niet zo, want zelfs als ze er niét even uit zouden zijn geweest, hadden ze nog steeds ergens binnen hun eigen werksfeer zijn gebleven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
11-08-2017 21:24
Ik vind niemands baan minderwaardig, maar feit is gewoon dat 90% van de mensen hele gewone baantjes hebben, niks flitsende carrière of enorm interessante werkomgevingen. Kan je nog steeds plezier in je werk hebben, maar feit is gewoon dat de meeste mensen ook maar gewoon elke dag ergens op een kantoor dezelfde dingen zitten te doen, of op een fabriek, of in een andere bedrijfsomgeving.
.
Maar wat is daar mis mee dan? Ik heb heel veel plezier in mijn eenvoudige baan. Doe mijn werk met overtuiging, en omdat het zo leuk is die ik dan 's avonds nog wel iets huishoudelijks.

Kinderen hier leveren ook hun aandeel in het huishouden. Het is hier nooit een rotzooi. Ik ben nu even vier weken fulltime huisvrouw. Man en kinderen werken, ik vind het echt niks.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 21:33
0.12% gewijzigd
pejeka schreef:
Alles kan gebeuren in het leven. Je baan kan eindigen, om welke reden dan ook. Je relatie kan eindigen, om welke reden dan ook. Er kan een vrachtauto door de voorgevel van je huis rijden. Je moeder kan met haar 69e een beroerte krijgen waardoor ze niks meer kan. Allemaal situaties waar je dan op dat moment mee moet dealen, maar je kan je niet overal tegen indekken en niet alles voorzien.

Net zo min als dat je ervan uitgaat dat het bedrijf waar je voor die enorm interessante baan gaat, over 5 jaar failliet kan zijn en jij op de keien, ga je er binnen een goeie relatie van uit dat als jij voor een bepaalde rolverdeling kiest binnen die relatie, het over 5 jaar anders kan zijn. Kan het dan niet gebeuren? Natuurlijk wel. Maar je kunt gewoon niet op alles voorbereid zijn.

Maar wat ik vooral waardeloos vind, is dat mensen die binnen een stabiele relatie bewust kiezen voor huisvrouw zijn, worden bejegend als zielig en achterlijk en weet ik wat nog meer. Dat vind ik gewoon niet correct en doet het hele emancipatiebegrip eigenlijk teniet.
D laatste alinea ben ik vooral eens met jou. Dat mensen het niet eens zijn met mijn keuzes merk ik hier op het forum. In het echte leven merk ik daar gelukkig niks van. Dat is ook wat voor mij belangrijk is, niet de mening van iemand hier op het forum.
pejeka schreef:
Ik vind niemands baan minderwaardig, maar feit is gewoon dat 90% van de mensen hele gewone baantjes hebben, niks flitsende carrière of enorm interessante werkomgevingen. Kan je nog steeds plezier in je werk hebben, maar feit is gewoon dat de meeste mensen ook maar gewoon elke dag ergens op een kantoor dezelfde dingen zitten te doen, of op een fabriek, of in een andere bedrijfsomgeving.
Wat een onzin. Ik heb ten eerste geen baanTJE, maar een baan. Eentje die me veel voldoening geeft, die me inhoudelijk uitdaagt, die elke dag anders is en waarin ik gewaardeerd word. Maar belangrijker nog: die mijn kinderen een dak boven hun hoofd geeft, die het mogelijk maakt dat ze op goede scholen en crèches zitten, die ervoor zorgt dat ze allerlei hobby's kunnen beoefenen en dat ze elke dag drie verse maaltijden, vers fruit en lekkere tussendoortjes kunnen eten en drinken en dat ze kleren aan hun kont hebben. En met die baan hark ik met parttime werken ongeveer evenveel binnen als al die mannen die hier zo geroemd worden om hun belangrijke baan die het mogelijk maakt dagenlang op terrasjes te zitten. Me dunkt dat die van mij dus minstens even belangrijk is. Ook al heb ik tieten.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
Onderbouw die 90% nou eens.
pejeka schreef:
11-08-2017 21:28
Nee hoor, die groepen ken ik, maar die blijven ook voor het merendeel gewoon tientallen jaren in dezelfde functie hangen, hooguit een stapje extra naar groepsleider of klassenleraar of decaan, maar dat is het voor de meesten dan wel. En daarmee wil ik die mensen echt niet tekort doen, want binnen hun eigen functie vervullen ze een nuttige en noodzakelijke rol. Maar het idee dat mensen een flitsende carrière mislopen omdat ze er even uit zijn, is gewoon in de meeste gevallen niet zo, want zelfs als ze er niét even uit zouden zijn geweest, hadden ze nog steeds ergens binnen hun eigen werksfeer zijn gebleven.

Niemand heeft het over een flitsende carrière verder. Het onderwijs vind ik echter niet vallen onder de administratieve baantjes waar jij zo alleraardigst over praat.
Star* schreef:
11-08-2017 21:33
Onderbouw die 90% nou eens.
Heel simpel. Zo'n 90% van de mensen is in Nederland gewoon medewerker, ergens op een afdeling binnen een bedrijf. Dat geldt zowel voor vrouwen als mannen. Mensen die gewoon elke dag zorgen dat de administratie op orde is, telefoontjes worden aangenomen, offertes worden uitgewerkt, facturen worden geboekt, enz. En het merendeel van de mensen in die banen groeit wellicht een klein stukje door, naar groepschef, of senior medewerker administratie, of iets dergelijks, maar die komen echt niet allemaal in de directie. Dus voor de meeste mensen in Nederland betekent dat dat ze, met af en toe een loonsverhoging wegens persoonlijke inzet, of anciënniteit, of wat dan ook, hun werktijd min of meer op dezelfde functie/afdeling doorbrengen. Is ook niks mis mee, want die mensen zijn ook hard nodig in het bedrijfsleven.
pejeka schreef:

Ik heb niemand persoonlijk zielig of achterlijk genoemd. Dat vind ik ook helemaal niet, ik ken bovendien geen van de vrouwen hier persoonlijk dus ik heb geen idee hoe of wie zij zijn. Misschien zou ik irl wel bevriend met ze zijn, who knows?

Dat neemt niet weg dat ik bepaalde denkbeelden of keuzes wel dom of onverantwoordelijk of archaïsch of niet getuigend van veel eigenwaarde of wat dan ook kan vinden. Of dat ik bepaalde culturele fenomenen te stom voor woorden kan vinden.

Dat zou jij of all people toch moeten begrijpen, je doet de hele dag niet anders dan hele volkeren op die manier wegzetten.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
11-08-2017 21:41
Heel simpel. Zo'n 90% van de mensen is in Nederland gewoon medewerker, ergens op een afdeling binnen een bedrijf. Dat geldt zowel voor vrouwen als mannen. Mensen die gewoon elke dag zorgen dat de administratie op orde is, telefoontjes worden aangenomen, offertes worden uitgewerkt, facturen worden geboekt, enz. En het merendeel van de mensen in die banen groeit wellicht een klein stukje door, naar groepschef, of senior medewerker administratie, of iets dergelijks, maar die komen echt niet allemaal in de directie. Dus voor de meeste mensen in Nederland betekent dat dat ze, met af en toe een loonsverhoging wegens persoonlijke inzet, of anciënniteit, of wat dan ook, hun werktijd min of meer op dezelfde functie/afdeling doorbrengen. Is ook niks mis mee, want die mensen zijn ook hard nodig in het bedrijfsleven.

Hoe kom je daar toch bij? Alleen in deze discussie heeft kennelijk het merendeel van de mannen van de deelneemsters al een baan die daar niet aan voldoet, een aantal van de deelnemende vrouwen heeft ook al een baan die daar niet aan voldoet, dus die 90% klopt dan sowieso niet.

Ik werk trouwens in een vrij groot bedrijf en jouw omschrijving gaat sowieso voor 90% van mijn collega's al niet op. Ik denk dat die ondersteunende laag die jij noemt juist maar hooguit 10% van ons bedrijf bedraagt, dus de verhouding is precies andersom.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
11-08-2017 21:41
Eigen gevoel dus die 90%. En alleen als je ergens in een directie zit maak je carrière? Aha, duidelijk.
Pekeja spreekt er toch niet denigrerend over?
Als ik het goed begrijp reageert hij vooral op de argumenten dat je niet tijdelijk moet/kan/mag stoppen met werken omdat je ( in overleg met je partner) andere prioriteiten hebt. Want gat in je cv, kom je nooit meer aan een baan, wat als je gaat scheiden etcetc
fashionvictim schreef:
11-08-2017 21:44
Ik heb niemand persoonlijk zielig of achterlijk genoemd. Dat vind ik ook helemaal niet, ik ken bovendien geen van de vrouwen hier persoonlijk dus ik heb geen idee hoe of wie zij zijn. Misschien zou ik irl wel bevriend met ze zijn, who knows?

Dat neemt niet weg dat ik bepaalde denkbeelden of keuzes wel dom of onverantwoordelijk of archaïsch of niet getuigend van veel eigenwaarde of wat dan ook kan vinden. Of dat ik bepaalde culturele fenomenen te stom voor woorden kan vinden.

Dat zou jij of all people toch moeten begrijpen, je doet de hele dag niet anders dan hele volkeren op die manier wegzetten.
Je persoonlijke opmerking laat ik even voor wat het is en ik kies ervoor me te beperken tot het onderwerp. Het is jouw volkomen goede recht je mening te hebben, vanuit jouw persoonlijke situatie of overtuiging, over het maken van bepaalde keuzes. Daarnaast is het het recht van ieder ander, die andere overtuigingen of persoonlijke achtergronden hebben, een keuze te maken vanuit hun persoonlijke situatie die hij wellicht niét gemaakt zou hebben.

Wat mij echter steekt is dat vele mensen, niet alleen hier, maar ook elders in de samenleving, de keuze voor het zijn van huisvrouw, ook als die in alle vrijwilligheid gemaakt wordt door betrokkene(n), wordt weggezet als minderwaardig, dom, onverantwoord, of weet ik wat nog meer. Terwijl ik juist vind dat mensen in alle vrijheid zelf moeten en mogen kunnen beschikken over de inrichting van hun eigen rol binnen een relatie, en als die keuze een rol is die mij wellicht niet past vanuit mijn eigen ideologische gedachten, ik toch het respect zal moeten kunnen opbrengen voor de keuze van die ander, en die niet weg moet zetten als achterhaald, archaïsch of dom.

Maar goed, dat vind ik.
juliadenders schreef:
11-08-2017 21:49
Als ik het goed begrijp reageert hij vooral op de argumenten dat je niet tijdelijk moet/kan/mag stoppen met werken omdat je ( in overleg met je partner) andere prioriteiten hebt. Want gat in je cv, kom je nooit meer aan een baan, wat als je gaat scheiden etcetc

Nee? Niet denigrerend? Alsof vrouwen alleen zulke baanTJES hebben. En het is niet voor het eerst dat hij zo over werkende vrouwen schrijft.

Want blijkbaar ben je pas een Echt Waardevol Mens als je 6 uur per dag op een kantoor facturen gaat zitten inboeken of gegevens in een databank gaat zitten inkloppen, of telefoontjes gaat zitten doorverbinden en gaat zitten glimlachen tot je kramp in je kaken krijgt tegen bezoekers als receptioniste.
juliadenders schreef:
11-08-2017 21:49

Dat argument is anders maar heel weinig in dit topic genoemd. Eigenlijk alleen in reactie op Pejeka, als ik me goed herinner. De mensen die niet begrijpen waarom iemand zou kiezen voor een huisvrouwenbestaan hebben daar allemaal hele andere, en ook nog behoorlijk onderbouwde, argumenten voor gegeven.

Pejeka probeert de discussie steeds een kant op te sturen door lukraak en ongefundeerd allerlei stelligheden te verkondigen die a. niet kloppen, b. door niemand anders genoemd zijn en c. populistisch zijn.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
11-08-2017 21:52
Je persoonlijke opmerking laat ik even voor wat het is en ik kies ervoor me te beperken tot het onderwerp. Het is jouw volkomen goede recht je mening te hebben, vanuit jouw persoonlijke situatie of overtuiging, over het maken van bepaalde keuzes. Daarnaast is het het recht van ieder ander, die andere overtuigingen of persoonlijke achtergronden hebben, een keuze te maken vanuit hun persoonlijke situatie die hij wellicht niét gemaakt zou hebben.

Wat mij echter steekt is dat vele mensen, niet alleen hier, maar ook elders in de samenleving, de keuze voor het zijn van huisvrouw, ook als die in alle vrijwilligheid gemaakt wordt door betrokkene(n), wordt weggezet als minderwaardig, dom, onverantwoord, of weet ik wat nog meer. Terwijl ik juist vind dat mensen in alle vrijheid zelf moeten en mogen kunnen beschikken over de inrichting van hun eigen rol binnen een relatie, en als die keuze een rol is die mij wellicht niet past vanuit mijn eigen ideologische gedachten, ik toch het respect zal moeten kunnen opbrengen voor de keuze van die ander, en die niet weg moet zetten als achterhaald, archaïsch of dom.

Maar goed, dat vind ik.

Waarom steekt dat jou?
Star* schreef:
11-08-2017 21:54
Waarom steekt dat jou?
Omdat dat de hele emancipatiegedachte teniet doet. De emancipatiegedachte was dat iedereen, man en vrouw, vrij zou moeten kunnen kiezen uit dezelfde kansen en mogelijkheden, maar daarbij hoort dus ook dat mensen moeten, mogen en kunnen kiezen, binnen al die openstaande mogelijkheden, voor een traditioneel rollenpatroon, en ook dát is dan hun goed recht en geen "minderwaardige keuze".
pejeka schreef:
11-08-2017 21:52

Maar goed, dat vind ik.

Ach kom nu toch. Deze discussie verliep heel inhoudelijk totdat jij ineens allerlei dingen begon te roepen die niemand anders genoemd had en die zwaar off topic waren. En dan doe je ook nog eens net alsof anderen die dingen genoemd hebben.

Je verziekt echt discussies daarmee. Waarom ga je niet gewoon inhoudelijk in op de dingen die WEL gezegd zijn door de tegenstanders van een huisvrouwenbestaan? En waarom reageer je niet gewoon inhoudelijk op de mensen die de moeite nemen op jou te reageren, zoals VrouwJagersma die zelfs de moeite nam om jouw totaal fictieve en incorrecte rekenvoorbeeld te verbeteren naar hoe het wel is?
Am Yisrael Chai!
juliadenders schreef:
11-08-2017 21:11
Laten we eerlijk zijn, dit klopt toch gewoon.

Ik heb altijd " een goede" uitdagende baan gehad. Al waren de laatste jaren er niet veel meer aan. Ook gewerkt toen ik kinderen kreeg.
Nu werk ik al een paar jaar niet, ik heb mijn werk moeten opgeven voor het werk van mijn man, maar deeddit met liefde want van mijn baan werd ik ook niet happy meer.
Ik begrijp het op zich heel goed, dat je niet wilt blijven zitten in een baan waar je niet happy van wordt. Maar ik zou er zelf dan nooit voor kiezen om huisvrouw te worden, omdat je je zoals ik al eerder schreef aardig vastzet. Wat als je man door een reorganisatie eruit moet of op een gegeven moment ook niet meer happy is in zijn baan, maar wel de hele financien van het gezin op zijn vaste baan rusten? En die kans vind ik aardig groot, want hoeveel mensen zijn er echt 45 jaar lang happy in hun baan en willen nooit eens iets anders? Ik was op een gegeven moment ook niet meer op mijn plek in mijn baan en heb ervoor gekozen om ander werk te zoeken. Mijn man kan dat ook, in de wetenschap dat ik dan nog genoeg geld binnenbreng, zodat het geen risico is als hij een tijdelijke baan aangaat die niet verlengd wordt.
pejeka schreef:
11-08-2017 21:57
Omdat dat de hele emancipatiegedachte teniet doet. De emancipatiegedachte was dat iedereen, man en vrouw, vrij zou moeten kunnen kiezen uit dezelfde kansen en mogelijkheden, maar daarbij hoort dus ook dat mensen moeten, mogen en kunnen kiezen, binnen al die openstaande mogelijkheden, voor een traditioneel rollenpatroon, en ook dát is dan hun goed recht en geen "minderwaardige keuze".

Pff, hier is echt al tig keer op gereageerd compleet met de officiele definitie van emancipatie. En die is NIET wat jij als een kapotte grammofoon blijft herhalen. Ga daar nu eens op in, in plaats van jezelf te blijven herhalen.
Am Yisrael Chai!
Ben je zelf soms huisvrouw, Pejeka?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Ach kom nu toch. Deze discussie verliep heel inhoudelijk totdat jij ineens allerlei dingen begon te roepen die niemand anders genoemd had en die zwaar off topic waren. En dan doe je ook nog eens net alsof anderen die dingen genoemd hebben.

Je verziekt echt discussies daarmee. Waarom ga je niet gewoon inhoudelijk in op de dingen die WEL gezegd zijn door de tegenstanders van een huisvrouwenbestaan? En waarom reageer je niet gewoon inhoudelijk op de mensen die de moeite nemen op jou te reageren, zoals VrouwJagersma die zelfs de moeite nam om jouw totaal fictieve en incorrecte rekenvoorbeeld te verbeteren naar hoe het wel is?
Mijn vraag is dan: waarom zouden er tegenstanders moeten zijn van een huisvrouwenbestaan? Waarom? Als die vrouwen er zelf in alle vrijheid voor kiezen huisvrouw te zijn, dan is het alsnog jouw goed recht een andere mening toegedaan te zijn, maar die is dan hooguit van toepassing op je eigen persoonlijke situatie, en niemand die je een strobreed in de weg legt daarnaar te leven. Maar waarom zou iemand die huisvrouw wil zijn, in alle goede harmonie binnen haar relatie, zich moeten verantwoorden ten opzichte van "tegenstanders"?
fashionvictim schreef:

Mijn vraag is dan: waarom zouden er tegenstanders moeten zijn van een huisvrouwenbestaan? Waarom? Als die vrouwen er zelf in alle vrijheid voor kiezen huisvrouw te zijn, dan is het alsnog jouw goed recht een andere mening toegedaan te zijn, maar die is dan hooguit van toepassing op je eigen persoonlijke situatie, en niemand die je een strobreed in de weg legt daarnaar te leven. Maar waarom zou iemand die huisvrouw wil zijn, in alle goede harmonie binnen haar relatie, zich moeten verantwoorden ten opzichte van "tegenstanders"?
fashionvictim schreef:
11-08-2017 21:59
Ben je zelf soms huisvrouw, Pejeka?
Neuh, ik werk 45 uur per week gemiddeld.
pejeka schreef:
11-08-2017 22:01

Niemand hoeft zich te verantwoorden. Het zal me aan mijn reet roesten hoe iemand anders zijn eigen leven invult. Maar de openingspost van dit topic vraagt "wat vinden jullie van een huisvrouw als je daar bewust voor kiest?" en daar geven mensen dus antwoord op, op die vraag. En daar komen vervolgens weer reacties op, en dan ga je aan elkaar uitleggen waarom je vindt wat je vindt. Zo werkt een forum.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven