Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:03
Je hoeft me niet uit te leggen hoe het werkende leven werkt, want daar neem ik aan deel. Ik denk dat mijn visie daarop realistischer is dan de jouwe, want ik heb van maandag t/m vrijdag elke dag met honderden mensen te maken in een werk-gerelateerde setting. Ik heb alleen al honderden collega's, bijvoorbeeld.Athen1 schreef: ↑12-08-2017 11:55Ik begrijp heel goed wat je zegt. Maar het is niet altijd zo dat je het werk vindt waar je passie in zit en waar je voldoening uit haalt. Dat probeer ik jou steeds uit te leggen. Ook in de hogere functies zit niet iedereen op zijn plek. Ik was door te blijven werken waarschijnlijk niet erachter gekomen waar ik wel zou kunnen "bloeien" zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Gewoon omdat er teveel stress was om daar überhaupt aan toe te komen.
Ik ben blij dat ik de ruimte nu krijg om daar achter te komen. Ik zou nog blijer zijn als ik een baan vind waar ik net zo blij mee ben sls jij met jouw baan.
En als ik dit uitleg, of Blondie die zegt helemaal niet te willen werken, betrek je het gelijk weer op jezelf. Niemand heeft het hier over jou, we leggen uit waarom wij nu niet werken.
Ikzelf heb het ook helemaal niet over emancipatie gehad trouwens.
En het valt mij op dat het idee dat jullie idee over de werkvloer of "duffe kantoorbaantjes" echt totaal niet strookt met hoe in ieder geval mijn werkelijkheid en die van alle mensen waarin ik in mijn werk mee te maken heb eruit ziet. Alleen al het feit dat jullie spreken over "hogere functies' of "duffe baantjes", ik ken dat soort termen echt alleen van mensen die zelf niet werken. Zelf zie ik mijn werk in ieder geval niet als een "hogere functie" en onze receptioniste heeft zeker geen "duf baantje".
Je hebt nog steeds geen antwoord willen geven op de vele vragen die ik je gesteld heb, dus ik heb geen idee en geen mening over hetgeen je over je zelf zegt. Daar kan ik simpelweg niks over zeggen want je wil niks vertellen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:06
CHL schreef: ↑12-08-2017 12:26Dat blijft, denk ik, achterwege vanwege een verschil in interpretatie. Ik blijf nu ook thuis omdat we een kind hebben gekregen. Ik wil daar niks van missen en we hebben ervoor gekozen om (nu althans nog) geen deel van de opvoeding uit te besteden. Dat zou ik kunnen formuleren als dat we zelf voor ons kind willen zorgen en daar kan je dan een oordeel richting werkende ouders in lezen. Terwijl ik dan doel op de wens om fulltime voor ons kind te zorgen, ongeacht de invulling /verdeling die wij daarvoor hebben gekozen.
Er valt toch niet zoveel aan te interpreteren? Je zegt "we willen geen deel van de opvoeding uitbesteden" maar je man besteed wel degelijk de opvoeding uit. Aan jou. En zeker in al die gevallen van die mannen waarover trots wordt gezegd dat ze "meer dan 60 uur" (wie doet dat trouwens nog, dat is pas echt ouderwets!) werken besteden die mannen dus wel meer dan "een deel van de opvoeding" uit.
Waarom is het niet erg als een man de opvoeding van zijn eigen kinderen uitbesteed, maar wel als een vrouw dat doet?
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:11
ik ben het niet helemaal met je eens dat het hebben van een mooie relatie ook voor een groot deel geluk en toevalligheid is. Natuurlijk speelt dat een grote rol, maar ik zelf loop wel degelijk ook aan tegen de rolpatronen die jij, of Blondie, of Lovely, of wie dan ook bevestigen. Een van de grootste problemen waar ik in al mijn relaties, zowel de niet serieuze als serieuze tegenaan loop is dat mannen totaal van de leg raken van de manier waarop ik in het leven sta. In theorie vinden ze namelijk allemaal dat vrouwen en mannen uiteraard gelijkwaardig zijn en dezelfde rechten hebben, maar in praktijk komt het er keer op keer neer dat ze stiekem toch ook wel vinden dat zij een beetje meer gelijk zijn en een beetje meer rechten hebben dan ik.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:11
Je bent zijn vrouw geen vreemde. De vrouw waarmee je kinderen wilt dat kan je toch niet vergelijken met als andere voor je kinderen zorgen.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:06Er valt toch niet zoveel aan te interpreteren? Je zegt "we willen geen deel van de opvoeding uitbesteden" maar je man besteed wel degelijk de opvoeding uit. Aan jou. En zeker in al die gevallen van die mannen waarover trots wordt gezegd dat ze "meer dan 60 uur" (wie doet dat trouwens nog, dat is pas echt ouderwets!) werken besteden die mannen dus wel meer dan "een deel van de opvoeding" uit.
Waarom is het niet erg als een man de opvoeding van zijn eigen kinderen uitbesteed, maar wel als een vrouw dat doet?
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:13
Maar het is toch heel gek dat jouw man zo een vraag stelt? Dat jij hem stelt, a la, jij hebt ook daadwerkelijk zelf voor je kinderen gezorgd. Maar je man toch niet? Waar haalt hij dan het lef vandaan om dergelijke waardeoordelen over anderen te hebben?Lovely7 schreef: ↑12-08-2017 12:48Dat is voor ieder toch Anders? En wij dachten en denken daar nog steeds zo over waarom word mij dat kwalijk genomen? Toentertijd zouden wij misschien als wij beide werkte en met kinderopvang er tweehonderd gulden wijzer van worden per maand. Wij konden dat wel missen en ik vond het veel leuker om dan tijd voor mijn kinderen te zijn en ze te verzorgen dan tweehonderd per maand over te houden dus die keuze was snel gemaakt. En ik deed er niemand kwaad mee hoefde niet de bijstand in en wij loste alles zelf op. Ik zie echt geen enkel probleem hierin
En voor alle duidelijkheid die vraag stelde wij aan elkaar hoor t is geen verwijd naar andere waarom ze kinderen nemen en blijven werken
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:15
fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:11In theorie vinden ze namelijk allemaal dat vrouwen en mannen uiteraard gelijkwaardig zijn en dezelfde rechten hebben, maar in praktijk komt het er keer op keer neer dat ze stiekem toch ook wel vinden dat zij een beetje meer gelijk zijn en een beetje meer rechten hebben dan ik.
Herkenbaar hoor. Zelfs bij mannen die van zichzelf vinden dat ze heel vrouwvriendelijk en geëmancipeerd zijn blijkt het toch te steken als ze erachter komen dat ik meer verdien dan zij. Of dat ik beter in mijn werk ben dan zij.
Ik ben hoger opgeleid en verdien veel meer dan mijn man, maar hij is alleen maar trots op me en blij voor me dat ik het zo naar m'n zin heb op mijn werk.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:16
Maar wie oordeelt er dan? Wij zeker niet. En wat doen is onze zorg net zoals dat wat een ander doet hun moeten wetenfashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:13Maar het is toch heel gek dat jouw man zo een vraag stelt? Dat jij hem stelt, a la, jij hebt ook daadwerkelijk zelf voor je kinderen gezorgd. Maar je man toch niet? Waar haalt hij dan het lef vandaan om dergelijke waardeoordelen over anderen te hebben?
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:17
Er werd hier eerder anders behoorlijk denigrerend gedaan over oppasoma's. Je eigen moeder is toch ook geen vreemde? Sterker nog, dat is meestal de enige persoon van wie je in ieder geval zeker weet dat ze kinderen kan opvoeden als je net een baby hebt, want zij heeft jou opgevoed. Of je dat zelf zal kunnen of dat je man dat zal kunnen zal dan nog moeten blijken.
Waarom is het wel okee om je eigen kinderen aan je partner uit te besteden en niet aan je moeder?
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:18
Tr0tter schreef: ↑12-08-2017 13:15Herkenbaar hoor. Zelfs bij mannen die van zichzelf vinden dat ze heel vrouwvriendelijk en geëmancipeerd zijn blijkt het toch te steken als ze erachter komen dat ik meer verdien dan zij. Of dat ik beter in mijn werk ben dan zij.
Ik ben hoger opgeleid en verdien veel meer dan mijn man, maar hij is alleen maar trots op me en blij voor me dat ik het zo naar m'n zin heb op mijn werk.
Treurige types. Ik ben toch zo blij dat mijn vriend alleen maar door moeder en tantes is opgevoed. Heeft een fijne man met respect voor vrouwen opgeleverd.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:19
Wat fijn voor je. Ik hoop dat ook ooit nog te vinden.Tr0tter schreef: ↑12-08-2017 13:15Herkenbaar hoor. Zelfs bij mannen die van zichzelf vinden dat ze heel vrouwvriendelijk en geëmancipeerd zijn blijkt het toch te steken als ze erachter komen dat ik meer verdien dan zij. Of dat ik beter in mijn werk ben dan zij.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:19
Jawel, jij bent namelijk 'een andere persoon' die voor zijn kind zorgt. Net als een gastouder, een medewerker van het kinderdagverblijf of een opa of oma dat is. Als hij het zó belangrijk vindt dat hij de opvoeding niet hoeft uit te besteden, waarom brengt hij zelf dan niet meer tijd met hen door?
En dan volgt daaruit meteen de vraag: vinden jullie een vader minder belangrijk voor de kinderen dan een moeder?
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:21
Mijn man is opgegroeid met een moeder en drie zussen, ik denk inderdaad dat dat wel heeft bijgedragen hoe hij nu tegenover (werkende) vrouwen aankijkt.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:23
Jij zei: Wij hebben kinderen gekregen om ervoor te zorgen.
Dat is een waardeoordeel, want je impliceert dat vrouwen die wel werken kinderen hebben gekregen om.... ja, wat eigenlijk? Nou ja, niet om voor ze te zorgen in ieder geval.
Vanuit jouw man bekeken is een dergelijk oordeel natuurlijk een gotspe.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:27
Ik denk dat ik een beetje verkeerd begrepen word maar dat is geen probleem. Mijn ouders hebben heel vaak opgepast en mijn man paste niet op want t zijn tenslotte zijn kinderen dan pas je niet op dat is t gewoon je taak. Als ik had gewild had ik mijn kinderen niet eens naar de opvang hoeven te brengen want er was oppas zat. Wat je dan weer wel had gedaan want stel je voor als je oppas ziek is dan kan je zelf ook niet werken maar dat eenzijdig. Wij hebben ervoor gekozen dat ik lekker thuis bleef bij de kinderen omdat ik dat wilde en mijn man t geen probleem vond. Als het financieel niet mogelijk was geweest had ik t wel gedaan. En ik oordeel over niemand niet over mensen die werken en ook niet over huisvrouwen. Iedereen leeft zijn eigen leven. Ik snap dan ook echt niet waarover er zo word gevallen over onze persoonlijke reden. En dat wij oordelen en mijn man oordeelt over andere want dat is gewoon niet zo. En als ik t over kon doen zou ik t precies t zelfde doen want het was de mooiste tijd van mijn leven. En als ik nu de mogelijkheid zou hebben te stoppen met werken zou ik t ook doen. En daar kom ik gewoon eerlijk voor uit iets wat niet kan want dan ben je gelijk gefrustreerd maar t zij zo.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:17Er werd hier eerder anders behoorlijk denigrerend gedaan over oppasoma's. Je eigen moeder is toch ook geen vreemde? Sterker nog, dat is meestal de enige persoon van wie je in ieder geval zeker weet dat ze kinderen kan opvoeden als je net een baby hebt, want zij heeft jou opgevoed. Of je dat zelf zal kunnen of dat je man dat zal kunnen zal dan nog moeten blijken.
Waarom is het wel okee om je eigen kinderen aan je partner uit te besteden en niet aan je moeder?
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:30
Ja nou en ieder moet toch zelf weten hoe of wat hij doet er word hier gewoon gezegd dat een Iemand als Blondie kan onze banen niet aan (niet denigrerend bedoeld) en daar hoor ik niemand over.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:23Jij zei: Wij hebben kinderen gekregen om ervoor te zorgen.
Dat is een waardeoordeel, want je impliceert dat vrouwen die wel werken kinderen hebben gekregen om.... ja, wat eigenlijk? Nou ja, niet om voor ze te zorgen in ieder geval.
Vanuit jouw man bekeken is een dergelijk oordeel natuurlijk een gotspe.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:40
Herken ik, jouw verhaal. Een vriendin van mij zit in een vergelijkbare situatie en zegt alleen nog maar lat relaties te willen hierdoor. In theorie zijn sommige mannen anders dan wanneer het ze zelf overkomt. Heel menselijk, maar een grotere investering dan latten wil ze er niet meer in doen.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:11ik ben het niet helemaal met je eens dat het hebben van een mooie relatie ook voor een groot deel geluk en toevalligheid is. Natuurlijk speelt dat een grote rol, maar ik zelf loop wel degelijk ook aan tegen de rolpatronen die jij, of Blondie, of Lovely, of wie dan ook bevestigen. Een van de grootste problemen waar ik in al mijn relaties, zowel de niet serieuze als serieuze tegenaan loop is dat mannen totaal van de leg raken van de manier waarop ik in het leven sta. In theorie vinden ze namelijk allemaal dat vrouwen en mannen uiteraard gelijkwaardig zijn en dezelfde rechten hebben, maar in praktijk komt het er keer op keer neer dat ze stiekem toch ook wel vinden dat zij een beetje meer gelijk zijn en een beetje meer rechten hebben dan ik.
Een vriend waarbij de man en vrouw vergelijkbare banen hebben, hebben ook altijd onenigheid om de stress rond werk/gezin/huishouden. De man vindt dat het gezin lijdt onder haar ambities terwijl hij meer in zijn werk investeert dan zij. Ik ben het absoluut niet met hem eens.
Het zal wat jaren duren voor er hier gelijkheid in is. Aan beide kanten. Hoe meer het (daadwerkelijk!) geaccepteerd wordt, gelijkheid, hoe minder mensen als mijn vriendin en misschien jij zal moeten schermen. Want eerlijk gezegd denk ik dat het defensieve op het mogelijke oordeel ook moeilijk is om mee om te gaan.
In deze discussie loopt het ook al niet lekker van beide kanten. Niet alleen jij hoor, bijna iedereen van beide kanten.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:51
Ik vond dat ook nogal een neerbuigende opmerking. Schijnbaar is een HBO opleiding niet hoog genoeg.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:55
Ik weet niet of ik echt moet schermen, ik denk het wel. Maar het stomme is: ik ben eigenlijk helemaal niet zo superambitieus. Ik vind gewoon hetgeen wat ik doe zo leuk dat op de momenten dat ik geen werk heb (dat komt ook nog weleens voor, namelijk) ik heel veel dingen doe die ik in mijn werk ook doe. Ik heb alleen toevallig het geluk (en dat is wel echt een kwestie van geluk) dat hetgeen ik doe ook veel geld kan opleveren. Daardoor was ik in mijn relatie degene die het meest verdient en is de kans groot dat dat in toekomstige relaties ook weer het geval is. Maar ik ben geen klassieke workaholic, en ook al niet rete-ambitieus in de zin van dat ik per se in de directie wil ofzo.Athen1 schreef: ↑12-08-2017 13:40Herken ik, jouw verhaal. Een vriendin van mij zit in een vergelijkbare situatie en zegt alleen nog maar lat relaties te willen hierdoor. In theorie zijn sommige mannen anders dan wanneer het ze zelf overkomt. Heel menselijk, maar een grotere investering dan latten wil ze er niet meer in doen.
Een vriend waarbij de man en vrouw vergelijkbare banen hebben, hebben ook altijd onenigheid om de stress rond werk/gezin/huishouden. De man vindt dat het gezin lijdt onder haar ambities terwijl hij meer in zijn werk investeert dan zij. Ik ben het absoluut niet met hem eens.
Het zal wat jaren duren voor er hier gelijkheid in is. Aan beide kanten. Hoe meer het (daadwerkelijk!) geaccepteerd wordt, gelijkheid, hoe minder mensen als mijn vriendin en misschien jij zal moeten schermen. Want eerlijk gezegd denk ik dat het defensieve op het mogelijke oordeel ook moeilijk is om mee om te gaan.
In deze discussie loopt het ook al niet lekker van beide kanten. Niet alleen jij hoor, bijna iedereen van beide kanten.
Maar wat jij over die vrienden zegt herken ik dus wel enorm. Als ik een man was geweest zou mijn partner, maar ook de maatschappij, het volkomen logisch vinden dat ik het meest zou blijven werken. Want ik heb het soort salaris waarvan vrouwen als het omgekeerd is zeggen "gelukkig hoef ik niet te werken, want mijn man heeft een goede baan". Toch wordt er van MIJ verwacht dat ik parttime werk omdat het anders zielig voor mijn kinderen is, en wordt de verantwoordelijkheid voor schone plinten bij mij gelegd en niet bij mijn partner. En ja, natuurlijk ben ik ook maar een mens en ben ik daar onbewust ook enigszins gevoelig voor, dus werk ik braaf parttime voor mijn kinderen, en sta ik op mijn vrije dag het huishouden te doen. Terwijl mijn partner doodleuk met zijn (in vergelijking met de mijne) "duffe baantje" geen poot uitstak en me zelfs ook nog verweet dat ik niet genoeg deed. Dat zou nooit gebeuren als ik een man met dezelfde baan was geweest, dan had men in katzwijm gelegen over hoe knap het wel niet was dat ik zo'n belangrijke baan had en hoe fijn het voor mijn partner was dat ie "lekker" niet hoefde te werken.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:56
Mijn moeder paste wel eens op maar ik had haar nooit elke week als vaste oppas gewild. Daar zou echt onenigheid van gekomen zijn.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 13:17Er werd hier eerder anders behoorlijk denigrerend gedaan over oppasoma's. Je eigen moeder is toch ook geen vreemde? Sterker nog, dat is meestal de enige persoon van wie je in ieder geval zeker weet dat ze kinderen kan opvoeden als je net een baby hebt, want zij heeft jou opgevoed. Of je dat zelf zal kunnen of dat je man dat zal kunnen zal dan nog moeten blijken.
Ik zie in mijn omgeving veel opa's en oma's die elke wek op vaste dagen op de kleinkinderen passen en hun vrijheid kwijt zijn. Dat doen zelf hoor maar voorheen konden ze gaan en staan waar ze wilden en nu zitten ze weer vast aan de schoolvakanties als ze op reis willen. Ik zou dat zelf dus echt nooit doen maar ik word ook geen oma want zoon wilt geen kinderen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:58
Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 13:56Mijn moeder paste wel eens op maar ik had haar nooit elke week als vaste oppas gewild. Daar zou echt onenigheid van gekomen zijn.
Ik zie in mijn omgeving veel opa's en oma's die elke wek op vaste dagen op de kleinkinderen passen en hun vrijheid kwijt zijn. Dat doen zelf hoor maar voorheen konden ze gaan en staan waar ze wilden en nu zitten ze weer vast aan de schoolvakanties als ze op reis willen. Ik zou dat zelf dus echt nooit doen maar ik word ook geen oma want zoon wilt geen kinderen.
Ik wilde mijn moeder ook niet als vaste oppas. Ik vind het vaak ook zielig voor al die opa's en oma's, precies om wat jij zegt. Ik denk ook niet dat ik zelf later oppasoma word. Al is de kans klein dat ik dat überhaupt nog zal kunnen want ik ben een oude moeder.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 13:59
Mijn man ook! En die is niet eens door alleen vrouwen opgevoedTr0tter schreef: ↑12-08-2017 13:15Herkenbaar hoor. Zelfs bij mannen die van zichzelf vinden dat ze heel vrouwvriendelijk en geëmancipeerd zijn blijkt het toch te steken als ze erachter komen dat ik meer verdien dan zij. Of dat ik beter in mijn werk ben dan zij.
En ik kom maar heel weinig mannen tegen van wie ik merk dat ze het vervelend vinden dat ik meer verdien en/of goed ben in mijn werk. De weinige vervelende opmerkingen die ik krijg komen van vrouwen