Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:38
Aha. Maar je hebt er wel last van als mensen zeggen niet te (willen) werken voor de kinderopvang, of vinden dat ze te weinig verdienen en daarom niet werken? Ik lees voortdurend argumenten om niet te willen werken die uitermate dom gevonden worden, maar aan de andere kant is er dus totaal geen interesse in het hoe en wat.fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:23Iedereen mag huisvrouw zijn. Leef je vooral van harte uit. Noem het alleen niet geëmancipeerd, want dat is het gewoon niet. Dat is serieus het enige wat me echt stoort, hoe jij persoonlijk je privé-leven invult zal me echt aan mijn reet roesten, als ik er verder geen last van heb ga je je goddelijke gang maar.
En op een simpele vraag als de mijne komt dan een antwoord als dit. Ik heb het woord emancipatie niet in de mond genomen, maar ben gewoon benieuwd wanneer het wel geoorloofd is om huisvrouw te zijn.
Dus niet geoorloofd als je argument is dat je niet wil werken voor de kinderopvang, niet geoorloofd als je vindt dat je te weinig verdient, niet geoorloofd als je lekker op terrasjes wil zitten(echt, dat heeft 1 persoon hier in een post gemeld en hoppa, alle huisvrouwen zitten elke dag op terrassen te pimpelen), niet geoorloofd als je het uit emanciaptieopzicht doet en ga zo maar even door.
Dan zou je toch ook een kolommetje "wel geoorloofd" moeten hebben? Maar dat roest dan blijkbaar weer aan reten. Het zal wel.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 11-08-2017 22:47
0.07% gewijzigd
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:42
Fee-de-Goede schreef: ↑11-08-2017 22:32En dat snap ik.
En mannen kunnen ook minder werken als er kinderen zijn of huisvader worden. Als je daar samen voor kiest om welke reden dan ook is dat iedereen's recht in ons land.
Ik vind een Pejeka en Blondie met zulke uitspraken gewoon niet waard om daar de discussie over te laten gaan.
Vrije keuze om samen binnen je gezin te kiezen hoe je dat verdeelt ( en dat kan gewoon best vaak veranderen als de situatie veranderd of de wensen veranderen) is emancipatie voor mij.
Nou, dat bedoel ik! Echte emancipatie is dat je man zich afvraagt of hij niet eens wat minder zal gaan werken om de plinten te stoffen, in plaats van te roepen dat ze echt-echt-echt niet minder dan 60 uur kunnen werken. Flikker toch op, waarom kunnen al die vrouwen die ik ken, incluis mezelf, die in ieder geval qua inkomen "mannenbanen" hebben, allemaal wél part time werken? Mijn vorige leidinggevenden en eigenaars van een miljoenenbedrijf waren vrouwen die 4 dagen werkten en >100 fte personeel hadden. Maar voor al die mannen is het ineens onmogelijk? Yeah, sure.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:43
fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:29Nee, daar gaat emancipatie pertinent niet om. Ik word er echt een beetje kwaad van. En daarnaast stelt het me ook teleur dat iemand die nota bene zelf homo is en dus wel iets van emancipatie zou moeten begrijpen voor andere groepen zo intolerant is en hun emancipatie zo belachelijk maakt of zelfs bewust saboteert. Voel je daar nooit wroeging over?
Emancipatie gaat helemaal niet over het recht om te werken. En ook niet over de plicht om te werken. Emancipatie gaat erover dat ALS je werkt, je in dat werk dezelfde rechten hebt als mannen. Als huisvrouw ben je sowieso niet geëmancipeerd, want je kiest vrijwillig voor een ondergeschikte en afhankelijke positie en emancipatie gaat nu juist over het wegnemen van die ondergeschiktheid en afhankelijkheid.
En natuurlijk, het is een vrij land, dus als jij afhankelijk wil zijn van een ander moet je dat vooral doen en er is niemand die je dat verbiedt. Maar sta dan ook voor die keuze, in plaats van de weg voor anderen die WEL onafhankelijk willen zijn te blokkeren.
Ik saboteer niks, en ik zie niet in waardoor iemand die er zelf in alle vrijheid en in volle bewustzijn voor kiest om een niet-werkende (in loondienst) partner te zijn binnen een relatie, de weg zou blokkeren voor anderen die een ander keuze maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:44
Ach ja. Zo ken ik er ook nog wel een paar vanaf de andere kant. Maar ik vind het zo onnodig om daar overheen te piesen, voegt zo weinig toe.Andersom schreef: ↑11-08-2017 22:29.
En ik heb er wel last van als je zit zeuren dat je man geen flikker doet in het huishouden.
Ik heb er ook last van als je zeurt hoe dit alles is.
En ik heb er helemaal last van als je zeurt hoe zwaar het huishouden en het hele dagen voor je kinderen zorgen is.
Dus als je kiest om huisvrouw te worden, zeur dan niet over de gevolgen.
(Of is dit mijn allergie omdat ik een paar van die zeur vrouwen ken?)
En bovendien vindt ik het prima als mensen klagen. Ik hum meelevend mee en erger me niet.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:45
Precies!LaFleurNoire schreef: ↑11-08-2017 22:38Aha. Maar je hebt er wel last van als mensen zeggen niet te willen werken voor de kinderopvang, of vinden dat ze te weinig verdienen en daarom niet werken? Ik lees voortdurend argumenten om niet te willen werken die uitermate dom gevonden worden, maar aan de andere kant is er dus totaal geen interesse in het hoe en wat.
En op een simpele vraag als de mijne komt dan een antwoord als dit. Ik heb het woord emancipatie niet in de mond genomen, maar ben gewoon benieuwd wanneer het wel geoorloofd is om huisvrouw te zijn.
Dus niet geoorloofd als je argument is dat je niet wil werken voor de kinderopvang, niet geoorloofd als je vindt dat je te weinig verdient, niet geoorloofd als je lekker op terrasjes wil zitten(echt, dat heeft 1 persoon hier in een post gemeld en hoppa, alle huisvrouwen zitten elke dag op terrassen te pimpelen), niet geoorloofd als je het uit emanciaptieopzicht doet en ga zo maar even door.
Dan zou je toch ook een kolommetje "wel geoorloofd" moeten hebben? Maar dat roest dan blijkbaar weer aan reten. Het zal wel.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:55
LaFleurNoire schreef: ↑11-08-2017 22:38Aha. Maar je hebt er wel last van als mensen zeggen niet te willen werken voor de kinderopvang, of vinden dat ze te weinig verdienen en daarom niet werken? Ik lees voortdurend argumenten om niet te willen werken die uitermate dom gevonden worden, maar aan de andere kant is er dus totaal geen interesse in het hoe en wat.
Ik heb wél interesse in het hoe en wat, ik heb alleen in deze discussie al een aantal inhoudelijke vragen gesteld aan de huisvrouwen, maar die kiezen er massaal voor om op die vraag niet te antwoorden of alleen te zeggen "nou, dat hoeft niet want mijn man verdient veel". Persoonlijk vind ik dat geen echt antwoord, maar goed, ik kan mensen moeilijk dwingen om echt antwoord te geven als ze dat niet willen.
Het is altijd geoorloofd om huisvrouw te zijn, we leven immers in een vrij land. Dus je mag doen wat je wil.
ik zeg toch nergens dat het niet geoorloofd is? Ik vind de meeste argumenten gewoon behoorlijk simpel en makkelijk te weerleggen. Zoals "dan werk ik voor de kinderopvang". Dat is bullshit, want de kinderen zijn niet alleen van jou, maar ook van de vader. Dus ook de vader dient gewoon voor kinderopvang te betalen en als hij het hoogste inkomen heeft, dient hij dus ook het meeste te betalen. Jij bent als vrouw namelijk niet zijn gratis crèche. Wil hij 60 uur werken, helemaal prima, maar hij heeft kinderen dus wat gaat hij dan met zijn kinderen doen? DAT is emancipatie, dat je je er samen van bewust bent dat ook hij voor kinderen heeft gekozen en dat je kinderen niet aan een boom kunt binden. En dat als hij niet thuis wil zijn om voor ze te zorgen, dat hij dus zal moeten betalen om ze op te vangen. Hoeveel stellen waarvan de vrouw automatisch thuisblijft hebben afspraken gemaakt, zwart op wit en bij een notaris, dat de vader van hun kinderen een financiele bijdrage levert in de opvang van de kinderen?
Als je er als vrouw voor kiest om thuis te blijven voor de kinderen, dan lever je daar inkomen voor in. En dat dient dus eigenlijk door de andere ouder op de een of andere manier gecompenseerd te worden. En natuurlijk wordt dat als je getrouwd bent enigszins afgedekt door eventuele partneralimentatie en partnerpensioen, maar hoeveel vrouwen eindigen wel niet na een scheiding in de bijstand en blijvend in armoede terwijl ze voor GEZAMENLIJKE kinderen zijn thuis gebleven?
Nou ja, zo kan ik wel even doorgaan. En ik ben me ervan bewust dat het allemaal niet romantisch is, wat ik zeg, maar je levensonderhoud en je lange termijn veiligheid is ook niet iets waar je romantisch over moet zijn. Daar is het te belangrijk voor.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 23:01
Tsja, weet je, ik wil best uit de doeken doen waarom wij gekozen hebben zoals we dat gedaan hebben. Maar ik vind de manier van posten en bejegenen in deze discussie vrij vervelend, zoals in elke discussie over dit onderwerp overigens, en heb dus simpelweg geen zin om zaken te verhelderen als de insteek om te beginnen al zo negatief is.
vrijdag 11 augustus 2017 om 23:07
LaFleurNoire schreef: ↑11-08-2017 23:01Tsja, weet je, ik wil best uit de doeken doen waarom wij gekozen hebben zoals we dat gedaan hebben. Maar ik vind de manier van posten en bejegenen in deze discussie vrij vervelend, zoals in elke discussie over dit onderwerp overigens, en heb dus simpelweg geen zin om zaken te verhelderen als de insteek om te beginnen al zo negatief is.
Ik vind helemaal niet dat ik negatief ben. Ik zeg nota bene nu al een aantal maal expliciet dat iedereen mag doen waar hij zin in heeft. Dat meen ik ook. Al wil je je hele leven in de bijstand, of je hele leven biodanza-en, of juist je hele leven carrière maken, of voor mijn part je hele leven de hoer spelen, ik ben vrij tolerant en veroordeel mensen persoonlijk niet snel voor hun keuzes. Ze zullen er wel hun redenen voor hebben. En vaak ben ik zelfs nog enorm geïnteresseerd in die redenen.
Dat neemt echter niet weg dat ik vrij uitgesproken ideeën heb over het leven en de maatschappij als geheel, en dat ik daarin bepaalde idealen heb. In mijn ideale wereld zou een vrouw niet zeggen "dat is niet voor mij weggelegd" en zou ze niet vinden dat het een enorme luxe is dat ze afhankelijk is van een man. Persoonlijk vind ik dat namelijk helemaal geen luxe, maar juist een enorm verdrietige positie.
Maar als jij daar op individueel niveau gelukkig mee bent, dan ben ik juist enorm benieuwd naar het waarom. Omdat ik het me enerzijds zo slecht kan voorstellen, en anderzijds omdat ik mensen sowieso interessant vind.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 23:17
fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 23:07Ik vind helemaal niet dat ik negatief ben. Ik zeg nota bene nu al een aantal maal expliciet dat iedereen mag doen waar hij zin in heeft. Dat meen ik ook. Al wil je je hele leven in de bijstand, of je hele leven biodanza-en, of juist je hele leven carrière maken, of voor mijn part je hele leven de hoer spelen, ik ben vrij tolerant en veroordeel mensen persoonlijk niet snel voor hun keuzes. Ze zullen er wel hun redenen voor hebben. En vaak ben ik zelfs nog enorm geïnteresseerd in die redenen.
Dat neemt echter niet weg dat ik vrij uitgesproken ideeën heb over het leven en de maatschappij als geheel, en dat ik daarin bepaalde idealen heb. In mijn ideale wereld zou een vrouw niet zeggen "dat is niet voor mij weggelegd" en zou ze niet vinden dat het een enorme luxe is dat ze afhankelijk is van een man. Persoonlijk vind ik dat namelijk helemaal geen luxe, maar juist een enorm verdrietige positie.
Maar als jij daar op individueel niveau gelukkig mee bent, dan ben ik juist enorm benieuwd naar het waarom. Omdat ik het me enerzijds zo slecht kan voorstellen, en anderzijds omdat ik mensen sowieso interessant vind.
Zo kom je op mij niet over. Ik vind je in deze discussie een vervelende manier van communiceren hebben. Je zit te wachten op argumenten om te "weerleggen" in jouw woorden. Ik heb mijn argumenten gegeven, maar ik kan op jouw gelach en onmiddellijke wijzende vinger gewoon niet verder toelichten.
vrijdag 11 augustus 2017 om 23:44
Het is ook faalangst bij vrouwen, die maakt dat ze kiezen voor het relatief veilige huisvrouw zijn.
Het beoordelende aspect wat er logischerwijs bij een betaalde baan komt kijken boezemt ze angst in.
Vrouwen lijken het meer op zichzelf te betrekken dan mannen, als er minder goede punten naar voren komen tijdens een beoordelingsgesprek.
Het gaat om verbeterpunten in je functioneren, maar vrouwen kunnen de neiging hebben om in zak en as te denken: ik doe het helemaal niet goed.
Je krijgt salaris, daarvoor moet je wel goed presteren, dat brengt een bepaalde druk met zich mee die voor veel stress kan zorgen bij weinig zelfvertrouwen.
Het beoordelende aspect wat er logischerwijs bij een betaalde baan komt kijken boezemt ze angst in.
Vrouwen lijken het meer op zichzelf te betrekken dan mannen, als er minder goede punten naar voren komen tijdens een beoordelingsgesprek.
Het gaat om verbeterpunten in je functioneren, maar vrouwen kunnen de neiging hebben om in zak en as te denken: ik doe het helemaal niet goed.
Je krijgt salaris, daarvoor moet je wel goed presteren, dat brengt een bepaalde druk met zich mee die voor veel stress kan zorgen bij weinig zelfvertrouwen.
vrijdag 11 augustus 2017 om 23:53
Jeetje over generaliseren gesproken.lisaviva schreef: ↑11-08-2017 23:44Het is ook faalangst bij vrouwen, die maakt dat ze kiezen voor het relatief veilige huisvrouw zijn.
zaterdag 12 augustus 2017 om 00:11
Ik heb het niet specifiek over jou, maar de algemene toon in dit topic is simpelweg heel negatief. Waarom zou ik hier serieus mijn, of onze, drijfveren uit de doeken doen door hier een persoonlijk verhaal neer te zetten voor forummers (en wederom doel ik niet specifiek op jou) die aangeven dat huisvrouwen in allerlei nuances en gradaties luie, domme uitvreters zijn? Uitspraken die letterlijk hier gepost zijn, met als "excuus" dat al die huisvrouwen ook altijd en eeuwig lopen te schelden op de werkende medevrouw, terwijl er in dit topic geen onvertogen woord is gevallen over werkende vrouwen.fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 23:07Ik vind helemaal niet dat ik negatief ben. Ik zeg nota bene nu al een aantal maal expliciet dat iedereen mag doen waar hij zin in heeft. Dat meen ik ook. Al wil je je hele leven in de bijstand, of je hele leven biodanza-en, of juist je hele leven carrière maken, of voor mijn part je hele leven de hoer spelen, ik ben vrij tolerant en veroordeel mensen persoonlijk niet snel voor hun keuzes. Ze zullen er wel hun redenen voor hebben. En vaak ben ik zelfs nog enorm geïnteresseerd in die redenen.
Wat mij betreft dus geen voedingsbodem voor een gelijkwaardige, eerlijke discussie.
zaterdag 12 augustus 2017 om 00:13
Eens.LaFleurNoire schreef: ↑12-08-2017 00:11Ik heb het niet specifiek over jou, maar de algemene toon in dit topic is simpelweg heel negatief. Waarom zou ik hier serieus mijn, of onze, drijfveren uit de doeken doen door hier een persoonlijk verhaal neer te zetten voor forummers (en wederom doel ik niet specifiek op jou) die aangeven dat huisvrouwen in allerlei nuances en gradaties luie, domme uitvreters zijn? Uitspraken die letterlijk hier gepost zijn, met als "excuus" dat al die huisvrouwen ook altijd en eeuwig lopen te schelden op de werkende medevrouw, terwijl er in dit topic geen onvertogen woord is gevallen over werkende vrouwen.
Wat mij betreft dus geen voedingsbodem voor een gelijkwaardige, eerlijke discussie.
zaterdag 12 augustus 2017 om 00:22
LaFleurNoire schreef: ↑12-08-2017 00:11Ik heb het niet specifiek over jou, maar de algemene toon in dit topic is simpelweg heel negatief. Waarom zou ik hier serieus mijn, of onze, drijfveren uit de doeken doen door hier een persoonlijk verhaal neer te zetten voor forummers (en wederom doel ik niet specifiek op jou) die aangeven dat huisvrouwen in allerlei nuances en gradaties luie, domme uitvreters zijn? Uitspraken die letterlijk hier gepost zijn, met als "excuus" dat al die huisvrouwen ook altijd en eeuwig lopen te schelden op de werkende medevrouw, terwijl er in dit topic geen onvertogen woord is gevallen over werkende vrouwen.
Dat er geen onvertogen woord over werkende vrouwen is gevallen is niet helemaal waar, want Pejeka kwam meedoen en die is in zijn eentje altijd goed voor een heel elftal aan werkende-moeder-bashers.
Ik vind het jammer, dat je wel reageert maar dan alleen om te zeggen dat je niks gaat zeggen. Een beetje een zwaktebod, ook. Wat maakt jou het nou uit als iemand negatief is over huisvrouwen, je vreet toch niet van hen?
Wat dat betreft vind ik Blondie altijd erg stoer. Ik heb helemaal niks met haar keuzes, maar ze staat wel voor wie ze is en het is overduidelijk dat ze idolaat van haar man was en dat vond ik toen hij nog leefde leuk om te lezen en nu nog steeds. Al zou ik nooit met haar willen ruilen, toch heb ik respect voor hoe ze gewoon is wie ze is zonder zich daarvoor te schamen, consessies te doen of zich te excuseren. Ik denk dat ik haar irl daarom ook wel zou mogen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 06:25
Pejeka is een karikatuur met dito denkbeelden waarvan ik vermoed dat hij/zij hier voor zijn plezier de boel lekker tracht op te schudden. En dat werkt ook nog. Bovendien zelf geen huisvrouw of huisman volgens eigen zeggen.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 00:22Dat er geen onvertogen woord over werkende vrouwen is gevallen is niet helemaal waar, want Pejeka kwam meedoen en die is in zijn eentje altijd goed voor een heel elftal aan werkende-moeder-bashers.
Ik vind het jammer, dat je wel reageert maar dan alleen om te zeggen dat je niks gaat zeggen. Een beetje een zwaktebod, ook. Wat maakt jou het nou uit als iemand negatief is over huisvrouwen, je vreet toch niet van hen?
Wat dat betreft vind ik Blondie altijd erg stoer. Ik heb helemaal niks met haar keuzes, maar ze staat wel voor wie ze is en het is overduidelijk dat ze idolaat van haar man was en dat vond ik toen hij nog leefde leuk om te lezen en nu nog steeds. Al zou ik nooit met haar willen ruilen, toch heb ik respect voor hoe ze gewoon is wie ze is zonder zich daarvoor te schamen, consessies te doen of zich te excuseren. Ik denk dat ik haar irl daarom ook wel zou mogen.
Overigens "vreet" ik als niet- werkende wél van de maatschappij (en dus ook hen) volgens een flink aantal forummers.
Ik reageer omdat ik me rot erger aan het gebash op mensen zoals ikzelf, door forummers, die als enig excuus om zich zo af te reageren hebben dat "al die huisvrouwen hen ook steeds bashen", terwijl dat in deze discussie, op wel 1 persoon na, die bekend staat om lekker op te jutten, absoluut niet het geval is.
En "al" die huisvrouwen, waar zijn ze dan in deze discussie? Het zijn er twee, drie of zo. De rest kijkt wel link uit want heeft geen behoefte om uitgescholden of anderszins in de grond getrapt te worden door andere vrouwen.
Als ik het idee had serieus genomen te worden als discussiepartner inplaats van een dom, onontwikkeld fossiel uit de jaren '50 zou ik best uit de doeken willen doen waarom het is zoals het is.
Zwaktebod? Wellicht. Maar waarom zou ik hier een (herkenbaar) bericht posten, waarom zou ik mezelf blootgeven voor mensen die eigenlijk vooral graag bezig zijn iets wat afwijkt van hun eigen normen belachelijk te maken?
Mijn man heeft de discussie ook gevolgd en snapt er ook geen hol van waarom ik me ook maar iets zou aantrekken van wat een hoop anonieme mensen op een forum plempen. Dit gaat alleen ons aan en als mensen vinden dat ze benadeeld worden door uitzuigers zoals ik, laat ze lekker. Maar ik trek me dat toch wel aan, want blijkbaar is dit een algemene tendens en wellicht denken mensen in mijn irl, vrienden, kennissen, mensen die dicht bij me staan óók van mij dat ik een domme, onontwikkelde uitzuiger ben maar zijn ze zo "beschaafd" dat slechts anoniem op een forum te zetten.
Wat dat betreft vind ik inderdaad dat een Blondie meer ballen heeft, maar zij heeft er sowieso geen problemen mee haar (controversiële) mening te geven en wordt daarom ook regelmatig uitgekotst.
Er is niet 1 specifieke reden waarom ik niet (meer) werk, er zijn er meerdere en daar behoren redenen als dure kinderopvang, lekker op terrasjes willen zitten en niet voor een schijntje willen werken niet toe. Sterker nog, ik werk voor niks.
Er ligt wel een vrij ernstige leerstoornis met daar aan gekoppelde beperkte opleidingsmogelijkheden en baankansen en twee kinderen met een autistische stoornis aan ten grondslag. Plus inderdaad de echtgenoot met wél een hele grote carrièrepotentie die meer dan 60 uur per week werkt. In het buitenland.
Ongelijkwaardig? Ongetwijfeld. Werkt het voor ons? Ja. Ben ik de lul als hij vroegtijdig overlijdt? Nee. Als hij me zat is? Waarschijnlijk wel.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 12-08-2017 08:04
14.77% gewijzigd
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:20
Eens.pejeka schreef: ↑11-08-2017 20:10Waar het om gaat, is dat ik het zo verbazingwekkend vindt is dat het hebben gelijke rechten op de arbeidsmarkt en op arbeidsparticipatie, is verworden tot een plicht tot arbeidsparticipatie in de ogen van de samenleving, en niet in het minst in die van de vrouwen.
Mijn god! Hoe denigrerend zijn veel vrouwen niet naar sexe-genoten die er binnen hun relatie in alle bewustzijn voor kiezen niet te gaan werken, maar het thuisfront te verzorgen? Want blijkbaar ben je pas een Echt Waardevol Mens als je 6 uur per dag op een kantoor facturen gaat zitten inboeken of gegevens in een databank gaat zitten inkloppen, of telefoontjes gaat zitten doorverbinden en gaat zitten glimlachen tot je kramp in je kaken krijgt tegen bezoekers als receptioniste. Dán ben je pas waardevol ofzo.
Maar daar ging de emancipatie niet over. De emancipatie ging erover dat mensen, vrouwen én mannen, gelijkwaardig zouden worden behandeld en gelijke rechten zouden hebben op de arbeidsmarkt. Maar óók, dat binnen die verworvenheden, nog steeds de keuze zou moeten kunnen bestaan om geen gebruik te maken van die rechten, en je leven op een andere manier in te richten, bijv. als huisvrouw. Ook dié keuze moest er zijn.
Dus waarom dat niet respecteren, dat dat voor sommige mensen in hun eigen persoonlijke relatie, voor hen de meest plezierige keuze is? Is het een soort jaloezie, omdat jij wél elke dag om 7 in de file moet om naar je duffe kantoor te gaan? In de wetenschap dat je huishouden er nog ongeorganiseerd bijligt, de ontbijtboel waarschijnlijk nog weggeruimd moet worden als je in de avond thuiskomt en je weliswaar net doet alsof het je niks kan schelen, maar je toch merkt dat het opgeruimd en schoon houden van je huis er eigenlijk nooit écht van komt?
En als het dát niet is, waarom dan wél? Emancipatie ging toch vooral over keuzevrijheid, gelijke kansen? En toch niet over de VERPLICHTING te gaan werken? Toch om ALS je dat zou willen, je kansen gelijk zouden moeten liggen aan die van een man?
De keuzevrijheid is er nu voor vrouwen, banen staan voor hen open, enz. Maar waarom dan met zo veel minachting neerkijken op vrouwen die iets anders kiezen, bijv. huisvrouw zijn? Want die keuze hoorde er toch ook bij?
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:24
Je moet eerst eens leren begrijpend lezen.vrouwjagersma schreef: ↑11-08-2017 20:42Maak je er maar niet druk om. Volgens Pejeka hebben alleen mannen serieuze banen en zijn vrouwen verantwoordelijk voor het schoonmaken van de plinten. Dat is dan emancipatie. Ik vind het helemaal mooi, laughing all the way to the bank.
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:30
Ik vind het zeker wel een verschil of je in de bijstand zit en te lui bent om te werken of dat je er samen voor kiest om huisvrouw te zijn omdat het kan. Zoals ik al zei ik zou dat niet kunnen omdat de financiën dat niet toe laten en ik heb inderdaad best een goede baan maar nou niet een baan dat je zegt goh wat een carrière. Ik zou mij dan ook niet twee keer hoeven te bedenken om die op te zeggen. En als je man een goede baan heeft en t kan gewoon wat is er dan mis mee? Mijn huisje is nu ook schoon en opgeruimd ook met een fulltime baan en al zou dat niet zo zijn t is mijn huis.Dreamer schreef: ↑11-08-2017 22:24Dat is altijd wel de makkelijke kaart, natuurlijk 'het zal wel jaloezie zijn'
Als ik mensen zie op facebook, waarvan ik weet dat ze in de bijstand zitten (*), die de hele zomer lekker in de tuin zitten (bij wijze van.. deze zomer nog niet zoveel gezien), dan heb ik wel eens iets van 'dat is lekker makkelijk'. Maar als ik dan zie wat ik met mijn verdiende geld allemaal kan doen, en zij niet, dan ben ik alweer snel tevreden.
Ik heb inderdaad ook geen topbaan. Het is niet uitdagend. eigenlijk wel saai. Ik heb geen carrière, maar wel een baan, waarmee ik meer verdien dan het minimumloon voor een alleenstaande. Ik ben echt, zeker weten, niet jaloers op Blondie en haar huisvrouwenbestaan. Ik heb géén schoon en opgeruimd huis, maar dat zou ik als huisvrouw ook niet hebben. Ik heb een hékel aan huishoudelijk werk.
Ik zou dus ook alleen maar stoppen met werken, als we een groot bedrag winnen, zodat ik huishouden en tuin en was en eventueel deels koken, kan uitbesteden. En dan nog ga ik wat zoeken wat ik écht leuk vind (ik weet nog niet wat) en me daar dan overdag mee bezig houden. Of vrijwilligerswerk doen voor een aantal uren per dag. Of beide.
(*) ik zei hier vandaag dat ik geen mensen kende, die huisvrouw zijn. Ik bedacht later dat ik ze wel ken, maar dat ik daar eigenlijk nooit zo bij stilsta. Ik ga met deze vrouwen niet in discussie over hun staat van zijn. Kan me wel eens ergeren aan het feit dat ze 'nergens tijd' voor hebben. Zo'n 'zwaar leven'. Die kínderen, die nu maar steeds thuis zijn.. ohoh.. zucht en steun. Vrouwen, die in de bijstand zitten net als hun man, maar niet kunnen werken, want ze hebben geen kinderen gekregen om ze door iemand anders op te laten voeden. Ondertussen zit hun vent ook werkloos thuis.
Nee.. met deze mensen ga ik niet in discussie. En Blondie zou ik ook niet aanspreken op het feit dat ze ooit koos voor huisvrouw zijn, zolang ze mij niet om mijn mening vraagt. Geen wonder, dat niemand haar er irl op aanspreekt. Over het algemeen laat men elkaar gewoon hun eigen leven leiden, maar hier discussieer je nou eenmaal over bepaalde zaken. Er wordt een vraag gesteld, je geeft antwoord, iemand is het niet met je eens en voilà, discussie.
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:44
Hahaha wat een herkenning, ik zit echt nooit op een terras zonder mijn man. Als hij aan het werk is ben ik dat ook. Hetzij thuis, hetzij buiten de deur. Er wordt soms net gedaan of de thuiswerkzaamheden bestaan uit een pot pindakaas terug in de kast zetten en een bord in de vaatwasser.LaFleurNoire schreef: ↑11-08-2017 21:02Behalve dan dat ik niet (meer) werk. En ook dat is in goed overleg gegaan en wordt regelmatig geëvalueerd.
En ja, ik begrijp de argumenten van de "tegenstanders" best en kan daar ook een heel eind in mee gaan, maar kan erg weinig met de manier waarop sommige forummers zich uitdrukken. Zij weten helemaal niet van de hoed en de rand en met een dergelijke manier van discussiëren voel ik me ook niet geroepen om daar enige duidelijkheid in de scheppen. Overigens heb ik ook helemaal niet het idee dat het ze ook maar iets interesseert.
Over terrasjeszittende huisvrouwen gesproken (die schijnen dat en masse te doen) ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst op een terrasje zat. Ja, op mijn eigen terras, op mijn knieën, al vloekend dat rottige onkruid tussen de tegels vandaan rukkend. Mijn man daarentegen, zit regelmatig op een terrasje.
Nou....noem me een schoonmaakfreak maar ik ben gisteren nog een paar uur bezig geweest met het schoonmaken van de jaloezieën in de keuken. Die waren namelijk vet en stoffig. Een karweitje waarvan ik zeker weet dat het nooit gedaan zou worden als we allebei fulltime zouden werken. En dat is maar 1 voorbeeld. Er zijn er nog tientallen (inderdaad die tuin met onkruid, tenzij je de tuin hebt volgeplemt met tegels)
Dan blijft het beperkt tot huishouden met de grove schaaf. Koken, wasen, opruimen. De tijdrovende rest moet dan allemaal in de schaarse vrije tijd gebeuren en aangezien in die schaarse vrije tijd ook moet worden gesport, bezoek ontvangen of afgelegd, boodschappen gedaan enz. komt dat er dus nooit van.
Mijn man en ik leven graag in een schoon huis en dat kost nu eenmaal tijd en inzet. Een echt schone woonomgeving kun je niet bereiken als je allebei fullltime werkt, tenzij je alle vrije tijd erin steekt, oma tijdens het oppassen op je kinderen ook huishoudelijk werk doet, of je een huishoudelijke hulpt hebt ingehuurd.
Ja kom maarrrrrrrrrr
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:51
Waarom?juliadenders schreef: ↑12-08-2017 07:36Zo is dat dreamer.
en lovely komt wat gefrustreerd op me over.
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:54
.Lovely7 schreef: ↑12-08-2017 07:30Ik vind het zeker wel een verschil of je in de bijstand zit en te lui bent om te werken of dat je er samen voor kiest om huisvrouw te zijn omdat het kan. Zoals ik al zei ik zou dat niet kunnen omdat de financiën dat niet toe laten en ik heb inderdaad best een goede baan maar nou niet een baan dat je zegt goh wat een carrière. Ik zou mij dan ook niet twee keer hoeven te bedenken om die op te zeggen. En als je man een goede baan heeft en t kan gewoon wat is er dan mis mee? Mijn huisje is nu ook schoon en opgeruimd ook met een fulltime baan en al zou dat niet zo zijn t is mijn huis.
Omdat het heel vaak niet kan. Dan lijkt het een goed idee op dat moment maar wordt er niet goed over de gevolgen nagedacht.
Bijvoorbeeld: Man en vrouw schelen vijf jaar. Man krijgt vijf jaar eerder AOW dan vrouw. En dan niet weten hoe dit gat te overbruggen. Ze hadden niet stil gestaan bij de veranderingen van het systeem.
Wetten en regels veranderen sneller dan in een mensenleven en uitloopregelingen vallen vaak net korter uit dan voor sommige mensen noodzakelijk is.
Door zelf in het arbeidsproces te blijven kan je nooit verrast worden door zoiets.
zaterdag 12 augustus 2017 om 07:58
Ze/hij doet helemaal niet denigrerend over andermans baan, ze/hij probeert wat nuance aan te brengen in al die hoogdravende zooooo interessante/ je enorrrm ontwikkelende/ gespreksstof opleverende carrière-verhalen.fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 21:19Bah, wat doe je toch altijd denigrerend over andermans baan. Wat voor baan heb je zelf eigenlijk?
Als iemand kinderen krijgt en de keus heeft tussen zelf voor haar/zijn kinderen zorgen of zich dagelijks naar een slechtbetaald rotbaantje slepen, met nikszeggende collega's in een geestdodende omgeving (en er zijn heeeel veel van dit soort banen) kan ik me de thuisblijfkeuze goed voorstellen.