School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
lilalinda schreef:
01-09-2017 16:20
Dan leer je kinderen dus op school, dat je er prima af kan blijven. Als het je een hele schooldag lukt, dan ook de rest van de dag.
Vooral kinderen met dikke ouders hebben veel aan een goed voorbeeld op school.
Is er ook onderzoek dat deze stelling ondersteunt?
Ben ik oprecht benieuwd naar hoor, want ik geloof dat laatste namelijk niet. Veel mensen wíllen helemaal niet veranderen volgens mij.
Wat ook nog meespeelt is dat heel veel kinderen fruit niet meer zo lekker vinden. Fruit heeft van zichzelf een zoete smaak, maar is natuurlijk niet zo zoet als bijvoorbeeld chocolade. En als je veel zoetigheid eet dan gaat je 'zoet thermostaat' om het zo maar te noemen ingesteld staan op die hoeveelheid zoetigheid en zul je de natuurlijke zoetheid van fruit minder gaan waarderen. Maar als je een tijd geen snoep en koek eet, dan ga je de zoetigheid van fruit ook weer meer waarderen.

(Als je me niet gelooft probeer dan maar eens een kleinere hoeveelheid suiker in je thee te doen - eerst vind je de thee dan veel te bitter, maar na een paar weken ben je eraan gewend en kun je jezelf niet meer voorstellen dat je daarvoor zo'n 'mietzoete' thee dronk. Maar als je het daarna weer een paar weken zoeter drinkt, dan ben je er ook weer aan gewend)
ik wil mijn kinderen leren dat een mars af en toe mag, net zoals een ijsje, dat frietjes met een snack 1 keer in de week ook kan als je de andere avonden gezonder eet.
dat je tussendoortjes een mooi evenwicht zijn van fruit, brood en koekjes. ik heb zelf een verleden van anorexia en heb dus een haat liefde verhouding met eten. daarom dat ik mijn kinderen een positief beeld van eten wil geven. niet dat ze bij iedere hap nadenken hoeveel suiker, vet, calorieen erin zitten
Star² schreef:
01-09-2017 16:21
Daar heb je ook gelijk in, het is ook gemakzucht. Maar toch blijf ik erbij, er zijn mensen die denken dat een appelflap gezond is want er zit toch fruit in?

Oke, die gedachtengang kan ik heel misschien nog wel begrijpen.
Zoals ik net ook al zei, dat men denkt dat iets als optimel net zo gezond is als melk of karnemelk snap ik ook nog wel.

Maar de meeste mensen wel weten wat gezond is hoor. Het is voornamelijk desinteresse, gemakzucht, ergens niet van af kunnen blijven, niet sterk genoeg zijn om die derde gevulde koek te laten staan.
gedanst schreef:
01-09-2017 16:25
Oke, die gedachtengang kan ik heel misschien nog wel begrijpen.
Zoals ik net ook al zei, dat men denkt dat iets als optimel net zo gezond is als melk of karnemelk snap ik ook nog wel.

Maar de meeste mensen wel weten wat gezond is hoor. Het is voornamelijk desinteresse, gemakzucht, ergens niet van af kunnen blijven, niet sterk genoeg zijn om die derde gevulde koek te laten staan.

Het schijnt dat mensen met een lagere sociaal economische status ook meer risico lopen op overgewicht. En dan kan er ook sprake zijn van een stukje bandbreedte dat mist. Als je elke dag bezig bent met de eindjes aan elkaar knopen dan is het lastig om je ook nog bezig te houden met 'wat voor gezonds zal ik Jantje vandaag eens mee naar school geven?'
gedanst schreef:
01-09-2017 16:25

Gooi deze stelling eens in een topic van mensen die willen afvallen (als je durft...) :)
Ik denk echt, dat de meesten het niet zo zien.

Leuke onderzoeken geweest (BBC documentaire The Truth about food) over hoeveel calorieën dikke mensen Denken dat ze binnenkrijgen en hoeveel ze echt binnen krijgen. Er zit echt veel onwetendheid. OOk over zaken als portiegrootte
Bumba1985 schreef:
01-09-2017 16:27
Het schijnt dat mensen met een lagere sociaal economische status ook meer risico lopen op overgewicht. En dan kan er ook sprake zijn van een stukje bandbreedte dat mist. Als je elke dag bezig bent met de eindjes aan elkaar knopen dan is het lastig om je ook nog bezig te houden met 'wat voor gezonds zal ik Jantje vandaag eens mee naar school geven?'
en de misvatting dat gezond eten duur is
lilalinda schreef:
01-09-2017 16:28
Gooi deze stelling eens in een topic van mensen die willen afvallen (als je durft...) :)

Leuke onderzoeken geweest (BBC documentaire The Truth about food) over hoeveel calorieën dikke mensen Denken dat ze binnenkrijgen en hoeveel ze echt binnen krijgen. Er zit echt veel onwetendheid. OOk over zaken als portiegrootte
Je dacht zelf ook dat twee boterhammen met kaas 150 calorien bevatten.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 16:37
0.88% gewijzigd
en nu ga ik friet halen, heb trek gekregen van deze discussie
SallySpectra schreef:
01-09-2017 16:29
Je dacht zelf ook dat een boterham met kaas 150 calorien bevat.
Ik gokte

en ik heb zelf wel de automatische herstelknop. Als ik een cupcake neem, eet ik een boterham minder.
Maakt voor mij dus niet uit of ik het aantal calorien in een boterham weet
lilalinda schreef:

Ik kan me dat maar heel moeilijk voorstellen. Sorry. ;)
Ik geloof jou wel hoor. Maar ik denk dan echt dat die mensen onder een steen hebben geleefd. Dan vraag ik me af of die mensen geen tv hebben gekeken, geen tijdschriften lezen, geen krant, geen internet hebben, enzovoort.
lilalinda schreef:
01-09-2017 16:30
Ik gokte

en ik heb zelf wel de automatische herstelknop. Als ik een cupcake neem, eet ik een boterham minder.
Maakt voor mij dus niet uit of ik het aantal calorien in een boterham weet
Waar zit die herstelknop precies? Ik kan hem ook maar moeilijk vinden. Voor mijn zoontje wil ik het graag anders, maar zelf vind ik het erg moeilijk om te stoppen met (vr)eten soms. :facepalm:

Ik sta er dus ook zeker voor open als er iemand is die regelmatig de boterkoek uit mijn handen mept en me een glaasje water geeft :rofl:
SallySpectra schreef:

1 snee fijn volkorenbrood: 82 kcal
1 plak kaas 30+: 58 kcal

Voedingscentrum.
SallySpectra schreef:

Dat is ook zo. Een boterham met kaas bevat ongeveer 150 kcal. Inclusief boter.
Oeps!

https://www.geenstijl.nl/5138360/waarsc ... ewoon-leo/
gedanst schreef:
01-09-2017 16:31
Ik kan me dat maar heel moeilijk voorstellen. Sorry. ;)
Ik geloof jou wel hoor. Maar ik denk dan echt dat die mensen onder een steen hebben geleefd. Dan vraag ik me af of die mensen geen tv hebben gekeken, geen tijdschriften lezen, geen krant, geen internet hebben, enzovoort.
Kijk die docu eens dan. Of een paar afleveringen van secret eaters.
Alleen water drinken is prima. Maar je kind geen wrap met salade en paprika mee mogen geven omdat het persé brood moet zijn?
lilalinda schreef:

In de theorie weet iemand wel wat gezond is en wat niet. Maar het is heel lastig om hier ook naar te leven. Eten kan veel troost en rust bieden. Een stukje gezelligheid. En dan speelt toch vaak de gedachte "ach, deze ene keer kan toch wel?" of "ik heb het verdient, ik had zo'n rotdag" of "laat ik niet ongezellig doen, tenslotte wordt mijn zus maar 1 keer dertig" of "nu is het kerst, nu mag het." En voor je het weet heb je die 5 kilo die je was afgevallen weer terug :bonk:
Star² schreef:
01-09-2017 16:32
1 snee fijn volkorenbrood: 82 kcal
1 plak kaas 30+: 58 kcal

Voedingscentrum.
Sorry, ging over twee boterhammen met kaas. Dat is dus het dubbele.
Ik denk dat veel mensen op de wereld erg blij zouden zijn als ze hun kinderen elke dag naar school konden laten gaan, ze vers fruit en brood kunnen laten eten en schoon drinkwater.
Oh, serieus. Ouders die moeilijk doen over water? Ik heb net een Sistema 'twist 'n sip' voor mijn zoon gekocht die over zes weken naar de basisschool gaat. Juist omdat ik hem dus eigenlijk water wilde meegeven. Mij lijkt limonade in zo'n veldfles dan weer niet lekker en al die pakjes roosvicee of yogho geeft rommel op het schoolplein. De fles water kan hij bovendien vullen in de klas (--> neem ik aan? --> wacht eerst kennismakingsochtend af # kan niet wachten) Ook op het leuk klaarmaken van een (gezonde) Bentobox verheug ik me. Is toch veel leuker dan allemaal suiker en voorverpakte koeken e.d.?
SallySpectra schreef:
01-09-2017 16:36
Sorry, ging over twee boterhammen met kaas. Dat is dus het dubbele.

Ah ja, dat wordt lastig met 150 kcal dan.
Ik ben fel tegen. Dit soort bemoeienis gaat veel te ver.
En dan roepen de voorstanders altijd ja die ouders willen niet in discussie met hun kind. Hun kind leert maar water te drinken.

Mijn kind lust prima water en vindt het geen probleem om fruit mee te nemen en geen koek.
Maar als mijn kind zin heeft in een pakje sap / chocomel of beker ranja dan zie ik niet in waarom ik dat niet zou kunnen geven.
Min kind is eerder te mager dan te dik en verbrand die calorieën heus wel.

Pannenkoek, wraps, salade kunnen ook prima in plaats van brood.

En de te dikke kinderen waarvoor het gedaan wordt blijven toch wel dik want dan krijgen ze thuis gewoon een extra glas frisdrank na school omdat het zo zielig is dat ze daar alleen maar water mogen.

Er wordt volgens mij echt geen kind dunner van maar je krijgt er wel kinderen met eetstoornissen van die niets meer durven te eten of na school vreetbuien krijgen. Kinderen die uitgedroogd thuis komen en geen energie genoeg hebben om de schooldag door te komen.
NYC schreef:
01-09-2017 16:37

Oh, serieus. Ouders die moeilijk doen over water? Ik heb net een Sistema 'twist 'n sip' voor mijn zoon gekocht die over zes weken naar de basisschool gaat. Juist omdat ik hem dus eigenlijk water wilde meegeven. Mij lijkt limonade in zo'n veldfles dan weer niet lekker en al die pakjes roosvicee of yogho geeft rommel op het schoolplein. De fles water kan hij bovendien vullen in de klas (--> neem ik aan? --> wacht eerst kennismakingsochtend af # kan niet wachten) Ook op het leuk klaarmaken van een (gezonde) Bentobox verheug ik me. Is toch veel leuker dan allemaal suiker en voorverpakte koeken e.d.?

Ja. Ik ben dus zo'n ouder die daar moeilijk over doet. Omdat ik het te betuttelend vind en ook totaal de plank misslaan.
Moeten ze op kantoor eens invoeren. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Maar als het om kinderen gaat is het geen probleem.

En de ouders die vinden dat hun kind alleen maar water en brood mag. Ik hou ze niet tegen hoor.
Als ze dat goed vinden voor hun kind moeten ze dat doen. Maar bemoei je dan ook niet met het mijne.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven