Baby 10 maanden verwend?

18-02-2008 08:47 153 berichten
Hallo mama's,

Ik zou heel graag jullie mening over het volgende willen weten.

Ik heb een dochtertje van 10 maanden. Sinds een tijdje wordt ze 's nachts wakker en zet het dan flink op een krijsen. (Gebeurt trouwens niet iedere nacht hoor, ze slaapt soms ook door). Ik weet niet waarom ze huilt, of ze geschrokken is ofzo. Ze ligt vaak erg met haar hoofd te draaien en met haar lijfje te schudden. Ik ga er dan uit, zing even een liedje voor haar of aai haar over haar bolletje en ga dan weer terug naar bed. Ik laat haar dan even huilen. Soms valt ze toch weer in slaap, zo niet dan ga ik er weer uit en geef ik haar wat te drinken. Meestal slaapt ze dan gelijk weer verder.

Mijn man vindt dit echter verwennerij. Hij vind dat ik gewoon helemaal niet mijn bed uit moet om even bij haar te kijken en haar gewoon moet laten krijsen. Zelf zet hij haar gerust bijvoorbeeld beneden in de box 's nachts, maar dat heeft als gevolg dat ze alleen maar harder huilt. Dit kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen, voor mijn gevoel los je daar ook niets mee op. We hebben ook nog een dochter van 4 en ik zou het vervelend vinden als zij wakker werd. Dus vandaar dat ik mijn jongste niet een uur laat brullen. Dit kost mijzelf ook veel slaap namelijk als ik daar al die tijd naar moet luisteren. Voor mijn gevoel doe ik het niet verkeerd, zeker omdat het niet iedere nacht gebeurt.

Wat denken jullie hiervan? Doe ik het verkeerd? Verwen ik haar of is het beter haar gewoon te laten brullen?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_28460 wijzigde dit bericht op 18-02-2008 12:49
Reden: laat ook maar gewoon ;-)
% gewijzigd
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 12:38:

[...]

- Ga jij ervan uit dat als je kind huilt zonder reden het dan pijn moet hebben?

Duh, neee, ik noem toch zelf in het derde punt angst of eenzaam voelen.

- Als je kind huilt omdat het binnen enkele minuten gaat schijten...dan moet je er dus maar naast gaan zitten totdat je zeker weet dat het wel/geen schijtbroek wordt? Leuke slapeloze nachten zul jij hebben.

Ik geef een voorbeeld van waarom ik niet maar een keer zou gaan kijken en het daarna zou laten huilen. Omstandigheden kunnen veranderen en een keer checken vind ik dus te weinig, bovendien zou ik helemaal niet weggaan tot het kindje weer kalm is en getroost, dus dan zou ik die poepbroek ook ondervangen ja. En ja, weinig geslaopen eerste maanden na de geboorte van mijn dochter, maar dat heb ik er heel graag voor over. Liever dan dat ik haar laat krijsen of beneden in een box mik.

- Als een kind huilt en daar is geen aanwijsbare reden voor, dan kan je 2 dingen doen. Je kan blijven troosten, ondanks dat je niet weet waarom je moet troosten. Of je kan er even geen aandacht aan schenken om te kijken hoe dat gaat. Hoe vaak hoor je niet dat als kids niet door willen slapen dat dat komt omdat ouders het niet kunnen laten om toch even het kind uit bed te halen/aandacht blijven geven en zodra ouders daarmee stoppen het na een paar nachten vaak uitstekend gaat?

Ja, daar ben ik het wel mee eens, je kunt proberen of geen aandacht geven werkt, maar in het geval van TO gaat het daar helemaal niet om, daar gaat het erom dat man kind liever ver weg legt dan dat hij een oplossing zoekt.

Ik vind dat er nogal extreem gedacht wordt over hoe je moet handelen als je kind huilt. Het gaat gelijk over mishandeling, verwaarlozing...Dat is toch niet normaal? Elk kind is anders, de 1 huilt meer als de ander. Ouders moeten daar SAMEN zelf een weg in zien te vinden. En niet geheel onbelangrijk; ouders mogen ook leren omgaan met lastige situaties. Dat hoeft niet gelijk veroordeeld te worden daar help je niemand mee.

Wat betreft je laatste punt, zelf zou ik een kind helemaal niet laten huilen of een slaaptrainig geven o.i.d., MAAR, dat vind ik iets heel anders dan wat hier gebeurt. ook al eerder geschreven trouwens. Want dan ligt het kind in zijn eigen bed.

En samen een weg in vinden??? Dan mag man wel eens luisteren naar zijn vrouw en niet alleen zijn eigen zin doordrijven. Iedereen schrijft hier trouwens dat Moos en haar man zouden moeten praten over de situatie.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Mille, Enigme is kennelijk meer van het enkel roepen dat de meningen van anderen overdreven zijn dan van het zelf gerichte oplossingen aandragen.
quote:Mille schreef op 18 februari 2008 @ 12:34:

[...]

Wederom: lézen Enigme. Zeggen dat ík persoonlijk iets kindermishandeling vind is heel wat anders dan iemand beschuldigen van een misdrijf (over overdrijven gesproken..).

Verder was dat één zinnetje en heb ik verder inhoudelijk op het probleem gereageerd met tips en ideeen naar Moos toe.

Heb ik jou niet zien doen.

Vandaar mijn vraag.

Verder zie ik het nut niet zo om op dit topic met jou een voor Moos verder niet relevante discussie aan te gaan, of om als Moos prima begrijpt wat ik bedoel en we daar al op pagina 2 uit waren nog tig pagina's lang mijn punt te maken tov. iemand die niet eens goed leest wat ik zeg.

Ik mag jou er blijkbaar niet op aanspreken dat ik bepaalde uitspraken overdreven vind? Waarom niet? Omdat het topic daar niet over gaat? Dat gaat in bijna elk topic zo, waarom mag dat hier niet? Ben jij een moderator? Dat jij persoonlijk iets kindermishandeling vind, daar ageer ik tegen. Ik deel jouw mening niet, klaar. M.i. help je TO al helemaal niet met dat soort 'zinnetjes'.

Maar goed jullie zijn het zo fijn eens met elkaar. Veroordeel het gezellig, wordt de situatie vast beter van.
Dames: even ter info. Mijn dochtertje wordt niet standaard in de box gelegd. Dit was eenmalig.

Ik ben altijd degene die uit bed gaat en mijn dochtertje troost. Dit heb ik ook bij de oudste gedaan. Nu bij de jongste dus ook. Ik vind dat verder geen probleem.

Dit was waarschijnlijk een uitbarsting na een aantal nachten slecht slapen. Mijn punt ging niet zozeer of het in de box leggen okay is. Maar of ik mijn dochtertje verkeerd gedrag aanleer of haar verwen door haar te troosten met knuffels, drinken etc. Vanwege aanmerkingen op mijn manier van troosten werd ik een beetje onzeker. Ik wil graag het beste voor iedereen. Ook voor mijn man.

Mijn man is verder dol op mijn dochtertje. Dus daar is verder geen probleem.
quote:Moos_82 schreef op 18 februari 2008 @ 12:50:

Mijn punt ging niet zozeer of het in de box leggen okay is. Maar of ik mijn dochtertje verkeerd gedrag aanleer of haar verwen door haar te troosten met knuffels, drinken etc. Nee, ik vind dat heel normaal en goed. Vind wat je man gisteren deed niet okay en daar leer hij haar mee dat huilen of angst s'nachts wordt afgestraft en dat de box een strafplek is. Mocht hij het wél vaker gaan doen, dan zul je misschien zien dat ze helemaal niet meer in de box wil, ook overdag niet.
Ja Moos, je doet het goed. Je kindje troosten, knuffelen en wat te drinken geven is heel normaal als het 's nachts wakker wordt. Laat je daar alsjeblieft niet onzeker over maken! Je kindje zal zich juist veilig en geborgen voelen, als ze merkt dat jij er voor haar bent.
Loretta is De Mol. Punt.
Als jij 's nachts wakker wordt van een nare droom vind je het toch ook fijn als je man een glaasje water voor je zou halen en je even troost? (Al kan ik me dat bij jouw man niet zo voorstellen...)

Dus waarom zou je dat bij je kind van nog maar 10 maanden niet mogen doen dan? Je kunt 'r toch niet overstuur laten doorhuilen, ze dromen nu eenmaal veel op deze leeftijd!
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 12:50:

[...]

Maar goed jullie zijn het zo fijn eens met elkaar. Veroordeel het gezellig, wordt de situatie vast beter van.

Wat een zwaktebod.

Volgens mij krijg TO heel veel goede tips. Alleen van jou niet eigenlijk.
quote:Inad schreef op 18 februari 2008 @ 12:48:

Mille, Enigme is kennelijk meer van het enkel roepen dat de meningen van anderen overdreven zijn dan van het zelf gerichte oplossingen aandragen.

Blijkbaar steekt dat je wel dat ik het overdreven noem. Waarom? Is het misschien toch wat overdreven?

Mijn 'advies' naar TO wijkt niet af van die van jullie. Ik heb daarnaast niet de arrogantie om te denken dat hier zo even een pasklare oplossing voor is. Wie weet wat haar man verder allemaal voor zijn kind doet?
quote:Moos_82 schreef op 18 februari 2008 @ 12:50:

Dames: even ter info. Mijn dochtertje wordt niet standaard in de box gelegd. Dit was eenmalig.

Ik ben altijd degene die uit bed gaat en mijn dochtertje troost. Dit heb ik ook bij de oudste gedaan. Nu bij de jongste dus ook. Ik vind dat verder geen probleem.

Dit was waarschijnlijk een uitbarsting na een aantal nachten slecht slapen. Mijn punt ging niet zozeer of het in de box leggen okay is. Maar of ik mijn dochtertje verkeerd gedrag aanleer of haar verwen door haar te troosten met knuffels, drinken etc. Vanwege aanmerkingen op mijn manier van troosten werd ik een beetje onzeker. Ik wil graag het beste voor iedereen. Ook voor mijn man.

Mijn man is verder dol op mijn dochtertje. Dus daar is verder geen probleem.Nou dames. Wees trots op jezelf.
@Inad: ik ben het met je eens. Het was niet ok. Maar daar zijn we het gelukkig allemaal over eens. En vaker gaat niet gebeuren want ik ben er ook nog.

En inderdaad: hier moet je over kunnen praten. Dat heb ik inmiddels in gang gezet :-)

Het gaat mijns insziens meer over een verschil in opvoedingsideeën. De één vind dat je een baby moet laten krijsen omdat hij anders weet dat mama toch wel komt als hij krijst (aangeleerd gedrag). En dat uit bed halen en drinken geven verwennen is. De ander vind dat je een baby gewoon moet troosten bij huilen, haar te troosten op de manier zoals het bij haar dochtertje het beste werkt. Of het nou "pedagogisch" verantwoord is of niet. De ander gaat gewoon af op haar moedergevoel.

En voor mij voelde de mening van de andere partij niet goed. Vandaar mijn topic. Vandaar mijn twijfel. Want als ik het wel verkeerd zou aanpakken zou ik dat ook graag willen horen.
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 12:50:

[...]

Ik mag jou er blijkbaar niet op aanspreken dat ik bepaalde uitspraken overdreven vind? Waarom niet? Omdat het topic daar niet over gaat? Dat gaat in bijna elk topic zo, waarom mag dat hier niet? Ben jij een moderator? Dat jij persoonlijk iets kindermishandeling vind, daar ageer ik tegen. Ik deel jouw mening niet, klaar. M.i. help je TO al helemaal niet met dat soort 'zinnetjes'.

Je haalt dingen door elkaar.

Ja, je mag zeggen dat je het niet met mijn mening eens bent. Maar dat deed je niet, je wilde een discussie aangaan of het wel of geen mishandeling ís. En a. kan niemand daar een eenduidig antwoord op geven, ook jij niet, en b. heb ik, zoals eerder gezegd, niet de minste behoefte om met jou die niet relevante discussie aan te gaan als Moos me wél gewoon begrijpt.

Waarom zou ik, ik heb wel wat beters te doen. Ik zei al; open een topic met de vraag wanneer iets kindermishandeling is, als je daar zo graag over wilt discussieren.

Je laatste zin is inderdaad een pracht van een zwaktebod.

Mocht je nog reageren en merken dat ik dat niet meer doe; zie boven.

Ik heb op Moos gereageerd, heb jou geprobeerd uit te leggen wat ik bedoel en daar is het wel weer klaar mee wat mij betreft.
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 12:59:

[...]

Nou dames. Wees trots op jezelf.

Inderdaad. Want wij (?) hebben tenminste inhoudelijk op de vraag van Moos gereageerd, op dat ene zinnetje na dan waar je nu al berichten lang over doorzeverd.

Kan ik van jou niet zeggen, dat ik je heb kunnen betrappen op een inhoudelijke reactie naar Moos toe.

Voor de laatste keer: Moos begreep al op pagina 2 hoe ik het bedoelde, we waren er prima uit, niks discussie of verwarring. Wat wil jij dan in godsnaam bereiken met je berichtjes?

En ook voor de laatste keer: reageer nou eens inhoudelijk op Moos?

Ik zal het je makkelijk maken:

a. je man heeft gelijk, negeren of in de box leggen dat kind

b. jij hebt gelijk om een baby van 10 maanden even te troosten

c. lekker allebei op je eigen manier door gaan, maakt het voor je kind heus niet verwarrend.
@ Moos,

Jij kent je kind het beste. Is er sprake van aangeleerd gedrag of niet? Als je kind niet elke nacht hetzelfde gedrag vertoont dan kan er toch niets verkeerd aan zijn om naar je intuitie te luisteren? Vertrouw op jezelf daar heb je niemand anders voor nodig. Al kan ik me voorstellen dat een advies van andere moeders prettig kan zijn...Echter kennen ze jou, je man en je kind niet :-) Goed dat je er met je man over praat, verschil in opvoedingsideeen kunnen gewoon bestaan...
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 13:06:

@ Moos,

Jij kent je kind het beste. Is er sprake van aangeleerd gedrag of niet? Als je kind niet elke nacht hetzelfde gedrag vertoont dan kan er toch niets verkeerd aan zijn om naar je intuitie te luisteren? Vertrouw op jezelf daar heb je niemand anders voor nodig. Al kan ik me voorstellen dat een advies van andere moeders prettig kan zijn...Echter kennen ze jou, je man en je kind niet :-) Goed dat je er met je man over praat, verschil in opvoedingsideeen kunnen gewoon bestaan...Kijk, hehe, een inhoudelijke reactie. Je kunt het wel!
@ Dank je Enigme.

En het feit dat de andere moeders mij en mijn man niet kennen vind ik juist fijn. Dan kijk je in ieder geval met een open blik naar de situatie en niet met een bevooroordeelde blik obv persoonlijke voorkeur.
Mille: toppie!!
quote:Mille schreef op 18 februari 2008 @ 13:08:

[...]

Kijk, hehe, een inhoudelijke reactie. Je kunt het wel! Whahaha, Mille, precies mijn gedachte. Nu kunnen we met recht trots zijn, we hebben een inhoudelijke reactie bij Enigme teweeg gebracht
quote:Mille schreef op 18 februari 2008 @ 13:05:

[...]

Inderdaad. Want wij (?) hebben tenminste inhoudelijk op de vraag van Moos gereageerd, op dat ene zinnetje na dan waar je nu al berichten lang over doorzeverd.

Kan ik van jou niet zeggen, dat ik je heb kunnen betrappen op een inhoudelijke reactie naar Moos toe.

Voor de laatste keer: Moos begreep al op pagina 2 hoe ik het bedoelde, we waren er prima uit, niks discussie of verwarring. Wat wil jij dan in godsnaam bereiken met je berichtjes?

En ook voor de laatste keer: reageer nou eens inhoudelijk op Moos?

Ik zal het je makkelijk maken:

a. je man heeft gelijk, negeren of in de box leggen dat kind

b. jij hebt gelijk om een baby van 10 maanden even te troosten

c. lekker allebei op je eigen manier door gaan, maakt het voor je kind heus niet verwarrend.

Joh hou op te zeuren. Jij hoeft mij niet te vertellen hoe ik dien te reageren in een topic, dat bepaal ik zelf wel. Beetje kinderachtig om met opties aan te komen niet? Probeer je altijd zo je wil op te leggen aan een ander? Gezellig.

Ik heb inmiddels al gereageerd op Moos en wens haar verder veel succes.
Moos, ik vind dat je het super doet.

Klaar Uit

Hopelijk slaapt kindje binnenkort gewoon lekker door zodat het helemaal

geen issue meer hoeft te zijn!

Groetjes Parel
Ik heb mijn dochter nooit zomaar laten huilen. Baby's huilen niet omdat ze zich zo prettig voelen, en ik kan niet voor haar bepalen of er iets aan de hand is en of ze wel een reden heeft om te huilen of niet.

En heb haar ook altijd uit bed gehaald als dat nodig was, of bij ons in bed gelegd tot ze gekalmeerd was. En ze is bijna 2 en slaapt 9 van de 10 keer perfect. Af en toe wordt ze weleens wakker om wat te drinken of omdat ze zich niet lekker voelt of naar gedroomd heeft (of uit bed gevallen, tegenwoordig ) en dan haal ik haar er gewoon uit, knuffel haar, geef haar wat water en stop haar er weer in. Geen probleem.

Toen ze een maand of 15 was had ze even een periode dat er duidelijk niets aan de hand was en ze gewoon niet alleen wilde zijn. Toen heb ik haar wel een paar avonden een minuut of 20 laten huilen, maximaal een half uur en dan sliep ze. Toen was ze ook op een leeftijd dat ik haar kon uitleggen dat het bedtijd was, dat ze moest gaan slapen en dat ik haar ook kon vragen of ze ergens pijn had. Dat maakt dat ik het vanaf toen wél vond kunnen om haar even te laten krijsen.

Heb namelijk toen ze kleiner was ook weleens gedacht dat er niets was en dan bleek een dag later dat er een tand doorkwam of dat ze erge diarree kreeg en dus buikpijn had gehad. Dat risico wil ik niet nemen en ben blij dat ik dat nooit gedaan heb.

Ze is niet verwend, niet lastig en heeft eigenlijk vrijwel nooit gehuild om uit te proberen. Dat hoeft ze namelijk niet, we reageren toch altijd en dat weet ze, uitproberen is dan overbodig. Vanaf dat ze dingen beter begrijpt stellen we wel een grens, maar voor die tijd vind ik dat vrij onzinnig.
quote:Enigme schreef op 18 februari 2008 @ 13:13:

[...]

Joh hou op te zeuren. Jij hoeft mij niet te vertellen hoe ik dien te reageren in een topic, dat bepaal ik zelf wel. Beetje kinderachtig om met opties aan te komen niet? Probeer je altijd zo je wil op te leggen aan een ander? Gezellig.

Ik heb inmiddels al gereageerd op Moos en wens haar verder veel succes.

Ik zag al dat je op Moos hebt gereageerd, knappe meid hoor.

Mag ik nog even zeggen dat ik vind (let op, persoonlijke mening) dat jij degene bent die kinderachtig doet?

Ik stel je een vraag, jij negeert dat, en als je vervolgens blijkbaar voor je gevoel de discussie niet kunt winnen ofzo beschuldig je een ander gewoon van zeuren en kinderachtig doen. Over gezellig gesproken..

Fijne dag verder.
@Eowynn.....zo denk ik er ook over. Ik heb ergens al eerder geschreven dat ik haar nog te klein vind om haar te laten huilen. Als ze ouder zijn en je kunt het ze uitleggen wordt dat weer anders. Zo heb ik dat met de oudste ook gedaan.

@Mille: laten we inderdaad onze dag gezellig houden. Veel te mooi weer buiten...

Verder dames: jullie hebben me hartstikke goed geholpen. Ik voel me gesterkt door alle reacties!! Alvast super bedankt!!
Enigme moet je gewoon laten kletsen, Mille. Denk niet dat veel mensen die reactie over de manier van wil opleggen heel erg serieus nemen. Ik niet in elk geval.

Ontopic: het grootste voordeel aan het gehuil van je kind honoreren vind ik nog wel, naast feit dat je kind dan weet dat je er voor haar bent, dat je er hele goede slapers van krijgt over het algemeen. Juist goede slapers dus. Hier zelfde als Eowyn, mijn dochter is heel makkelijk s'nachts, omdat de nacht niet eng is en omdat er iemand komt als ze huilt. Ze heeft zaterdag bij mijn broer gelogeerd en daar werd ze s'nachts even wakker. I.p.v. in paniek te raken was ze heel snel weer in slaap na een aai over haar bol en een slokje water. Ze heeft geen moment gehuild.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven