Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 22:44
Ik had die drang wel heel erg om voor mijn kinderen te zorgen en er te zijn. Dit was ook financieel haalbaar en mijn man had er ook geen problemen mee. Als ik overigens had willen blijven werken had dit ook geen probleem geweest. Mijn man had dit gevoel niet en vond het geen probleem te blijven werken. Had ik meer verdiend of had mijn man er problemen mee gehad dan hadden we een andere oplossing gezocht. Wellicht allebei parttime. Want er moeten natuurlijk wel inkomsten zijn. Ik heb twee homo vrienden met een dochtertje waarvan de ene diep ongelukkig zou zijn als hij moest werken en de ander dood ongelukkig als hij thuis zou moeten blijven dus dat is ook gewoon zo opgelost. Ik snap daarom heel goed dat een vrouw ervoor kiest om te zorgen voor haar kind en thuis blijft.
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:34
Ik was de hele dag weg. Probeer nu bij te lezen maar is geen doen.
Beginnen op pagina 38 daarnet en wat me opvalt vanaf dat viert bladzijden verder is dat met name de huisvrouwen heel slecht lezen. Inhak(k)en op dingen die ze lezen en helemaal niet zo bedoeld zijn of antwoorden geven op vragen die helemaal niet aansluiten op de vraag.
Respect voor Fashionvictim en Tr0tter die heel integer blijven reageren. En ook voor Blondie456.
Door die bladzijden te lezen zie ik ook een kloof tussen hoog en laag opgeleid. Zelf MBO niveau maar ik voel meer aansluiting met de hoger opgeleiden.
Beginnen op pagina 38 daarnet en wat me opvalt vanaf dat viert bladzijden verder is dat met name de huisvrouwen heel slecht lezen. Inhak(k)en op dingen die ze lezen en helemaal niet zo bedoeld zijn of antwoorden geven op vragen die helemaal niet aansluiten op de vraag.
Respect voor Fashionvictim en Tr0tter die heel integer blijven reageren. En ook voor Blondie456.
Door die bladzijden te lezen zie ik ook een kloof tussen hoog en laag opgeleid. Zelf MBO niveau maar ik voel meer aansluiting met de hoger opgeleiden.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 23:37
2.42% gewijzigd
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:35
Wat bijzonder dat al die vrouwen die eerder in de discussie hartstochtelijk betoogden dat hun man net zo goed als zij konden zorgen en hartstikke geëmancipeerd was en heel veel tijd met zijn kinderen doorbracht, alleen tja, dat inkomen he, nu ineens massaal omgeturnd zijn en gewoon bevestigen dat ze vinden dat zorgen een vrouwentaak en werken een mannentaak is. Heel geëmancipeerd hoor, maar ja, mannen en vrouwen zijn natuurlijk ook van nature niet gelijk, he? Die gekke vrouwtjes toch die denken dat ze mannen zijn, hihi.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:39
"Al die vrouwen"fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 23:35Wat bijzonder dat al die vrouwen die eerder in de discussie hartstochtelijk betoogden dat hun man net zo goed als zij konden zorgen en hartstikke geëmancipeerd was en heel veel tijd met zijn kinderen doorbracht, alleen tja, dat inkomen he, nu ineens massaal omgeturnd zijn en gewoon bevestigen dat ze vinden dat zorgen een vrouwentaak en werken een mannentaak is. Heel geëmancipeerd hoor, maar ja, mannen en vrouwen zijn natuurlijk ook van nature niet gelijk, he? Die gekke vrouwtjes toch die denken dat ze mannen zijn, hihi.
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:41
Ik weet dat je cynisch bent, maar het erge is dat ik eerder vandaag in de emancipatiemonitor heb gelezen dat vrouwen het veel beter doen op school, over de hele linie dus, van MBO tot universiteit, maar dat al direct na het verlaten van een MBO3 opleiding (met een betere cijferlijst dan hun mannelijke klasgenoten dus) maar 13% van de meisjes een fulltime baan zoekt. Twee jaar na het school verlaten heeft nog steeds zo'n klein percentage maar een fulltime baan en verdient dan al 16% minder dan haar mannelijke klasgenoten.vrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 22:36
Waarom zijn universiteiten nog opengesteld voor vrouwen? Zo'n opleiding kost een hoop geld en het is wel heel jammer als iemand niet werkt. Aangezien vrouwen blijkbaar gemaakt zijn om te baren en te zorgen, is het verstandiger ze alleen huishoudschool te laten volgen.
Die trend geldt onder alle opleidingsniveaus.
Dus ja, het lijkt erop dat opleidingen echt een beetje weggegooid geld zijn voor meisjes, ook al presteren ze massaal beter dan jongens op alle opleidingsniveaus.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:42
Ik keek een tijdje terug een documentaire over konijnen... zodra de voedster geworpen heeft staat de rammelaar klaar om haar weer te bevruchten.vrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 22:38Mijn ooms fokten konijnen. Voedsters eten soms hun eigen nest op. Zo mooi, die natuur.
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:46
Je leest mijn 'deels' precies andersom dan ik hem bedoel. Maar goed, dit is de discussie niet._Amand schreef: ↑12-08-2017 20:19Ik heb echt nog nooit mensen uit andere beroepen dan onderwijs of zorg speciaal hun branche zien benoemen bij hun geklaag.
En dan met droge ogen beweren dat 12 weken vakantie in blokken van (aaneengesloten) weken (ongeacht hoeveel je werkt) nog maar 'deels' compensatie is voor het vervullen van je contracturen bevestigt alleen maar mijn gebruik van de betreffende term.
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:51
Ik ben zo'n moeder die fulltime blijft werken. Ik woon in een land waar dat echt veel normaler is en het niet direct als een optie wordt gezien om te stoppen of te minderen. Het enige commentaar dat ik heb gekregen kwam van Nederlanders (van mijn vader eigenlijk, die toen ik het nieuws bekend maakte zwanger te zijn meteen zei: het zal nu wel over zijn met je carrière he). Eh, nee dus.
Verder ben ik echt mijn schoonouders ontzettend dankbaar, ze hebben onbewust een ontzettend geëmancipeerde zoon afgeleverd. Ze zijn allebei blijven werken (door bittere noodzaak, niet omdat ze goede carrières hadden), hebben het (huis)werk altijd eerlijk verdeeld en daardoor heeft hun zoon geen last van ingebakken ouderwetse ideeën. Helaas heeft hij de slechte kookgewoontes van schoonvader overgenomen
.
Verder ben ik echt mijn schoonouders ontzettend dankbaar, ze hebben onbewust een ontzettend geëmancipeerde zoon afgeleverd. Ze zijn allebei blijven werken (door bittere noodzaak, niet omdat ze goede carrières hadden), hebben het (huis)werk altijd eerlijk verdeeld en daardoor heeft hun zoon geen last van ingebakken ouderwetse ideeën. Helaas heeft hij de slechte kookgewoontes van schoonvader overgenomen
zaterdag 12 augustus 2017 om 23:52
Nee. Ik ben op mijn 28e nog eens gaan studeren, toen dat nog kon. Ik werkte in een topbedrijf, echt heel leuk bedrijf, maar verveelde me te pletter en wat cursusjes geven hier en daar deed me beslissen.
Ik geloof niet dat ik precies kan vertellen wat mijn passie er nou in is. Ik stortte me er volledig in en dat kan, je kan je helemaal laten opslokken, dat was me bij andere banen nog niet eerder gebeurd. Ik weet wel, ik werk op een erg ambitieuze school, dat die streberigheid mij erg goed past.
zondag 13 augustus 2017 om 00:04
Gut ja, ik wilde net zeggen. Ik ben hoogst verbaasd dat Pejeka daar zoveel medestanders in heeft.vrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 22:31Ik zit dit echt met stijgende verbazing te lezen.
Net op het moment dat ik dacht, nou ja, wellicht is het ook wel allemaal prima als iemand lekker thuis wil zorgen voor de kinderen, komt men hier ineens met die hele "vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk"-riedel.
Hebben jullie dus voor Jan-met-de-korte-achternaam de hele tijd netjes "thuisblijfouder" of "thuisblijfvader" gezegd, want blijkbaar vonden jullie altijd al dat zorgen een taak was voor vrouwen en werken een voor mannen.
Ik sta hier echt versteld van. Wel verhelderend dat deze hele discussie dus uiteindelijk toch neerkomt op geen vrije keuze, want als het feit dat je een vagina hebt, maakt dat je een zorg-gen hebt (serieus?), dan is er helemaal geen sprake van vrije keuze, maar dan is het biologisch vastgelegd. Dan zou je dus moeten zeggen "Ik heb geen idee of ik wel of niet zou willen werken, maar omdat ik XX ben, moet ik voor de kinderen zorgen en omdat hij XY is, moet mijn man geld verdienen."
En ik maar uit de grond van mijn hart de thuisblijfmoeder verdedigen, omdat ik vind dat de thuisblijfvader óók bestaansrecht heeft.
zondag 13 augustus 2017 om 00:04
Nog wel, hopelijk vrij binnenkort niet meerfashionvictim schreef: ↑12-08-2017 23:54He Sorcha, ben je zwanger? Wat leuk, gefeliciteerd! Lees je al jaren her en der dus heb destijds ook meegekregen over je emigratie enzo.
Nu ik zwanger ben denk ik veel meer over dit soort dingen na en probeer ik uit te vogelen wat voor soort moeder ik wil zijn.
Een ding weet ik wel, ik word 100% zeker geen luizenmoeder
zondag 13 augustus 2017 om 00:05
Neeneenee, ik niet hoor! Hou me er alsjeblieft buiten.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 23:35Wat bijzonder dat al die vrouwen die eerder in de discussie hartstochtelijk betoogden dat hun man net zo goed als zij konden zorgen en hartstikke geëmancipeerd was en heel veel tijd met zijn kinderen doorbracht, alleen tja, dat inkomen he, nu ineens massaal omgeturnd zijn en gewoon bevestigen dat ze vinden dat zorgen een vrouwentaak en werken een mannentaak is. Heel geëmancipeerd hoor, maar ja, mannen en vrouwen zijn natuurlijk ook van nature niet gelijk, he? Die gekke vrouwtjes toch die denken dat ze mannen zijn, hihi.
zondag 13 augustus 2017 om 00:08
Ik had juist ooit ergens gelezen dat jonge vrouwen de mannen aan het inhalen waren qua salaris. Zal mijn kennis de komende dagen toch wat moeten opwaarderen, want ik val van de ene in de andere verbazing hier.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 23:41Ik weet dat je cynisch bent, maar het erge is dat ik eerder vandaag in de emancipatiemonitor heb gelezen dat vrouwen het veel beter doen op school, over de hele linie dus, van MBO tot universiteit, maar dat al direct na het verlaten van een MBO3 opleiding (met een betere cijferlijst dan hun mannelijke klasgenoten dus) maar 13% van de meisjes een fulltime baan zoekt. Twee jaar na het school verlaten heeft nog steeds zo'n klein percentage maar een fulltime baan en verdient dan al 16% minder dan haar mannelijke klasgenoten.
Die trend geldt onder alle opleidingsniveaus.
Dus ja, het lijkt erop dat opleidingen echt een beetje weggegooid geld zijn voor meisjes, ook al presteren ze massaal beter dan jongens op alle opleidingsniveaus.
zondag 13 augustus 2017 om 00:09
Oh bah, deed ik ook niet. Gatver. Volgens mij is dat in jouw contreien ook veel minder gangbaar, ik heb mijn broer in ieder geval nog nooit over dergelijke gekkigheid gehoord.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 00:11
Helaas, volgens de emancipatiemonitor is het dus 16% voor MBO-ers, en 12% voor HBO-ers, en 10% voor WO-ers.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 00:13
Ik vraag me soms wel eens af of ik wel een echte vrouw benfashionvictim schreef: ↑12-08-2017 23:35Wat bijzonder dat al die vrouwen die eerder in de discussie hartstochtelijk betoogden dat hun man net zo goed als zij konden zorgen en hartstikke geëmancipeerd was en heel veel tijd met zijn kinderen doorbracht, alleen tja, dat inkomen he, nu ineens massaal omgeturnd zijn en gewoon bevestigen dat ze vinden dat zorgen een vrouwentaak en werken een mannentaak is. Heel geëmancipeerd hoor, maar ja, mannen en vrouwen zijn natuurlijk ook van nature niet gelijk, he? Die gekke vrouwtjes toch die denken dat ze mannen zijn, hihi.
Ik houd wel van mijn fulltime baan en geld verdienen.
zondag 13 augustus 2017 om 00:17
Wat goed zeg. Dank voor je verhaal!Mevrouw75 schreef: ↑12-08-2017 23:52Nee. Ik ben op mijn 28e nog eens gaan studeren, toen dat nog kon. Ik werkte in een topbedrijf, echt heel leuk bedrijf, maar verveelde me te pletter en wat cursusjes geven hier en daar deed me beslissen.
Ik geloof niet dat ik precies kan vertellen wat mijn passie er nou in is. Ik stortte me er volledig in en dat kan, je kan je helemaal laten opslokken, dat was me bij andere banen nog niet eerder gebeurd. Ik weet wel, ik werk op een erg ambitieuze school, dat die streberigheid mij erg goed past.
zondag 13 augustus 2017 om 00:32
Ik adviseer vriendinnen altijd om juist in de peuter-kleutertijd gewoon door te werken want juist als je kinderen ouder worden hebben ze veel vaker specifiek JOUW zorg nodig. Vingerverven met een peuter kan in principe iedereen die lief is, betrouwbaar is en een vertrouwd gezicht voor je kind is, maar een gesprek met school over het functioneren van je kind daar ben je toch echt zelf bij nodig. En als je in die eerste jaren gewoon doorgewerkt hebt en daarmee ervaring en credits hebt opgebouwd kan je later juist flexibeler zijn.Sorcha_ schreef: ↑13-08-2017 00:13Ik vraag me soms wel eens af of ik wel een echte vrouw ben. Ik heb helemaal de behoefte niet om te zorgen en heb de schurft aan het huishouden. Als je hier een kast wegtrekt ligt er stof onder en we eten wel eens kliekjes en andere onvolwaardige maaltijden
. Afwisselend door mij en mijn man gekookt.
Ik houd wel van mijn fulltime baan en geld verdienen.
Overigens ben ik juist wel een echte moederkloek en heb ik ook al geen hekel aan huishouden. Ik ben ook bij allebei mijn kinderen hun eerste jaar ongeveer thuisgebleven.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 00:37
Dat zegt toch helemaal niemand? Maar er zijn genetische verschillen en vrouwen zijn in het algemeen zorgzamer, empathischer en socialer.vrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 22:31Ik zit dit echt met stijgende verbazing te lezen.
Net op het moment dat ik dacht, nou ja, wellicht is het ook wel allemaal prima als iemand lekker thuis wil zorgen voor de kinderen, komt men hier ineens met die hele "vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk"-riedel.
Hebben jullie dus voor Jan-met-de-korte-achternaam de hele tijd netjes "thuisblijfouder" of "thuisblijfvader" gezegd, want blijkbaar vonden jullie altijd al dat zorgen een taak was voor vrouwen en werken een voor mannen.
Ik sta hier echt versteld van. Wel verhelderend dat deze hele discussie dus uiteindelijk toch neerkomt op geen vrije keuze, want als het feit dat je een vagina hebt, maakt dat je een zorg-gen hebt (serieus?), dan is er helemaal geen sprake van vrije keuze, maar dan is het biologisch vastgelegd. Dan zou je dus moeten zeggen "Ik heb geen idee of ik wel of niet zou willen werken, maar omdat ik XX ben, moet ik voor de kinderen zorgen en omdat hij XY is, moet mijn man geld verdienen."
En geloof me, dat ben ik allemaal helemaal niet, en dat vind ik jammer maar het is nu eenmaal zo. Natuurlijk geldt dat niet voor elk exemplaar van de sekse, maar je kunt echt wel iets over de grootste groep zeggen. Dat is toch helemaal niet voorschrijvend? Niemand die een vrouw hier tegen houdt om fulltime te werken en de man thuisvader te laten zijn, of een gelijke verdeling. En al helemaal niemand zegt dat vrouwen maar beter niet moeten gaan studeren want baarmoeder dus baren met die handel.
Vrouwen hebben in NL enorm veel keuze, en dan zie je ze juist kiezen voor meer parttime werken en ook meer soft sciences of op lagere opleidingen richting 'iets met kinderen.' Samen met het enorm vrije uitkeringsstelsel maakt dat dat vrouwen hier massaal voor 'een baantje er bij' kiezen. In andere landen waar men zelfs meer patriarchaal is is die keuze er gewoon niet. Social construct? Ik geloof er niets van, sorry.
zondag 13 augustus 2017 om 07:12
strikjemetstippels schreef: ↑13-08-2017 00:37Dat zegt toch helemaal niemand? Maar er zijn genetische verschillen en vrouwen zijn in het algemeen zorgzamer, empathischer en socialer.
Dat is niet genetisch bepaald hoor, dat ligt aan opvoeding en omgeving. Het wordt namelijk nog steeds van vrouwen verwacht dat zij het leeuwendeel van de verzorging van de kinderen op zich nemen. Kijk alleen al naar de vragen en reacties die zwangere en pas bevallen vrouwen krijgen: of ze blijven werken, hoeveel uur ze blijven werken, of het niet zwaar is om hun kind zoveel uur te moeten missen. Die vragen worden nooit aan nieuwbakken vaders gesteld. Als je je al je hele leven in een omgeving bevindt waar dit soort reacties de norm zijn krijg je vanzelf wel het idee dat de kinderen een taak van de vrouw zijn, en dat werken voor vrouwen van ondergeschikt belang hoort te zijn. Dat staat volkomen los van je genen.
zondag 13 augustus 2017 om 07:53
En die verwachtingen zijn er al voordat je überhaupt geboren bent. Ik zie hier genoeg topics met "teleurgesteld over geslacht baby", terwijl de baby in kwestie nog niet eens geboren is. Maar blijkbaar hebben mensen erg specifieke verwachtingen qua gedrag/karakter bij vrouwelijke of mannelijke geslachtsdelen.Tr0tter schreef: ↑13-08-2017 07:12Dat is niet genetisch bepaald hoor, dat ligt aan opvoeding en omgeving. Het wordt namelijk nog steeds van vrouwen verwacht dat zij het leeuwendeel van de verzorging van de kinderen op zich nemen. Kijk alleen al naar de vragen en reacties die zwangere en pas bevallen vrouwen krijgen: of ze blijven werken, hoeveel uur ze blijven werken, of het niet zwaar is om hun kind zoveel uur te moeten missen. Die vragen worden nooit aan nieuwbakken vaders gesteld. Als je je al je hele leven in een omgeving bevindt waar dit soort reacties de norm zijn krijg je vanzelf wel het idee dat de kinderen een taak van de vrouw zijn, en dat werken voor vrouwen van ondergeschikt belang hoort te zijn. Dat staat volkomen los van je genen.
zondag 13 augustus 2017 om 08:11
Hier een beginnend thuisblijfmoeder, ben nu 2 maanden thuis. Hoogopgeleid en een carrière. Ik verdiende bij ons thuis het beste, in 32 uur wat man in 36 krijgt.
Maar met ons grote huis en dito tuin en twee kleine kindjes kregen we het gewoon niet voor elkaar. Thuis steeds meer achterstallig onderhoud, om de beurt een dag chagrijnig van de stress en continu MOE.
Als onze gastouder zich ziek meldde was ik ik huilend in alle staten, ik trok al het geregel gewoon echt niet meer. Dus samen besloten dat ik zou stoppen. Waarom ik? Ik had het het minste naar mijn zin op het werk en ik vind tijd doorbrengen met de kinderen leuker dan dat man dat vindt.
Man komt trouwens uit een ubertraditioneel gezin met huisvrouw en werkende vader, ik uit het tegenovergestelde: parttime werkende vaderfiguur en fulltime werkende moeder.
Maar met ons grote huis en dito tuin en twee kleine kindjes kregen we het gewoon niet voor elkaar. Thuis steeds meer achterstallig onderhoud, om de beurt een dag chagrijnig van de stress en continu MOE.
Als onze gastouder zich ziek meldde was ik ik huilend in alle staten, ik trok al het geregel gewoon echt niet meer. Dus samen besloten dat ik zou stoppen. Waarom ik? Ik had het het minste naar mijn zin op het werk en ik vind tijd doorbrengen met de kinderen leuker dan dat man dat vindt.
Man komt trouwens uit een ubertraditioneel gezin met huisvrouw en werkende vader, ik uit het tegenovergestelde: parttime werkende vaderfiguur en fulltime werkende moeder.
Only dead fish go with the flow.
zondag 13 augustus 2017 om 08:29
sannennas schreef: ↑13-08-2017 08:11Hier een beginnend thuisblijfmoeder, ben nu 2 maanden thuis. Hoogopgeleid en een carrière. Ik verdiende bij ons thuis het beste, in 32 uur wat man in 36 krijgt.
En jou man deed dan....wat precies?