Baby 10 maanden verwend?

18-02-2008 08:47 153 berichten
Hallo mama's,

Ik zou heel graag jullie mening over het volgende willen weten.

Ik heb een dochtertje van 10 maanden. Sinds een tijdje wordt ze 's nachts wakker en zet het dan flink op een krijsen. (Gebeurt trouwens niet iedere nacht hoor, ze slaapt soms ook door). Ik weet niet waarom ze huilt, of ze geschrokken is ofzo. Ze ligt vaak erg met haar hoofd te draaien en met haar lijfje te schudden. Ik ga er dan uit, zing even een liedje voor haar of aai haar over haar bolletje en ga dan weer terug naar bed. Ik laat haar dan even huilen. Soms valt ze toch weer in slaap, zo niet dan ga ik er weer uit en geef ik haar wat te drinken. Meestal slaapt ze dan gelijk weer verder.

Mijn man vindt dit echter verwennerij. Hij vind dat ik gewoon helemaal niet mijn bed uit moet om even bij haar te kijken en haar gewoon moet laten krijsen. Zelf zet hij haar gerust bijvoorbeeld beneden in de box 's nachts, maar dat heeft als gevolg dat ze alleen maar harder huilt. Dit kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen, voor mijn gevoel los je daar ook niets mee op. We hebben ook nog een dochter van 4 en ik zou het vervelend vinden als zij wakker werd. Dus vandaar dat ik mijn jongste niet een uur laat brullen. Dit kost mijzelf ook veel slaap namelijk als ik daar al die tijd naar moet luisteren. Voor mijn gevoel doe ik het niet verkeerd, zeker omdat het niet iedere nacht gebeurt.

Wat denken jullie hiervan? Doe ik het verkeerd? Verwen ik haar of is het beter haar gewoon te laten brullen?
Alle reacties Link kopieren
Moos, heel fijn dat de reacties je gesterkt hebben in wat je eigenlijk al wist. Eens met Parel dus, je doet het goed
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik had hier een heel verhaal getypt voor Enigme maar die vergelijkt appels met peren. Laat dus maar....

Oh ja, ben wel benieuwd of je zelf kinderen hebt.
quote:Inad schreef op 18 februari 2008 @ 13:27:

Enigme moet je gewoon laten kletsen, Mille. Denk niet dat veel mensen die reactie over de manier van wil opleggen heel erg serieus nemen. Ik niet in elk geval.

Oh, ik ook niet hoor. Ik herken een zwaktebod wanneer ik er een zie

Moos, fijn dat je er wat aan gehad hebt. Sterkte er verder mee!

En inderdaad, veel te mooi weer voor stomme zinloze discussietjes
Sorry, heb de rest van de reacties niet gelezen, maar probeer eens 's avonds extra eten te geven?

Mijn zoontje van 10 maanden werd ook ineens 's nachts vaker wakker. Nu geef ik hem 's avonds een extra fles of een bordje pap en slaapt hij ineens weer door.

Over de reactie van je man ga ik het niet hebben. Is niet goed voor mijn humeur. Ik neem aan dat daar al genoeg over is gezegd.
Iemand opperde eerder dat als een kind geen honger heeft, het niet koud heeft, geen pijn heeft, en niet heeft gepoept, het geen rede heeft om te huilen....

Zat de wereld maar zo simpel in elkaar! Wat een onzin zeg. Ook al kunnen kinderen van 10 maanden nog niet piekeren over verlaten worden, oorlog of andere wereldproblematiek, ze kunnen nog wel verdrietig zijn!
Onze dochter is 13 maanden en slaapt nu net sinds een week door (daarvoor deed ze dat slechts af en toe). Er waren/zijn nachten bij dat ze twee of drie keer wakker werd en ging huilen. Dan haalde ik (of vent) haar dus ook twee of drie keer uit haar bedje, namen haar bij ons in bed en liet ik haar drinken (b.v.). Nu slaapt ze uit zichzelf door en heel soms als ze toch wakker wordt, en ik niet direct reageer (want zelf in dromenland), valt ze ook zelf weer in slaap. Ik ging/ga er van uit dat de gebroken nachten vanzelf tot het verleden zullen gaan behoren. En als het toch te lang zou gaan duren, zou ik er wel een milde slaaptraining tegenaan hebben gegooid ofzo.
Hoi Moos,

Ik denk ook niet dat je je kind verwent!

Ik was zelf ook erg voorzichtig met uit bed halen s nachts omdat ik bang was m'n kind te verwennen (mijn zoon is nu 18 maanden).

Maar ik heb nu en paar periodes gehad (rond 10 maanden inderdaad, en van 13-15 maanden ongeveer) dat hij s nachts af en toe huilde en ik heb hem er gewoon in het donker even uit gehaald, getroost en desnoods even op de arm in slaap laten vallen. Bij ons duurde dat soms een week, soms een paar weken (niet iedere nacht) en dan was het gewoon weer over.

Kan van alles zijn; groeisprong, tandjes, beetje verkouden, dromen etc. Ik vind de boodschap; "papa en mama zijn er voor je" erg belangrijk. Als een kind weet dat je komt als er echt iets aan de hand is, zal hij/zij niet zo snel zomaar huilen om aandacht.

veel succes en sterkte ermee!

Groetjes

Emma
Moos,

Ik vind dat je heel goed bezig bent. Je volgt je gevoel en je merkt dat jouw aanpak werkt. Je hebt immers in korte tijd een rustig kind dat weer gaat slapen.

Ik ben er zelf 's nachts ook altijd uit gegaan als mijn kinderen overstuur waren. Ik nam ze even uit bed, slokje water, even een boekje kijken en dan weer terug naar bed. Dit werkte echt heel goed. Toen de oudste ongeveer 3 jaar was, werd ze 's nachts nog wel eens wakker, dan deed ze het licht aan en ging zelf even een boekje lezen en viel dan vanzelf weer in slaap. Dan vonden wij haar 's ochtends slapend met de lamp aan en het boekje nog in bed. Hadden wij dus de hele nacht gewoon door kunnen slapen.

Ik ben het met een van de eerdere forumsters eens dat je makkelijke slapers krijgt als je je kinderen leert dat het 's nachts niet eng is en ze niet alleen zijn in het donker.
Mijn dochter (= ook 10 maand) wordt 's nachts ook wel wakker. Soms zelfs meerdere keren 's nachts en meerdere nachten achter elkaar aan. Op een gegeven moment hebben we beneden het campingbedje neer gezet en wanneer ze dan begon te huilen bracht ik haar naar beneden waar ze dan nog een 15 min bleef doorhuilen. Nadat ik dat zo drie nachten had gedaan sliep ze door. Pf, wat een opluchting! Mijn vriend moet 's ochtends vroeg naar zijn werk en ik soms ook. Het is ook belangrijk dat wij onze slaap krijgen zodat we haar overdag weer alle aandacht kunnen geven
Toen mijn zoontje rond de 9 maanden was, begon ie ook met wakker worden en huilen. Hij laat zich niet troosten in zijn bedje, dus ik haalde m er wel altijd even uit, maar geen licht aan, alleen kalmerend toespreken en verder niks. Ik merkte dat ie stil werd als ik ri de gang liep of ri de trap naar beneden. Toen hij wat jonger was, kreeg ie altijd nog een fles beneden, dus ik dacht dat dat was wat ie wilde. Heb dus consequent doorgezet hem wel uit bed op de arm te troosten in het donker en niet naar beneden. Dat duurde ongeveer 10 dagen waarbij het huilen steeds eerder stopte. De laatste dagen kon ik hem na 5 min weer terug in bedje doen en sliep ie de rest van de nacht door.

Tegenwoordig, hij is nu 22 maanden wordt ie ook nog soms wakker, dan doe ik exact hetzlfde en dat werkt voor ons goed. Vooral je eigen gevoel volgen dus!
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
quote:JayLee schreef op 12 februari 2009 @ 14:42:

Het is ook belangrijk dat wij onze slaap krijgen zodat we haar overdag weer alle aandacht kunnen geven

Oei, wat een onzin. Ik gaf mijn dochter na een gebroken nacht ook gewoon aandacht hoor.

Fijn dat ze doorslaapt, maar zo te horen had dat ook gewoon in haar eigen bed gekunt. Ik neem aan dat je haar niet eeuwig in een camping bed wilt laten slapen (lijkt me ook niet heel goed voor haar), dus dat wordt straks weer leuk met weer laten wennen aan haar eigen kamer en bed.
Ik persoonlijk vind als je je kind 's nachts eruit haalt en dan uitgebreid gaat knuffelen, laten drinken, boekje lezen en in je bed leggen niet verwennen maar wel gewennen is. In de box leggen zou ik ook niet doen, maar er is toch ook een tussenweg! Als miniding ( ook 10 maanden) 's nachts huilt ga ik altijd een keertje kijken, ook een 2e keer maar als er niets aan de hand is dan laat ik hem ook huilen.

En ik denk dat moos en man gewoon samen moeten praten voor een oplossing die voor beide werkt.

En miniding is een hele makkelijke slaper die mama niet nodig heeft als ie wakker wordt om weer in te slapen. Vanaf 6 weken geen gebroken nachten meer ( oke op een enkele keer na)

Natuurlijk moet iedereen het doen op zijn manier. En wat is de beste manier....waar je zelf prettig ( en de baby) bij voelt. Maar ik denk wel dat sommige mensen het hun eigen onnodig moeilijk maakt.
Het is maar of je zoiets als moeilijk ervaart. Ik vond het best zwaar soms, maar helemaal de moeite waard. Hier ook een goede doorslaper en kind dat zelf weer in slaap komt als het wakker wordt, maar niet omdat er toch niemand reageert, maar omdat ze weet dat er iemand voor haar is als ze het nodig heeft.
quote:Inad schreef op 12 februari 2009 @ 15:49:

Het is maar of je zoiets als moeilijk ervaart. Ik vond het best zwaar soms, maar helemaal de moeite waard. Hier ook een goede doorslaper en kind dat zelf weer in slaap komt als het wakker wordt, maar niet omdat er toch niemand reageert, maar omdat ze weet dat er iemand voor haar is als ze het nodig heeft.Bedoel je daarmee dat mijn kind dat niet weet?? Wat een onzin.Ik ga 's nachts echt wel kijken als hij huilt( 2 keer ook nog wel)....maar echt geen 8 keer in een nacht. En ja als ze GEWEND zijn dat er elke keer iemand op een kreetje komt en gezellig boekjes gaat lezen enz Tja ze zijn gek dat ze dan niet elke keer als ze wakker worden even iemand "roepen" Mijn oudste zoon is nu 4 jaar en heeft er echt geen trauma aan overgehouden. Gewoon een goede slaper ( net als miniding) en daarvoor heb ik echt niet maanden lang 8 keer per nacht voor uit mijn bed gemoeten.
quote:Inad schreef op 12 februari 2009 @ 15:12:

[...]

Oei, wat een onzin. Ik gaf mijn dochter na een gebroken nacht ook gewoon aandacht hoor.

Fijn dat ze doorslaapt, maar zo te horen had dat ook gewoon in haar eigen bed gekunt. Ik neem aan dat je haar niet eeuwig in een camping bed wilt laten slapen (lijkt me ook niet heel goed voor haar), dus dat wordt straks weer leuk met weer laten wennen aan haar eigen kamer en bed.

Uit eigen ervaring sprekende, vind ik dit geen onzin. Ik sliep tijdens de zwangerschap van mijn tweede al slecht en kreeg helaas een buitengewoon slechte slaper (en dat terwijl de 1e met 13 weken van 7 tot 7 sliep). En na dik anderhalf jaar echt slaaptekort was ik niet meer zo heel leuk overdag. Natuurlijk kregen mijn kinderen aandacht, maar het lontje was een stuk korter dan acceptabel vond ik. Gelukkig slaapt mijn jongste nu ze twee is eindelijk wel goed (sinds een maand), maar ik heb 2,5 jaar zeer slecht geslapen. En dan ben je echt niet meer je leuke vrolijke ikje van welleer. Helaas. En daar lijdt je hele omgeving onder.

Ik heb dus wel degelijk aan slaaptraining gedaan in de vorm van laten huilen (met 12 maanden). Na 3 nachten huilen (1e nacht 2 uur, 2e nacht 1 uur, 3e nacht half uur en ik ging elke 10 minuten aai over bol geven) sliep ze door. Dat werkte 6 weken en toen niet meer. En dat heeft een jaar geduurd (en een herhaalde slaaptraining werkte niet).

Mijn conclusie is dat je geen drol aan een slecht slapend kind doet, en dat je dus vooral pragmatisch moet zijn: 'met welke oplossing slapen we allemaal het meest'. Bij mij was dat door kind in bed te nemen. Sliep ze zo weer verder en wij dus ook. En ineens viel het kwartje en slaapt ze wel door. Niks geen gewenning dus (nu ja, van een jaartje dan). En ik moet zeggen, liever een verwend kind op dit gebied dan zoveel slaapgebrek dat je de hele dag een veel en veel te kort lontje hebt.
Ach ja, ik denk dat je inderdaad je gevoel moet volgen. (moederinstinct noemen ze dat toch )

Mijn dochter slaapt allang weer in haar eigen bed. (op die drie nachten na dan) Ik denk wel dat ze het als niet leuk heeft ervaren om naar beneden in een ander bedje te moeten slapen.

Ik wil hier geen negatieve reacties mee uitlokken. Ik wilde gewoon vertellen wat mijn ervaringen hier mee zijn. Het was voor mij ook een probleem waar ik graag wat aan wilde doen.
quote:ding schreef op 12 februari 2009 @ 18:12:

[...]

Bedoel je daarmee dat mijn kind dat niet weet?? Wat een onzin.Ik ga 's nachts echt wel kijken als hij huilt( 2 keer ook nog wel)....maar echt geen 8 keer in een nacht. En ja als ze GEWEND zijn dat er elke keer iemand op een kreetje komt en gezellig boekjes gaat lezen enz Tja ze zijn gek dat ze dan niet elke keer als ze wakker worden even iemand "roepen" Mijn oudste zoon is nu 4 jaar en heeft er echt geen trauma aan overgehouden. Gewoon een goede slaper ( net als miniding) en daarvoor heb ik echt niet maanden lang 8 keer per nacht voor uit mijn bed gemoeten.

Ik lees geen boekjes, ik ben in het donker bij mijn kind en neurie zacht een liedje en knuffel haar en aai haar over haar bol. Dan is ze in 1x in slaap en hoef ik niet 8 keer terug te komen!

Ik denk inderdaad dat een kind, als er niet op zijn/ haar huilen gereageerd wordt, op een gegeven moment dan maar opgeeft. Een veilig gevoel lijkt me dat niet voor zo'n kleintje.
Baunie, ik vind dat je dan een hele goede keuze hebt gemaakt door het bij je in bed te nemen. Dat zou ik echt meteen verkiezen boven laten huilen/ slaaptraining.

Wat betreft het zo heel vroeg al doorslapen: in het begin mógen baby's niet eens door slapen. Waarom denk je dat de natuur zo is dat ze vaker wakker worden? Ze hebben nog maar een heel klein maagje en als hun bloedsuiker spiegel te veel daalt kan dat heel gevaarlijk zijn. Ze kunnen er zelfs onbewust door raken. Naast het feit dat het, wederom door klein maagje, gewoon pijn doet om een lege maag te hebben.

Maar nee hoor, ze moeten meteen na de geboorte binnen no-time doorslapen. Maakt niet uit dat het wetenschappelijk gezien niet eens goed voor hen is, wij moeten slapen, want anders zijn we geen leuke ouders. Ik heb ook heel lang met slaaptekort gekampt en dat is niet leuk nee, maar het hoort er nu eenmaal bij. Of je moet voor zo'n non-optie kiezen als je kind op zolder, in de kelder of beter nog, in een geluidsgeisoleerd hutje in de achtertuin mikken.
Het meeste is hier wel gezegd, maar nog even dit: TO, wat verstaan jullie onder doorslapen? Mijn dochter van 8 maanden wordt nog best vaak 's nachts even wakker en gaat dan huilen. Sommige nachten helemaal niet, sommige nachten wat vaker. Dan heeft ze even een aai over haar bol nodig, of haar speen. In het "ergste" geval een slokje water. Binnen 5 minuten is ze altijd weer vertrokken, en ik ook.

Hoewel ik er dus vaak best vaak 's nachts uitmoet, vind ik toch dat ze "doorslaapt" omdat ze van 7 tot 7.30 zonder voedingen de nacht doorkomt. Af en toe troosten hoort er toch gewoon bij?

Volwassen worden toch ook vaak 's nachts even wakker, gaan dan naar de wc en/of drinken wat water? Ik wel, in elk geval. Lijkt me dus niet raar dat een baby dat ook heeft, maar die kan niet zelf naar de wc of een slokje water nemen.
Wij hebben hier de eerste anderhalf jaar een slechte slaper gehad, die overigens bij de opa's en oma's meestal prima sliep.. Ik denk dat in ons geval spanningen tussen mijn man (burn-out) en mij (op mijn tenen lopend) een belangrijke oorzaak voor zijn onrust zijn geweest. Daarnaast is het gewoon een lichte slaper helaas..

Tegenwoordig (is nu 2,5 jaar) wordt hij gelukkig niet zo vaak meer wakker, maar als het nu gebeurt en ik heb niet echt het idee dat er ziekte of iets anders vervelends onder zit, ga ik de 1e keer gewoon langs voor een knuffel, de tweede keer ook en blijft hij dan nog huilen (maar nu maken we dat niet zo vaak meer mee) , dan volgt er meestal een kort boekje op schoot en slaapt hij daarna probleemloos weer in.

Mijn man is wat strikter, die gaat er de eerste 2 keer ook wel heen, maar daarna zet hij een wat zwaardere stem op en zegt op normale toon hij dat het nu genoeg is en dat hij nu echt moet gaan slapen. Het is niet mijn manier, maar mijn zoon reageert er ook goed op. En zo heeft iedereen een manier die past.
@ Inad

Tja ik heb er dus duidelijk een andere mening over. En een ding is zeker mijn kinderen voelen zich heel veilig ( ook 's nachts) Maar goed ieder doet het op z'n eigen manier of je er nou 2 of 10 keer op een nacht er uit gaat. En als je er zelf een goed gevoel bij hebt dan is het toch goed.
Dit topic ie een jaar geleden geopend. Ik ben heel benieuwd of TO nog meeleest en zo ja, hoe gaat het nu met het slapen? Is het vanzelf over gegaan?
quote:elska schreef op 12 februari 2009 @ 20:04:

Het meeste is hier wel gezegd, maar nog even dit: TO, wat verstaan jullie onder doorslapen? Mijn dochter van 8 maanden wordt nog best vaak 's nachts even wakker en gaat dan huilen. Sommige nachten helemaal niet, sommige nachten wat vaker. Dan heeft ze even een aai over haar bol nodig, of haar speen. In het "ergste" geval een slokje water. Binnen 5 minuten is ze altijd weer vertrokken, en ik ook.

Hoewel ik er dus vaak best vaak 's nachts uitmoet, vind ik toch dat ze "doorslaapt" omdat ze van 7 tot 7.30 zonder voedingen de nacht doorkomt. Af en toe troosten hoort er toch gewoon bij?

Volwassen worden toch ook vaak 's nachts even wakker, gaan dan naar de wc en/of drinken wat water? Ik wel, in elk geval. Lijkt me dus niet raar dat een baby dat ook heeft, maar die kan niet zelf naar de wc of een slokje water nemen. Precies. Troosten hoort er ook s'nachts gewoon bij en wakker worden is voor mensen i.h.a. normaal en voor babies, met kleinere maaginhoud dus vaker behoeften, nog veel meer.
Nou Mille, om het nou kindermishandeling te noemen gaat wel erg ver. Maar ik vind dat ook niet kunnen hoor! Arm kindje. Ik zou 2 dingen doen:

- goed gesprek met je man hoe jullie dit SAMEN gaan oplossen; jij probeert het wel op te lossen maar hij naar mijn idee niet echt; een kind beneden leggen en laten huilen is alleen maar een oplossing voor hem en niet voor jullie kindje.

Is hij altijd zo hard tegen jullie kinderen of is dat alleen hiermee?

- haar er 's nachts niet uithalen maar haar in bed gerust stellen en evt een slokje drinken geven in bed. Mijn dochter (9 mnd) heeft ook wel ns zo'n periode en dat helpt erg goed.
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 11:47:

Kindermishandeling? Kom kom dames. Bureau jeugdzorg zou hier niet eens van schrikken joh. Je krijsende kind in de box leggen is niet de meest aardige oplossing misschien, maar ik kan me ergens voorstellen dat als een baby urenlang ligt te krijsen dat je daar nogal moedeloos van wordt.

Ik ben vroeger als baby ook een keer in de wandelwagen gelegd en naar de douche gereden. Geen psychische schade te bekennen hier.

Ga mij vertellen dat een baby van 10 maanden snachts in de box leggen kindermishandeling is, maar overdag niet? Wie durft te beweren dat zijn/haar baby nooit eens een oogje dicht doet in de 'koude, harde' box?

Laten we niet overdrijven hè.Ik ben het deels met Enigme wel eens alhoewel ik moet zeggen dat ik een baby van 10 maanden ook wel wat jong vind om meteen 's nachts naar de box te bonjouren. Mijn dochter (nu 17 maanden) heeft er de laatste tijd ook een handje van om 's nachts wakker te worden, als in gezellig-ik-wil-spelen-wakker, maar laat zich na een kusje, knuffel, drinken of flesje pap, enzovoorts absoluut niet afschepen. Zij gaat dus echt niet slapen na een kusje, knuffeltje, aai over de bol. Gevolg: op het moment dat ik weer in mijn bed stap, zet madam het op een krijsen, wordt mijn zoon wakker en zit ik met 2 kleine kinderen die niet willen slapen. En dan? Wordt je dan als moeder geacht uren lang met je kind op de arm rond te lopen tot het slaapt? Ik weet het niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven