Vriendjes (basisschool)
woensdag 6 september 2017 om 12:47
Krijg mijn overbezorgde oudermodus niet uit, dus even hier een klankbord zoeken.
(Stief)zoon van 6 is net gestart in groep 3 en is een gezond en vrolijk ventje. Niet extreem sociaal, maar niks zorgelijks. Op de creche lag hij prima in de groep, groep 1 kwam vriendjes maken wat moeizaam van de grond, maar halverwege groep 2 kreeg hij een heus vriendengroepje, inclusief 1 a 2 keer per week afspreken.
Nu zijn alle klassen opnieuw ingedeeld dus oude vriendjes niet meer allemaal in de klas. Hier was hij in de vakantie onzeker over, of hij straks nog wel speelmaatjes had etc. Nu had hij gisteren afgesproken met een vriendje voor vandaag maar zoals het gaat met deze leeftijd had het vriendje zich bedacht en wilde hij net niet meer. Dikke tranen natuurlijk nu.
We proberen het nuchter te benaderen, maar omdat zijn zelfvertrouwen op dit vlak zo fragiel is, lastig om dit op de juiste manier aan te vliegen. Ben zelf hoogzwanger op het moment dus mijn hart breekt nogal snel voor hem
. Iemand herkenning?
(Stief)zoon van 6 is net gestart in groep 3 en is een gezond en vrolijk ventje. Niet extreem sociaal, maar niks zorgelijks. Op de creche lag hij prima in de groep, groep 1 kwam vriendjes maken wat moeizaam van de grond, maar halverwege groep 2 kreeg hij een heus vriendengroepje, inclusief 1 a 2 keer per week afspreken.
Nu zijn alle klassen opnieuw ingedeeld dus oude vriendjes niet meer allemaal in de klas. Hier was hij in de vakantie onzeker over, of hij straks nog wel speelmaatjes had etc. Nu had hij gisteren afgesproken met een vriendje voor vandaag maar zoals het gaat met deze leeftijd had het vriendje zich bedacht en wilde hij net niet meer. Dikke tranen natuurlijk nu.
We proberen het nuchter te benaderen, maar omdat zijn zelfvertrouwen op dit vlak zo fragiel is, lastig om dit op de juiste manier aan te vliegen. Ben zelf hoogzwanger op het moment dus mijn hart breekt nogal snel voor hem
woensdag 6 september 2017 om 16:58
Omdat een stiefouder vaak weer verdwijnt als de relatie met de vader/moeder van het kind eindigt, terwijl je bij adoptie de vader/moeder bént.SweetChilliSauce schreef: ↑06-09-2017 16:40Waarom ben je wel een ouder als je adopteert en niet als je stiefouder bent ?
woensdag 6 september 2017 om 17:03
Ik doe het samen met de biologische vader. En ja, als er iets met onze kinderen is, dan zijn wij er.
woensdag 6 september 2017 om 17:04
Ik ken anders veel samenstelde gezinnen die al járenlang bij elkaar zijn !
Die zíjn ook echt de ouders van het andere kind.
Oh wat zit ik me hier achter de computer op te vreten over jouw denkwijze.
En ik ben van nature echt niet agressief, maar jij maakt me !!!
woensdag 6 september 2017 om 17:07
Ik hoop wel, dat je ziet, dat jouw houding behoorlijk provocerend is. En ik bedoel dit echt heel aardig. Ik hoop dat je aan jezelf wil werken. Anders sta jij straks ook alleen op het schoolplein. Er zijn weinig relaties bestand tegen zoveel eigengereidheid en egocentrisme.
Hier ga je echt tegenaan lopen, beter nu bijsturen, dan straks kapot lopen
Ik gun je echt zelfinzicht
woensdag 6 september 2017 om 17:09
en waarom voel jij de noodzaak omdat in dit topic zo uit te dragen?
woensdag 6 september 2017 om 17:09
Haha ja.. maar dat is natuurlijk niet waar. Want dan zit je niet halve dagen anderen te veroordelen op een forum hoor, als je echt zo'n en drukbezet en heerlijk leven hebt
Daar zit altijd een gevoel van onvrede of verveling achter.
woensdag 6 september 2017 om 17:12
Ik vraag me ook steeds meer af of het allemaal wel waar is wat Soof ons wijs maakt.
woensdag 6 september 2017 om 17:12
Ga lekker zelf een topic openen als het je zo dwars zit. Doei!
woensdag 6 september 2017 om 17:15
TO is al zowat sinds de geboorte van dit jongetje in zijn leven. Ze is nu zwanger van de vader van dit jongetje. Daar hebben ze, lijkt mij in dit verhaal, een tijd mee gewacht en weloverwogen besloten dat hun gezin en relatie klaar is voor een tweede kind. Dit jongetje krijgt gewoon een broertje of zusje. Alle 'verzorgers' gaan vlotjes met elkaar om. Dit is in mijn ogen een 'rijk' jongetje met zorgzame en begane volwassenen rond zich.
En OT: Mijn oppaskindje is 4 en ook daar gebeurt 'afzeggen' regelmatig, zowel door hem als door vriendjes. Zijn ouders hebben hem verteld dat je mag afzeggen als je je niet lekker voelt omdat dan samen spelen ook niet leuk wordt. Eerst toen vriendje afhaakte en later toen hij zelf te moe was opnieuw verteld dat dat ok is en dat het niet fijn voor vriendje zou zijn omdat hij te moe is om leuk te spelen. Wonder boven wonder begreep hij het echt en is hij eerder bezorgd om vriendje dan dat hij teleurgesteld is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 6 september 2017 om 17:16
woensdag 6 september 2017 om 17:16
En dus? Het ging hier over een jongetje dat verdrietig is omdat zijn vriendje een speelafspraakje heeft afgezegd. Als je graag wilt discussiëren over de voors en tegens van samengestelde gezinnen staat het je vrij om zelf een topic te openen.
woensdag 6 september 2017 om 17:19
Ja, misschien doe ik dat wel. Sorry als ik het topic heb verstoord. Snap jullie reacties ook wel. Pijnpuntje uit het verledenLady_Voldemort schreef: ↑06-09-2017 17:16En dus? Het ging hier over een jongetje dat verdrietig is omdat zijn vriendje een speelafspraakje heeft afgezegd. Als je graag wilt discussiëren over de voors en tegens van samengestelde gezinnen staat het je vrij om zelf een topic te openen.
woensdag 6 september 2017 om 17:45
Lief dat jullie zo bezorgd om mij zijn, maar dit speelt momenteel niet meer. Ik heb zelf een betere situatie kunnen creeren voor mijn kinderen. Dat maakt veel goed.
Wel vind ik het belangrijk om bewustzijn te creëren bij anderen die wel een samengesteld gezin starten, of een relatie hebben met een vader/moeder.
Wel vind ik het belangrijk om bewustzijn te creëren bij anderen die wel een samengesteld gezin starten, of een relatie hebben met een vader/moeder.
woensdag 6 september 2017 om 17:48
Nog wel.S00F schreef: ↑06-09-2017 17:45Lief dat jullie zo bezorgd om mij zijn, maar dit speelt momenteel niet meer. Ik heb zelf een betere situatie kunnen creeren voor mijn kinderen. Dat maakt veel goed.
Jouw kind is nog een baby toch? Een scheiding kan ook jou overkomen.
Blaas wat minder hoog van de toren. Als een van beide partijen weg wil, doe je daar niks aan.
woensdag 6 september 2017 om 17:51
Hier ben ik mij als stiefmoeder (soms iets te) bewust van. Als je dat bewustzijn daadwerkelijk graag wilt creeeren bij andere gezinnen lijkt deze aanpak me niet heel succesvol.S00F schreef: ↑06-09-2017 17:45Lief dat jullie zo bezorgd om mij zijn, maar dit speelt momenteel niet meer. Ik heb zelf een betere situatie kunnen creeren voor mijn kinderen. Dat maakt veel goed.
woensdag 6 september 2017 om 18:19
Het is geen bezorgdheid, sorry. Uit je posts komt het beeld naar voren van een boze, gefrustreerde vrouw die geforceerd vrolijk en onkwetsbaar doet, en vooral keer op keer beter probeert te zijn dan een ander.S00F schreef: ↑06-09-2017 17:45Lief dat jullie zo bezorgd om mij zijn, maar dit speelt momenteel niet meer. Ik heb zelf een betere situatie kunnen creeren voor mijn kinderen. Dat maakt veel goed.
Als je denkt met zo'n houding een ander bewust te maken sla je de plank echt mis.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
woensdag 6 september 2017 om 18:26
Wat mooi verwoord. Zo is het precies in mijn ogen.permis schreef: ↑06-09-2017 18:19Het is geen bezorgdheid, sorry. Uit je posts komt het beeld naar voren van een boze, gefrustreerde vrouw die geforceerd vrolijk en onkwetsbaar doet, en vooral keer op keer beter probeert te zijn dan een ander.
Als je denkt met zo'n houding een ander bewust te maken sla je de plank echt mis.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.