Geld & Recht alle pijlers

Scheiden en huis.

03-09-2017 16:01 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is onze situatie:
Wij gaan scheiden,maar mijn vrouw blijft maar roepen dat ze er zeker van is dat ik in het huis kan blijven wonen.

Ik ben daar nog niet zeker van nl.

Ff terug in de tijd.
Ik leerde haar kennen en 3 maanden later vertelde ze mij over haar schulden van €20.000.

Ik heb haar gezegd dat we daar samen wel uitkomen.

Mijn vader overleed in 2003 en mijn moeder wou daar weg in 2004 om opnieuw te beginnen.

Ik zei tegen me moeder dat wij het huis willen kopen.

Helaas ging dat niet door nu nog mijn vrouw haar schulden.
Mijn moeder is toen bijna €20.000 in prijs gezakt zodat wij het huis toch konden kopen.

In 2005 zijn we daar gaan wonen en in 2006 getrouwd.

We hebben 2 kinderen.

Dit is dus mijn ouderlijk huis waar ik geboren ben en hele fijne herinneringen aan heb.

Nu de situatie zoals hij nu is:
Scheiden (zal ik helaas moeten accepteren)
Schuld van €18.000.
Ik verdien niet slecht ivm continuedienst.
Huis heeft onderwaarde.
We hebben NHG (kunnen we daar iets mee?)
Mijn vrouw verdient te weinig om de hypotheek en vaste lasten te betalen.

Dan nog een vraag:
Weegt het mee dat mijn moeder ooit in prijs is gezakt zodat wij het huis konden kopen?
We waren toen nog niet getrouwd.

We hebben pas volgende week een afspraak bij een mediator en maak me zelf helemaal gek door de onzekerheid.

Gelukkig praten we wel met elkaar en willen het netjes afhandelen voor ons zelf maar zeker voor de kinderen.
Als je huis onderwater staat is nog maar de vraag of jullie het huis mogen verkopen.

Het kan best zo zijn dat jij moet blijven bijdrage in de kosten van jullie huis en dat je toekomstige ex daar kan blijven wonen.
anoniem_340621 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 16:08
0.47% gewijzigd
Van die schuld van 18.000 krijgen jullie allebei de helft.
Als jij in het huis blijft wonen hoef je je ex geen geld mee te geven, want de hypotheek is hoger dan de waarde.
Maar kan je dat alleen betalen?
De boedel zal wel verdeeld moeten worden.
Ginerva schreef:
03-09-2017 16:04
Als je huis onderwater staat is nog maar de vraag of jullie het huis mogen verkopen.

Het kan best zo zijn dat jij moet blijven bijrage in de kosten van jullie huis en dat je toekomstige ex daar kan blijven wonen.
Maar ze wil hier niet blijven en gunt mij dit huis.
Pluisi schreef:
03-09-2017 16:05
Als jij in het huis blijft wonen hoef je je ex geen geld mee te geven, want de hypotheek is hoger dan de waarde.
Ik kan het nu ook betalen...ook met het aflossen van de schulden
Ik denk dat je bij je hypotheekverstrekker moet zijn. Zij kunnen je vertellen of je de hypotheek alleen op jouw naam kunt krijgen.
Papab schreef:
03-09-2017 16:08
Maar ze wil hier niet blijven en gunt mij dit huis.
Ow zo, nou dan kan het zijn dat jou ex moet blijven bijdrage zodat jij er kan blijven wonen iig tot jullie groen licht hebben en het huis mogen verkopen.

De vraag is, wil er blijven wonen?
Pluisi schreef:
03-09-2017 16:05

Dat hangt ervan af hoe ze getrouwd zijn.

TO, dit is echt te weinig informatie om advies te kunnen geven (als we dat überhaupt al kunnen). Op wiens naam staat de hypotheek, op wiens naam staat het huis, hoe zijn jullie getrouwd, etc. Sowieso kunnen wij niet bepalen of je de hypotheek op jouw naam kan krijgen, daarvoor moet je bij je hypotheekverstrekker zijn.
Ga met een prof hierover praten. Ik ben bij een hypotheker geweest die niet dacht dat ik alleen in het huis kon blijven wonen. Ik heb hem gevraagd dit goed te onderzoeken en tegen alle verwachtingen in kon ik het huis op mijn naam krijgen met een regeling waar de hypotheker eerder nog niet van had gehoord. Na dik een jaar stond het huis eindelijk op mijn naam.
Ze hebben wel het huis getaxeerd en toen bleek dat er verlies zou zijn bij verkoop en daarnaast had ik elke maand netjes op tijd de hypotheek betaald.
Waarom ben je überhaupt met iemand getrouwd die € 20.000 euro schuld had ?
Was je zo blind ?
Als je op huwelijksvoorwaarden was getrouwd had je in je ouderlijk huis kunnen wonen en had je geen €18.000 euro schuld over.
Waarom heeft je vrouw dit in de loop van de jaren niet afbetaald?
Je schrijft dat je vrouw te weinig verdiend, maar waarom is zij minder gaan werken als ze schulden heeft.
flexibel wijzigde dit bericht op 03-09-2017 16:19
0.51% gewijzigd
Hypotheek staat op alle 2 onze naam.
En getrouwd in gemeenschap van goederen.

En ja ik wil hier zeker blijven wonen
inderdaad te weinig informatie, TO. Raadpleeg je hypotheekverstrekker. Dat je nu de kosten van hypotheek en schulden ook kan betalen is nog geen garantie dat de bank dat ook zal vinden, helaas. Is de hypotheek op jullie beider inkomen afgesloten destijds?

Het enige waar ik wel vrij zeker van ben is dat het geen rol zal spelen dat je moeder destijds 20.000 in prijs is gezakt. Dat is haar beslissing geweest om onder de waarde te verkopen. Als het een wildvreemde was geweest die onder de vraagprijs verkocht had zou je daar nu ook niets mee kunnen. Ik vraag me trouwens ook af hoe je denkt dat het wél een rol zou kunnen spelen?
Oke, ga met je hypotheek verstrekker aan tafel om te kijken of dat mogelijk is.

Wel jammer van die schulden, de helft komt nu voor jou rekening
flexibel schreef:
03-09-2017 16:16
Waarom ben je überhaupt met iemand getrouwd die € 20.000 euro hulp had ?
Was je zo blind ?
Als je op huwelijksvoorwaarden was getrouwd had je in je ouderlijk huis kunnen wonen en had je geen €18.000 euro schuld over.
Waarom heeft je vrouw dit in de loop van de jaren niet afbetaald?
Je schrijft dat je vrouw te weinig verdiend, maar waarom is zij minder gaan werken als ze schulden heeft.
Omdat haar schuld in onze hypotheek zit.
Ze is minder gaan werken ivm kinderen.

En nee..was niet blind..misschien onervaren.

Maar het betekent toch niet dat als iemand hoge schulden heeft geen recht heeft op geluk?
Papab schreef:
03-09-2017 16:19

Maar het betekent toch niet dat als iemand hoge schulden heeft geen recht heeft op geluk?
Ach joh maak je niet druk om zulke onzinnige posts.
Die schuld van 18000 is dat nog het restant van de 20000 schuld die je vrouw had toen jullie elkaar leerden kennen? of zijn het nieuwe schulden, tijdens het huwelijk gemaakt?
gemberpannekoek schreef:
03-09-2017 16:18
inderdaad te weinig informatie, TO. Raadpleeg je hypotheekverstrekker. Dat je nu de kosten van hypotheek en schulden ook kan betalen is nog geen garantie dat de bank dat ook zal vinden, helaas. Is de hypotheek op jullie beider inkomen afgesloten destijds?

Het enige waar ik wel vrij zeker van ben is dat het geen rol zal spelen dat je moeder destijds 20.000 in prijs is gezakt. Dat is haar beslissing geweest om onder de waarde te verkopen. Als het een wildvreemde was geweest die onder de vraagprijs verkocht had zou je daar nu ook niets mee kunnen. Ik vraag me trouwens ook af hoe je denkt dat het wél een rol zou kunnen spelen?

Ik vroeg me gewoon af of dat een rol zou kunnen spelen.

Nu hebben we schulden en als we t huis nu verkopen krijgen we nog meer schulden.

Dus wat is wijsheid?
Papab schreef:
03-09-2017 16:19

Dan snap ik wel dat ze jou het huis en de hypotheek gunt, dan is ze meteen van haar schuld af.

En als jij vindt dat iemand met schulden ook "recht" heeft op geluk, komt je nu misschien erg duur te staan.
gemberpannekoek schreef:
03-09-2017 16:21
Die schuld van 18000 is dat nog het restant van de 20000 schuld die je vrouw had toen jullie elkaar leerden kennen? of zijn het nieuwe schulden, tijdens het huwelijk gemaakt?
Ja opgebouwde nieuwe schulden.

I know i know..
Papab schreef:
03-09-2017 16:22

Nu hebben we schulden en als we t huis nu verkopen krijgen we nog meer schulden.

Dus wat is wijsheid?
Waarschijnlijk mag je het huis niet eens verkopen. Als de bank denk dat jullie de schulden die onstaan mij verkoop van het huis niet kunnen ophoesten dan mag je nieteens verkopen
Als jij in dat huis wil blijven wonen dan moet je dus naar de hypotheekverstrekker om te vragen of jij de hypotheek alleen o naam kan krijgen.

Kan dat niet dan moet je verkopen. Als je NH G garantie hebt dan moet je toestemming hebben van De NHG voordat je mag verkopen.
Papab schreef:
03-09-2017 16:22

Dus wat is wijsheid?
wijsheid is in ieder geval je goed laten adviseren door een hypotheekadviseur.
De bank zal heel nuchter kijken naar inkomen minus schulden en wat daar voor hen voor risico uit voortkomt. Dat jullie nog meer schulden hebben als jullie het huis moeten verkopen zal de bank verder worst wezen. Wat je zou kunnen overwegen - als je zonder schuld de hypotheek wél op één naam kunt krijgen - is de hypotheek op twee namen houden en gewoon je maandlasten blijven betalen totdat de schuld is afgelost. Dan dus ook de 'formele' scheiding uitstellen. Je vrouw kan natuurlijk wel al op zichzelf gaan wonen.
en... het duurt vaak best een poos voor een scheiding echt helemaal rond is. Proberen tot die tijd zoveel mogelijk de broekriem aan te halen en alvast wat af te lossen op die schulden lijkt me sowieso ook een goed idee.
Papab schreef:
03-09-2017 16:23
Ja opgebouwde nieuwe schulden.

I know i know..

Begrijp ik goed dat de schuld van je vrouw in de hypotheek zit (die schuld is dus nog niet afgelost) en dat er daarnaast nog een schuld van 18.000 is?
je zult ook kinderalimentatie moeten betalen trouwens, en wellicht partneralimentatie? kun je dan de lasten ook nog dragen?
Niet scheiden en samen zo snel mogelijk die schuld van 18.000 euro afbetalen is geen optie?
Extra uren draaien, 500 euro per maand in de pot (jij 250, zij 250) en op 3 jaar tijd ben je van die snert-schuld af.

En kan je nog altijd kijken wat je doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven