Eieren

01-08-2017 16:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat gedoe met die eieren maakt me toch wel een beetje bezorgd!

Durf jij nog eieren te kopen en eten?
joost3636 schreef:
01-08-2017 18:34
Stripverhaal dat klopt, alleen deze eieren zijn uit de handel.

Vanaf vandaag, maar er zijn wel een consumenten die ze al gekocht hadden en dus gewoon in huis (en die denken "met de biologische kan niks aan de hand zijn, want daarbij mag niks gebruikt worden", wat eigenlijk ook zo zou moeten zijn.) Maar ook mensen met biologische eieren in huis dienen de code's even goed te checken.
stripverhaal schreef:
01-08-2017 18:31
Er kan fipronil in zitten, wat giftig is. Op internet is een lijst te vinden met welke eieren niet geconsumeerd zouden moeten worden.
Oh jee. Ik eet gelukkig bijna nooit eieren, ik wacht het wel uit dus.
@ stripverhaal sinds vorige week zijn ze al uit de handel.

Ja daar heb je gelijk in. en alle pluimveehouders dachten dat het was toe gestaan. leverancier heeft gerommeld.
Ik had vrijeuitloopeieren van blije kippen met een foute code.

Wel fijn dat mijn blije kippen geen luizen hoeven te hebben. Ik zou ook niet blij zijn met luizen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik check denk ik wel even de nummers bij de volgende doos eieren die ik koop... Maar verder eet ik ze gewoon hoor. Komkommers eet ik ook nog steeds gewoon, maar die was ik tegenwoordig beter ;)
Ik heb ze al op en kan geen code meer achterhalen :roll:
Het vergif wordt waarschijnlijk al sinds een jaar gebruikt..lekker dan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Verbazingwekkend dat de NVWA gewoon zegt dat het veilig is om eieren te blijven eten terwijl ze de lijst met besmette pluimveehouders nog aan het uitbreiden zijn...blijkt maar weer dat het economische belang boven het gezondheidsbelang gaat...
Zojuist in het nieuws op de radio werd geadviseerd om voorlopig geen eieren te eten.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Gewoon even de code checken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Jawel hoor, vanmorgen nog zelf vers geraapt :)
What have we done....
Ik hoef voorlopig geen eieren uit de supermarkt, ook geen kip trouwens.
Nu ben ik sowieso al een zeikerd met dit soort dingen, eet het dan gewoon niet meer, tijdens zwangerschap ben ik nog een tikje erger!
http://www.dvhn.nl/drenthe/Gedupeerd-pl ... 98637.html

Artikel over biologische boeren en hoe dit kon gebeuren. Echt heel sneu :|
kopjekoffie70 schreef:
02-08-2017 00:05
Zojuist in het nieuws op de radio werd geadviseerd om voorlopig geen eieren te eten.
Dat is niet het advies, dat was een zeer ongelukkige uitdrukking van de beste man. Er is een bedrijf waarvan wordt geadviseerd de eieren niet te eten, van een aantal andere bedrijven wordt geadviseerd dat kinderen de eieren niet eten.

De eieren van bedrijven die nu in de winkel liggen zijn veilig. Ik eet er geen ei minder om overigens.

Fipronil is laag giftig en kan in grote hoeveelheden leiden tot schade aan nier, lever of schildklier. Er zijn maar weinig mensen die vermoedelijk zulke grote hoeveelheden eieren eten.
Ik vandaag op het nieuws een man met een bedrijf dat eieren exporteert naar Duitsland en voor dat bedrijf is dit ook een grote financiële strop. Vind het ook echt erg voor al die bedrijven die erbij betrekken zijn en er niks aan kunnen doen :-(

Maar toch zal ik denk ik voorlopig geen eieren meer eten waarvan ik weet dat ze besmet zijn. Het voelt gewoon niet goed om het te eten wetende dat er een giftig stofje in zit ook al kan het geen kwaad. Helemaal voorkomen dat je het binnen krijgt gaat al niet lukken omdat je ook producten eet waar ei in verwerkt is maar het liefst wel zo min mogelijk.
Gelukkig heb ik eigen kippen. Ik vraag me wel af, hoe het nu verder gaat met de producten waar eieren in verwerkt zijn. Zoals eiersalade, pannekoekenmix e.d. Is kippenvlees veilig ? Allemaal vragen roept dit op.
Ik hoorde op nu.nl dat bedrijven die eieren verwerken in producten zelf verantwoordelijk zijn om dat te controleren en terug te roepen. Wel bijzonder dat er zoveel eieren vernietigd zijn en uit de supermarkt gehaald, maar dat ik nog 0 terugroepacties heb gehoord van koekjes, quiches, sauzen, taart, pasta, kroketten, aardappelpuree en allerlei andere voedingsmiddelen waar ei in gebruikt wordt. Of zijn er al terugroepacties geweest?
chocolol wijzigde dit bericht op 10-08-2017 16:38
0.91% gewijzigd
elmoni schreef:
04-08-2017 15:38
Gelukkig heb ik eigen kippen. Ik vraag me wel af, hoe het nu verder gaat met de producten waar eieren in verwerkt zijn. Zoals eiersalade, pannekoekenmix e.d. Is kippenvlees veilig ? Allemaal vragen roept dit op.
Ja, eieren komen van legkippen en drumsticks en filetjes ed komen van vleeskippen. (In theorie zijn ze dus veilig, maar ja wie weet wat voor schandaal daar nog ontdekt moet worden... ;-) )
Die producten zijn ook gewoon veilig. Is gisteren uitgebreid in het nieuws geweest. Net als de eieren ook gewoon veilig zijn om te eten overigens, ik eet er geen ei minder om.
Als alles veilig is, waarom is er dan zo'n ophef over?
Dat heeft met zeer strenge wetgeving en normen te maken. Maar alleen als je fipronil in zeer grote hoeveelheden binnenkrijgt is het gevaarlijk voor de volksgezondheid.

Lees dit artikel eens:
https://nos.nl/artikel/2187250-de-vijf- ... orden.html
Ik las in de regionale krant dat de maximaal toegestane norm voor fipronil in Duitsand 10 keer hoger ligt dan in Nederland.En dat terwijl Duitsland met zulke dingen meestal strenger is dan Nederland
http://www.dvhn.nl/binnenland/%E2%80%98 ... 14767.html
Ik at al nooit eieren.
Ik las net dit:

Insecticiden als fipronil kunnen op langere termijn wel degelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarvoor waarschuwen een toxicoloog en landbouwkundig consultant.

Fipronil is niet zo onschuldig als veel toxicologen beweren. Deze deskundigen kijken vooral naar de korte termijn, of je misselijk wordt na het eten van drie cakes, zeggen toxicoloog Henk Tennekes en landbouwkundig consultant Jelmer Buijs. Volgens hen kunnen insecticiden als fipronil op langere termijn wel degelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.

“Iedereen praat richting de conclusie die men graag wil trekken”, zegt Buijs. “De cijfers zeggen toch echt iets anders.” De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft zelf geen cijfers gepubliceerd over de hoeveelheid fipronil in eieren. De Duitse warenautoriteit BfR wel. Niet over Nederlandse eieren, maar over eieren uit België waar pluimveestallen ook zijn bespoten met fipronilhoudende bestrijdingsmiddelen.

De waarden in de eieren varieerden van 0,0031 tot 1,2 milligram per kilo. “Dat betekent een maximale blootstelling aan fipronil van 90 microgram per geconsumeerd ei”, zeggen Tennekes en Buijs. Een kortdurende blootstelling aan fipronil mag niet boven de 9 microgram per kilo lichaamsgewicht uitkomen. “Een kind dat minder weegt dan 10 kg en 90 microgram binnenkrijgt, gaat dus over de uiterste waarden voor acute toxische effecten heen. De deskundigen die vaak aan het woord komen, draaien om deze cijfers heen.”

Langere termijn
Hoogleraar voedingsleer aan de VU Martijn Katan is een van de deskundigen op wie Buijs en Tennekes doelen. Hij wijst erop dat de Duitse keuringsautoriteit spreekt over een minimaal risico. Maar daarbij gaat het over acuut gevaar. Het gaat Buijs en Tennekes juist om de schadelijke effecten op langere termijn.

“Bij een acute vergiftiging weet iedereen waaraan het ligt”, zegt Tennekes. “Insecticiden als fipronil werken cumulatief, de effecten van kleine hoeveelheden gif in het lichaam stapelen zich op. Welke aandoeningen en ziektes dat op termijn veroorzaakt, daar weten we nog te weinig vanaf. In elk geval te weinig om te zeggen dat het geen kwaad kan.”

De lange termijn gaat volgens de meeste toxicologen in het geval fipronil niet op. Het zat even in eieren, kippenvlees en koekjes, maar verder niet. Chensheng Lu, een Amerikaanse universitair docent aan de Harvard School of Public Health, ziet dat toch anders. Net als Buijs en Tennekes is hij bezorgd over de langere termijneffecten omdat fipronil een zogenoemd systemische insecticide is, zo schrijft hij in antwoord op vragen per e-mail. Systemisch wil zeggen dat het middel zich door het hele systeem verspreidt. Wordt het gif op een plant gespoten, dan is het tot in de wortels terug te vinden.

Stapeling
In het buitenland wordt fipronil ook gebruikt in stallen met rundvee en op de akkers met groenten. “Daarom kunnen we veiligheidshalve aannemen dat fipronil en andere systemische bestrijdingsmiddelen overal aanwezig zijn”, stelt Fu. Dat zorgt weer voor een grotere stapeling van gif in het lichaam, beweren Tennekes, Buijs en Lu.

Systemische pesticiden zijn te nieuw om iets te kunnen zeggen over effecten in de toekomst. Lu kent wel de geschiedenis van pesticidengebruik. “Als je terugkijkt in het verleden, zie je dat allerlei breed gebruikte middelen zoals DDT (een omstreden gif dat in veel landen verboden is, red.) hetzelfde traject hebben doorlopen. Van veilig voor het milieu en niet schadelijk voor de gezondheid naar een verbod na aanvullend wetenschappelijk onderzoek.”

Dat fipronil zich verspreidt van kip naar ei, wil ook zeggen dat zwangere vrouwen de stof kunnen doorgeven aan hun ongeboren kind. “Bij die groep is de ontwikkeling van hersenen in volle gang”, zegt Tennekes. “Je wilt ze niet blootstellen aan een giftige stof.”

Tennekes en Buijs weten dat hun mening op veel weerstand kan rekenen binnen de toxicologische wereld. Met hun standpunt zijn zij in de minderheid. Eigenlijk vinden Tennekes en Buijs het sowieso merkwaardig dat er discussie is over de schadelijkheid van fipronil. Ten eerste is de stof verboden om te gebruiken in kippenstallen. Dat is niet voor niets. Daarnaast zijn er grenswaarden voor de hoeveelheid fipronil in levensmiddelen. Vanwege de risico’s voor de volksgezondheid. “Als we die waarde opzijschuiven zodra er een probleem is zoals nu met fipronil, waar blijven we dan?”

bron: https://www.trouw.nl/home/-fipronil-kan ... ~a3d281ec/
Goed dat je het weer omhoog haalt.
Er is nog zoveel helemaal niet duidelijk rondom Fipronil.
En dat de consument de Fipronil-affaire alweer vergeten is omdat we weer eieren eten, kom op zeg ..., zo simpel is het nou ook weer niet. Persoonlijk lig ik er niet wakker van, en ik heb er vrijwel geen ei minder om gegeten, en nee, we vallen er niet gelijk van om, maar wat het doet op de lange termijn is maar de vraag.
Het is misschien niet een heel goede vergelijking, maar in de vijftiger jaren zagen weinig mensen een probleem met asbest, en het duurde ook soms tientallen jaren na blootstelling voordat mensen er ziek van werden. En dat was geen griepje, wat toen de kop op stak.

Het is ook niet zo dat het, zoals in het artikel in Trouw staat, 'even' in de eieren zat. Het is nog niet duidelijk, of beter gezegd, onderzoek daarover is nog niet gepubliceerd. Het bedrijf ChickFriend was al een aantal jaren bezig, en in ieder geval al een jaar geleden waren er kippenstallen 'behandeld', ook van sommige vrije uitloop- en biologische kippenbedrijven.
En wanneer je een jaar lang met Fipronil besmette eieren hebt gegeten, zo'n drie per week, dan is dat niet 'even' of een beetje, ook al gaat het relatief maar om enkele milligrammen per maand.

Ik vind het erg verontrustend dat er zo laconiek over gesproken wordt, zoals Martijn Katan ook met zijn vergelijking dat een keukentrapje gevaarlijker is. Wel grappig, en om paniek te bezweren wel goed, maar geen wetenschappelijk argument.

Pesticiden horen niet in ons voedsel te zitten. Punt. Dit middel is niet voor niets verboden bij kippenhouderij. En ik zou met de kennis van nu ook niet zo maar bij mijn kat of hond nog Fipronil in de vacht druppelen ( tegen vlooien). Voor de kat en hond haar gezondheid, en die van de mensen die hen aaien en knuffelen.

Better safe than sorry.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven