Baby 10 maanden verwend?

18-02-2008 08:47 153 berichten
Hallo mama's,

Ik zou heel graag jullie mening over het volgende willen weten.

Ik heb een dochtertje van 10 maanden. Sinds een tijdje wordt ze 's nachts wakker en zet het dan flink op een krijsen. (Gebeurt trouwens niet iedere nacht hoor, ze slaapt soms ook door). Ik weet niet waarom ze huilt, of ze geschrokken is ofzo. Ze ligt vaak erg met haar hoofd te draaien en met haar lijfje te schudden. Ik ga er dan uit, zing even een liedje voor haar of aai haar over haar bolletje en ga dan weer terug naar bed. Ik laat haar dan even huilen. Soms valt ze toch weer in slaap, zo niet dan ga ik er weer uit en geef ik haar wat te drinken. Meestal slaapt ze dan gelijk weer verder.

Mijn man vindt dit echter verwennerij. Hij vind dat ik gewoon helemaal niet mijn bed uit moet om even bij haar te kijken en haar gewoon moet laten krijsen. Zelf zet hij haar gerust bijvoorbeeld beneden in de box 's nachts, maar dat heeft als gevolg dat ze alleen maar harder huilt. Dit kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen, voor mijn gevoel los je daar ook niets mee op. We hebben ook nog een dochter van 4 en ik zou het vervelend vinden als zij wakker werd. Dus vandaar dat ik mijn jongste niet een uur laat brullen. Dit kost mijzelf ook veel slaap namelijk als ik daar al die tijd naar moet luisteren. Voor mijn gevoel doe ik het niet verkeerd, zeker omdat het niet iedere nacht gebeurt.

Wat denken jullie hiervan? Doe ik het verkeerd? Verwen ik haar of is het beter haar gewoon te laten brullen?
Alle reacties Link kopieren
dat verwarrende dat klopt sunlight en dat is ook een les die ik geleerd heb, tegenwoordig slaapt ze als ze ziek is in het logeerbedje bij ons op de kamer. Ik vind het zelf fijner om haar dichtbij te hebben als ze echt ziek is (echt koorts heeft of moet spugen ofzo). Bovendien is het zo wat makkelijker troosten, maar het klopt dat het verwarrend is en ook eigenlijk niet eerlijk dat ze dan daarna weer in haar eigen bedje moet. Punt is alleen als ze ziek is slaapt ze prima bij ons, is ze beter, is het 1 groot feest en gekeet en dat vinden we dus niet zo geslaagd.
Haha Sun ja ik ook hoor.

Ik heb me die eerste maanden vreselijk opgewonden over dat gehuil maar

uiteindelijk erbij neergelegd dat het er nu eenmaal bijhoort en dat IK degene ben die niet moet zeiken hihi

Daarom ben ik het eens met comes with the package
Ik ben het er absoluut mee eens: Comes with the package. Maar als je vaak hoort dat je het niet goed doet of je kind verwend ga je je op den duur afvragen of je het dan toch echt wel goed doet. Vandaar mijn posting hier.

@ Neele: Wat betreft dat zootje wil ik alleen maar aangeven dat het niet zo is dat het kind ten koste van alles en iedereen de hele boel wakker houdt de hele nacht. Tenminste, niet als er eigenlijk niets aan de hand is. Dan moet je op den duur een keus maken. Ik schrijf het misschien een beetje warrig. Ik ben er absoluut niet voor om het kind kind beneden te zetten. Dat zou echt mijn allerlaatste middel zijn en dan wellicht een wanhoopsdaad. M.a.w. het komt niet echt in mijn hoofd op.

Ik ben verder best duidelijk naar mn kindje toe. Ik troost haar, geef vaak wat te drinken en leg haar dan gewoon weer terug. Ik neem haar niet mee naar bed, ga niet met haar spelen of gek doen.
Ik snap ook dat je gaat twijfelen of je het goed doet. Vandaar dat ik mijn posting ook even nuanceerde in mijn reactie terug naar Parel.

Ik heb zelf ook menig nacht jankend op gezeten hoor!

Maar ik hield het mezelf wel voor: het gaat over, je doet wat je kunt, en als ik je zo hoor, dan vind ik dat je het prima doet.
In de openingspost staat:

Mijn man vindt dit echter verwennerij. Hij vind dat ik gewoon helemaal niet mijn bed uit moet om even bij haar te kijken en haar gewoon moet laten krijsen.

Als ik hier beter over nadenk dan vind ik dit wel van de gekke hoor.

Wat als er nu wel iets aan de hand is?

(tja dan komt mama te resque maar als mama nou eens een nachtje op stap is?)
@Parel27: Daarom gaat mama 's nachts ook niet weg. Ik wil het niet eens, maar als het echt moet zou ik daar me daar toch niet helemaal rustig bij voelen denk ik.
Mijn dochter (5 maanden) wordt 's nachts ook nog 2 à 3 keer wakker. Zij krijgt van mij wat de drinken (bv), valt aan de borst in slaap en gaat daarna terug in haar eigen bedje. Toen ik bij het cb vroeg of ik er iets aan kon doen om er voor te zorgen dat ze ;s nachts door zou gaan slapen, zei de consultatiebureau-arts dat er twee opties waren:

1. Gewoon doorgaan met wat ik deed, en waarschijnlijk slaapt ze dan op den duur wel gewoon door.

2. Haar laten huilen, en dan zou ze waarschijnlijk na een paar nachten geen behoefte meer hebben aan de nachtvoeding(en).

Als een arts aanraadt om je kind te laten huilen als je van de nachtvoeding af wil, neem ik aan dat het niet schadelijk is voor je kind.

Ik heb het geprobeerd. De eerste nacht heb ik haar 15 minuten laten huilen en toen kon ik het niet meer aanhoren. Gevoed en toen sliep ze weer. De volgende nacht heb ik haar 5 minuten laten huilen toen heb ik het hele plan van door laten huilen maar weer in de ijskast gezet. Voor mijn eigen gemoedsrust is het stukken beter er wel twee keer per nacht uit te gaan; ik slaap nu beter dan als ik haar hoor huilen en er niet naar toe ga. Gevoelsmatig zeg ik ga naar je dochter toe als ze huilt; zij heeft je nodig. Maar om het kindermishandeling te noemen als er niemand komt vind ik zwaar overtrokken.
Dat kan ik me voorstellen.

Is het geen idee om eens met je man erover te praten?

Dan kunnen jullie misschien allebei wat makkelijker ermee omgaan?
quote:Moos_82 schreef op 18 februari 2008 @ 11:03:

@Parel27: Daarom gaat mama 's nachts ook niet weg. Ik wil het niet eens, maar als het echt moet zou ik daar me daar toch niet helemaal rustig bij voelen denk ik.

Dit is toch al te belachelijk voor woorden? De man waarmee je samenleeft durf je niet eens een nacht alleen te laten met je dochter.

@ Tinkerbellen, jij hebt het over voeden 'snachts. Jouw kindje is jonger. Een kindje van tien maanden die af en toe 's nachts wakker wordt is wel even wat anders. Die laat je toch niet huilen? Het is bekend (zoals al tig keer geschreven is) dat het misschien gedroomd heeft. Je troost je kind als het verdrietig is, of het nou ochtend of middag of midden in de nacht is!
quote:Eowynn_ schreef op 18 februari 2008 @ 10:02:

Ik krijg er de kriebels van, wat een lompe, nare aanpak van je man. Brr.

Vraag me af wat je dáár je kind mee leert. Ik snap dat je je kind niet wilt verwennen, maar aandacht en wat te drinken geven als het kind daarom vraagt vind ik niet verwennen.

Je kind ergens anders zetten omdat jij vindt dat het maar door moet huilen en jij lekker verder kunt slapen vind ik sowieso niet kunnen.

Helemaal mee eens.

Verzorging en liefde geven aan een kind doe je niet alleen overdag!! Je kind huilt s'nachts niet voor niets. Het voelt zich duidelijk niet fijn. Verzorging is niet alleen lichamelijke verzorging, maar ook troosten bij angst of eenzaamheid. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden, je kind s'nachts uit haar bedje halen en in de box mikken, zodat je er minder last van hebt. Je zou het moet troosten en zo veilig laten voelen dat het weer rustig zou gaan slapen.

En, dit zal je wellicht interesseren en je man ook, ik denk dat jullie op deze manier alleen maar een slaapprobleem creëren! Je dochter huilt zich overstuur, is daarna klaar wakker, zal nacht en donker gaan associëren met onveilig, zoals je zelf ook al zegt te snappen. Ik zou inderdaad zoals anderen voorstellen eens heel goed praten met je man.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik vind het ook een heel nare, harde aanpak. Mijn man zou zoiets gelukkig niet bedenken, maar hij zou aan mij dan ook een hele verkeerde hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Moos_82 schreef op 18 februari 2008 @ 09:39:

@Superstar-2: ik ben het met je eens: kindermishandeling is ook wel wat overdreven. Ze wordt niet geslagen, heeft geen pijn.

.

Kindermishandeling hoeft niet alleen lichamelijk te zijn. Je hebt ook nog zoiets als geestelijke mishandeling. Al vindt ik een kind van 10 maanden in de box leggen ook lichamelijke mishandeling. Kou en een harde box lijken me een slechte plek om in te slapen.

En ik denk trouwens ook dat het echt niet helpt. Mijn zoontje is ook 10 maanden en hij zou zich verschrikkelijk overstuur maken als hij opeens midden in de nacht in de box zou liggen. Ben je dan niet nog verder van huis?
anoniem_10629 wijzigde dit bericht op 18-02-2008 11:39
Reden: slecht lopende zin
% gewijzigd
En je hebt mensen die mishandeling uitvoeren, en anderen die erbij staan en ernaar kijken...

Gewoon maar een overweging.

Ik vind het in elk geval emotionele verwaarlozing. Natuurlijk zijn er in alle vormen van mishandeling oneindig veel gradaties en zou zelf het woord in dit geval niet heel snel gebruiken, maar echt zielig voor je kindje vind ik het in elk geval wel!!
Kindermishandeling? Kom kom dames. Bureau jeugdzorg zou hier niet eens van schrikken joh. Je krijsende kind in de box leggen is niet de meest aardige oplossing misschien, maar ik kan me ergens voorstellen dat als een baby urenlang ligt te krijsen dat je daar nogal moedeloos van wordt.

Ik ben vroeger als baby ook een keer in de wandelwagen gelegd en naar de douche gereden. Geen psychische schade te bekennen hier.

Ga mij vertellen dat een baby van 10 maanden snachts in de box leggen kindermishandeling is, maar overdag niet? Wie durft te beweren dat zijn/haar baby nooit eens een oogje dicht doet in de 'koude, harde' box?

Laten we niet overdrijven hè.
Moedeloos worden van een urenlang krijsend kind, ja. Vaak genoeg zelfs. Maar dan ging of ik of man naar een andere plek om enigszins te kunnen slapen, niet mijn kind. Het kind kan er niks aan doen, als je daar als ouder last van hebt, dan ga je zelf maar een andere plek zoeken waar je er geen last van hebt.

Maar das mijn mening hierin.
@Inad/Susan: ik ben het er mee eens dat ik het zielig vind. Ik heb haar niet voor niets uit de box gehaald en bij me genomen.

@Enigme: ik denk dat het vooral gaat om het psychologische effect op het kind. Niet zozeer om de koude, harde box. Daarin heb je gelijk: zeker toen ze kleiner was deed ze daar 's middags wel eens een tukje.

@ Sunlight: maar wat te doen als andere kids wakker worden?
Enigme, je hoeft maar een boek over ontwikkelingspsychologie open te slaan en je ziet hoe belangrijk een veilige hechting in het eerste jaar na de geboorte voor een kind is (Bijv. boek van Kohnstam, de kleine ontwikkelingspsychologie, deel 1). Nogmaals, kind kan hier echt een langdurig 'donker is eng en niet veilig gevoel' aan overhouden. Mishandeling zou ik zelf niet zo snel zeggen, maar het is in elk geval niet het gevoel dat ik mijn kind wil meegeven, dat ik er niet voor haar ben zodra de zon onder gaat.
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 11:47:

Ga mij vertellen dat een baby van 10 maanden snachts in de box leggen kindermishandeling is, maar overdag niet? Wie durft te beweren dat zijn/haar baby nooit eens een oogje dicht doet in de 'koude, harde' box?

Laten we niet overdrijven hè.Misschien is kindermishandeling niet het juiste woord, emotionele verwaarlozing zoals Inad zei is misschien een betere term. Hoe je het ook noemt ik vind het niet kunnen. Een kind hoort 's nachts in zijn bedje te slapen en niet in de box. Mijns inziens is een box een plek waar een kind overdag kan spelen en niet een plek om in te slapen. Ik durf dan ook rustig te beweren dat mijn zoon NOOIT in de box slaapt en al helemaal niet ´s nachts. Slapen doe je in je bedje en ik vind niet dat je dit kan vergelijken met een baby van een paar maanden die nog overal in slaap valt, waaronder dus de box. Want ja dat zal elk kind wel gedaan hebben, maar met 10 maanden is dat voor mij niet meer `normaal`.
Andere kinderen uitleggen dat de kleinste zich naar voelt en even aandacht nodig heeft, of mogen oudere kinderen s'nachts ook niet even om aandacht vragen?
quote:Inad schreef op 18 februari 2008 @ 12:05:

Enigme, je hoeft maar een boek over ontwikkelingspsychologie open te slaan en je ziet hoe belangrijk een veilige hechting in het eerste jaar na de geboorte voor een kind is (Bijv. boek van Kohnstam, de kleine ontwikkelingspsychologie, deel 1). Nogmaals, kind kan hier echt een langdurig 'donker is eng en niet veilig gevoel' aan overhouden. Mishandeling zou ik zelf niet zo snel zeggen, maar het is in elk geval niet het gevoel dat ik mijn kind wil meegeven, dat ik er niet voor haar ben zodra de zon onder gaat.

Precies Inad, je wilt je kind toch meegeven dat je er altijd voor hem bent onvoorwaardelijk wanneer dat dan is. Er zit een groot verschil tussen verwennen en er zijn voor je kind.

Er zijn voor je kind is voor mij een plicht die je op je neemt op het moment dat je kinderen krijgt!
Tsja, ik weet niet wat voor huis je hebt en hoeveel slaapkamers en hoe de slaapkamers verdeeld zijn.

Ik heb een tweede verdieping, dus voor mij is het makkelijk als er een tweede komt, om zoon al op voorhand een rustige kamer te gaan geven op de tweede verdieping.

Als uitleggen wat Inad zegt, geen zin heeft of niet helpt, dan zou ik kijken of ik het bed van de oudste ergens anders in de kamer kan neerzetten, zodat het geluid minder is.

Kindermishandeling? Kom kom dames. Bureau jeugdzorg zou hier niet eens van schrikken joh. Je krijsende kind in de box leggen is niet de meest aardige oplossing misschien, maar ik kan me ergens voorstellen dat als een baby urenlang ligt te krijsen dat je daar nogal moedeloos van wordt.

Enigme, even goed lezen: het gaat hier niet om een baby die urenlang ligt te krijsen en ouders die daar moedeloos van worden.

Het gaat hier om een kind van 10 maanden wat gedroomd heeft, overstuur wakker wordt en na even getroost te worden door haar moeder lekker verder slaapt.

En dan vind ík in de box mikken en negeren een bijzonder rare oplossing ja.

Ik was de eerste die het woord kindermishandeling in de mond nam, en ja, ik stelde het expres zo cru omdat ik Moos duidelijk wilde maken dat ik de reactie van haar man niet normaal (en eigenlijk gewoon wreed) vond.

Maar waar het om gaat is dat ze samen voor een kind gekozen hebben, en haar man wel de lusten (dat hoop ik dan althans..) maar niet de lasten wenst mee te maken.

Maar goed, ik schreef vanmorgen al eerder: het gaat er niet om of het mishandeling is of niet. Het gaat erom dat het voor Moos niet goed voelt, en dat ze wil weten of ze daarin alleen staat of niet.

En dat staat ze dus niet, want ook van degenen die graag alelen maar even willen komen melden dat ze het woord mishandeling niet terecht vinden heb ik nog niet gehoord dat ze het wél normaal vinden.

Laten we niet overdrijven hè.

Dat buro Jeugdzorg er niet van onder de indruk raakt vind ik nou niet echt een referentiekader, die raken wel eens vaker te laat onder de indruk maar dat is weer een andere discussie.

Een kind dat urenlang ligt te krijsen, misschien heeft het wel een réden dat het krijst! En de vergelijking van overdag in de box slapen (in een warm huis) vind ik wel even wat anders dan uit een warm bed halen en beneden in de box mikken omdat je zelf niet kan slapen! Echt gevoelloos vind ik het.
Mooi verwoord Mille.
En nee, na de eerste paar weken waarin ze inderdaad overal slapen hebben mijn kinderen nooit overdag in de box geslapen. Maar daar gaat het ook niet om; het gaat er om dat in dit geval de box 's nachts eigenlijk als strafplek (belachelijk) fungeert voor een kind van 10 maanden wat bang wakker geworden is (nogmaals, belachelijk om dat af te straffen) terwijl het overdag ineens een veilige speelplek moet zijn.

Wil je trouwens even uitleggen wat nou je zinnige bijdrage voor Moos is Enigme? Kan aan mij liggen, maar die mis ik even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven