Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:19
Ik zit trouwens net te zoeken naar de cijfers van minder dan 36 uur werken en in mijn zoektocht kwam ik de gegevens tegen van de arbeidsdeelname van paren.
Van de 3.904.000 paren in Nederland zijn er 937.000 waarvan slechts 1 partner werkt. Daarbij hebben 670.000 mannen een partner die niet werkt, tegenover 266.000 vrouwen die een partner hebben die niet werkt.
Van de 3.904.000 paren in Nederland zijn er 937.000 waarvan slechts 1 partner werkt. Daarbij hebben 670.000 mannen een partner die niet werkt, tegenover 266.000 vrouwen die een partner hebben die niet werkt.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:21
Ja dat verbaasde mij ook! Dat juist in de categorie 35-55 zo weinig vrouwen fulltime werken, je zou zeggen dat juist die vrouwen uit de kleine kinderen zijn en dus juist weer volop kunnen werken.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:23
Dat heb ik al verschillende keren gezegd hier, maar op de één of andere manier komt dat niet over.Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 18:37Laten we het om te beginnen even on topic houden, dat is bij mijn weten gewoon hier in Nederland.
Dat gezegd hebbende: gelijke rechten komt neer op gelijke keuzevrijheid.
Het recht om te stemmen komt niet neer op MOETEN stemmen, het komt neer op de keuzevrijheid om gebruik te maken van je stemrecht.
Het recht om te mogen (blijven) werken, betekent niet dat je MOET werken, het maakt dat je kunt kiezen of je al dan niet wil werken. En hoeveel uur. En hoe lang. Of in dit geval dus helemaal niet.
Recht hebben op is niet hetzelfde als iets moeten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:27
Omdat het ook gewoon niet klopt. Iemand zonder partner zou dan dus per definitie niet geemancipeerd zijn, want geen keuze.
Nogmaals de definitie; emancipatie is geen keuzevrijheid:
Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:32
Ik kan helaas de cijfers van 2017 niet vinden (die cijfers die ik net postte zijn wel allemaal van 2017), maar in de emancipatiemonitor van 2016, waarbij dus gekeken wordt naar de cijfers van 2015, staat het volgende:strikjemetstippels schreef: ↑12-08-2017 19:01Heb je ook cijfers van de uren die dan wel worden gewerkt? Ben daar ook wel benieuwd naar. Ik werk zelf 32u meestal (soms iets meer), geen kids maar gewoon behoefte aan rust. Maar dan word je idd mee genomen in de <36u categorie.
10% van de vrouwen heeft een baan van 12 uur of minder tegenover 4% van de mannen
13% van de vrouwen heeft een baan van 12 tot 19 uur per week, tegenover 3% van de mannen
27% van de vrouwen heeft een baan van 20 tot 27 uur per week, tegenover 4% van de mannen
23% van de vrouwen heeft een baan van 28 tot 35 uur per week, tegenover 9% van de mannen
27% van de vrouwen heeft een baan van 35 uur of meer, tegenover 79% van de mannen.
Ik schrik zelf eigenlijk vooral van die lage cijfers bij de mannen in parttime banen. Op basis van het forum en de mensen om me heen had ik de indruk dat parttime werkende mannen inmiddels normaler waren, maar dat is dus helemaal niet zo.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:33
Ik ben twintiger, maar het ligt denk ik ook een beetje aan wat voor werk je doet. Ik werk in het middelbaar onderwijs, en kom met minder dan fulltime al wel aan fulltime uren met alles wat ik erin stop/waar ik tijd aan kwijt ben. Met fulltime op papier zou ik in de praktijk ruim boven fulltime uitkomen, en momenteel vind ik dat teveel. Misschien over een paar jaar met meer ervaring denk ik wel "Goh ja ik ga eens kijken voor meer uren". Gelukkig ben ik alleen voor mijzelf verantwoordelijk en is het me meer waard wat meer rust te hebben dan op papier fulltime te werken. Ik doe zuinig aan en heb geen dure hobby's en dergelijke. Ach ieder z'n ding.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 19:21Ja dat verbaasde mij ook! Dat juist in de categorie 35-55 zo weinig vrouwen fulltime werken, je zou zeggen dat juist die vrouwen uit de kleine kinderen zijn en dus juist weer volop kunnen werken.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:36
fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 19:32Ik kan helaas de cijfers van 2017 niet vinden (die cijfers die ik net postte zijn wel allemaal van 2017), maar in de emancipatiemonitor van 2016, waarbij dus gekeken wordt naar de cijfers van 2015, staat het volgende:
10% van de vrouwen heeft een baan van 12 uur of minder tegenover 4% van de mannen
13% van de vrouwen heeft een baan van 12 tot 19 uur per week, tegenover 3% van de mannen
27% van de vrouwen heeft een baan van 20 tot 27 uur per week, tegenover 4% van de mannen
23% van de vrouwen heeft een baan van 28 tot 35 uur per week, tegenover 9% van de mannen
27% van de vrouwen heeft een baan van 35 uur of meer, tegenover 79% van de mannen.
Ik schrik zelf eigenlijk vooral van die lage cijfers bij de mannen in parttime banen. Op basis van het forum en de mensen om me heen had ik de indruk dat parttime werkende mannen inmiddels normaler waren, maar dat is dus helemaal niet zo.
Over welke groep gaan deze cijfers? Zijn ZZP-ers bijvoorbeeld meegenomen hierin? Op de school van mijn kinderen veel eigen bedrijven.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:40
Ja, dit gaat over alle mensen die werken, sinds vorig jaar wordt de definitie anders bepaald en telt iedereen die meer dan 1 uur werkt mee als werkzame beroepsbevolking. Hierin tellen dus ook scholieren met een bijbaantje mee, of mensen met een eigen bedrijf of ZZP-ers.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:41
Zijn het niet de kinderen, dan is het wel die baan in het onderwijs die zóveel tijd kost, en godgeklaagd nog meer dan waarvoor je op de loonlijst staat ook. Dat eeuwige gehuil van leerkrachten ben ik zó zat. Newsflash: jullie zijn niet de enigen met een HBO- of WO-opleiding die meer tijd aan hun baan besteden dan het aantal uren waarop hun salaris gebaseerd is. Jullie zijn niet speciaal.Timetraveler schreef: ↑12-08-2017 19:33Ik ben twintiger, maar het ligt denk ik ook een beetje aan wat voor werk je doet. Ik werk in het middelbaar onderwijs, en kom met minder dan fulltime al wel aan fulltime uren met alles wat ik erin stop/waar ik tijd aan kwijt ben. Met fulltime op papier zou ik in de praktijk ruim boven fulltime uitkomen, en momenteel vind ik dat teveel. Misschien over een paar jaar met meer ervaring denk ik wel "Goh ja ik ga eens kijken voor meer uren". Gelukkig ben ik alleen voor mijzelf verantwoordelijk en is het me meer waard wat meer rust te hebben dan op papier fulltime te werken. Ik doe zuinig aan en heb geen dure hobby's en dergelijke. Ach ieder z'n ding.
anoniem_350628 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 19:43
0.22% gewijzigd
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:41
fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 19:21Ja dat verbaasde mij ook! Dat juist in de categorie 35-55 zo weinig vrouwen fulltime werken, je zou zeggen dat juist die vrouwen uit de kleine kinderen zijn en dus juist weer volop kunnen werken.
Ik val in die leeftijdscategorie en werk 32 uur per week. Officieel is dat dus niet fulltime, maar binnen mijn vakgebied (zorg) is dat nu eenmaal het grootste contract dat je krijgt. Simpelweg omdat het beroep gewoon te zwaar is om meer te werken.
Daarnaast heb ik geen kinderen die dus ook nooit het huis uit zijn gegaan.
Jij gaat gewoon uit van het stereotiepe beeld van het parttime werkende moedertje dat haar handen weer vrij heeft. Er zijn meer nuances.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:42
fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 19:40Ja, dit gaat over alle mensen die werken, sinds vorig jaar wordt de definitie anders bepaald en telt iedereen die meer dan 1 uur werkt mee als werkzame beroepsbevolking. Hierin tellen dus ook scholieren met een bijbaantje mee, of mensen met een eigen bedrijf of ZZP-ers.
Bijzonder laag dan. Had ik ook niet verwacht.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:42
Als je geen partner hebt, moet je, man of vrouw, gewoon zorgen voor je eigen brood op de plank.Star* schreef: ↑12-08-2017 19:27Omdat het ook gewoon niet klopt. Iemand zonder partner zou dan dus per definitie niet geemancipeerd zijn, want geen keuze.
Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.
Als je wél een partner hebt, heb je alle keuzevrijheid, maar één van die keuzes is dus gewoon om één van de twee te laten zorgen voor het inkomen, terwijl de ander zorgt voor het thuisfront en alles daar omheen en dus niet betaald gaat werken. Zo lang die keuze in alle vrijheid en harmonie gemaakt wordt, zie ik niet in waarom dat in tegenspraak zou zijn met het emancipatiebeginsel.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:43
Is het de eerste 4 jaar ook hoor, in de meeste gevallen dan.
Ik heb nu twee schoolgaande kinderen en heb nu wel veel vrije tijd. Niet dat ik niets doe hoor, maar ik heb het nu weer rustiger dan als ik zou werken.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:45
Star* schreef: ↑12-08-2017 19:27Omdat het ook gewoon niet klopt. Iemand zonder partner zou dan dus per definitie niet geemancipeerd zijn, want geen keuze.
Maar waarin hebben vrouwen dan geen gelijke rechten?
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:48
En daar ga je dus de fout in. Want de vrouw (of man) die daar tegenwoordig in volle bewustzijn voor kiest, heeft ook de keuze te gaan werken, want die mogelijkheid staat gewoon open maatschappelijk gezien. Maar sommige mensen vinden andere dingen blijkbaar belangrijker, en zo lang ze dat doen op eigen kosten, zonder bij jou hun hand op te komen houden om hun keuze te bekostigen, hebben ze gewoon een volkomen geëmancipeerde keuze gemaakt uit alle mogelijkheden die er zijn.
Emancipatie wil niet zeggen dat huisvrouw niet meer tot de keuzemogelijkheden zou mogen behoren, het wil alleen maar zeggen dat men niet meer GEDWONGEN huisvrouw moet zijn omdat er geen andere mogelijkheden open staan.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:51
Ik zit dus in die statistiek en het CBS vraagt je gewoon naar het aantal uur dat je werkt. Dus je kunt gerust 60 uur zeggen, ook al staat er op papier maar 93procent aanstelling.Timetraveler schreef: ↑12-08-2017 19:33Ik ben twintiger, maar het ligt denk ik ook een beetje aan wat voor werk je doet. Ik werk in het middelbaar onderwijs, en kom met minder dan fulltime al wel aan fulltime uren met alles wat ik erin stop/waar ik tijd aan kwijt ben. Met fulltime op papier zou ik in de praktijk ruim boven fulltime uitkomen, en momenteel vind ik dat teveel. Misschien over een paar jaar met meer ervaring denk ik wel "Goh ja ik ga eens kijken voor meer uren". Gelukkig ben ik alleen voor mijzelf verantwoordelijk en is het me meer waard wat meer rust te hebben dan op papier fulltime te werken. Ik doe zuinig aan en heb geen dure hobby's en dergelijke. Ach ieder z'n ding.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:51
Star* schreef: ↑12-08-2017 19:27Omdat het ook gewoon niet klopt. Iemand zonder partner zou dan dus per definitie niet geemancipeerd zijn, want geen keuze.
Volgens deze definitie is een huisvrouw dus in een achtergestelde positie en
heeft hij/ zij geen gelijke rechten
Ik zie het echt niet hoor...
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:52
We hoeven in ieder geval niet meer te betogen dat het droevig gesteld is met de emancipatie. Nog geen 10% van de mannen werkt 4 dagen per week, wat dus wil zeggen dat er maar zeer weinig vaders zijn die bereid zijn om zelfs maar 1 dagje per week voor zijn eigen kroost te zorgen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:55
Door parttime werken, ouderschapsverlof, jaren niet werken krijgen vrouwen bijvoorbeeld nog steeds niet evenveel betaald als mannen in dezelfde positie. Houden we op deze manier zelf in stand.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:55
fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 19:52We hoeven in ieder geval niet meer te betogen dat het droevig gesteld is met de emancipatie. Nog geen 10% van de mannen werkt 4 dagen per week, wat dus wil zeggen dat er maar zeer weinig vaders zijn die bereid zijn om zelfs maar 1 dagje per week voor zijn eigen kroost te zorgen.
Jij trekt de discussie nu ergens naar toe waar dit topic niet over begonnen is. Erg jammer dat het met de mannen zo bedroevend is gesteld hoor.
Maar de vraag was: wat vinden wij ervan dat er bewust wordt gekozen voor een daginvulling als huisvrouw.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:56
Dat is niet geklaag of bijzonder, onderwijzend personeel heeft met fulltime aanstelling gewoon officieel meer dan fulltime uren (in de lesweken, de vakantie is daar deels compensatie voor). Staat gewoon ergens in de cao ofzo genoteerd. Het was ooit 45 uur pw, nu 42 geloof ik. En dat je dan daarbovenop nog uren draait, dat kan voer voor discussie zijn, maar die houden we hier nu net niet._Amand schreef: ↑12-08-2017 19:41Zijn het niet de kinderen, dan is het wel die baan in het onderwijs die zóveel tijd kost, en godgeklaagd nog meer dan waarvoor je op de loonlijst staat ook. Dat eeuwige gehuil van leerkrachten ben ik zó zat. Newsflash: jullie zijn niet de enigen met een HBO- of WO-opleiding die meer tijd aan hun baan besteden dan het aantal uren waarop hun salaris gebaseerd is. Jullie zijn niet speciaal.
Ze gaf het ook nog eens gewoon als voorbeeld, net als anderen die meer dan hun aanstellingsuren kunnen werken.
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:56
Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 19:51Volgens deze definitie is een huisvrouw dus in een achtergestelde positie en
heeft hij/ zij geen gelijke rechten
Ik zie het echt niet hoor...
Als je jezelf afhankelijk maakt van een ander, of dat nou een partner of de staat is, dan zet je jezelf toch een stap terug?
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:57
Ja? En als dat nou een bewuste keus is, of als er nu geen andere opties zijn voor zowel man als vrouw?
zaterdag 12 augustus 2017 om 19:57
Daar vind ik van dat het met de emancipatie droevig is gesteld en dat het onderwijs op veel fronten heeft gefaald omdat al die mensen ook nog eens in de overtuiging zijn dat ze geëmancipeerd zijn.Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 19:55Jij trekt de discussie nu ergens naar toe waar dit topic niet over begonnen is. Erg jammer dat het met de mannen zo bedroevend is gesteld hoor.
Maar de vraag was: wat vinden wij ervan dat er bewust wordt gekozen voor een daginvulling als huisvrouw.
De overheid is dat overigens met me eens, getuige de emancipatiemonitor die ik net heb doorgenomen.
Am Yisrael Chai!