Geld & Recht alle pijlers

Fraude melden?

14-08-2017 10:48 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic wordt te hevig en totaal uit zijn verband getrokken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-08-2017 19:59
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva forum
82.41% gewijzigd
Ik zou een afweging maken tov de gevolgen die er zijn als die persoon hier blijft. Komt hij uit een land met veel terroristische activiteit? Komt hij uit een land waar van in CBS statistieken na 10 jaar nog steeds 90% werkloos is en dus leeft op geld van de staat?

Want dit soort zaken hebben ook voor jou en mij gevolgen (meer belasting, duurdere gezondheidszorg, et cetera).

Of je móet melden van de wet weet ik niet. Maar ik vind dat iedereen het recht heeft om proberen fraude te plegen, maar dat jij ook het recht hebt dit te ontdekken en te melden. Het is een risico dat bewust wordt genomen.
Vertel eerst eens waarom je denkt dat er fraude gepleegt word? Wat doet deze persoon dat jij die wil aangeven voor fraude?
Was hij drugsgeld wit?

Licht hij oudjes op?
Of heeft hij gelogen over land van herkomst-leeftijd ect bij een aanvraag?
.
anoniem_169698 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 11:37
99.39% gewijzigd
kopstoot schreef:
14-08-2017 10:57
Ik weet dat er fraude gepleegd wordt, er wordt geen geheim van gemaakt. Het gaat om een vergunning op basis van gezinsmigratie, maar de relatie is uit. Toch moeten zij nog 2 jaar voor de IND faken dat ze samen zijn, anders moet de persoon in kwestie weg. De persoon hoeft niet per se terug naar het land van herkomst en er dreigt ook geen gevaar.
Waarom wil je je er mee bemoeien? In wie heb je interesse?
Melden lijkt me, gezinsmigratie wordt betaald door de Nederlandse staat, dus van ons belastinggeld. Sowieso ben ik van mening dat economische gelukszoekers geen recht op opvang moeten hebben. Maar dat is mijn mening
7102 schreef:
14-08-2017 11:06
Waarom wil je je er mee bemoeien? In wie heb je interesse?
Haar natuurlijk.

TO, bemoei je er niet mee.
Als zij dat wil doen voor hem is dat aan haar. Of bedreigt hij haar? Is er sprake van geweld? Gaat hij niet vanzelf weg/ terug als de relatie niet meer goed komt?
Wat een naar persoon ben jij dat je je hier mee bezig houdt.
Serieus? Hoe heeft de NL samenleving last van die ene persoon? Krijgt hij/zij onterecht uitkeringen of gaat dit alleen om een verblijfsvergunning? Dat je het uberhaupt overweegt om te melden vind ik bizar. Heb je zelf ooit te maken gehad met visa's en verblijfsvergunningen? In een ander land gewoond?
Toch voorspelbaar weer dat er iemand de wet overtreedt en de persoon die overweegt dit te melden, wordt afgeschilderd als de crimineel in het verhaal.

Die viva moraal ik zal het nooit snappen.
Fee-de-Goede schreef:
14-08-2017 11:08
Haar natuurlijk.

TO, bemoei je er niet mee.
Als zij dat wil doen voor hem is dat aan haar. Of bedreigt hij haar? Is er sprake van geweld? Gaat hij niet vanzelf weg/ terug als de relatie niet meer goed komt?
In dit geval zou ik het best begrijpen. In alle andere gevallen, heb je echt niets beters te doen?
Fee-de-Goede schreef:
14-08-2017 11:08
Haar natuurlijk.
Volgens mij is kopstoot een zij, ik dacht even dat het een hij was.
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:44
0.00% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-08-2017 13:51
Reden: ivm op de man
66.67% gewijzigd
strikjemetstippels schreef:
14-08-2017 11:14
Toch voorspelbaar weer dat er iemand de wet overtreedt en de persoon die overweegt dit te melden, wordt afgeschilderd als de crimineel in het verhaal.

Die viva moraal ik zal het nooit snappen.
Ow..... waar gebeurt dat precies hier in die eerste paar reacties voor deze post?
Stel je je eens voor dat je net begonnen bent een leven op te bouwen in een nieuw land, gaat je relatie uit, maar je wilt wel graag blijven want je hebt al iets opgebouwd en je vindt het een prettig land om in te wonen... Gaat iemand melden dat je fraudeert. Ik zou daar niet blij van worden.

Aan de andere kant snap ik niet dat men hier openlijk over praat, ik zou dat risico niet nemen. Dat vind ik wel vreemd.

TO, kun je niet wat meer vertellen over de situatie? Zorgt de persoon wel voor eigen inkomen etc. of is de persoon afhankelijk van de NL staat?
Fee-de-Goede schreef:
14-08-2017 11:19
Ow..... waar gebeurt dat precies hier in die eerste paar reacties voor deze post?
Haar motieven worden betwijfeld. Crimineel was niet het juiste woord maar de zin liep beter zo.

En nu is het een NSBer, straks zet ze die persoon persoonlijk af bij Sobibor. Vind dat gewoon raar, jij niet? Zou winkel diefstal ook zo worden behandeld?
Hoe hard was de kopstoot die je gehad hebt?
Bemoei je je met je eigen zaken.
14-08-2017 11:23
Haar motieven worden betwijfeld. Crimineel was niet het juiste woord maar de zin liep beter zo.

En nu is het een NSBer, straks zet ze die persoon persoonlijk af bij Sobibor. Vind dat gewoon raar, jij niet? Zou winkel diefstal ook zo worden behandeld?
Ik denk dat de meeste mensen gewoon allergie hebben voor klikspanen.
Paroxysm schreef:
14-08-2017 11:25
Ik denk dat de meeste mensen gewoon allergie hebben voor klikspanen.
Dat denk ik niet als het om een neo nazi was gegaan. Maar goed, de vraag was of ze het móet melden als ze wetenschap heeft van een wetsovertreding. Dus dat ze zelf strafbaar is als ze het níet doet.
14-08-2017 11:23

Ach, die stond er pas later.
En ja ik vind zulke reacties raar. Wel te verwachten van bepaalde forummers net als de 'ik betaal belasting dus ik meld maar al te graag zonder dat ik precies weet hoe of wat'. Allemaal erg kortzichtig.

Maar ik weet ook niet of ik dit zou melden.
Zou echt liggen aan het feit waarom TO het wil melden en of die persoon met gevoelens heeft gespeeld om hier te kunnen blijven. Denk ik.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 11:28
0.47% gewijzigd
KyloRen schreef:
14-08-2017 11:26
Maar meldt ze het niet en blijkt het wel een gelukszoeker o.i.d. te zijn, dan krijgt ze weer op haar kop omdat ze ervan wist en niets deed...
Hoe zouden mensen dat weten dat zij er van wist?
Fee-de-Goede schreef:
14-08-2017 11:27
Ach, die stond er pas later.
En ja ik vind zulke reacties raar. Wel te verwachten van bepaalde forummers net als de 'ik betaal belasting dus ik meld maar al te graag zonder dat ik precies weet hoe of wat'. Allemaal erg kortzichtig.

Maar ik weet ook niet of ik dit zou melden.
Zou echt liggen aan het feit waarom TO het wil melden en of die persoon met gevoelens heeft gespeeld om hier te kunnen blijven. Denk ik.
Tuurlijk, ik zou ook niet zo iets zo maar ongezien doen, van daar mijn eerste reactie met de afwegingen die ik persoonlijk zou maken. Maar feit is wel dat de vraag gewoon is of ze medeplichtig is aan een strafbaar feit als ze wel wetenschap heeft maar niet meldt bij autoriteiten.

En dat is best interessante vraag.
Dat denk ik niet als het om een neo nazi was gegaan. Maar goed, de vraag was of ze het móet melden als ze wetenschap heeft van een wetsovertreding. Dus dat ze zelf strafbaar is als ze het níet doet.
Nee dan denk ik het ook niet. Maar ik vind een neo nazi anders dan een gelukszoeker. En daar zou ik anders op reageren. Maar dat ben ik :-) . En ja, dat is wel strafbaar, toch?
KyloRen schreef:
Maar meldt ze het niet en blijkt het wel een gelukszoeker o.i.d. te zijn, dan krijgt ze weer op haar kop omdat ze ervan wist en niets deed...
Wat is een gelukszoeker? Wat bedoel je daar mee? Zoeken we niet allemaal geluk in het leven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven