een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
dinsdag 15 augustus 2017 om 11:35
Ook ik ben blij om te lezen dat er meer mensen zijn die zoveel kleding hebben! Ik heb ook wel moeite om dingen weg te doen. Inmiddels zijn er wel 4 zakken met kleding weg. Meer wil ik op dit moment niet wegdoen ondanks dat ik het misschien nooit meer draag. Heb ook wel een zekere band met mijn kleding. Weet van de meeste dingen nog waar ik het gekocht heb en wanneer ik het droeg.
Heb de afgelopen 14 dagen elke dag iets anders aan gehad en voorlopig kan ik daar wel mee doorgaan.
Schoenen inmiddels ook geteld, kom aan 57 paar. Veel hiervan kunnen weg omdat ik er niet meer op kan lopen. Ga ze allemaal uitproberen en weggeven aan vriendinnen die dezelfde maat hebben.
Heb de afgelopen 14 dagen elke dag iets anders aan gehad en voorlopig kan ik daar wel mee doorgaan.
Schoenen inmiddels ook geteld, kom aan 57 paar. Veel hiervan kunnen weg omdat ik er niet meer op kan lopen. Ga ze allemaal uitproberen en weggeven aan vriendinnen die dezelfde maat hebben.

dinsdag 15 augustus 2017 om 16:26
En voordat je het weet ben je zo weer drie jaar verder en heeft het alleen maar in die doos liggen te verstoffen.Lady_Day schreef: ↑15-08-2017 07:17Herkenbaar. Ik heb hier een doos liggen met allerlei hoog-zomerspullen van toen ik nog in een warm land woonde. Dat staat alleen leuk in een heel warm land, als ik heel bruin ben. Het heeft sentimentele waarde voor me, want hoe vaak ben ik in een heel warm land en heel bruin? Nooit. Ik heb al vaak op het punt gestaan het weg te doen, maar iets houdt me tegen. Die doos neemt alleen maar ruimte in op mijn al heel kleine zoldertje.
Zonde eigenlijk. Ik ga toch een kritische 2e ronde in mijn kast doen denk ik.
De schoenen lopen lekker op MP. Bijna wat ik er ook ooit voor betaald heb

Dat verzacht de pijn enorm.
dinsdag 15 augustus 2017 om 18:49
Haha, ik heb met sommige kledingstukken ook een emotionele band en kan ze daarom moeilijk weg doen. Dan herinner ik me hoe blij ik was toen ik het (een decennia geleden) kocht en hoeveel plezier ik ervan heb gehad en dan bekijk ik nog eens hoe mooi het is en dan bedenk ik dat het tijdloos is en dan houd ik het: om alleen maar in de kast te hangen.
dinsdag 15 augustus 2017 om 18:58
Het ligt er al 5 jaar...broodtrommel schreef: ↑15-08-2017 16:26En voordat je het weet ben je zo weer drie jaar verder en heeft het alleen maar in die doos liggen te verstoffen.

dinsdag 15 augustus 2017 om 22:28
Ik heb er 1: een onwijze mooie lange gothic rok van bijna 20 jaar geleden met dikke lagen gedrapeerd kant. Die was toen best duur en bijzonder, niet het fluwelen massaspul wat je toen veel zag. Ik droeg die ook toen ik concertkaartjes met meet & greet van mijn toenmalige favoriete band gewonnen had. Zelfs met verhuizen kon ik 'm niet wegdoen. Hij past nog wel. Misschien kan ik er ooit nog in trouwen ofzo.hiltje schreef: ↑15-08-2017 18:49Haha, ik heb met sommige kledingstukken ook een emotionele band en kan ze daarom moeilijk weg doen. Dan herinner ik me hoe blij ik was toen ik het (een decennia geleden) kocht en hoeveel plezier ik ervan heb gehad en dan bekijk ik nog eens hoe mooi het is en dan bedenk ik dat het tijdloos is en dan houd ik het: om alleen maar in de kast te hangen.

woensdag 16 augustus 2017 om 09:24
Ik heb veel weggedaan de afgelopen jaren, maar 1 jurk ligt al 23 jaar in m'n kast. Die heb ik aangehad tijdens de diploma-uitreiking van de middelbare school. Het is een mooie zwarte jurk, redelijk tijdloos model en...ik pas de jurk nog steeds. Zo heel af en toe heb ik 'm nog aan (een keer in de vijf jaar ofzo).
dinsdag 22 augustus 2017 om 10:11
Hele opluchting dat er nog mensen zijn met zoveel kleding hebben en met een speciale band met kleding. Ik zie ze ook een beetje als herinneringen (ipv foto's), al ben ik afgestapt van alle kleding waar ik goede herinneringen aan heb bij te houden. Heb nu een hele zak om weg te doen, want die ga ik toch nooit meer dragen. Een mooi bloesje dat ik tijdens het stappen droeg (echt een hele plezante periode) en de gele schoenen die ik droeg toen ik mijn man leerde kennen, die kan ik gewoon niet wegdoen. Zou nog eerder mijn trouwkleed weggooien
Heb mijn schoenen ook gesorteerd, ook daar een 10 paar minder en nu alles bij elkaar nog 25 paar over.

Heb mijn schoenen ook gesorteerd, ook daar een 10 paar minder en nu alles bij elkaar nog 25 paar over.
She Believed she could, so she did.

woensdag 23 augustus 2017 om 12:15
Niet meer gelezen en zie dat het topic een leukere richting heeft gekregen. Ik ga nu richting 11 maanden.
Mijn punt is dat ik leuke kleding heb hangen, maar dat ik dan minder incognito over straat kan gaan.
Ik moet nodig goede schoenen kopen. Is echt een noodzakelijk onderdeel van een garderobe.
Ik heb oude schoenen van bijna 10 jaar geleden aan. Blij dat ik die niet heb weg gegooid.
Al die failliete ketens maakt het lastig om dezelfde kwaliteit te vinden.
Heeft iemand ideeën hoe je de demping in licht gewicht sneaker kan verbeteren?
Hoe bepalen welke inlegzooltjes geschikt zijn. De schoenen zijn te plat om er voldoende demping in te hebben.
Door een smalle voet ben ik namelijk gewend om vooral op mijn hakken te lopen. Is ook een truc om op een helling naar beneden te gaan en grip te behouden en niet onderuit te gaan. (Zie ook hoe berggeiten op en af gaan zonder schoenen.
)
Ik lees volgende maand wel of iemand iets zinnigs heeft gepost. Alvast bedankt voor eventuele suggesties. Gewoon suggesties. Ik hoef geen consult, want dit is internet en ik heb al genoeg miskopen.
Mijn punt is dat ik leuke kleding heb hangen, maar dat ik dan minder incognito over straat kan gaan.
Ik moet nodig goede schoenen kopen. Is echt een noodzakelijk onderdeel van een garderobe.
Ik heb oude schoenen van bijna 10 jaar geleden aan. Blij dat ik die niet heb weg gegooid.
Al die failliete ketens maakt het lastig om dezelfde kwaliteit te vinden.
Heeft iemand ideeën hoe je de demping in licht gewicht sneaker kan verbeteren?
Hoe bepalen welke inlegzooltjes geschikt zijn. De schoenen zijn te plat om er voldoende demping in te hebben.
Door een smalle voet ben ik namelijk gewend om vooral op mijn hakken te lopen. Is ook een truc om op een helling naar beneden te gaan en grip te behouden en niet onderuit te gaan. (Zie ook hoe berggeiten op en af gaan zonder schoenen.

Ik lees volgende maand wel of iemand iets zinnigs heeft gepost. Alvast bedankt voor eventuele suggesties. Gewoon suggesties. Ik hoef geen consult, want dit is internet en ik heb al genoeg miskopen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 23-08-2017 12:19
Reden: Wil iemand dure steunzoolsneakers (met inlegzool die houd ik zelf, maar kan er niet in om kleiner te maken. Is niet sterk genoeg. Wel uitstekende kwaliteit voor op maar gemaakte steunzolen. Zodoende geen consult gevraagd.
Reden: Wil iemand dure steunzoolsneakers (met inlegzool die houd ik zelf, maar kan er niet in om kleiner te maken. Is niet sterk genoeg. Wel uitstekende kwaliteit voor op maar gemaakte steunzolen. Zodoende geen consult gevraagd.
10.29% gewijzigd
zaterdag 26 augustus 2017 om 15:59
Drie van de 5 paar schoenen zijn inmiddels verkocht. Vanavond weer wat schoeisel er op zetten. Ik merk dat ik naar sneakers neig de laatste jaren en veel pumps en hakken blijven nu onaangeroerd. Is eigenlijk zonde dus hou de favorieten. Maar dan heb ik nog steeds 30 paar schoenen over..
Ongeveer 3 paar zijn nog niet helemaal op maar neigen daar wel naar. Deze al tijdje niet meer gedragen. Zodra het kouder wordt zal ik deze weer regelmatig aandoen en afdragen
Ongeveer 3 paar zijn nog niet helemaal op maar neigen daar wel naar. Deze al tijdje niet meer gedragen. Zodra het kouder wordt zal ik deze weer regelmatig aandoen en afdragen
zaterdag 2 september 2017 om 21:00
Het is best stil hier. Gaat het goed met het niet kopen? 
Hier helaas toch nog niet geheel gelukt... Afgelopen maand stuk minder gekocht dan normaal, maar heb niet NIETS gekocht. 2 truitjes voor de herfst - wel ter vervanging van, maar het was niet of ik niets anders had.
Heb ook goed winterpanty's ingeslagen en aantal laarzen naar de schoenmaker gebracht voor nieuwe zolen/hakken en wat kleding naar de kleermaker gebracht. Eerder zou ik gewoon nieuwe laarzen en een nieuwe broek gekocht hebben. Er is dus wel iets aan vooruitgang, maar 'geen kleding kopen', dat is me niet gelukt.

Hier helaas toch nog niet geheel gelukt... Afgelopen maand stuk minder gekocht dan normaal, maar heb niet NIETS gekocht. 2 truitjes voor de herfst - wel ter vervanging van, maar het was niet of ik niets anders had.
Heb ook goed winterpanty's ingeslagen en aantal laarzen naar de schoenmaker gebracht voor nieuwe zolen/hakken en wat kleding naar de kleermaker gebracht. Eerder zou ik gewoon nieuwe laarzen en een nieuwe broek gekocht hebben. Er is dus wel iets aan vooruitgang, maar 'geen kleding kopen', dat is me niet gelukt.
zaterdag 2 september 2017 om 21:49
Ik heb de afgelopen maand niets gekocht. Is mij eigenlijk wel meegevallen. Ik had gedacht dat ik het er moeilijker mee zou hebben.
Op dit moment ben ik er even niet mee bezig; is even onbelangrijk geworden of ik wel of niet iets koop. Een week geleden is bij mij borstkanker geconstateerd dus ik ben terecht gekomen in een achtbaan. Moet eerst geopereerd worden en daarna bestraald. Als ik over een poosje weer wil winkelen en ik zie wat dan koop ik het denk ik ook gewoon.
Schrijf dus ook even niet meer mee in dit topic, wie weet later weer. Anderen veel succes!
Op dit moment ben ik er even niet mee bezig; is even onbelangrijk geworden of ik wel of niet iets koop. Een week geleden is bij mij borstkanker geconstateerd dus ik ben terecht gekomen in een achtbaan. Moet eerst geopereerd worden en daarna bestraald. Als ik over een poosje weer wil winkelen en ik zie wat dan koop ik het denk ik ook gewoon.
Schrijf dus ook even niet meer mee in dit topic, wie weet later weer. Anderen veel succes!

dinsdag 5 september 2017 om 07:26
spuit-elf schreef: ↑12-08-2017 18:07Ik ben af!![]()
Mijn favoriete broek voor mijn werk was kapot gegaan. Toen heb ik een nieuwe gevonden in hetzelfde model, en hem maar gelijk ik twee kleuren gekocht. Het voelde niet echt als shoppen, omdat ik zo baalde dat hij kapot ging en omdat ik maar een paar nette broeken heb, maar ik ben natuurlijk gewoon af. Ik ga wel verder met de rest van het jaar niks kopen.
Het valt me wel op dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel kleren heb. Zeker in vergelijking met de lijstjes die ik hier langs zie komen. Ik denk omdat ik dingen die ik toch niet zo mooi (meer) vind ook vrij snel weer weg doe. Maar wat ik wel heb zijn wel fijne basics, dus nu ik ook weer twee goede broeken heb moet ik de rest van het jaar wel doorkomen. Ik heb een klein lijstje met dingen die aan vervanging toe zijn, dus dat ga ik volgend jaar kopen.
Ik ben ook af!

Heb hele leuke shirten gescoord! Yay!

Misschien ga ik volgende jaar weer meedoen.
Prrrr, mauw miawwwww.
woensdag 6 september 2017 om 06:36
Twee maanden niets gekocht. Dit ging nog makkelijk (shoppen in eigen kleerkast. Heb echt vaak gezegd 'wist niet dat ik dit had'). Alleen gisteren mijn favo paardrijbroek stuk gedaan (stom haakje). En nu moet ik mij heel erg inhouden om niet de hele Decathlon leeg te kopen.
She Believed she could, so she did.

zaterdag 9 september 2017 om 10:12
Nu voel ik me wel minder schuldig

Ik houd het ook niet meer vol. Heb al weer een nieuwe maillot gekocht en ben op zoek naar een warm vest. Ik heb nu een paar jaar meegedaan, maar elke keer ga ik af als de herfst komt. Ik heb dan gewoon echt behoefte aan nieuwe warme kleding.
Ik koop tegenwoordig wel veel minder, dus wat dat betreft ben ik best tevreden.

zondag 10 september 2017 om 08:41
Dat is ook zeker zo, broodtrommel. Maar ik vraag me nog wel af hoe ik nu ga zorgen dat ik niet weer helemaal los ga, straks. Helemaal niks kopen is makkelijker dan maat houden. In een ander topic las ik de tip op precies te bedenken wat je wilt hebben, en alleen dat te kopen. Ik heb nu ook een soort boodschappenlijstje voor volgend jaar. Daar wil ik me nu aan houden.

zondag 10 september 2017 om 08:51
Ik heb eerder al een jaar geen kleding gekocht, en sindsdien is de behoefte om te shoppen volledig weg. Het is dat ik af en toe wel iets nieuws moet aanschaffen, maar liever deed ik het niet. Het kost me dus geen enkele moeite om maanden of jaren niets te kopen. Ik ben er ook helemaal niet meer mee bezig dat ik al weet ik hoe lang niets gekocht heb, dat gaat gewoon vanzelf. Ik denk dat ik daarmee mijn doel wel bereikt heb. Niet meer de dagen, weken, maanden tellen, maar gewoon niet talen naar het kopen van kleding. En als ik dan wel eens iets koop dan was dat ook echt wel nodig (ook objectief gezien), dus dan vind ik het ook niet erg.