School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
Voor mijn kinderen veranderd er niet veel, die kregen al water, brood en fruit/groente mee.

En ik vind het een goede zaak
het lastige vind ik dat de definitie van 'gezond' zo vaag is. Mijn kind zit op een school met alleen blanke kinderen van hoog opgeleide ouders (dit om even een beeld te schetsen). Zoals alle onderzoeken aantonen zit onder die groep over het algemeen geen overgewicht probleem. In de klassen van mijn beide kinderen zitten geen te dikke kinderen en op het schoolplein zie ik er misschien twee van de 350 kinderen die te dik zijn.

Toch meende ook onze school mee te moeten in de gezondtrend en dus mochten er alleen gezonde traktaties en gezonde lunches mee. Helaas zonder lijst van toegestande voedingsmiddelen, dus mocht de juf naar eigen ongetraind inzicht bepalen wat wel en niet OK was. En daar gingen we hoor. Een liga mocht wel, een eierkoek niet. Een boterham met chocopaste mocht wel een pannekoek met spinazie er doorheen niet. En zo kwam duidelijk aan het licht dat beide juffen van mijn kinderen eigenlijk geen idee hadden van gezond en niet gezond. En dat het ook gewoon een grijs gebied is.

Toen besloot de school om mee te doen aan een door Brussel gesponsord verhaal van 3x per week fruit vanuit de overheid. Prima, op de andere twee daten mocht iedereen weer mee wat hij wilde.

En ik dacht alleen maar 'waarom?'. Want geen te dikke kinderen en ook geen excessen van marsen mee naar school of cola ofzo. Wel de geijkte liga's en sultana's, maar dat was het dan wel. En wil je dan echt je energie hier in stoppen? In iets wat geen issue is?

En nu weer een paar jaar later is het stil rondom dit onderwerp. De subsidie uit Brussel is afgelopen en we mogen weer cupcakes trakteren. De kinderen zijn nog steeds allemaal dun, maar het heeft de gemoederen op het schoolplein lekker aan de gang gehouden.

Maar spreek ik mijn buuf die op een zwarte school in een achterstandswijk lest geeft, dan begrijp ik heel goed dat school een drastische regel invoert in de hoop de kinderen iets bij te brengen wat ze thuis echt niet leren. Want daar ontbijt de helft niet en heeft die helft ook nog eens als lunch hele vette en zoete happen mee. En dan vind ik het top dat school probeert die taak op te pakken. Naast alle andere taken die ze al hebben.
MwTheelepel schreef:
01-09-2017 17:05

Het exacte belijd vind ik wel lastig, geen snoep, chips, koek, chocolade en prik lijkt mij al een heel prima belijd. Maar ik ben blij dat ik niet op een school werk en zeker niet op die school, "water is voor honden" echt daar kun je toch niets mee. Ik heb het facebook profiel van die meneer even opgezocht, bevestigt exact mijn beeld inclusief petje en studie aan het vmbo en zoonlief kan prima een stukje boterkoek missen en zijn zusje ook..
Beleid.
Prima dat er geen snoep gegeten mag worden maar wát een betutteling zeg. Tegenwoordig gaat het alleen maar over gezond eten, quinoa en elke BN'er is ineens voedingsdeskundige.
SallySpectra schreef:
01-09-2017 17:22
Beleid.

:cheer: voor jou.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
minnimouse schreef:
01-09-2017 17:33
Prima dat er geen snoep gegeten mag worden maar wát een betutteling zeg. Tegenwoordig gaat het alleen maar over gezond eten, quinoa en elke BN'er is ineens voedingsdeskundige.

Kennelijk werkt het; de stijging is afgevlakt:

Sterke stijging in overgewicht afgelopen 25 jaar

In 1990 had één op de drie volwassen Nederlanders (33%) overgewicht. Sindsdien is het aantal Nederlanders met overgewicht sterk gestegen tot bijna de helft van alle volwassenen (49,3%) in 2015. Het percentage mensen met obesitas is bijna verdrievoudigd van 5,5 tot 16% (Gezondheidsenquête). Deze stijging was ook zichtbaar in gemeten cijfers (Blokstra et al., 2011). De laatste jaren is de stijging afgevlakt. Uit een vergelijking van internationale studies blijkt dat deze afvlakking vooral wordt gevonden in studies waarbij BMI is gebruikt als maat voor overgewicht (Visscher et al., 2015).
NYC schreef:
01-09-2017 16:47
En ik heb nog steeds de wens om een gezonde overblijf op de basisschool waar mijn kind naartoe gaat van de grond te krijgen. Waar (biologisch) gezond en verantwoord gekookt wordt en de mogelijkheid of voor alle leerlingen om over te blijven en gezond te eten (voor wie dat wil) tegen een kleine betaling. Ben benieuwd, vrees op nul animo. :'(

Dat soort voorzieningen bestaan wel, het probleem zit hem vaak in de kosten. Bij een bedrijf dat leverde aan het kdv waar mijn mijn nichtje opzat koste een warme maaltijd inclusief bezorgen 4.50 dacht ik. Als je kind 4 dagen per week overblijft is het toch 18 euro per week, ongeveer 75 euro per maand. Bij twee kinderen dus 150 euro per maand voor de lunch, dat is best een hoop geld. De meeste mensen eten s avonds warm dus dan kost de maaltijd voor de kinderen niet minder. Om het betaalbaar en dus aantrekkelijk te maken zou je dat veel grootschaliger moeten aanpakken, zoals in Engeland maar dan wel gezond.

http://www.slimlunchen.nl/ Dit bestaat ook, dat zijn broodjes of eens een wrap of zo met gezond beleg, dat kost 2.50 dat is al veel betaalbaarder.
anoniem_303817 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 17:49
6.72% gewijzigd
gedanst schreef:
01-09-2017 16:53
Nu spreek je jezelf tegen. Je zegt dat je zelf graag wilt bepalen wat je je kind mee geeft, maar dat je niet dnapt dat die school niet overgaat op schoolmelk.

Er zijn kinderen die over hun nek gaan van melk. Waarom moeten die dan verplicht melk drinken?
Je kunt ze beter een alternatief aanbieden zodat ze wel aan hun voedingsstoffen en calcium komen. Zoals karnemelk met een beetje limonadesiroop er door. Of yoghurt. Of brinta gemaakt met melk.

Nee hoor ik spreek mezelf niet tegen, een school dat schoolmelk geeft heeft absoluut een plus bij mij. Als een kind geen melk wil kan altijd nog water gegeven worden. Alleen water vind ik zo radicaal. Bovendien zijn er zoals je zelf ook al zegt heel veel gezonde alternatieven.
SallySpectra schreef:
01-09-2017 17:06
Waar ben je mee bezig?
Antwoorden?
Tja. Dat scholen apert ongezonde voedingsmiddelen willen weren snap ik helemaal. Maar zodra ze gaan zitten te bepalen wat dan wel gezond is raken ze maar al te vaak de weg kwijt. Zo ook deze school: er zijn heus meer gezonde dingen op de wereld dan brood en fruit (nog afgezien van het feit dat brood voor lang niet iedereen zo vreselijk gezond is en fruit verschrikkelijk slecht voor je tandglazuur).

Laat scholen zich gewoon houden bij het verbieden van excessen als roze koeken en frikandelbroodjes, en voor de rest de ouders lekker zelf laten weten wat ze gezond vinden voor hun kind. En laat de leerkrachten vooral het goede voorbeeld geven. Dus geen bonbons accepteren als verjaardagstraktatie terwijl de kinderen het moeten doen met een kunstig tot poppetje gesneden homp komkommer met twee rozijnen als oogjes.
Star² schreef:
01-09-2017 17:44
Kennelijk werkt het; de stijging is afgevlakt:

Sterke stijging in overgewicht afgelopen 25 jaar

In 1990 had één op de drie volwassen Nederlanders (33%) overgewicht. Sindsdien is het aantal Nederlanders met overgewicht sterk gestegen tot bijna de helft van alle volwassenen (49,3%) in 2015. Het percentage mensen met obesitas is bijna verdrievoudigd van 5,5 tot 16% (Gezondheidsenquête). Deze stijging was ook zichtbaar in gemeten cijfers (Blokstra et al., 2011). De laatste jaren is de stijging afgevlakt. Uit een vergelijking van internationale studies blijkt dat deze afvlakking vooral wordt gevonden in studies waarbij BMI is gebruikt als maat voor overgewicht (Visscher et al., 2015).
Ja het is wachten op de volgende hype.

Al dat overdreven gedoe. Als je gewoon gezond eet dan is er niks aan de hand. En een kind gaat niet dood van een keer een koekje eten.

Gezond eten vind ik prima en dat er op school niet gesnoept wordt ook (bij mij op de middelbarescholen stonden geen snoepautomaten) maar het ligt er tegenwoordig zo dik bovenop. Ineens moet iedereen gezond doen, de foodblogs zijn niet meer te tellen en wordt er spastisch gedaan over een koekje.
Dat is wat mij irriteert.
Lady_Voldemort schreef:
01-09-2017 17:49
Tja. Dat scholen apert ongezonde voedingsmiddelen willen weren snap ik helemaal. Maar zodra ze gaan zitten te bepalen wat dan wel gezond is raken ze maar al te vaak de weg kwijt. Zo ook deze school: er zijn heus meer gezonde dingen op de wereld dan brood en fruit (nog afgezien van het feit dat brood voor lang niet iedereen zo vreselijk gezond is en fruit verschrikkelijk slecht voor je tandglazuur).

Laat scholen zich gewoon houden bij het verbieden van excessen als roze koeken en frikandelbroodjes, en voor de rest de ouders lekker zelf laten weten wat ze gezond vinden voor hun kind. En laat de leerkrachten vooral het goede voorbeeld geven. Dus geen bonbons accepteren als verjaardagstraktatie terwijl de kinderen het moeten doen met een kunstig tot poppetje gesneden homp komkommer met twee rozijnen als oogjes.
Dit dus.

En niet Keesje op zijn oren geven omdat hij een dunne laag chocopasta op zijn brood heeft en Jantje prijzen omdat 'ie een zogenaamd gezonde Liga heeft.
Doe het dan écht goed en laat iemand die écht verstand van voeding heeft eens een voorlichting geven aan leraren en ouders.
minnimouse schreef:
01-09-2017 17:55

Doe het dan écht goed en laat iemand die écht verstand van voeding heeft eens een voorlichting geven aan leraren en ouders.
Of niet. Verreweg de meeste ouders komen met hun gezonde verstand een heel eind hoor. Dat is ook een bezwaar tegen dergelijke maatregelen: het absolute wantrouwen tegen ouders dat eruit spreekt. En die paar ouders die er echt een zooitje van maken kun je altijd persoonlijk aanspreken lijkt me.
Lady_Voldemort schreef:
01-09-2017 18:01
Of niet. Verreweg de meeste ouders komen met hun gezonde verstand een heel eind hoor. Dat is ook een bezwaar tegen dergelijke maatregelen: het absolute wantrouwen tegen ouders dat eruit spreekt. En die paar ouders die er echt een zooitje van maken kun je altijd persoonlijk aanspreken lijkt me.
Mee eens.
Ik vind het ook betuttelend.
Maar aan de andere kant; als je ziet wat sommige ouders hun kinderen meegeven...

Bij mijn kinderen op school heb ik zo vaak dingen gezien waar ik mijn wenkbrauwen van optrok;
Kinderen die als 10-uurtje een zak chips, een voorverpakt moddervet chocoladecroissantje, een stuk pizza, boterkoeken, gevulde koeken etc meenamen. En dat waren altijd de kinderen die al overgewicht hebben.
Ook een klasgenootje van dochter die ik tegen moeder hoorde zeggen: "ik wil zo graag boterhammetjes mee mama, net als de andere kindjes" Waarop die moeder zei: "nee joh! JIJ krijgt pizza!" En het kind kreeg een hele 30 cm pizza mee als lunch. En het kind was al zwaar obees.
Ik snap dat niet.

Gelukkig lusten mijn kinderen enorm graag water, vanuit zichzelf al.En als lunch gewoon volkoren boterhammen soms met zoet beleg (honing, appelstroop) of met kipfilet, kaas of ham. Als ik zin heb maak ik een clubsandwich,met kipfilet, ham, groente en magere dressing. Kunnen ze best hebben. En als 10 uurtje fruit, en op vrijdag mogen ze een koek mee. (liga, biscuit, sultana, niet gezond iig)
Ab imo pectore
Het valt me ook op dat leerkrachten meestal geen verstand hebben van voedsel. Kind is een keer berispt om een paar biscuitjes, of speculaasjes die ze mee had. Terwijl liga, sultana, time out etc wel mogen.
Ik heb toen tegen de juf gezegd dat ze van harte welkom was als ze wilde praten over het suikergehalte, vetgehalte en voedingswaarde van biscuitjes ten opzichte van liga etc. Nooit meer wat van gehoord, en geen commentaar meer gehad.
Ab imo pectore
Lady_Voldemort schreef:
01-09-2017 18:01

Ik wil niet in de schoenen staan van de persoon die de "water is voor honden" vader moet aanspreken op de boterkoek van zijn zoon. Dit soort excessen zie je vaker bij kinderen uit de onderkant van de samenleving, dat is een groep die niet bekent staat omdat ze zo goed zijn in het ontvangen van feedback.. Zeker als je kijkt naar in wat voor wijk deze school staat dan snap ik wel dat men voor een beleid voor iedereen kiest en niet individueel met ouders in discussie gaat. Als je hier al ziet wat deze discussie keer op keer losmaakt dan snap ik wel dat de schoolleiding daar geen zin in heeft.
Ik ga gerust de discussie aan met de school als mijn kind wel prefab boterhamworst op zijn brood mag maar geen biologische appelstroop want zoet dús ongezond.
Of mensen die hun kind verplichten: eerst gezond (lees kaas, worst) dán pas ongezond (lees muisjes of pindakaas)
Die mensen snappen niet dat je daarmee overeten stimuleert, van ongezond, lees zoet een verboden vrucht maakt, waarmee je eigenlijk impliceerd dat zoet dús lekkerder is, en bovendien is salami of boterham worst 6 miljoen x slechter dan halve jam of pindakaas. En dan de margarine weglaten want dat is te vet!
Gewoon droog brood en water!
Serieus die kinderen zitten toch niet in de gevangenis: doe normaal!
Mensen kunnen zo dom zijn!!

En school moet opbokken. Kut betutteling!
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 18:39
10.98% gewijzigd
MwTheelepel schreef:
01-09-2017 18:32
Ik wil niet in de schoenen staan van de persoon die de "water is voor honden" vader moet aanspreken op de boterkoek van zijn zoon. Dit soort excessen zie je vaker bij kinderen uit de onderkant van de samenleving, dat is een groep die niet bekent staat omdat ze zo goed zijn in het ontvangen van feedback.. Zeker als je kijkt naar in wat voor wijk deze school staat dan snap ik wel dat men voor een beleid voor iedereen kiest en niet individueel met ouders in discussie gaat. Als je hier al ziet wat deze discussie keer op keer losmaakt dan snap ik wel dat de schoolleiding daar geen zin in heeft.
Alsof die ouders ineens wel gaan luisteren als je alleen nog maar brood en fruit mag meenemen. Dan moet de juf die ouders toch nog steeds aanspreken als ouders zich er niet aan houden?
Yggdrasil- schreef:
01-09-2017 18:34
Ik ga gerust de discussie aan met de school als mijn kind wel prefab boterhamworst op zijn brood mag maar geen biologische appelstroop want zoet dús ongezond.
Of mensen die hun kind verplichten: eerst gezond (lees kaas, worst) dán pas ongezond (lees muisjes of pindakaas)
Die mensen snappen niet dat je daarmee overeten stimuleert, van ongezond, lees zoet een verboden vrucht maakt, waarmee je eigenlijk impliceerd dat zoet dús lekkerder is, en bovendien is salami of boterham worst 6 miljoen x slechter dan halve jam of pindakaas. En dan de margarine weglaten want dat is te vet!
Gewoon droog brood en water!
Serieus die kinderen zitten toch niet in de gevangenis: doe normaal!
Mensen kunnen zo dom zijn!!

En school moet opbokken. Kut betutteling!
Helemaal mee eens
Ik snap dat de school iets wil doen aan overgewicht, maar dit vind ik wat overdreven.
Zoals hier is al is gezegd past een koek, snoep en ranja ook in een gezond voedingspatroon. Als dat van een school niet meer mag wat geef je dan voor boodschap af? Dat het allemaal slecht is lijkt me. En de juf mag met een wijzend vingertje de ouders terecht gaan wijzen. Te gek voor woorden.

Ik vind wel dat er meer kennis moet komen over wat een gezond voedingspatroon is. Veel mensen denken dat ze het goed doen terwijl dat niet altijd is. Dit is niet te taak van school maar eerder van het consultatie bureau. En dan nog is het aan ouders wat ze met de info doen.
MwTheelepel schreef:
Daar heb je wel een punt ja :proud:

Daarom zeg ik dus ook: verbied gewoon bepaalde voedingsmiddelen, zoals boterkoek (en roze koeken, en frikandelbroodjes, en zakken chips). Dat is ook beleid voor iedereen maar daarmee hou je nog wel een bepaalde vrijheid in stand voor de weldenkender ouders. Met wat ze nu zijn bereiken ze niks: de boterkoekvader is boos want hij mag geen boterkoek meer meegeven en de ouders met wat meer werkende hersencellen zijn ook boos want die voelen zich betutteld, en terecht. Dat is toch niet wat je moet willen als school, een hele kudde boze ouders.
MwTheelepel schreef:
Dit gebeurt net zo hard aan de bovenkant van de samenleving.
Mijn kind zat op een school met zeer hoog opgeleide ouders en was vaak de enige in de klas die geen koek, snoep of chocola mee had, maar ei, fruit, noten enz.
MwTheelepel schreef:
100 gram boterkoek bevat ongeveer net zo veel calorieën als 100 gram liga.

Toch mag de liga vaak wel en andere koeken niet.
Nou komt die boterkoek waarschijnlijk uit de supermarkt waar er net zoveel zooi ingaat.
Maar stel dat moeder die boterkoek thuis zou bakken met echte boter dan is die nog gezonder ook dan zo'n koek vol geharde vetten.

En als de school geen zin heeft in discussies dan moet ze geen onzinnige regels opleggen. Dan hoeven ouders ook geen discussie te voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven