School en beleid gezonde/ongezonde voeding
vrijdag 1 september 2017 om 13:16
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
vrijdag 1 september 2017 om 16:41
Eigenlijk heb ik het hele 'pauzehap' idee nooit gesnapt. Waarom moeten jonge kinderen om 10 uur iets eten?
Als er goed ontbeten is, en om 12 gelunched wordt, is dat toch helemaal niet nodig?
Gewoon een kwestie van aanwennen, wij hadden vroeger nooit iets mee naar school behalve boterhammen en een appel voor tussen de middag.
Toppunt van betutteling vind ik trouwens wat de juf vorig jaar flikte; om de dag was het "ruildag".
Dus ik gaf mijn kind snoeptomaatjes en water mee, hoefde ze geen lunch meer omdat ze een koek van loes, en een mini-marsje van achmed gekregen had.
Als er goed ontbeten is, en om 12 gelunched wordt, is dat toch helemaal niet nodig?
Gewoon een kwestie van aanwennen, wij hadden vroeger nooit iets mee naar school behalve boterhammen en een appel voor tussen de middag.
Toppunt van betutteling vind ik trouwens wat de juf vorig jaar flikte; om de dag was het "ruildag".
Dus ik gaf mijn kind snoeptomaatjes en water mee, hoefde ze geen lunch meer omdat ze een koek van loes, en een mini-marsje van achmed gekregen had.
vandale wijzigde dit bericht op 01-09-2017 16:43
1.94% gewijzigd
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
vrijdag 1 september 2017 om 16:42
sugarmiss schreef: ↑01-09-2017 16:41Moeten ze op kantoor eens invoeren. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Maar als het om kinderen gaat is het geen probleem.
En de ouders die vinden dat hun kind alleen maar water en brood mag. Ik hou ze niet tegen hoor.
Als ze dat goed vinden voor hun kind moeten ze dat doen. Maar bemoei je dan ook niet met het mijne.
Nou. Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Ik vond jouw reactie feller.Principes doen dat.

Dat klopt dus niet: http://www.rotterdamlekkerfit.nl/nieuws ... nd-gewichtsugarmiss schreef: ↑01-09-2017 16:38Ik ben fel tegen. Dit soort bemoeienis gaat veel te ver.
En dan roepen de voorstanders altijd ja die ouders willen niet in discussie met hun kind. Hun kind leert maar water te drinken.
Mijn kind lust prima water en vindt het geen probleem om fruit mee te nemen en geen koek.
Maar als mijn kind zin heeft in een pakje sap / chocomel of beker ranja dan zie ik niet in waarom ik dat niet zou kunnen geven.
Min kind is eerder te mager dan te dik en verbrand die calorieën heus wel.
Pannenkoek, wraps, salade kunnen ook prima in plaats van brood.
En de te dikke kinderen waarvoor het gedaan wordt blijven toch wel dik want dan krijgen ze thuis gewoon een extra glas frisdrank na school omdat het zo zielig is dat ze daar alleen maar water mogen.
Er wordt volgens mij echt geen kind dunner van maar je krijgt er wel kinderen met eetstoornissen van die niets meer durven te eten of na school vreetbuien krijgen. Kinderen die uitgedroogd thuis komen en geen energie genoeg hebben om de schooldag door te komen.

vrijdag 1 september 2017 om 16:43
Moet denken aan een aflevering van "Groeten uit de rimboe", waarin je een stam zag leven van sago dat ze uit stengels schraapten. Dat aten ze allemaal, elke dag.
En geen 'lussiknie' kinderen.

vrijdag 1 september 2017 om 16:44
Ook als het argument niet 'overgewicht' is maar 'afvalberg'? Zou je je bijv kunnen vinden in het argument dat kinderen zelfs hun lege verpakkingen mee terug naar huis zouden moeten nemen? Want dat stoort mij meer dan wat iemand eet / zijn kind wil laten eten.

vrijdag 1 september 2017 om 16:45
sugarmiss schreef: ↑01-09-2017 16:41Moeten ze op kantoor eens invoeren. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Maar als het om kinderen gaat is het geen probleem.
En de ouders die vinden dat hun kind alleen maar water en brood mag. Ik hou ze niet tegen hoor.
Als ze dat goed vinden voor hun kind moeten ze dat doen. Maar bemoei je dan ook niet met het mijne.
Wij hebben ook een gezond beleid op kantoor. Zo wordt er geen frisdrank meer besteld en mogen er geen vette happen achter het bureau genuttigd worden om maar twee voorbeelden te noemen. De poppen bleven rustig

vrijdag 1 september 2017 om 16:47
En ik heb nog steeds de wens om een gezonde overblijf op de basisschool waar mijn kind naartoe gaat van de grond te krijgen. Waar (biologisch) gezond en verantwoord gekookt wordt en de mogelijkheid of voor alle leerlingen om over te blijven en gezond te eten (voor wie dat wil) tegen een kleine betaling. Ben benieuwd, vrees op nul animo.

vrijdag 1 september 2017 om 16:48
Dan moet die reden er bij worden gezegd. Zeg dan als school dat kinderen alleen maar drinken in een beker mee mogen. En dat je als ouder zelf mag bepalen wat daar dan in gaat. Dus als een ouder limonade in een beker mee wil geven, dat een ouder daar dan vrij in is om dat te doen.

vrijdag 1 september 2017 om 16:49
Volgens mij hanteert elke school tegenwoordig een gezond eten beleid maar dan alleen op de basisschool. Energiedrank etc is op de middelbare school een probleem daar hoeft een basisschool zijn beleid niet op aan te passen zoals deze basisschool nu doet. Verder wil ik graag uitmaken wat ik mijn kind meegeef. Ik snap niet dat deze school niet overgaat op schoolmelk.
vrijdag 1 september 2017 om 16:51
Ha, gezond beleid hier ook ja. Beetje jammer dat ze dan een cateraar inhuren die wel loopt te zwaaien met "gezonde" snacks (speltkoeken etc), maar ondertussen nog steeds alleen maar caloriebommen van broodjes, salades met enorm veel vette dressing en gefrituurde onzin serveert. Beetje jammer. Oh wacht. Er staat ook een mand met fruit. Joehei.

vrijdag 1 september 2017 om 16:52
Volgens mij is dat ook niet per se de reden van de school uit de OP maar ik dacht er zelf aan. Ik snap ook wel dat het als betutteling kan worden ervaren als het puur gaat om het gezondheidsargument.gedanst schreef: ↑01-09-2017 16:48Dan moet die reden er bij worden gezegd. Zeg dan als school dat kinderen alleen maar drinken in een beker mee mogen. En dat je als ouder zelf mag bepalen wat daar dan in gaat. Dus als een ouder limonade in een beker mee wil geven, dat een ouder daar dan vrij in is om dat te doen.
Twee redenen kan ik mij echter erg goed in vinden:
1) Afvalberg verminderen
2) School die zelf een gezond alternatief biedt. En wie er niet aan mee wil doen om welke reden dan ook is vrij om eigen -al dan niet gezonde- voeding mee te geven aan een kind. Wanneer school bijv warme, biologische, gezonde lunches gaat verstrekken tegen betaling, doet school wat mij betreft eigenlijk wat ze kunnen doen zonder iemand te benadelen. Ik zie er persoonlijk heel veel in.

.vandale schreef: ↑01-09-2017 16:41Eigenlijk heb ik het hele 'pauzehap' idee nooit gesnapt. Waarom moeten jonge kinderen om 10 uur iets eten?
Oh wat erg!
Ik werkte ooit op een school waar ruilen verboden was. De regel was: 'Je ouders bepalen wat goed voor jou is en dus eet je alleen uit je eigen trommel.' Daar at het ene kind tevreden tomaatjes en komkommer en het andere kind zat aan de chocoprince mini. Zonder ruzie, zonder afgunst, zonder gezeik.
Pakjes waren verboden uit milieuoverweging dus iedereen een beker. (Kon je ook niet zien wat je buurman dronk)

DitBumba1985 schreef: ↑01-09-2017 16:27Het schijnt dat mensen met een lagere sociaal economische status ook meer risico lopen op overgewicht. En dan kan er ook sprake zijn van een stukje bandbreedte dat mist. Als je elke dag bezig bent met de eindjes aan elkaar knopen dan is het lastig om je ook nog bezig te houden met 'wat voor gezonds zal ik Jantje vandaag eens mee naar school geven?'
Maar wat ook meespeelt is dat gezonde voeding zoals bijvoorbeeld olijfolie, vis, fruit enz. Vaak schandalig duur is.
vrijdag 1 september 2017 om 16:53
Sophiever schreef: ↑01-09-2017 16:49Volgens mij hanteert elke school tegenwoordig een gezond eten beleid maar dan alleen op de basisschool. Energiedrank etc is op de middelbare school een probleem daar hoeft een basisschool zijn beleid niet op aan te passen zoals deze basisschool nu doet. Verder wil ik graag uitmaken wat ik mijn kind meegeef. Ik snap niet dat deze school niet overgaat op schoolmelk.
Nu spreek je jezelf tegen. Je zegt dat je zelf graag wilt bepalen wat je je kind mee geeft, maar dat je niet dnapt dat die school niet overgaat op schoolmelk.
Er zijn kinderen die over hun nek gaan van melk. Waarom moeten die dan verplicht melk drinken?
Je kunt ze beter een alternatief aanbieden zodat ze wel aan hun voedingsstoffen en calcium komen. Zoals karnemelk met een beetje limonadesiroop er door. Of yoghurt. Of brinta gemaakt met melk.
vrijdag 1 september 2017 om 16:54
Van de ene kant wel, van de andere kant niet. Familieleden van mij werken in het basisonderwijs en daar zijn dus jonge kinderen met rotte melkgebitjes door o.a. te veel suikerdranken. Dat vind ik erg sneu.
Ik vind dat ouders zelf moeten kunnen bepalen hoe zij hun kinderen opvoeden en wat ze te eten/drinken krijgen, in de privé-sfeer. Maar ik vind ook dat een school regels mag hanteren, ook m.b.t. voeding. Ik denk dat het voor kinderen die van thuis uit minder goede gewoontes meekrijgen (wat voor deze kinderen de 'normaal' is) goed is om te zien dat het ook anders kan en dat water drinken ook normaal is.
Ik vind het zorgelijk dat er mensen zijn die vinden dat water voor de honden is en dat meegeven aan hun kinderen. Je lichaam bestaat uit meer dan de helft uit water. Bovendien is water het hoofdbestanddeel van de meeste andere dranken.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

vrijdag 1 september 2017 om 16:56
NYC schreef: ↑01-09-2017 16:47En ik heb nog steeds de wens om een gezonde overblijf op de basisschool waar mijn kind naartoe gaat van de grond te krijgen. Waar (biologisch) gezond en verantwoord gekookt wordt en de mogelijkheid of voor alle leerlingen om over te blijven en gezond te eten (voor wie dat wil) tegen een kleine betaling. Ben benieuwd, vrees op nul animo.![]()
Wat een goed idee!

vrijdag 1 september 2017 om 17:01
Ik dacht dat jij er niet van hield dat anderen bepalen wat je moet doen? Beetje gek nu, dit. En ik deed normaal hoor. Jij doet nu een tikkeltje vreemd.

vrijdag 1 september 2017 om 17:03
Ik ga er vanuit dat de school wel mee gaat in "mijn kind eet liever rauwkostsalade dan brood". Dat vind ik namelijk echt wat anders dan "mijn kind eet liever een zak chips dan brood". Ik gok dat dit beleid er niet was gekomen als alle kinderen rauwkostsalade mee naar school namenBladiebladiebla2016 schreef: ↑01-09-2017 15:57Wat een onzin. Mijn kind eet niet graag brood en krijgt altijd lekker een rauwkost salade mee naar school. Moet dat arme kind brood eten!
Gaan de juffen dan ook aan het water is plaats van koffie en thee?

"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
vrijdag 1 september 2017 om 17:05
Ik zie het probleem niet hoor. Als je je kind met mate iets ongezonds geeft dan kun je dat prima thuis doen en dan eten ze op school de appel die ze anders thuis zouden eten. Maar deze maatregelen zijn niet voor de kinderen die met mate iets ongezonds krijgen. Het gaat om de kinderen die dagelijks een gevuldekoek/boterkoek/mars enz met een blikje frisdrank meekrijgen naar school. En die je vervolgens na school ook weer met een zak chips en een blikje energy drink ziet lopen. Dat gebeurd helaas echt te vaak, uit een onderzoek uit 2014 blijkt dat één derde van de kinderen minder dan zes dagen per week groenten en fruit eet. Als ze dan op school gezond eten is dat in elk geval wat, eet een kind in elk geval 5 dagen fruit en voor de kinderen die toch al gezond aten maakt dat verder niet uit.
Het exacte belijd vind ik wel lastig, geen snoep, chips, koek, chocolade en prik lijkt mij al een heel prima belijd. Maar ik ben blij dat ik niet op een school werk en zeker niet op die school, "water is voor honden" echt daar kun je toch niets mee. Ik heb het facebook profiel van die meneer even opgezocht, bevestigt exact mijn beeld inclusief petje en studie aan het vmbo en zoonlief kan prima een stukje boterkoek missen en zijn zusje ook..
Het exacte belijd vind ik wel lastig, geen snoep, chips, koek, chocolade en prik lijkt mij al een heel prima belijd. Maar ik ben blij dat ik niet op een school werk en zeker niet op die school, "water is voor honden" echt daar kun je toch niets mee. Ik heb het facebook profiel van die meneer even opgezocht, bevestigt exact mijn beeld inclusief petje en studie aan het vmbo en zoonlief kan prima een stukje boterkoek missen en zijn zusje ook..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

vrijdag 1 september 2017 om 17:07
Daar zou ik nou juist niet vanuit gaan.plumplum schreef: ↑01-09-2017 17:03Ik ga er vanuit dat de school wel mee gaat in "mijn kind eet liever rauwkostsalade dan brood". Dat vind ik namelijk echt wat anders dan "mijn kind eet liever een zak chips dan brood". Ik gok dat dit beleid er niet was gekomen als alle kinderen rauwkostsalade mee naar school namen![]()