Personeelstekort, mag dit?
donderdag 7 september 2017 om 12:40
Wij hebben een klein team, waarvan momenteel de helft ziek of met vakantie is.
Dit betekent dat degenen die over zijn een stapje harder moeten lopen en meer werken, tot zover geen probleem.
Nu is er een situatie waarin een dienst door niemand van ons opgevuld kan worden. De leidinggevende maakte het in eerste instantie ons probleem, maar uiteindelijk is er iemand extern ingehuurd. Dit alles is op het laatste moment geregeld, of er iemand extern kan komen is nog niet duidelijk. Tegen ons is gezegd dat als er niemand kan komen, dat wij dan het probleem weer terug krijgen en moeten oplossen.
Mag dat wel? Personeelstekort is uiteindelijk een probleem van het bedrijf en niet van de medewerkers lijkt me?
Dit betekent dat degenen die over zijn een stapje harder moeten lopen en meer werken, tot zover geen probleem.
Nu is er een situatie waarin een dienst door niemand van ons opgevuld kan worden. De leidinggevende maakte het in eerste instantie ons probleem, maar uiteindelijk is er iemand extern ingehuurd. Dit alles is op het laatste moment geregeld, of er iemand extern kan komen is nog niet duidelijk. Tegen ons is gezegd dat als er niemand kan komen, dat wij dan het probleem weer terug krijgen en moeten oplossen.
Mag dat wel? Personeelstekort is uiteindelijk een probleem van het bedrijf en niet van de medewerkers lijkt me?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
donderdag 7 september 2017 om 12:43
Het is niet jullie probleem. Is het in de zorg ? Daar dreigen ze nogal eens met " werkopdracht " en 99 van de 100 geloven dat. Maar een werkopdracht mag alleen gegeven worden bij calamiteiten ( overstroming, brand , etc ) , niet bij te weinig personeel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 7 september 2017 om 12:55
donderdag 7 september 2017 om 12:59
In de zorg toevallig? Helaas een vaker voorkomend probleem. Het inderdaad het probleem van de werkgever, die kan je niet zomaar dwingen te komen alleen bij ernstige calamiteiten. Op mijn werk proberen ze dit soort grappen soms ook maar ik ben er makkelijk in geworden. Als plots een collega ziek is wil ik natuurlijk wel waarnemen maar als die collega al maanden geleden de vakantie door heeft gegeven voel ik me niet geroepen extra te komen werken omdat mijn werkgever de bezetting niet op orden heeft. Personeel moet daar zelf een grens in trekken, als men het steeds toch oplost dan voelt de werkgever zich niet geroepen iets te veranderen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 7 september 2017 om 13:00
Gaat het om ploegendiensten? Dan kom je gewoon de uren die op je rooster staan (binnen de gemaakte afspraken, dus als je normaal geen nachtdiensten draait of op woensdag werkt doe je dat nu ook niet) tot je contractueel verplichte uren op zijn. De rest geef je terug aan het management met een CC naar HR waarin je aangeeft dat je uren op zijn en dat je verder niet komt werken. Laat geen ruimte over voor het waarom: je komt niet. Punt.
Ik denk wel dat je hier als team één lijn in moet trekken, want er zijn vaak toch mensen die dan toch maar een paar extra diensten draaien en dat is niet de bedoeling als je het management zo ver wilt krijgen dat ze het probleem aanpakken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
donderdag 7 september 2017 om 13:10
We hebben allemaal al extra diensten genomen, wat we op zich prima vinden aangezien een deel ziek is gemeld. Maar nu lopen we dus gewoon vast, we kunnen niet meer rekken dan we al hebben gedaan en draaien allemaal meer dan de contracturen. Dan krijg je een "fijn dat jullie je zo flexibel opstellen, maar dit probleem moeten jullie oplossen". Ik heb net gehoord dat de dienst waar het om gaat is opgelost, maar dit gaat vast nog een keer gebeuren. Als we het er onderling over hebben wordt er gezegd "we doen het gewoon niet, laat maar klappen, niet ons probleem" maar puntje bij paaltje wordt er tóch weer gekeken naar een oplossing. Inderdaad eerst daar maar eens één lijn in trekken.
donderdag 7 september 2017 om 13:48
In de zorg is dit helaas inderdaad een veel voorkomend problemen. Elk jaar weer hetzelfde en elk jaar roept het management dat het volgend jaar beter moet, maar dat gebeurt dus niet en krijgt het team het op een bordje onder het mom van los het zelf maar op...
En je poot dan stijf houden is lastig, aangezien je weet dat je collega en de clienten er de dupe van worden.. En ook dat weet het management, dus wordt het probleem niet opgelost.
Weet niet of jij in de zorg werkt? Hoe dit bij andere branches is weet ik niet
En je poot dan stijf houden is lastig, aangezien je weet dat je collega en de clienten er de dupe van worden.. En ook dat weet het management, dus wordt het probleem niet opgelost.
Weet niet of jij in de zorg werkt? Hoe dit bij andere branches is weet ik niet
donderdag 7 september 2017 om 13:52
Ik heb ook een tijdje gewerkt in een zorginstelling waar dit het geval was. Toen sprongen de leidinggevenden zelf bij (die waren ook allemaal verpleegkundige). Maar uiteindelijk deed het bovenkader er natuurlijk nog steeds niks aan. Geen geld. Los het maar op. En niemand die zijn cliënten of collega's wilde laten stikken, dus deden ze het toch maar.
Toch blijft de enige manier om dit op te lossen één lijn trekken en allemaal je poot stijf houden. Moet je eens zien hoe snel er dan verandering komt, want zodra familieleden verhaal komen halen wordt het management vaak wel wakker.
Toch blijft de enige manier om dit op te lossen één lijn trekken en allemaal je poot stijf houden. Moet je eens zien hoe snel er dan verandering komt, want zodra familieleden verhaal komen halen wordt het management vaak wel wakker.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
donderdag 7 september 2017 om 13:57
Ik hoor het ook alleen maar in de zorg. Poot stijf houden is lastig, maar er wordt nu echt te veel van ons gevraagd en ik begin nu echt een beetje obstinaat te worden ervan. Want idd, het is ieder jaar hetzelfde gelazer.
Redbulletje, die uren kun je laten uitbetalen, maar dat is niet gunstig omdat er weinig van overblijft na de aftrekposten. De uren staan nu geregistreerd als overuren. Het bedrijf wil altijd graag dat je deze uit laat betalen, maar ik neem die uren ergens anders weer op voor vrije tijd.
Redbulletje, die uren kun je laten uitbetalen, maar dat is niet gunstig omdat er weinig van overblijft na de aftrekposten. De uren staan nu geregistreerd als overuren. Het bedrijf wil altijd graag dat je deze uit laat betalen, maar ik neem die uren ergens anders weer op voor vrije tijd.
donderdag 7 september 2017 om 14:02
Zo gaat het al 100 jaar in de zorg en juist door onze zuster Theresa instelling " alles voor de cliënten , als zij maar niet de dupe worden " verandert er nooit iets. En of dat nu uiteindelijk het beste is voor de cliënten.......
Er kennen ook nergens zo weinig mensen hun rechten, volgens mij, als in de zorg.
Er kennen ook nergens zo weinig mensen hun rechten, volgens mij, als in de zorg.
donderdag 7 september 2017 om 14:29
Eén lijn trekken en de bal terug kaatsen: 'Fijn dat jullie ons probleemoplossend vermogen zo hoog inschatten, maar de werkbezetting is gewoon niet in orde, dus jullie mogen het oplossen. We snappen dat jullie dat erg moeilijk vinden, maar het wordt tijd dat jullie je eigen zaken goed regelen in plaats van zo afhankelijk te zijn van ons.'Bruja78 schreef: ↑07-09-2017 13:10We hebben allemaal al extra diensten genomen, wat we op zich prima vinden aangezien een deel ziek is gemeld. Maar nu lopen we dus gewoon vast, we kunnen niet meer rekken dan we al hebben gedaan en draaien allemaal meer dan de contracturen. Dan krijg je een "fijn dat jullie je zo flexibel opstellen, maar dit probleem moeten jullie oplossen". Ik heb net gehoord dat de dienst waar het om gaat is opgelost, maar dit gaat vast nog een keer gebeuren. Als we het er onderling over hebben wordt er gezegd "we doen het gewoon niet, laat maar klappen, niet ons probleem" maar puntje bij paaltje wordt er tóch weer gekeken naar een oplossing. Inderdaad eerst daar maar eens één lijn in trekken.
donderdag 7 september 2017 om 14:33
De uren worden nu wel extra belast, maar met je aangifte trek je dat zelf weer recht en krijg je een deel weer terug. Overwerk mag een werkgever van je verwachten in het geval van een calamiteit. Dus dat je collega vandaag opeens ziek wordt en vandaag een dienst had. Je mag het niet gaan inroosteren van te voren, dat is gewoon een personeelstekort en dat moet werkgever structureel oplossen.
donderdag 7 september 2017 om 14:42
Het is momenteel zelfs zo dat de uitzendbureaus niet kunnen leveren. In bepaalde takken van zorg werd het leger al ingezet. Wat er niet is , is er niet. Maar werknemers hebben ook een thuis, moeten ook hun rust hebben, kunnen ook niet eindeloos door blijven gaan. In het allerergste geval moet familie gebld worden voor hulp.
donderdag 7 september 2017 om 14:46
https://www.ftm.nl/artikelen/na-jaren-b ... eelstekort
donderdag 7 september 2017 om 14:49
Dit: In bepaalde regio's is er zo'n gigantisch tekort aan verpleegkundigen dat er gewoon geen makkelijke oplossing is. Daarnaast is het natuurlijk geen nieuws dat veel zorginstellingen met financiële problemen kampen, met zorgkosten die gigantisch de pan uit stijgen en verzekeraars die het liefst ieder jaar de premies omhoog gooien maar de vergoeding naar de zorginstellingen afknijpen. Dus als er al extra mensen te vinden zijn, dan is er amper geld om ze aan te nemen.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-09-2017 14:42Het is momenteel zelfs zo dat de uitzendbureaus niet kunnen leveren. In bepaalde takken van zorg werd het leger al ingezet. Wat er niet is , is er niet. Maar werknemers hebben ook een thuis, moeten ook hun rust hebben, kunnen ook niet eindeloos door blijven gaan. In het allerergste geval moet familie gebld worden voor hulp.
donderdag 7 september 2017 om 14:54
Dat is wel zo, maar het gaat hier om de arbeidsovereenkomst tussen TO en de werkgever. Werkgever mag in geval van calamiteiten overwerk verplichten aan zijn werknemers en bij structurele gevallen niet. Dus TO mag weigeren deze extra diensten op zich te nemen en werkgever moet dit oplossen.
Net als met het vele overwerken van docenten in het PO. Als ze allemaal 45/47 uur per week blijven werken wordt het echte lerarentekort niet duidelijk en de problemen niet opgelost.
Net als met het vele overwerken van docenten in het PO. Als ze allemaal 45/47 uur per week blijven werken wordt het echte lerarentekort niet duidelijk en de problemen niet opgelost.
donderdag 7 september 2017 om 15:07
Sneeuwwitje, ik ben het niet geheel met je eens. Ik denk dat de ernst van het probleem, zowel met betrekking tot het tekort aan leerlingen als het tekort aan verpleegkundigen wel duidelijk is.
Lastige is inderdaad dat er op dit moment respectievelijk kinderen en patiënten de dupe worden als er acuut gestopt wordt met het overwerken. Ik ben het met je eens dat dit geen houdbare situatie is. Maar er is ook geen andere oplossing. Wanneer een dienst niet ingevuld kan worden, bijvoorbeeld in een ziekenhuis, moet er in het ergste geval een deel van de afdeling gesloten worden en ieen aantal patiënten worden afgezegd. Dat zijn mensen die gerekend hebben op een operatie en natuurlijk ook niet blij worden van zo'n bericht.
TO noemt in haar bericht als onderdeel van de oorzaak een aantal zieken en mensen die op vakantie zijn. Daar zit ook een deel van het probleem. De poule van verpleegkundigen bestaat voor een groot deel uit jonge vrouwen, veelal met jonge kinderen die dus allemaal in dezelfde periode op vakantie willen. Wanneer je je personeelsformatie ophoogt, kom je niet alleen uit op hoge kosten, maar ook op problemen in de laagseizoenen waarin de min-maxers wel allemaal op minimale uren moeten worden ingezet en dus heb je teveel mensen rondlopen. Waar nu vaak voor wordt gekozen is om in de zomerplanning zoveel mogelijk mensen hun gewenste vakantie te laten opnemen en qua planning op het randje te gaan zitten. Als er dan vervolgens iemand ontslag neemt, of ziek wordt, of zwanger is, dan ga je met je strakke planning onderuit en moet je maar hopen dat je een uitzendkracht kunt vinden.
het is dus in mijn ogen wel iets te kort door de bocht om te stellen dat de managers het maar moeten oplossen.
Lastige is inderdaad dat er op dit moment respectievelijk kinderen en patiënten de dupe worden als er acuut gestopt wordt met het overwerken. Ik ben het met je eens dat dit geen houdbare situatie is. Maar er is ook geen andere oplossing. Wanneer een dienst niet ingevuld kan worden, bijvoorbeeld in een ziekenhuis, moet er in het ergste geval een deel van de afdeling gesloten worden en ieen aantal patiënten worden afgezegd. Dat zijn mensen die gerekend hebben op een operatie en natuurlijk ook niet blij worden van zo'n bericht.
TO noemt in haar bericht als onderdeel van de oorzaak een aantal zieken en mensen die op vakantie zijn. Daar zit ook een deel van het probleem. De poule van verpleegkundigen bestaat voor een groot deel uit jonge vrouwen, veelal met jonge kinderen die dus allemaal in dezelfde periode op vakantie willen. Wanneer je je personeelsformatie ophoogt, kom je niet alleen uit op hoge kosten, maar ook op problemen in de laagseizoenen waarin de min-maxers wel allemaal op minimale uren moeten worden ingezet en dus heb je teveel mensen rondlopen. Waar nu vaak voor wordt gekozen is om in de zomerplanning zoveel mogelijk mensen hun gewenste vakantie te laten opnemen en qua planning op het randje te gaan zitten. Als er dan vervolgens iemand ontslag neemt, of ziek wordt, of zwanger is, dan ga je met je strakke planning onderuit en moet je maar hopen dat je een uitzendkracht kunt vinden.
het is dus in mijn ogen wel iets te kort door de bocht om te stellen dat de managers het maar moeten oplossen.
donderdag 7 september 2017 om 16:01
Waar het gaat om vakantie, dat wordt gewoon goed geregeld. We stemmen het met elkaar af, maximaal twee tegelijk en de anderen wat meer werken. Nu zijn er twee met vakantie en twee langdurig ziek, en dan is het een ander verhaal.laylalala schreef: ↑07-09-2017 15:07Sneeuwwitje, ik ben het niet geheel met je eens. Ik denk dat de ernst van het probleem, zowel met betrekking tot het tekort aan leerlingen als het tekort aan verpleegkundigen wel duidelijk is.
donderdag 7 september 2017 om 16:02
Geldt dat ook voor langdurig zieken? Want nog even en we zijn allemaal langdurig zieksneeuwwitje80 schreef: ↑07-09-2017 14:33De uren worden nu wel extra belast, maar met je aangifte trek je dat zelf weer recht en krijg je een deel weer terug. Overwerk mag een werkgever van je verwachten in het geval van een calamiteit. Dus dat je collega vandaag opeens ziek wordt en vandaag een dienst had. Je mag het niet gaan inroosteren van te voren, dat is gewoon een personeelstekort en dat moet werkgever structureel oplossen.
donderdag 7 september 2017 om 19:27
Precies! Flexibiliteit naar je werkgever is goed, maar je mag er ook wat terug van verwachten.redbulletje schreef: ↑07-09-2017 13:24Krijgen jullie wel extra betaald voor die overuren? Daar zou ik namelijk wel 'n punt van maken als je 'n extra dienst besluit te draaien.
Ik had een werkgever waar ik 24/7 beschikbaar moest zijn. Als ik maanden van tevoren aangaf 1 (weekend)dag niet te kunnen (nog voordat het rooster bekend was), werd het al gauw afgetrokken van mijn vakantieuren (ruilen was uit den boze!). Maar als ze personeel tekort kwam (omdat het verloop enorm was) dan werd er wel verwacht dat ik extra kwam werken. Bij contractverlenging wilde ze mijn contract omzetten naar 32-40 uur ipv 36 uur, zodat ze als het team op formatie was mij 32 uur in kon plannen en als ze tekort kwam mij zonder pardon 40 uur liet werken.
Ik heb mijn contract opgezegd, voor wat hoort wel een beetje hoor.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
donderdag 7 september 2017 om 19:34
Ik zou vooral iedereen van de dienst die er nog is op 1 lijn proberen te krijgen.
Dat ze er niet bij de helft wel mee weg komen en bij de andere helft niet.
Als iedereen zegt "tot hier en geen stap verder" (lees: geen extra overuren bovenop wat jullie nu al aan extra draaien) gaan ze wel extra personeel moeten aannemen.
Tenzij ze natuurlijk willen dat er binnenkort nog meer mensen thuiszitten of hun ontslag geven.
En de boel helemaal onwerkbaar wordt.
Dat ze er niet bij de helft wel mee weg komen en bij de andere helft niet.
Als iedereen zegt "tot hier en geen stap verder" (lees: geen extra overuren bovenop wat jullie nu al aan extra draaien) gaan ze wel extra personeel moeten aannemen.
Tenzij ze natuurlijk willen dat er binnenkort nog meer mensen thuiszitten of hun ontslag geven.
En de boel helemaal onwerkbaar wordt.