Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zondag 13 augustus 2017 om 08:42
Meestal zochten we samen een oplossing, dus dat was wel gelijk.
Maar de reden dat ik in eerste over de zeik ging is toch omdat de afzeggingen altijd bij mij binnen kwamen. En wat dat betreft ook wel een maatschappelijke klacht, en dat meen ik echt heel serieus (ook al ben ik misschien de enige...): ik vind het zo ontzettend irritant dat alle financiële zaken naar man worden gestuurd en alle regeldingen naar vrouwen. Het Gastouderbureau stuurt alle rekeningen naar man geadresseerd, maar voor alle evaluaties, knutselopdrachtjes ed weten ze mij te vinden. Als er eentje ziek is belden ze mij. Maar overal dus. De hypotheek stuurt alle post naar man, school mailt alle organisatiedingen naar mij. What the fuck echt? En ze hebben overal gewoon al onze gegevens.
Terwijl ik hier thuis dus de financiële ben en man zijn familie hier dichtbij woont en hij dus veel makkelijker een oppasopa regelt voor een dag. Overigens wilde autocorrect daar oppasoma van maken, zelfs die dus!
Only dead fish go with the flow.
zondag 13 augustus 2017 om 08:50
fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 00:32Ik adviseer vriendinnen altijd om juist in de peuter-kleutertijd gewoon door te werken want juist als je kinderen ouder worden hebben ze veel vaker specifiek JOUW zorg nodig. Vingerverven met een peuter kan in principe iedereen die lief is, betrouwbaar is en een vertrouwd gezicht voor je kind is, maar een gesprek met school over het functioneren van je kind daar ben je toch echt zelf bij nodig. En als je in die eerste jaren gewoon doorgewerkt hebt en daarmee ervaring en credits hebt opgebouwd kan je later juist flexibeler zijn.
Overigens ben ik juist wel een echte moederkloek en heb ik ook al geen hekel aan huishouden. Ik ben ook bij allebei mijn kinderen hun eerste jaar ongeveer thuisgebleven.
Ik denk zelfs dat de lagere school minder belangrijk is qua aanwezigheid dan de middelbare school.
zondag 13 augustus 2017 om 08:55
Maar wat ik niet begrijp: als jij met 32 uur werken meer verdient dan man in 36 uur, dan is het toch voor je gezin het beste als je man stopt met werken? Want jij hoeft dan niet meer te huilen van de stress want alles thuis wordt geregeld, en als gezin heb je dan elke week 3 dagen samen ipv maar 2 en je hebt als gezin meer geld te besteden. Waarom kies je dan toch voor een constructie waarin er minder gezinstijd en minder geld is?sannennas schreef: ↑13-08-2017 08:11Hier een beginnend thuisblijfmoeder, ben nu 2 maanden thuis. Hoogopgeleid en een carrière. Ik verdiende bij ons thuis het beste, in 32 uur wat man in 36 krijgt.
Maar met ons grote huis en dito tuin en twee kleine kindjes kregen we het gewoon niet voor elkaar. Thuis steeds meer achterstallig onderhoud, om de beurt een dag chagrijnig van de stress en continu MOE.
Als onze gastouder zich ziek meldde was ik ik huilend in alle staten, ik trok al het geregel gewoon echt niet meer. Dus samen besloten dat ik zou stoppen. Waarom ik? Ik had het het minste naar mijn zin op het werk en ik vind tijd doorbrengen met de kinderen leuker dan dat man dat vindt.
Man komt trouwens uit een ubertraditioneel gezin met huisvrouw en werkende vader, ik uit het tegenovergestelde: parttime werkende vaderfiguur en fulltime werkende moeder.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 08:58
Ze had het niet naar haar zin op haar werk.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 08:55Maar wat ik niet begrijp: als jij met 32 uur werken meer verdient dan man in 36 uur, dan is het toch voor je gezin het beste als je man stopt met werken? Want jij hoeft dan niet meer te huilen van de stress want alles thuis wordt geregeld, en als gezin heb je dan elke week 3 dagen samen ipv maar 2 en je hebt als gezin meer geld te besteden. Waarom kies je dan toch voor een constructie waarin er minder gezinstijd en minder geld is?
zondag 13 augustus 2017 om 08:59
sannennas schreef: ↑13-08-2017 08:42Meestal zochten we samen een oplossing, dus dat was wel gelijk.
Maar de reden dat ik in eerste over de zeik ging is toch omdat de afzeggingen altijd bij mij binnen kwamen. En wat dat betreft ook wel een maatschappelijke klacht, en dat meen ik echt heel serieus (ook al ben ik misschien de enige...): ik vind het zo ontzettend irritant dat alle financiële zaken naar man worden gestuurd en alle regeldingen naar vrouwen. Het Gastouderbureau stuurt alle rekeningen naar man geadresseerd, maar voor alle evaluaties, knutselopdrachtjes ed weten ze mij te vinden. Als er eentje ziek is belden ze mij. Maar overal dus. De hypotheek stuurt alle post naar man, school mailt alle organisatiedingen naar mij. What the fuck echt? En ze hebben overal gewoon al onze gegevens.
Terwijl ik hier thuis dus de financiële ben en man zijn familie hier dichtbij woont en hij dus veel makkelijker een oppasopa regelt voor een dag. Overigens wilde autocorrect daar oppasoma van maken, zelfs die dus!![]()
Wat raar, school en opvang hebben dat gewoon bij inschrijving gevraagd wie ze eerst moesten bellen bij calamiteiten en daar houden ze zich keurig aan.
Financiële dingen net zo goed, alles komt naar mij. Maar goed, dat komt misschien omdat vriend niet Nederlands is, dat is nog enger dan een vrouw natuurlijk.
Nu hoeft het niet meer, maar mocht het weer gebeuren met school straks of opvang zou ik er wel wat van zeggen.
zondag 13 augustus 2017 om 09:03
Ja,maar ze zegt dat dat vooral door al het geregel kwam. En wat maakt het nou uit of je het wel of niet leuk vindt, als je met 4 dagen je ding doen vervolgens elke week lekker 3 dagen met zijn drietjes leuke dingen kunt doen dan is dat toch wel vol te houden als je verder thuis echt niks hoeft te doen? Alsof je elke week vakantie hebt met je gezin, heerlijk juist. En tegen de tijd dat je kind naar school gaat heb je dan elke week een dag samen om leuke dingen te doen, blijft je relatie ook gezond van. Dus in alle opzichten wordt het leven van het gezin dan beter en relaxter.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 09:07
Nee, het ging echt om alles bij elkaar. Ik had het echt niet naar mijn zin op het werk, en het geregel wat we moesten doen om het werken dan toch mogelijk te maken was gewoon teveel. Voor mij. Ik hield het gewoon echt niet meer vol. Veel stress, huilbuien, slecht slapen, chagrijnig, alles erop en eraanfashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:03Ja,maar ze zegt dat dat vooral door al het geregel kwam. En wat maakt het nou uit of je het wel of niet leuk vindt, als je met 4 dagen je ding doen vervolgens elke week lekker 3 dagen met zijn drietjes leuke dingen kunt doen dan is dat toch wel vol te houden als je verder thuis echt niks hoeft te doen? Alsof je elke week vakantie hebt met je gezin, heerlijk juist. En tegen de tijd dat je kind naar school gaat heb je dan elke week een dag samen om leuke dingen te doen, blijft je relatie ook gezond van. Dus in alle opzichten wordt het leven van het gezin dan beter en relaxter.
zondag 13 augustus 2017 om 09:11
Maar dat zou toch allemaal wegvallen als je man thuis zou blijven? Dan zou jij toch helemaal niks hoeven regelen, gewoon 's ochtends douchen, iedereen een kus geven, tot vanavond! roepen en 's avonds aanschuiven aan tafel en daarna lekker met de pootjes omhoog?sannennas schreef: ↑13-08-2017 09:07Nee, het ging echt om alles bij elkaar. Ik had het echt niet naar mijn zin op het werk, en het geregel wat we moesten doen om het werken dan toch mogelijk te maken was gewoon teveel. Voor mij. Ik hield het gewoon echt niet meer vol. Veel stress, huilbuien, slecht slapen, chagrijnig, alles erop en eraan![]()
Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat jij je baan niet had moeten opgeven, maar als ik het zo lees ben je niet gestopt vanwege het gezin maar vanwege het feit dat je gewoon geen zin meer had in je baan. Want voor je gezin was het op alle fronten beter geweest als je man gestopt was.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 09:11
Oeh ja, niet NederlandsStar* schreef: ↑13-08-2017 08:59Wat raar, school en opvang hebben dat gewoon bij inschrijving gevraagd wie ze eerst moesten bellen bij calamiteiten en daar houden ze zich keurig aan.
Financiële dingen net zo goed, alles komt naar mij. Maar goed, dat komt misschien omdat vriend niet Nederlands is, dat is nog enger dan een vrouw natuurlijk.
Nu hoeft het niet meer, maar mocht het weer gebeuren met school straks of opvang zou ik er wel wat van zeggen.
Het gaat ook niet om de calamiteiten, maar juist om de gewone regeldingetjes, zoals zwemkleren mee, cadeautje voor de juf ed.
En van onze hypotheek snap ik ook echt niet. Niet eens adressering aan en/of, maar alleen naar man.
Misschien dat voor school ook de omgeving nog een rol speelt? Katholieke platteland?
zondag 13 augustus 2017 om 09:12
Hier ook hoor. Hypotheek gaat dan naar partner, het is ook zijn bank, maar het kdv belt mij absoluut niet maar partner wel.Star* schreef: ↑13-08-2017 08:59Wat raar, school en opvang hebben dat gewoon bij inschrijving gevraagd wie ze eerst moesten bellen bij calamiteiten en daar houden ze zich keurig aan.
zondag 13 augustus 2017 om 09:17
In theorie wel. Maar man houdt van zijn baan. En ook (heel veel) van de kinderen, maar hij vindt 1 dag thuis in de twee weken wel prima, meer zou hij geen voldoening uit halen.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:11Maar dat zou toch allemaal wegvallen als je man thuis zou blijven? Dan zou jij toch helemaal niks hoeven regelen, gewoon 's ochtends douchen, iedereen een kus geven, tot vanavond! roepen en 's avonds aanschuiven aan tafel en daarna lekker met de pootjes omhoog?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat jij je baan niet had moeten opgeven, maar als ik het zo lees ben je niet gestopt vanwege het gezin maar vanwege het feit dat je gewoon geen zin meer had in je baan. Want voor je gezin was het op alle fronten beter geweest als je man gestopt was.
Dus dan zouden we een man thuis hebben die dat niet leuk vindt, ik op mijn werk dat ik niet leuk vindt en 2 kinderen die dat heus wel merken.
En nu heeft man het naar zijn zin op het werk, ik redelijk naar mijn zin thuis (voor een jaar of zo), hebben de kinderen twee relaxte ouders en redden we het financieel ook. Dus denk dat dit voor ons gezin toch echt de beste keuze is.
zondag 13 augustus 2017 om 09:22
Wat erg dat je gewoon van de vader van je kinderen accepteert dat hij doodleuk zegt dat hij het niet leuk vindt om bij zijn eigen kinderen te zijn. Wat een mega afknapper, ook.sannennas schreef: ↑13-08-2017 09:17In theorie wel. Maar man houdt van zijn baan. En ook (heel veel) van de kinderen, maar hij vindt 1 dag thuis in de twee weken wel prima, meer zou hij geen voldoening uit halen.
Dus dan zouden we een man thuis hebben die dat niet leuk vindt, ik op mijn werk dat ik niet leuk vindt en 2 kinderen die dat heus wel merken.
En nu heeft man het naar zijn zin op het werk, ik redelijk naar mijn zin thuis (voor een jaar of zo), hebben de kinderen twee relaxte ouders en redden we het financieel ook. Dus denk dat dit voor ons gezin toch echt de beste keuze is.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 09:25
Als je zo'n uitspraak doet, licht hem dan ook toe.
Ik denk dat Bij beide leeftijden het heel belangrijk is dat je dusdanig tijd hebt met elkaar waardoor er ongeplande waardevolle gesprekken zijn.
Een van mijn kinderen is een tijd gepest op school. De momenten waarover we er echt over konden praten waren wanneer mijn kind met iets kwam. Soms niet eens over het pesten, maar een andere hersenspinsel wat dan weer leidt tot wat er gebeurt op school.
En die tijd kan je ook hebben als je werkt, of beide 4 dagen werkt.
zondag 13 augustus 2017 om 09:27
Bij ons geven ouders het ook zelf aan dmv een calamiteitenlijst. En bij de bank mochten we zelf de aanhef kiezen: eerst naam man of eerst naam vrouw.Star* schreef: ↑13-08-2017 08:59Wat raar, school en opvang hebben dat gewoon bij inschrijving gevraagd wie ze eerst moesten bellen bij calamiteiten en daar houden ze zich keurig aan.
zondag 13 augustus 2017 om 09:28
Huh? Het topic staat hier vol met moeders die willen werken, omdat ze zich dan onderdeel voelen van de maatschappij en er voldoening uit halen. En dat is dan fantastisch, want emancipatie. En als mijn man hetzelfde zegt is dat stom en een afknapper. Hoezo double standards?fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:22Wat erg dat je gewoon van de vader van je kinderen accepteert dat hij doodleuk zegt dat hij het niet leuk vindt om bij zijn eigen kinderen te zijn. Wat een mega afknapper, ook.
Maar mocht ik dus niet duidelijk zijn geweest: man is een leuke lieve vader, maar dus wel 1 die er geen voldoening uit zou halen om week in, week uit 24/7 met de kinderen bezig te zijn.
Wat ik niet eens alleen accepteer, maar ook nog eens heel goed begrijp.
zondag 13 augustus 2017 om 09:29
Maar vooral dat het blijkbaar thuis allemaal niet meer te behappen is voor iedereen, iedereen is moe/op, en dan zelf daarin blijkbaar geen concessies willen doen. Ik bedoel, iedereen moet doen wat voor zijn/haar gezin werkt, maar als man/mens niet meer dan 1 dag per 2 weken thuis willen zijn want "anders haal ik daar geen voldoening meer uit", vind ik wel echt heel makkelijk gezegd. Soms draait het even om meer dan alleen de voldoening van een individu, vooral met 2 kleine kinderen. Niet dat ik niet snap dat je liever werkt, dat kan ik echt wel begrijpen. En ik bedoel ook echt niet dat je dan 24/7 thuis moet blijven, echt niet. Ik ben vast te achterdochtig, maar ik lees hier ook meteen een 'vrouw is eigenlijk de hoofdopvoeder en ik help mee" boodschap in, iets waar ik allergisch voor ben. Maar dat zijn eerlijk gezegd mijn eigen vooroordelen.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:22Wat erg dat je gewoon van de vader van je kinderen accepteert dat hij doodleuk zegt dat hij het niet leuk vindt om bij zijn eigen kinderen te zijn. Wat een mega afknapper, ook.
timetraveler wijzigde dit bericht op 13-08-2017 09:30
7.16% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 09:29
Lees al een poosje mee in deze discussie en hier dus een thuisblijfmoeder en een parttime werkende moeder (28u). Maar het zit me al een poosje niet echt lekker meer. Om meerdere redenen. Destijds - voor ik mijn vrouw kende - wel werk gehad. Werk dat ik nu overigens niet meer wil doen. Daarna nog wel een nieuwe studie gedaan maar het solliciteren heeft niet eens tot een uitnodiging geleid.vrouwjagersma schreef: ↑12-08-2017 22:36Zomaar wat dingen die ik me nu afvraag:
Hoe doen ouders van gelijk geslacht dat? Zijn twee vrouwen allebei huismoeder en moeten twee mannen allebei 40 uur werken?
Toen kwamen de kindjes en wilde ik ook niet meer solliciteren. Juist omdat ik niet de biologische moeder ben, wilde ik heel graag thuis voor ze zorgen. Aan een huishouden kom ik op weekdagen van mijn vrouw zelden toe dus ik beschouw mijzelf meer als thuisblijfmoeder dan als huisvrouw.
Maar helaas ben ik niet altijd meer zo blij en mis ik uitdaging en afleiding. Dat blijkt helaas verdomd moeilijk en ik stuit hierin op behoorlijk wat tegenstand vanwege desinteresse in mijn omgeving.
Ik weet momenteel niet goed meer welke stappen ik zelf het best kan nemen en heb besloten een loopbaancoach te benaderen. Want met één van de dingen die ik hier van veel mensen lees ben ik het hartgrondig eens. Eigenlijk hoort werk gewoon bij de invulling van het leven van iedere (redelijk gezonde) volwassen persoon.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 09:32
0.21% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 09:31
Nogmaals, het ging hier juist niet om een calamiteitenlijst.
Grappig dat het blijkbaar zo verschillend kan zijn per bank en/of school. Een ex-collega van mij die toch een kilometer of 100 verderop woonde ervaarbaar met school en opvang precies hetzelfde.
zondag 13 augustus 2017 om 09:31
Bij ons gaan die dingetjes via de mai naar alle vaders en moeders. Misschien omgeving ja.. geen idee.sannennas schreef: ↑13-08-2017 09:11Oeh ja, niet Nederlands![]()
Het gaat ook niet om de calamiteiten, maar juist om de gewone regeldingetjes, zoals zwemkleren mee, cadeautje voor de juf ed.
En van onze hypotheek snap ik ook echt niet. Niet eens adressering aan en/of, maar alleen naar man.
Misschien dat voor school ook de omgeving nog een rol speelt? Katholieke platteland?
zondag 13 augustus 2017 om 09:33
Je draaft een beetje door, dat geld dan dus ook voor de werkende moeders die gaan werken? Ongeacht welke reden iemand ook heeft om thuis te blijven of te gaan werken accepteer gewoon ieders beslissing. Jij blijft maar doorgaan en alles erbij halen en haalt er vaak dingen bij die mensen niet zeggen of zo bedoelen. Waar maak je je nou precies zo druk om? Iemand die werkt doet een ander geen pijn en iemand die kan thuis blijven omdat het financieel mogelijk is doet een ander ook geen pijn.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:22Wat erg dat je gewoon van de vader van je kinderen accepteert dat hij doodleuk zegt dat hij het niet leuk vindt om bij zijn eigen kinderen te zijn. Wat een mega afknapper, ook.
zondag 13 augustus 2017 om 09:36
Ik val pas op pagina 55 binnen, maar ik verbaas me erover te lezen dat er in deze tijd nog best veel thuisblijfmoeders/huisvrouwen zijn. Dat ken ik echt helemaal niet uit mijn omgeving. Mijn ouders zijn in de 60 maar mijn moeder heeft altijd gewerkt (net 40 jaar jubileum gevierd in haar branche). Mijn vader heeft na mijn geboorte zelfs een tijdje verlof gehad zodat mijn moeder kon doorwerken.
En wat betreft zorg voor mij en m'n broertje, wij hadden gewoon een oppas aan huis die er altijd was, tot het avondeten (af en toe 's avonds). En zij maakte ook schoon en deed de was/strijk, avond eten voorbereiden en andere huishoudelijke dingen. Mijn ouders hadden dus alle tijd voor ons als ze wel thuis waren, vanaf het avondeten en in de weekends, best veel dus.
Ik werk sinds m'n 13e, heb geen kinderen (ook niet zeker of ik dat wel wil), maar ik zou het als het even kan net zo als mijn ouders regelen, ik heb een heerlijke jeugd gehad met twee gelukkige, lieve, energieke en zorgzame ouders én altijd een lieve oppas. En als ik ooit een man vind die ook een beetje een leuke baan heeft zou dit ook vast te realiseren zijn zodat we allebei lekker door kunnen werken.
En wat betreft zorg voor mij en m'n broertje, wij hadden gewoon een oppas aan huis die er altijd was, tot het avondeten (af en toe 's avonds). En zij maakte ook schoon en deed de was/strijk, avond eten voorbereiden en andere huishoudelijke dingen. Mijn ouders hadden dus alle tijd voor ons als ze wel thuis waren, vanaf het avondeten en in de weekends, best veel dus.
Ik werk sinds m'n 13e, heb geen kinderen (ook niet zeker of ik dat wel wil), maar ik zou het als het even kan net zo als mijn ouders regelen, ik heb een heerlijke jeugd gehad met twee gelukkige, lieve, energieke en zorgzame ouders én altijd een lieve oppas. En als ik ooit een man vind die ook een beetje een leuke baan heeft zou dit ook vast te realiseren zijn zodat we allebei lekker door kunnen werken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zondag 13 augustus 2017 om 09:37
Ook dit klopt niet met onze situatie. Ik gaf aan dat als het gaat om de zorg voor onze kinderen man geen voldoening haalt uit 24/7 zorgen, maar wel uit 1 dag in de twee weken. Zoals jij het nu zegt zou het in zijn baan mogelijk zijn een tussenvorm te kiezen. Die is er niet in zijn huidige baan.Timetraveler schreef: ↑13-08-2017 09:29Maar vooral dat het blijkbaar thuis allemaal niet meer te behappen is voor iedereen, iedereen is moe/op, en dan zelf daarin blijkbaar geen concessies willen doen. Ik bedoel, iedereen moet doen wat voor zijn/haar gezin werkt, maar als man/mens niet meer dan 1 dag per 2 weken thuis willen zijn want "anders haal ik daar geen voldoening meer uit", vind ik wel echt heel makkelijk gezegd. Soms draait het even om meer dan alleen de voldoening van een individu, vooral met 2 kleine kinderen. Niet dat ik niet snap dat je liever werkt, dat kan ik echt wel begrijpen. En ik bedoel ook echt niet dat je dan 24/7 thuis moet blijven, echt niet. Ik ben vast te achterdochtig, maar ik lees hier ook meteen een 'vrouw is eigenlijk de hoofdopvoeder en ik help mee" boodschap in, iets waar ik allergisch voor ben. Maar dat zijn eerlijk gezegd mijn eigen vooroordelen.
Zoals jij het nu schrijft lijkt man 1 of andere neanderthaler is en ik een mak lammetje dat dat accepteert. Geloof me, zo is het niet hier.